۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۳۹۳۵۶
خدمات اجتماعی طلاب (19)

خدمات روحانیت در قالب مؤسسات خیریه

خدمات روحانیت در قالب مؤسسات خیریه
بدون شک حضور طلاب و روحانیت در مراکز خیریه با هدف زمینه‌سازی برای وعده‌های الهی خواهد بود که به قوام و پختگی فعالیت‌های اجتماعی می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، از دیرباز رسیدگی به محرومان و مستضعفان یکی از رسالت‌های عالمان و روحانیان بوده است، به برکت انقلاب اسلامی و حضور روحانیان در عرصه­‌های مختلف، یکی از جلوه‌های خدمات اجتماعی طلاب در قالب مؤسسات خیریه برای رسیدگی به امور محرومان و مستمندان و پالایش فقر و استضعاف از چهره جامعه اسلامی و خانواده­‌های مسلمان شکل گرفته است.

شاید هیچ کجا در شرح وظایف عالمان دین، چنین تکلیفی مشخص نشده باشد اما برخی از طلاب با تمسک به سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام، توجه به محرومان را بر خود فرض و واجب دانسته‌اند. این روند پس از انقلاب اسلامی سرعت و گسترش بیشتری یافته و با ورود روحانیان، خصوصا طلاب جوان به این عرصه، روحی جدید در فضای خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده جامعه دمیده است.

 

موسسه خیریه نیک گستر وصال

 

شهر مشهد با همۀ جلوه بین‌المللی که دارد، شاهد حجم بالایی از حاشیه‌نشینی است؛ آمارهای رسمی، درصد بالایی از شهر را جزو «مناطق ویژه اجتماعی» یا همان «حاشیه‌نشین» معرفی می‌کنند. جمعیت میلیونی ساکن در این مناطق، اهمیت رسیدگی به این گروه از هم‌وطنان را دوچندان می‌کند.

پوشش خانواده‌های مستضعف در قالب گروه جهادی

در این بین، مراکز خیریه متعددی در مشهد تاسیس و مشغول به فعالیت هستند. هرکدام از این مراکز که به‌صورت مردم‌نهاد اداره می‌شوند، بخشی از خانواده‌های آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب را حمایت می‌کنند. با این حال، تعدد و تنوع مشکلات اعم از اقتصادی، درمانی، شغلی و ... نیازمند گسترش کمی و کیفی خدمات است.

مرکز نیک گستر وصل، تجمیع توان و انسجامِ بخشی از فعالان این عرصه است که در سال 1392 به‌صورت رسمی و در چارچوب قوانین جاری کشور مجوزهای لازم را از سازمان بهزیستی خراسان رضوی اخذ کرده است.

در راستای ارائه خدمات شایسته و نوین به جامعه هدف، طرح‌های گوناگونی در مجموعه دنبال شده است؛ طرح حظ زندگی، طرح امید آفرین، طرح مهر حیات، طرح وقف احسان ماندگار، طرح تداول صالحان، طرح اولاد گرام، طرح نشاط کودکان، طرح نان شب و طرح تحکیم خانواده نمونه‌ای از برنامه‌های موسسه است که هرکدام، بخشی از نیازهای خانواده‌های تحت پوشش را تأمین کرده یا استمرار حمایت حامیان مجموعه را در پی داشته است.

 

موسسه خیریه نیک گستر وصال

 

در کنار توجه به موضوعات معیشتی، رویکرد فرهنگی مجموعه، در ایجاد و هم‌افزایی با «موسسه فرهنگی قرآن و عترت فدک سبز طوس» نمود یافته است. برگزاری محافل دینی، برگزاری مراسمات عمومی، مسابقات قرآنی و معارفی و ... از برنامه‌های این موسسه است.

بدون شک حضور طلاب و روحانیت در مراکز خیریه با هدف زمینه‌سازی برای وعده‌های الهی همچون «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» خواهد بود که به قوام و پختگی فعالیت‌های اجتماعی می‌انجامد. در سال‌های پس از انقلاب، جنگ روانی دشمن با هدف ایجاد شکاف و گسست میان مردم و روحانیت، فضای مسمومی را به جامعه القا کرده است؛ حضور روحانیت در بدنه مردم و جامعه، آن‌هم در قالب مراکز خیریه و خدمات‌رسانی اجتماعی تا حد زیادی می‌تواند به ترمیم این رابطه و ابطال نقشه دشمن کمک کند. /882/ 504/

خبرنگار: محمد جواد حسنی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
حضور طلاب و روحانیت در مراکز خیریه با هدف زمینه‌سازی برای وعده‌های الهی همچون «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» خواهد بود
2
0
مهدوی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
جزاک الله خیرا
1
0