۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۳۸۲۷۷
عضو جامعه مدرسین:

پیشرفت باید در تمامی عرصه ها صورت گیرد

پیشرفت باید در تمامی عرصه ها صورت گیرد
آیت الله علیدوست بر پیشرفت در تمامی عرصه ها تأکید کرد و گفت: اگر فقط به پیشرفت نظامی توجه شود اما به پیشرفت فرهنگی خیر، از رشد همه جانبه عقب می مانیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در درس خارج فقه خود با اشاره به اهمیت فریضه جهاد در اسلام تاکید کرد: در دین اسلام، جهاد در راه خدا و مبارزه و مقاومت و ایستادگی در مقابل مستکبرین و مشرکین، نه تنها یک فریضه و ضرورت بلکه یک امر مقدس انگاشته شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به احادیث و روایات مختلف از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) درخصوص اهمیت جهاد گفت: آیات و روایاتی که راجع به جهاد و مجاهد و مجاهدت در راه خدا داریم، فراوانند. به عنوان مثال پیامبر اکرم (ص) فرموده اند که ثلاث تخرق الحجب و تنتهی الی ما بین یدی الله سریر اقلام العلما و اقدام المجاهدین و صوت مغازل المحسنات: سه چیز است که حجاب ها را پاره می کند و مستقیم می‌رود به آسمان تا به خود خدا و فرشتگان الهی می‌رسد. یکی صدای قلمهای علماست، یکی گام ها و قدم‌های مجاهدان و رزمندگان و دیگری صدای چرخ نخ‌ریسی زنان پاکدامن.

وی اظهار داشت: اینها مفاهیم و تعابیری هستند که معانی باطنی آن فراتر از معنای ظاهری هستند. اینکه صدای پای رزمندگان به آسمانها می‌رود، معلوم است که در آسمانها و در باطن این قدمها، نورانیتی وجود دارد که چشم های ظاهر نمی‌توانند آن را درک کنند و ببینند. به عنوان مثال قرآن کریم به قلم قسم می‌خورد: ن و القلم. این تعبیری است که عظمت و اهمیت علم و دانش را نشان می‌دهد. پس وقتی از صدای پای مجاهدان و صدای قلم های عالمان در آسمان‌ها، سخن گفته می شود باید به معانی باطنی آن توجه کنیم.

آیت الله علیدوست در ادامه تاکید کرد: در روایت پیامبر گرامی اسلام دو چیز به موازات هم قرار دارد قلم و جهاد. البته روایتی هم داریم که مداد العلماء افضل من دماء الشهد، اما از مجموع این روایات می‌فهمیم که این دو مورد یعنی «جهاد علمی و فرهنگی» و «جهاد عملی و جسمی» با هم باید باشند و هیچکدام اینها نباید از هم جدا شوند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه در اسلام هم به جهاد اصغر توصیه شده است و هم به جهاد اکبر، اظهار داشت: در تاریخ اسلام نمونه های زیادی داریم که مسلمانان به فرمان رسول گرامی اسلام در راه خدا و دین ، مجاهدت های فراوانی کردند و متحمل سختی ها و مشقت ها شدند اما حوادث تاریخ اسلام نشان داد که تنها جهاد اصغر برای عاقبت به خیری کافی نیست و مهمتر از آن جهاد اکبر است که مورد بی توجهی واقع می‌شود و نتایج و تبعات آن نیز دامن جامعه اسلامی را می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به این روایات متوجه می شویم که یک نظام سیاسی و یا یک سیستم حکومتی، باید در همه زمینه‌های علمی و عملی موفق باشد. به عبارت دیگر باید به همه بخش های نظامی، علمی و فرهنگی توجه شود و همه اینها باهم پیشرفت کنند. مثلا اگر به مسائل نظامی توجه کنیم اما از فرهنگ و علم غافل باشیم و یا برعکس به علم و فرهنگ اهمیت بدهیم اما از مسائل نظامی و دفاعی غفلت کنیم، در حقیقت از رشد همه جانبه خود غافل شده‌ایم. در حقیقت ما هم به سردارانی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید تهرانی مقدم نیاز داریم و هم به متفکران و فرهیختگانی که حفره های تئوریک نظام را پر کنند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: ممکن است گاهی تاکتیک و یا اقتضائات موقت کشور این چنین باشد که به مساله ای بیشتر توجه کنیم، اما در نگاه کلی نباید سایر مسائل مهم جامعه تحت الشعاع قرار بگیرند. بنابراین مسئولان و رسانه های ما باید اینگونه به مسائل کشور نگاه کنند. اگر در جامعه ای فرهنگ، اخلاق و علم، تضعیف شود و یا آن جامعه از فرهیختگان و اندیشمندان فاصله بگیرد و سوالات و شبهات و اشکالات مدام انباشته شوند و کسی به آنها پاسخ ندهد، این جامعه به مرور با شرایط سخت و خطرناکی مواجه می شود که بعدها جبران آن سهل و آسان نیست.

آیت الله علیدوست با اشاره به گام دوم انقلاب تاکید کرد: در طول سالهای بعد از انقلاب به علت فشار و توطئه های دشمنان و مسائلی مثل جنگ تحمیلی و تحریم های اقتصادی، شرایط کشور به گونه ای بود که گاهی برخی مسائل در حاشیه قرار می گرفتند، اما امیدواریم در گام دوم انقلاب به تدریج این اشکالات و نواقص جبران شوند و بیش از پیش شاهد توجه به همه عرصه های جهاد از جمله جهاد علمی و فرهنگی باشیم. /1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
نمی‌توان از یک شیوه برای مبارزه با فساد و انجام اصلاحات سود جست و برای همه آن‌ها یک نسخه پیچید.
0
0