۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۶۳۸۷۶۹
گفت وگو با مدیرعامل خبرگزاری رسا درباره حاج قاسم سلیمانی؛

بازنشر/ از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

بازنشر/ از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت
حجت الاسلام محققی از راز و رمز محبوب القلوب شدن سردار سلیمانی می گوید؛ از ارتباط عمیق و صمیمی با رهبری و مراجع؛ از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت.

اشاره: خبر کوتاه بود و دردناک؛ قهرمان مبارزه با تروریسم سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا ترور شد؛ خبر به سرعت تبدیل به تیتر نخست شبکه های جهانی می شود.

رهبر معظم انقلاب در نخستین ساعات جمعه سیزدهم دیماه و پس از اطلاع از شهادت حاج قاسم پیام تسلیتی صادر می کنند: «ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند؛... او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.»

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

سیل پیام های تسلیت و محکومیت، یکی پس از دیگری از جانب مراجع، علما، بزرگان، شخصیت های جهان اسلام، مقامات کشورهای مختلف و شخصیت های کشوری و لشکری، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و دیگر گروه ها و اقشار مردمی صادر می شود.

از همان لحظات اولیه انتشار خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس وهمراهان شان موج اندوه و غم عموم مردم ایران، ملت عراق و سایر کشور‌های اسلامی و آزادی‌خواهان جهان را در برمی گیرد.

سحرگاه 13 دیماه ماه 98 روزی است که ملت ایران و جبهه مقاومت سرداری را از دست داد که حتی نامش هم لرزه بر اندام دشمنان می انداخت و قوت قلب مسلمانان بود.

ترامپ گرچه به خیال باطل خود با ترور سردار سلیمانی بزرگ ترین مانع اجرای نقشه های آمریکا را در منطقه غرب آسیا از سر راه برداشت، اما هیچ گاه تصور نمی کرد اینچنین حاج قاسم در قلب ملت های منطقه جای داشته باشد؛ تشییع بی سابقه و دهها میلیونی سردار مقاومت در شهرهای مختلف عراق و ایران، تازه ترامپ را متوجه خطای استراتژیکش کرده بود؛ وضعیتی که آمریکایی ها در زمان حیات حاج قاسم هم ندیده بودند.

حالا اما در حالی که حدود چهل روز از شهادت مظلومانه و غریبانه حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت می گذرد؛ این غم و اندوه همچنان بر سینه ایرانی ها و مسلمانان سنگینی می کند، اما یاد و نامش در دل هر ایرانی و هواداران و حامیان جبهه مقاومت زنده است.

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

سردار از جنس مردم بود و برای مردم؛ گرچه تیم حفاظت داشت، اما او حصارهای حفاظتی را کنار می زد و خود را به دل مردم می رساند و پای درد دل و دغدغه ها و گلایه ها می نشست و تا جایی که در توان داشت برای گره گشایی مشکلات و نشاندن خنده بر لبان محرومان خود را به آب و آتش می زد.

با وجود قاطعیت در میدان های عملیات رزم، مهربان بود و متبسم، گرچه گاهی اوقات به دلیل سختی کار و محیط طاقت فرسای میدان های جنگ، خسته می شد اما مهربانی و عطوفتش سبب شده بود که نیروهایش عاشقش شوند.

حاج قاسم اما روی دیگری هم داشت، شدید و سخت بود در برابر دشمنان، هرچه خشم و فریاد داشت بر سر دشمنان می زد؛ او به معنای واقعی کلمه مصداق «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» بود.

بهترین گعده هایش همنشینی با خانواده ها و مادران و پدران شهدا بود، به آنها دلداری می داد، فرزندان شهدا را نوازش می کرد، دستور رسیدگی به خانواده شهدا می داد، در هر فرصتی که گیر می آورد خود را به منزل خانواده شهدای مدافع حرم می رساند و جویای احوال فرزندان شهدا می شد؛ این روحیات بود که حاج قاسم را به سردار دل ها تبدیل کرد.

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

او خود را وقف خدمت به ایران کرده بود؛ چه در دفاع از حرم، چه در مقابله با داعشی ها و چه در سیل، هرکجا نیاز بود حاج قاسم حضور داشت.

سردار مقاومت و فرمانده تمام عیار صحنه های عملیات گرچه برای نیروهایش فرمانده بود، اما او خود را یک سرباز می دانست، سرباز آقا؛ گوش به فرمان ولی امر بود و در اجرای فرامین «ان قلت» و «چون و چرا» نمی آورد.

حاج قاسم یک فرد نبود، حاج قاسم یک مکتب بود، مکتبی که ایمان، بندگی، اخلاص، شجاعت، صلابت، استقامت و حقانیت و شهادت را یکجا داشت، مکتبی که رهبر انقلاب در نماز سردارش گریه می کند و سه بار با قلبی شکسته «اللهم انا لا نعلم منهم الا خیرا» می گوید.

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

در آستانه اربعین شهادت حاج قاسم، حجت الاسلام محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا در گفت وگو با سرویس حوزه و روحانیت، گوشه های از رشادت سردار سپهبد شهید سلیمانی را برایمان بیان می کند. او از نقش حاج قاسم در دفاع مقدس، مقابله با اشرار در شرق کشور و نیز دلاوری های بی نظیر در نبرد با تکفیری ها می گوید.

مدیرعامل خبرگزاری رسا در این گفت وگو ابعادی از شخصیت حاج قاسم سلیمانی را مطرح می کند که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد؛ از راز و رمز محبوب القلوب شدن سردار تا ارتباط عمیق و صمیمی که با رهبری و مراجع و علما داشت؛ از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت.

حجت الاسلام محققی در خصوص شخصیت حاج قاسم سلیمانی و حضور مؤثرش در جبهه های نبرد حق علیه باطل می گوید:

«حاج قاسم سلیمانی از منطقه رابُر کرمان رشد و نمو پیدا کرد، این منطقه همچون دیگر مناطق کرمان، منطقه ای است که اهالی آن انقلابی هستند، ایشان در مدت کوتاهی پس از انقلاب که وارد سپاه شد مراحل رشد را طی کرد، به فرماندهی لشکر 41 ثارالله نائل آمد و سرداران، نیروها و مدیران زیادی زیر نظر ایشان رشد و تربیت یافتند.

امروزه فرماندهان بزرگی از سپاه و برخی از بخش های مدیریتی نظام تربیت یافتگان مکتب سردار هستند؛ حاج قاسم فرمانده و فاتح رزم عملیات والفجر 8 و کربلای پنج بود. به گواه فرماندهان ارشد نظامی دفاع مقدس، لشکر 41 ثارالله کرمان با گردان های تاکتیکی و آماده رزمی که داشت یک لشکر خط شکن بود؛ به شهادت مسئولانی که در اتاق جنگ و قرارگاه مرکزی فرماندهی بودند، در برخی عملیات ها که در مبارزه با دشمن بعثی به مشکل می خوردند، لشکر 41 ثارالله خط شکن بود.

حاج قاسم چگونه اشرار شرق کشور را مهار و امنیت منطقه را برقرار کرد؟

برگ دیگری از مجاهدت ها و دوران زندگی سردار سلیمانی بعد از دفاع مقدس و بازگشت فرمانده به زادگاهش کرمان و خدمت در قامت فرماندهی سپاه استان ورق می خورد؛ از حجت الاسلام محققی درباره خدمات حاج قاسم سلیمانی بعد از دوران جنگ می پرسم؛ تاملی می کند و می گوید:

«حاج قاسم بعد از پایان جنگ تحمیلی، به عنوان سرباز و مطیع ولایت، در دفاع از مرزهای شرقی و مقابله با اشرار شرق کشور نقش آفرین بود و اشرار را سرجایشان نشاند؛ در مقطعی که بلواهای قومی در منطقه زیاد بود، حاج قاسم با تدبیر و مدیریتی که داشت به خوبی وارد شد و با جاذبه شخصیتی خود، سران قبایل محلی را پای کار نظام آورد و نسبت به تامین امنیت مردم و منطقه از اعتبار و شخصیت خود خرج کرد؛ ایشان به برخی از اشرار امان داد که به هیچ وجه نمی شد مهارشان کرد و این گونه برای تامین امنیت آن منطقه از همه چیزش گذشت».

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

مقطع دیگر مهم زندگی سراسر افتخار حاج قاسم سلیمانی، دوران فرماندهی نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، حجت الاسلام محققی از خدمات و اقدامات مهم سردار مقاومت در این دوران پر رمز و راز می گوید:

«از سال 79 که سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد،  چند کار مهم را در کارنامه ایشان مشاهده می کنیم؛ مهم ترین اقدامی که سردار سلیمانی انجام داد شکل دهی الگوی مقاومت مردمی در منطقه بود؛ این الگو به خوبی توسط حاج قاسم طراحی و به بهترین شکل ممکن اجرایی و با استقبال ملت های منطقه مواجه شد».

«الگوی مقاومت مردمی در برابر استکبار در کشورهای اسلامی متخذ از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در برابر استراتژی و اهداف بلند مدت امنیت ملی آمریکا در جنوب غرب آسیا، به خوبی به اجرا گذاشته شد، سردار سپهبد سلیمانی بر اساس دکترین دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران، توانست دستگاه دیپلماسی کشور را نیز همراه و همسو سازد».

حاج قاسم تربیت شده مکتب امام خمینی(ره)

یکی از ابعاد شخصیت شهید سردار سلیمانی که کمتر رسانه ها به آن پرداخته اند، روحیه اخلاص، دنیا گریزی و به یاد مرگ بودن حاج قاسم است؛ حجت الاسلام محققی این روحیه را ثمره تربیت درست در مکتب اهل بیت(ع) می داند و تصریح می کند:

«شخصیت هایی مثل ایشان که همه چیز خود را فدای اسلام و اعتلای نظام اسلامی کرده اند؛ به درجه ای از خلوص می رسند که همواره به یاد آخرت هستند؛ مطابق آیات و روایات، همواره یاد مرگ سازنده و عبرت آموز برای انسان است و او را به خودسازی و درجاتی از تقرب الهی می رساند؛ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بویژه با مسؤولیت خطیری که داشت و سرمایه گذاری زیادی که دشمن برای ترور او کرده بود، در بسیاری از ماموریت ها در تیرس و هدف عوامل دشمن بود، پس هر لحظه مرگ را در کمین خود می دید. در حالات شهید سلیمانی، همراهان و نزدیکانش نقل می کنند که در برخی از مجالس گفته بود شهادتش نزدیک است و پیش بینی هایی را هم کرده بود».

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

«قطعا چنین شخصیت هایی از حالات عرفانی و کمالات نفسانی بالایی برخوردارند و خود را برای رفتن آماده می کنند؛ سنت آماده سازی قبل از مرگ خصلت اولیای الهی و ناشی از الگوی «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» است؛ به همین خاطر توصیه شده است که انسان کفن خود را آماده کند و فضیلت است که بعضی از ادعیه ماثوره مانند دعای جوشن کبیر یا شهادتین را بر کفن خود بنویسد، اینها باور داشتند و همواره آماده رفتن بودند».

«از دیگر ویژگی های حاج قاسم، مردمی بودن، ساده زیستی و تربیت اسلامی و انقلابی فرزندان ایشان است که راه پدر بزرگوارشان را ادامه می دهند. در دورانی که در نظام اسلامی با معضل آقا زادگی و سوء رفتار بعضی از اطرافیان مسؤولان مواجه هستیم؛ حاج قاسم الگوی تربیتی خوبی برای مراقبت از نسل جوان و تربیت اخلاق حسنه ارائه کرد که حقیقتا فرزندان ایشان مایه مباهات هستند».

رابطه صمیمی حاج قاسم با رهبر انقلاب و مراجع تقلید

در ادامه از حجت الاسلام محققی درباره رابطه صمیمانه حاج قاسم با رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید و علما و روحانیت می پرسم، روحیه ای که نتیجه باورهای عمیق ایمانی و اعتقادی سردار مقاومت است؛ حجت الاسلام محققی در این باره معتقد است:

«ایشان همواره رابطه صمیمی با رهبر بزرگوار انقلاب داشت و اطرافیانش را به تبعیت از رهبر معظم انقلاب فرا می خواند. ایشان دیدارهایی با مراجع معظم تقلید و علمای حوزه های علمیه داشت و همیشه نسبت به این که دین، اعتقادات و باورهای خود را به علما عرضه کند و در مسائل دینی مشورت داشته باشد، مقید بود. در دیدار با مراجع معظم تقلید و علما، مراتب عزت، احترام و اجلال نسبت به این بزرگواران داشت.

«تربیت شده مکتب اسلام و امام خمینی(ره)» این تعبیری است که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود در توصیف سردار سلیمانی چهره بین المللی مقاومت بکار برده اند، مدیرعامل خبرگزاری رسا، به تبیین شاخصه های این امر مهم می پردازد و تاکید می کند:

«ویژگی بارز شهید حاج قاسم سلیمانی، برخورداری از روحیه ایمان، تواضع، حق محوری، ایستادگی در برابر قلدرها و فداکاری برای اسلام و انقلاب و مردم بود؛ در این یک ماهی که از شهادت ایشان می گذرد و خاطراتی که نقل می شود این واقعیت هویداست که حاج قاسم حلقه های حفاظتی را کنار می زد و در بین مردم بود. سرکشی به خانواده های شهدا شاخصه دیگر شهید سلیمانی بود؛ او هرکجا خانواده شهید را می دید مهربانانه پای درد دل های شان می نشست و پناه در دل های بچه های جبهه بود».

«ایشان با تکیه بر گنجینه دفاع مقدس و شهامت و شجاعتی که در این دوران و بعد از آن از خود به یادگار گذاشت تبدیل به یک قهرمان مردمی شد، افرادی که چهره ملی می شوند گاهی رسانه ها سبب شهرت شان می شوند؛ گاهی اوقات به دلیل پست و جایگاه سازمانی به افراد توجه و اقبال می شود؛ اما سردار سلیمانی از شخصیت هایی بود که با تکیه بر دارایی و داشته های خود به اوج رسید؛ از باب «شَرفُ المکانِ بالمَکین و فَضلُه بفَضل من حلَّ فیه» ایشان در هر جایگاه و پستی که قرار می گرفت، به آن جایگاه اعتبار می داد».

چرا ترامپ دست به ترور سردار سلیمانی زد

سؤالی دیگری که از مدیرعامل خبرگزاری رسا می پرسم درباره اقدام رییس جمهور آمریکا در صدور فرمان ترور حاج قاسم و همرزمانش در مقطع زمانی کنونی است؛ او در این باره عوامل مختلفی را مطرح و تاکید می کند:

«در طول این سال ها حاج قاسم در برخی اوقات در معرض ترور بوده است؛ او در میدان های مختلف خطر می کرد و به تعبیر عامیانه در دهان شیر می رفت و بیرون می آمد؛ این که در این مقطع آمریکا تصمیم به ترور سردار سلیمانی می گیرد و آن را اعلان رسمی و عمومی می کند چندین علت دارد:

یکم؛ اقدام به حذف فیزیکی ناشی از بن بست منطقی و عصبانیت است؛ وقتی طرف مقابل عصبانی می شود همه معاهدات بین المللی و ظواهر دیپلماتیک را کنار می گذارد و دستور به حذف می دهد؛ این نشان دهنده شدت عصبانیت آمریکایی ها است.

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

دوم؛ بخشی از این عصبانیت ناشی از حذف داعش توسط سردار سلیمانی در منطقه بود، طراحی که آمریکایی ها و صهیونیست ها سالیان سال در اتاق های فکر برای آن نقشه چیده بودند، میلیاردها دلاری که عربستان و دولت های مرتجع منطقه خرج کرده بودند، همه نقش برآب شد.

سوم؛ از سوی دیگر و طبق پیش بینی رهبر معظم انقلاب صهیونیست ها 25 سال آینده را نخواهند دید؛ روند تحولات کشورهای منطقه و جنوب غرب آسیا به سمت حذف رژیم اشغالگر قدس پیش می رود و آمریکا هم نمی تواند در این زمینه کاری انجام دهد؛ حاج قاسم و نیروی قدس سپاه نقش مهمی در این مسیر مهم و در راه آزادسازی قدس ایفا کردند.

چهارم؛ علت دیگری که باعث شد ایالات متحده دست به این اقدام بزند، بی منطقی در برابر رشد جبهه مقاومت در کشورهای اسلامی مانند یمن و استیصال در مقابل پیشگیری از روند رو به رشد مبارزه با استکبار در کشورهای منطقه بود؛ هر وقت دشمن در منطق شکست می خورد و معادلات را نمی تواند پیش ببرد عصبانی می شود و اقدام به ترور و حذف فیزیکی می کند و ابایی هم از بیان آن ندارد.

پنجم؛ از دیگر سو روند تنفر از استکبار جهانی در کشورهای اسلامی و عربی هر ساله رو به رشد است، آمریکا با وجود برخورداری از امپراطوری رسانه ای نتوانسته این موج را مهار کند؛ روایت غالب رسانه ای در کشورهای منطقه روایت تنفر از آمریکا و دخالت در کشورها است.

ششم؛ در وضعیت داخلی هم دولت آمریکا با مشکل هزینه چند تریلیون دلاری در کشورهای منطقه خصوصا عراق مواجه است و ترامپ هم به این نکته اذعان داشت، بلکه در مقابل یک تریلیون دلار به هفت تریلیون دلار قبل به مخارج ایالات متحده آمریکا اضافه کرد و البته هیچ بهره ای هم نتوانست ببرد.

نمود این بی منطقی، فشار ایادی وابسته استکبار و نیز کینه ای که آمریکایی ها از عملیات های موفقیت آمیز گروه های مقاومت در برابر اقدامات داعش و تکفیری ها داشتند، در تصمیم گیری و تحلیل نادرست رییس جمهور آمریکا برای ترور حاج قاسم بسیار روشن است و البته همه اینها نشانه استیصال آمریکا در مقابله با محور مقاومت در منطقه است.

هفتم؛ فرافکنی نسبت به اوضاع داخلی در آستانه استیضاح ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دیگر عواملی بود که دست به دست هم داد تا ترامپ این اقدام نابخردانه و جنایت کارانه را انجام دهد.

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

عملیات عین الاسد؛ موشک باران حیثیت و هیمنه آمریکا

سؤال بعدی که از حجت الاسلام محققی می پرسم درباره اقدام موشکی سپاه در هدف قرار دادن پایگاه نظامی عین الاسد است؛ او اقدام قاطع سپاه در هدف قرار دادن پایگاه نظامی عین الاسد را از سویی نشانه قدرت و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر نشانه شکست هیمنه آمریکا تحلیل می کند:

«موشک هایی که به عین الاسد اصابت کرد، تنها پایگاه نظامی ابرقدرتی همچون آمریکا را هدف قرار نداد، بلکه در واقع این عملیات مقتدرانه، موشک باران حیثیت آمریکایی ها هم بود که هیچ قدرت جهانی هم جرات انجام آن را نداشت».

انتقام سخت تمام نشده است

«امروز در جهان اسلام، علما، اندیشمندان و حامیان جبهه مقاومت همه یکصدا خونخواهی و تلافی این اقدام را سر داده اند؛ اما نکته مهم این است که انتقام اصلی با خروج نیروهای ترویست آمریکا از منطقه حاصل خواهد شد. آمریکایی ها تصور نمی کردند که با ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس چنین وضعیت آشفته ای در منطقه برای شان ایجاد شود، آمریکایی ها و ترامپ باید بدانند که خون شهید سلیمانی رهایشان نخواهد کرد».

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

«نکته و دستاورد دیگر خون های پاک سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی، مجاهد مبارز ابومهدی المهندس و شهدای محور مقاومت، تقویت مقاومت در برابر استکبار در کشورهای اسلامی است. ما یک سری سنت های الهی داریم، "فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ" قطعا جبهه مقاومت با ریخته شدن این خون تقویت می شود و این درخت تنومندتر به فعالیت خود ادامه خواهد داد و به یقین روند شکل گیری امت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی که جزو سه مرحله مهم گام دوم انقلاب اسلامی است با جدیت و قعطیت ادامه خواهد یافت».

در بخش دیگری از این گفت وگو، از مدیرعامل خبرگزاری رسا درباره نوع عملکرد رسانه های داخلی و جناح های مختلف می پرسم، او در این باره، عملکرد رسانه ها را تحسین و تصریح می کند:

«لازم است به عنوان یک طلبه کوچک حوزه که سالیانی در عرصه رسانه به نظام خدمت کرده، از اصحاب رسانه و جبهه فرهنگی انقلاب که در این ایام تلاش بسیاری کردند، تقدیر و تشکر داشته باشم؛ همه جناح ها و رسانه ها در این مدت پای کار آمدند و شبانه روز توانستند بخشی از محبت و نفوذی را که شخصیت حاج قاسم در دل های مردم داشت، منعکس کنند».

تسلیت به رهبر معظم انقلاب، فرزندان و خانواده حاج قاسم

«فقدان سپهبد شهید سلیمانی قطعا دردناک است، ما این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب (مدظله)، فرزندان و همرزمان شان، به فرمانده کل سپاه و همرزمان ایشان در سپاه قدس تسلیت می گوییم، با توجه به عمل صالح و اخلاصی که حاج قاسم داشت، جایگاهش در نزد اولیای الهی در درگاه خدای متعال برجسته و متعالی است.

از فرماندهی در میدان های رزم تا سربازی ولایت

برای سردار حاج اسماعیل قاآنی، فرمانده شجاع، مدبر و راهبردی که از همرزمان حاج قاسم بودند و سابقه درخشانی در دفاع مقدس و سپاه قدس دارند، آرزوی سرافرازی و موفقیت دارم. /924/ج

 گفت وگو از حسین عجمی

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
زیبا و جذاب نوشته شده بود
از این قبیل نوشتن ها باید در رسانه حوزه بیشتر دیده شود
8
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
تحلیل شون درباره دلایل ترور حاج قاسم تمیز و دسته بندی شده بود
استفاده کردم
8
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
درد و بلای فرزندان سردار بخوره تو سر برخی مسولین و آقازاده های مفت خور
6
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
این داغ هنوز تازه است
8
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
به روح پاک و مطهر شهدا صلوات بفرستین. اللهم صل علی محمد وآل محمد
8
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
سردار شهید قاسم سلیمانی تندیس مجسم آیات جهادی قرآن ، عمود خیمه سپاه و مایه آرامش همه ما بود
8
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
حاج‌قاسم نه تنها زنده، بلکه حیات بخش و جریان ساز است
9
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
شهادت سردار سلیمانی به عنوان روح جدیدی است که در کالبد انقلاب اسلامی دمیده شد
8
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
به فضل الهی پرچمی که در دستان سردار سلیمانی بود امروز به فرمانده ای جانباز، دلاور و متقی و مدیری مبتکر و خلاق که بیش از ۲۵ سال همرزم حاج قاسم بوده ، سپرده شده است؛
9
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
در فضای مجازی مطلبی از فرزند شهید اورنگ خواندم که به اندازه‌ای که برای سردار سلیمانی ناراحتم برای پدرم ناراحت نبودم، داغ سردار سلیمانی از داغ پدرم سنیگن‌تر بود. آدم‌هایی مانند سردار سلیمانی در دعاهایشان می‌خواستند به خدا نزدیک شوند
8
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
سردار سلیمانی همه جا دنبال جذب بود از اهل تسنن گرفته تا زینبیون افغانستان، پاکستانی‌ها و لبنانی ها. فقدان او ضایعه دردناک و جبران ناپذیری است اما برکاتی دارد و آن هم وحدت در کشور است
9
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
لعنت خدا بر ترامپ
سردار سلیمانی نمادی از اقتدار، صلابت سخت‌کوشی و از خودگذشتگی برای کشور ما بود
9
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
شهادت سردار سلیمانی سبب انسجام و وحدت ملی شده است و قطعاً آمریکا از این اقدام احمقانه خود پشیمان خواهد شد
9
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
در چهل و یکمین بهار پیروزی انقلاب واقعا جای سردار سلیمانی خالی است؛ علو درجاتش صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
لعنت خدا بر کسانی که حاج قاسم رو طرفدار مذاکره و سازش معرفی میکنن
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
حاج قاسم یک فرد نبود، حاج قاسم یک مکتب بود، مکتبی که ایمان، بندگی، اخلاص، شجاعت، صلابت، استقامت و حقانیت و شهادت را یکجا داشت، مکتبی که رهبر انقلاب در نماز سردارش گریه می کند و سه بار با قلبی شکسته «اللهم انا لا نعلم منهم الا خیرا» می گوید.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
متفاوت و جذاب تنظیم شده و باعث همراهی مخاطب می شود
4
0
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطلب خوب و مفیدی بود ممنون
1
0