۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۳۸۹۸۹

مروری بر کتاب دشمن شناسی از دیدگاه امام خمینی

مروری بر کتاب دشمن شناسی از دیدگاه امام خمینی
از منظر امام این دشمنان هم داخلی هستند و هم خارجی؛ چرا که گاه نیروهای داخلی خواسته یا ناخوسته در مسیر دلخواه دشمنان خارجی قرار می گیرند و کار آن­ها ار انجام می­ دهند.

به گزارش خبرنگار کتاب و نشر خبرگزاری رسا، پژوهشکده تحقیقات اسلامی با همکاری انتشارات زمزم هدایت کتاب «دشمن ­شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)» را به قلم حجت الاسلام حمید نگارش منتشر کرده است.

انقلاب اسلامی، بسیاری از منافع بیگانگان به خصوص آمریکا را در ایران در معرض نابودی قرار داد و عزم آنان را در مبارزه و دشمنی با ملت مسلمان ایران و دستاوردهای نظام اسلامی دوچندان نمود.

نظام اسلامی با ماهیت دشمن ستیزی خود، هرگونه نفوذ را بر دشمن، سد  و دشمن را وادار به عقب نشینی و تدارک ترفندها و نقشه­ های شوم جدید نمود.

تداوم و ایستادگی در برابر بیگانگان، جز از طریق شناخت واقعی و دقیق آنان میسر نخواهد بود. رمز و راز موفقیت امام راحل نیز در شناخت دقیق دشمنان بود. بیان نقش کلیدی شناخت دشمن؛ تبیین علل، روش و اهداف دشمنان در مقابل با نظام اسلامی و دیدگاه ­های امام راحل در خصوص آنان گامی در جهت خنثی سازی توطئه ها و از سوی دیگر زمینه ­ای برای تقویت آگاهی و بالا برد روحیه ایستادگی مردم است.

تاریخ صدر اسلام، گویای این حقیقت تلخ است که از موضوع­ های مهم و اساسی مسلمانان به خصوص در زمان حکومت حضرت علی(ع) شناختن دشمنان واقعی بوده است؛ ضعفی که سبب کنار گذاشتن والیان واقعی حکومت اسلامی و پیاده نشدن احکام اسلامی گردید.

عبرت گیری از این جریان، نوید بخش راه آیندگان و سبب جلوگیری از تکرار تاریخی خواهد شد و همچنین نقشه دشمنانی را که در لباس­ ها و چهره ­های گوناگون در صدد ضربه زدن به کیان نظام اسلامی باشند، برملا نموده پیروزی انقلاب اسلامی را تداوم می بخشد.

همه ابعاد وجودی امام راحل سرشار از خصایص ممتاز م ی­باشد و هریک به نوبه خود چهر ه­ای سرآمد از امام معرفی می­کند، ولی تیزبینی امام، در شناخت دشمنان واقعی، او و ملت ایران را قادر ساخت تا برابر توطئه­ های آنان ایستادگی کرده انقلاب را از خطرها و انحراف­ ها نجات دهند.

ساختار کتاب:

محور این نوشتار، دیدگاه ­های حضرت امام است، امامی که حیاتش سرشار از ایثار، شهامت و دشمن ستیزی بود، اسوه ای که در دو میدان جهاد اصغر و جهاد اکبر مدال پیروزی گرفت؛ نه پرداختن به جهاد اکبر و مبارزه با نفس او را از شیاطین خارجی و وسوسه ­های دشمنان اسلام غافل کرد و و نه در مبارزه درعرصه ­های سیاسی و پیکار دشمنان خارجی او را از ستیز با دشمنان درونی بازداشت.

 برخی از سؤالات که این نوشتار در صدد پاسخگویی به آن­ها می باشد عبارتند از:

نقش و اهمیت دشمن­ شناسی از دیدگاه امام چیست؟ از منظر امام، دشمن کیست؟ اهداف دشمنی بیگانگان با نظام اسلامی چه می باشد؟ شیوه ­های دشمن در مبارزه با نظام اسلامی چیست؟ استراتژی مقابله با دشمنان نظام اسلامی چگونه می ­باشد؟ و توصیه ­های هشدارهای امام در خصوص اجانب و دشمنان چه می باشد؟

روش تحقیقی در این نوشتار، توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ­ای است.

از این رو، مؤلف این کتاب را در پنج فصل با عنوان ­های: کلیات، علل  و اهداف دشمنی با نظام اسلامی، شیوه ­های دشمن در مبارزه با نظام اسلامی، استراتژی مقابله با دشمنان نظام سلامی و توصیه ها و هشدارهای امام تنظیم کرده و در آخر نیز جمع بندی و نتیجه گیری آمده است.

برشی از کتاب:

 جمع بندی و نتیجه گیری

امام خمینی(ره) معتقد بود که اعتقاد به وجود دشمن، یک توهم نمی باشد، بلکه واقعیت خارجی دارد و ملت مسلمان ایران باید دشمنی ابرقدرتها را جدی بینگارد و اصل را بر دشمنی ­آن­ها بگذارند.

از منظر امام این دشمنان هم داخلی هستند و هم خارجی؛ چرا که گاه نیروهای داخلی خواسته یا ناخوسته در مسیر دلخواه دشمنان خارجی  قرار می گیرند و کار آن­ها ار انجام می ­دهند.  

 دشمن چون منافع خود را در ایران اسلامی را از دست رفته دیده، با تمام امکان به میدان آمده است و جز به امحاء آن راضی نمی شود. او برای رسیدن به این هدف، مراحلی را در نظر گرفته است: تضعیف و تخریب های دینی مردم، تضعیف ارکان نظام اسلامی، استفاده از روش­ های گوناگون تبلیغاتی به ایجاد اختلاف بین مردم و مسؤولان، اختلاف در بین اقشار مردم، ناامید کردن مردم از توانایی نظام و تاریک جلوه دادن آینده آن برای آنان از جمله این مراحل می­ باشد .

 از نظرات امام استفاده می­ شود که هوشیاری در خصوص شناسایی دشمنان واقعی، عامل مهمی در از بین بردن توطئه­ها و ترفندهای بیگانگان خواهد بود و از آنجایی که علت دشمنی هنوز وجود دارد، ترفند­های آنان در جهت رسیدن به اهداف شوم خود نیز وجود دارد باید هوشیاری و تقویت بنیه ­های فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و دینی قدرت مقاومت را دو چندان نمود.

مروری بر کتاب دشمن شناسی از دیدگاه امام خمینی

باید اعتراف نمود که دشمن امروز هم امیدوار است که بتواند از ضعف ­ها و از ساده اندیشی­ ها استفاده کرده، جایگاهی در دستگاه­ های سیاسی، فرهنگی کشور باز کند؛ می­ خواهد دانشگاه ­های ما از اهداف اصولی خود فاصله بگیرند، می خواهد ایمان نسل حوان تقویت نشود و جوان مؤمن، به جوان هوسران تبدیل شود؛ می خواهد وحدت بین نیروهای ما نباشد، می خواهد صفا و نورانیت در میان آحاد مردم رخت بربندد و خلاصه آن که می­ خواهد نظام اسلامی از بین برود باید با اتکال بر قدرت لایزال الهی و با هوشیاری و تأسی به دیدگاه ­های بنیانگذار انقلاب و فرامین رهبری همه توطئه های آنان را خنثی کنیم.

پژوهشکده تحقیقات اسلامی با همکاری انتشارات زمزم هدایت کتاب «دشمن­ شناسی از دیدگاه امام خمینی (ره)» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه  به قیمت ۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است./998/ن 601/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات