۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۳۹۳۵۳
خدمات اجتماعی طلاب (18)

فعالیت اجتماعی طلاب از منظر رهبر انقلاب

فعالیت اجتماعی طلاب از منظر رهبر انقلاب
تبلیغ یعنی رساندن پیام خدا به قلوب مردم، تبلیغ هم به دو شیوه تحقق می‌یابد: تبلیغ زبانی که در غالب خطبه و منبر انجام می‌شود و تبلیغ عملی که دعوت مردم با غیر از زبان است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مقام معظم رهبری در دیداری که با طلاب تهران در سال 95 داشتند، سه وظیفه و مسئولیت مهم این قشر را «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» عنوان نمودند.

حضور پررنگ جامعه روحانیت در زمینه خدمات اجتماعی، امری است که در سال‌های اخیر به دلیل بروز برخی بلایای طبیعی، بروز بیشتری پیدا کرده است. از نظر مقام معظم رهبری، حضور طلاب و روحانیت در ارائه خدمات اجتماعی نظیر مدرسه سازی، ساخت بیمارستان و... منجر به تشویق جبهه مردمی در این زمینه خواهد شد.

روحانیت جلودار اتفاقات مختلف جامعه

قشر روحانیت همواره جزئی از جامعه بوده و در طول تاریخ برای دفاع از اسلام و حقوق مسلمین پیشگام بوده است. در جریان پیروزی انقلاب نیز روحانیت و مرجعیت جلودار بودند که در غیر این صورت، این نهضت نمی‌توانست همه گیر شود، بنابراین حضور روحانیت در این عرصه می‌تواند مفید و ثمربخش باشد.

 

یادداشت/ فعالیت اجتماعی طلاب از منظر رهبر انقلاب

 

به عقیده رهبر انقلاب، تبلیغ یعنی رساندن پیام خدا به قلوب مردم،1 تبلیغ هم به دو شیوه تحقق می‌یابد؛ «تبلیغ زبانی» که در غالب خطبه و منبر انجام می‌شود و «تبلیغ عملی» که بر گرفته از حدیث معروف امام صادق(ع) است که می‌فرماید: كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ2.

در این بین، اگرچه برخی در داخل و خارج از حضور طلاب و روحانیت در انجام چنین اموری گله می‌کنند؛ ولی باید گفت که این حضور، باعث نزدیکی هرچه بیشتر مردم به طبقه روحانیت و مرجعیت شده و قدرت تأثیرگذاری سخنان و موعظه را افزایش می‌دهد. چرا نباید در زمانی که مردم گرفتار مصیبت شده‌اند، به بهانه طعنه و کنایه‌های دشمنان خارجی، مزدوران داخلی، در کمک کردن به مردم شتاب شود؟

بنابر گفته مقام معظم رهبری، سعی استعمار در تمام عالم اسلام این بوده که یا علمای دین را ازبین ببرد و از صحنه خارج کند یا اینکه هویت واقعی آن را مخدوش و بی‌خاصیت کند.3 از نظر ایشان علم، تقوا و شجاعت خصوصیات خوب و مثبتی برای یک طلبه است. اما همه این صفات خوب در صورت عدم شناخت وظیفه اصلی، اثری نخواهد داشت. به همین دلیل ایشان بر «بصیرت» و «بصیرت افزایی» تأکید زیادی دارند، بصیرت برای این است که انسان بداند نیاز امروز جامعه و وظیفه اصلی او چیست.4 از این رو در زمان حاضر، خدمات اجتماعی طلاب و حضور عملی آنان در عرصه اجتماع، یک ضرورت و یک حقیقت غیر قابل انکار است. /882/ 704/

1.  بیانات مقام معظم رهبری در جمعی از روحانیون (23/9/77)

2. مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، على بن حسن طبرسى‏، ص ۴۶؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۶۷، ص ۳۰۹.

3. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت طلاب و روحانیون (4/4/68)

4. بیانات مقام معظم رهبری در اولین جلسه درس خارج فقه (16/6/95)

ارسال نظرات