۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۳۹۱۲۵

«قوی شدن»؛ راه دفاع از استقلال، عزت و امنیت

«قوی شدن»؛ راه دفاع از استقلال، عزت و امنیت
کلید واژه قوی شدن در دو ماه اخیر چندین‌بار مورد تاکید رهبری انقلاب قرار گرفته است. اما این کلید واژه چیست؟ چه نقشه راهی برای آینده ترسیم می‌کند؟ با چه هدفی مورد تاکید چندباره قرار گرفته است و آیا این قوی شدن تنها معطوف به قدرت نظامی است؟

به گزارش خبرگزاري رسا، کلید واژه «قوی شدن» در دو ماه اخیر چندین‌بار مورد تاکید رهبری انقلاب قرار گرفته است. اما این کلید واژه چیست؟ چه نقشه راهی برای آینده ترسیم می‌کند؟ با چه هدفی مورد تاکید چندباره قرار گرفته است و آیا این قوی شدن تنها معطوف به قدرت نظامی است؟ سؤالات را گفت‌وگو با کارشناسان مطرح کرده است. آنچه از متن این گفت‌وگوها بر می‌آید لازمه استقلال و عدم وابستگی به سایر قدرت‌ها جز قوی شدن نیست. قوی شدنی که تنها معطوف به ابعاد نظامی نیست بلکه در دو حوزه قدرت نرم و سخت با ابعاد مختلف قابل بررسی خواهد بود. به اعتقاد مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کلید واژه ترسیم افق تمدن اسلامی است. همچنین در نگاه معاون سیاسی سپاه نیز تاکید بر این کلید واژه بعد از شهادت سردار سلیمانی این است که تنها راه برداشتن موانع، عبور از کارشکنی‌ها، دفع توطئه‌ها و ایستادن و باج ندادن به دشمن قوی شدن خواهد بود.

ما به‌دنبال تهدید هیچ کشور و ملتی نیستیم بلکه به‌دنبال حفظ امنیت کشور و جلوگیری از تهدید هستیم.ضعیف بودن، دشمن را تشویق به اقدام خواهد کرد. برای آنکه جنگ نشود و برای آنکه تهدید تمام شود، باید قوی شد. (دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی ارتش19/11/98 )

انتخابات مهم است. من در نماز جمعه چند هفته قبل عرض کردم به ملّت ایران که علاج مشکل ما با دشمنان قوی‌پنجه بی‌رحمِ بین‌المللی این است که باید قوی بشویم. یکی از مؤلّفه‌های قوی شدن این است که مجلس قوی داشته باشیم. مجلس شورای اسلامی که محلّ قانون‌گذاری است باید قوی باشد؛ کِی مجلس قوی خواهد شد؟ آن وقتی که مجلس شورای اسلامی با رأی بالایی تشکیل شود. این مجلس آن وقت قوی خواهد بود، پشتوانه خواهد داشت.( در دیدار اقشار مختلف مردم 16/11/98)

تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی شویم؛ ما از مذاکره هم ابایی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا، با دیگران؛ امّا نه از موضع ضعف، از موضع قوّت، از موضع قدرت. البتّه قدرت فقط قدرت نظامی نیست؛ قدرت، قدرت نظامی نیست. اقتصاد کشور باید قوی شود، وابستگی به نفت باید تمام بشود، نجات پیدا‌کنیم از وابستگی اقتصادمان به نفت؛ جهش علمی و فنّاوری باید ادامه پیدا کند؛ پشتوانه همه این‌ها هم حضور مردم عزیزمان در صحنه است. باید ملّت ایران و مسوولان کشور تلاش‌شان برای قوی شدن کشور و قوی شدن ملّت باشد.(خطبه‌های نماز جمعه تهران 27/10/98)

همه ما این را هم بدانیم که دشمنی این جبهه دشمنی که نام بردم، موسمی و فصلی نیست. این دشمنی، یک دشمنی ذاتی است، دشمنی همیشگی است، هر وقت بتوانند ضربه بزنند می‌زنند. علاجش این است که ما خودمان را قوی کنیم؛ قوی از لحاظ نظامی، قوی از لحاظ امنیّتی، قوی از لحاظ سیاسی، قوی از لحاظ اقتصادی. از جهات مختلف خودمان را قوی کنیم که دشمن نتواند ضربه بزند؛ وَالّا دشمنی او دشمنی ذاتی است.(در دیدار مردم قم 18/10/98)

قوی شدن، محصول پیشرفت است

سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه ضمن بررسی این کلید واژه در اظهارات اخیر رهبری انقلاب طی این دو ماه اخیر اظهار داشت: کلید واژه قوی شدن که مدت زمانی است در ادبیات رهبری تکرار می‌شود به لحاظ محتوایی و مفهومی از ابتدای انقلاب مورد تاکید حضرت امام نیز بود و در سه دهه گذشته مورد تکریم مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

معاون سیاسی سپاه بیان داشت: گرچه این واژه در سال‌های اخیر بارها تکرار شده و حتی بعد از شهادت سردار سلیمانی هم مورد تاکید قرار گرفته است اما از ابتدای انقلاب مورد توجه امام و بعد ازانقلاب مورد تاکید رهبری بوده است چراکه قوی شدن برای یک ملت، آن هم یک ملت مسلمان امری دینی و عقلانی است، ملتی که آرمان‌هایی دارد و می‌خواهد به آن برسد، باید قوی و توانمند شود تا به آن برسد.

سردار جوانی به دشمنی‌های صورت گرفته علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: وقتی ملت آرمانگرا دشمن دارد، دشمنان سرسخت هستند، هر روز علیه آن‌ها توطئه کارشکنی می‌کنند و سر راه آن‌ها موانع می‌اندازند. تنها راه برداشتن موانع، عبور از کارشکنی‌ها، دفع توطئه‌ها و ایستادن 
و باج ندادن به آن‌ها و قوی شدن و توانمندی ملت است.

وی سابقه نزدیک این کلید واژه را به سال‌93 و در سخنان نوروزی رهبری معطوف کرد و با الهام از کلیت این سخنان بیان داشت: رهبری در جمع زائران بیان کردند صحبت امروز من در یک جمله خلاصه می‌شود و آن قوی شدن ملت ایران است.

جوانی در توضیح بیشتر گفت: استدلال ایشان این بود که در زمانه‌ای که نظام سلطه و دشمنان قوی پنجه در صدد تحمیل اراده خود به ملت هستند، اگر ملت ضعیف باشد باید از حرف دشمن تمکین کند اما اگر بخواهد در مقابل زورگویی‌های دشمنان خود ایستادگی کند، باید قوی شود.

وی با بیان این مطلب که قوی شدن تنها معطوف به قوی شدن در حوزه نظامی نیست ادامه داد: قوی شدن در تمامی حوزه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، علمی، فرهنگی و ... است.

معاون سیاسی سپاه ضمن بازخوانی این کلید واژه در بیانات رهبری ادامه داد: بعد از شهادت سردار سلیمانی در نماز جمعه دی‌ماه این کلید واژه مورد تاکید قرار گرفت. منظور این بود وقتی دشمنان اینگونه آشکارا دشمنی و جنایت می‌کنند و به‌دنبال این هستند که به منافع ملت ضربه بزنند، تنها راهی که ملت ما دارد این است که خود را قوی کند تا از استقلال و عزت و امنیت خود دفاع کند. اما مجدداً در چهارشنبه گذشته در دیدار با اقشار مختلف بر این واژه تاکید کردند و یکی از ابعاد قوی شدن را حضور پررنگ مردم در انتخابات مجلس دانستند تا با انتخاب افراد مناسب مجلس قوی شکل گیرد. مجدداً روز گذشته در دیدار با فرماندهان ارشد تاکید کردند راه خنثی‌سازی توطئه دشمنان قوی شدن است و این یک مطلب عقلانی و برخاسته از تجربه است که یک ملتی اگر بخواهد روی پای خود بایستد باید قوی شود تا دست نیاز به سمت کسی دراز نکند.

جوانی تصریح کرد: قوی شدن محصول پیشرفت و در واقع معادل پیشرفت است لذا ما اگر بخواهیم قوی شویم باید پیشرفت کنیم و در تمامی حوزه‌ها از جمله نظامی و علمی و اقتصادی و ... آن را گسترش دهیم.

معاون سیاسی سپاه با اشاره به اینکه قوی شدن امروز نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: در یک کلام تاکید رهبری بر قوی شدن پیشینه در دوران انقلاب دارد و امام و رهبری هر دو بر این واژه با ادبیات‌های گوناگون تاکید داشته‌اند که برخاسته از یک امر دینی خواهد بود.

قوی شدن، کلید واژه افق بلند مدت تمدن اسلامی

حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره ترسیم نقشه راه آینده با تکیه بر کلید واژه «قوی شدن» در بیانات رهبری اظهار کرد: قوی شدن در دو حوزه سخت و نرم قابل تعریف است و آنچه که از فرمایشات رهبری بر می‌آید، این واژه در هر دو حوزه قابل برداشت است.

وی تصریح کرد: حوزه نرم یعنی نفوذ معنوی و ارتقاء معنوی که در قدرت بخشیدن و توان بخشیدن مؤثر است و حوزه سخت معطوف به مقابله با دشمنان در تمامی زمینه‌هاست.

مقدم‌فر با ترسیم قدرت انقلاب اسلامی ایران تمامی زمینه‌ها بیان داشت: ایران بعد ازانقلاب اسلامی همواره در تمامی حوزه‌ها روبه جلو و قوی شدن بوده است و قوی شدن در همه حوزه‌ها معنادار است.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشرفت در حوزه فناوری و علمی، مقابله با نفوذ فرهنگی و ارتقا معنوی و حتی حضور مردم در صحنه را از جمله مصادیق کلید واژه قوی شدن دانست و گفت: ایران همواره در تمامی ابعاد قدرت نرم و سخت روبه تقویت است و بعد از شهادت سردار سلیمانی با یک تحول و عصر جدید مواجه شدیم که در واقع یک پدیده جهانی مأموریت اسلامی را چند پله روبه جلو حرکت داد.

مقدم‌فر با تاکید بر اینکه همه کشورها دنبال قوی‌تر شدن هستند، افزود: هر کشوری متناسب با آرمان‌ها وارزش های خود قوی شدن را دنبال می‌کند. امروز قوی شدن افق ما برای رسیدن به تمدن اسلامی و دفع تهاجمات مختلف دشمن است که به‌دنبال از بین بردن اسلام و مکتب اسلام هستند لذا کلید واژه قوی شدن هم برای مقابله با دشمن و هم برای رسیدن به افق بلند مدت تمدن اسلامی است./1360/

منبع : صبح نو

ارسال نظرات