۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۳۸۸۲۳
آیت الله خائفی:

خداوند مقدم بر نفس انسان است

خداوند مقدم بر نفس انسان است
آیت الله خائفی گفت: بین انسان و نفس انسان، فاصله‌ای وجود ندارد تا خداوند متعال در این فاصله قرار گرفته باشد؛ پس الله تعالی، مقدم بر نفس انسان است.

به گزارش  گروه  سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله خائفی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه خود، با اشاره به آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرمایند که او بین انسان و قلبش قرار گرفته است. معنای این کلام خداوند و مراد از قلب در این آیه، همین قلب معمولی و طبیعی در سمت چپ سینه انسان نیست؛ بلکه مراد از آن، نفس انسانیت است.

وی افزود: اینکه خداوند متعال می‌فرماید الله بین انسان و نفس انسان قرار گرفته است، یعنی چه؟ آیا بین انسان و نفس انسان، فاصله‌ای وجود دارد؟

آیت الله خائفی تأکید کرد: بین انسان و نفس انسان، فاصله‌ای وجود ندارد تا خداوند متعال در این فاصله قرار گرفته باشد؛ پس مراد از آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» این است که الله تعالی، مقدم بر نفس انسان است. به دلیل قول خود خداوند متعال که می‌فرماید: «فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ اِذا دَعَانِ» یعنی قبل از آنکه شما باشید ما بوده‌ایم و هستیم، «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ»  اول اوست؛ آخر هم اوست. «وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ»  ظاهر اوست و باطن هم اوست. و یا این آیه شریفه که و َنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید : ما نزدیک‌تر هستیم به خود شما از شما.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: دریا را اگر ملاحظه کنید؛ اول دریا، دریا است؛ آخر دریا هم دریا است. ظاهر دریا، دریا است و عمق دریا هم دریا است. با توجه به این تمثیل می‌توان گفت که اول وجود، الله تعالی است؛ آخر وجود هم الله تعالی است. ظاهر وجود الله تعالی است، باطن وجود هم الله تعالی است. ظاهر الله تعالی، الله است و باطنش هم الله است، اولیت و آخریت، ظاهر و باطن همه اوست.

وی ادامه داد: بنابر این قبل از آنکه وجودی در عالم هستی تحقق پیدا کند و یا انسانی به وجود بیاید، اولیت از آن اوست.

آیت‌الله خائفی در پایان تأکید کرد: بر اساس آنچه گفته شد آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ تعالی یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ» به معنی آن است که أنّه یُقدّم علی الانسان و علی انسانیة الانسان./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات