۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۶۳۹۳۷۳

نگاهی بر کتاب "فاطمه الگو برای همه عصرها و همه نسل‌ها"

نگاهی بر کتاب
کتاب «فاطمه الگو برای همه عصرها و همه نسل‌ها» درباره زندگی 18 ساله حضرت زهرا(س) است که نویسنده در آن به بررسی و ارزیابی ابعاد وجودی و تأثیرگذاری آن بانو می پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب فاطمه الگو برای همه عصرها و همه نسل‌ها نوشته علی سعیدی شاهرودی را منتشر کرده است.

سخن از گوهر آفرینش و کوثر ذات ربی که حبیب و پیام‌آورش بخشید، از عهده چه زبانی و قلمی برمی‌آید تا بتواند حق جایگاه منزلت آن دردانه رسول‌الله را ادا نماید. او که در وصفش حدیث (لولاک...) وارد شده و رضایت و خشم او موجب رضایت و خشم حضرت رب‌العالمین بوده و اوست که پاره تن پیامبر معرفی و اذیت و آزار او به معنای اذیت و آزار پیامبر اعظم قلمداد شده است. او فاطمه همسر امیرمؤمنان و حامل یازده نور ولایت الهی در روی زمین می‌باشد. حال چه باید کرد؟ اگر امکان دسترسی به عمق وجود این سر آفرینش نباشد نمی‌توان از پرتو انوار تابان این خورشید درخشنده بی بهره بود.

آنچه در پیش روی دارید، کتابی هرچند کوتاه درباره زندگی 18 ساله حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که در آن به بررسی و ارزیابی ابعاد وجودی و تأثیرگذاری آن بانو در جامعه پرداخته شده است.

ساختار کتاب:

این اثر در نه فصل با عنوان‌های: الگوپذیری انسان، فاطمه الگوی و اسوه برای همه خانواده‌ها، از تولد تا هجرت به مدینه، از هجرت به مدینه تا فتح مکه، از فتح مکه تا رحلت پیامبر، از رحلت پیامبر تا شهادت، عوامل استحاله سیاسی و فرهنگی جامعه از منظر فاطمه زهرا، درس‌ها و آموزه‌هایی از مکتب فاطمه و بانوان فرهیخته و شجاع همراه جهاد فاطمه سامان یافته است.

نگارنده در فصل اول تربیت پذیری انسان، مفهوم بالقوه بودنشان، ارکان و ساز وکار تربیت انسان، اهمیت الگو و اسوه پذیری، انواع اسوه پذیری، منشأ الگو و اسوه‌ها، خطاها و انحرافات الگوپذیری، آفت‌ها و آسیب‌های الگوپذیری، ساز وکار و روش‌های اصلاح الگو پذیری، مکتب‌ها و فلسفه‌های مدعی مکتب اسلام و منطق جامع را بررسی کرده است.

همچنین نویسنده در فصل دوم به بررسی مطالبی همچون چرایی شناخت حضرت فاطمه، چگونگی شناخت حضرت فاطمه، چیستی شناخت فاطمه و فاطمه الگو و اسوه برای همه خانواده‌ها پرداخته است.

 در فصل سوم (از تولد تا هجرت به مدینه) هم  ویژگی‌های این دوره و ویژگی‌های و شرایط سخت رشد حضرت فاطمه بررسی کرده است.

عناوین مطالب فصل چهارم چنین است: فلسفه تدبیر هجرت به مدینه، شرایط و وضعیت مدینه پس از هجرت و نقش حضرت زهرا در دوره حضور در مدینه.

در ادامه، نویسنده عناوین فصل پنجم را چنین سامان داده است: جایگاه فاطمه در دوره حاکمیت اسلام، نقش فاطمه در دوران هجرت و حاکمیت اسلام و اصول و معیارهای حاکم بر زندگی حضرت علی و فاطمه علیهما السلام.

علی سعیدی شاهرودی در فصل ششم خواننده را به این سرفصل‌ها دعوت می‌کند: وضعیت و شرایط جبهه اسلام پس از رحلت پیامبر، تکالیف مشترک مرد و زن، ابعاد و شیوه‌های جهاد سیاسی حضرت فاطمه، پیامدهای جهاد سیاسی فاطمه و هزینه‌ای رهبری جهاد سیاسی.

همچنین، نگارنده در فصل هفتم درباره عوامل استحاله سیاسی و فرهنگی جامعه از منظر فاطمه زهراسام الله علیها به دو مطلب اشاره دارد: 1- دسته بندی خواص و 2- علل سکوت خواص.

در فصل نهم هم از بانوان فرهیخته و شجاع همراه جهاد فاطمه همانند ام سلمه، ام ایمن، اسما بنت عمیس و فضه نام برده شده است.

برشی از کتاب:

فاطمه؛ الگو و اسوه برای همه خانواده‌ها

در بین معصومین حضرت فاطمه زهرا با برخورداری از مقام عصمت از عظمت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشند. جایگاه دختر بزرگوار پیامبر اعظم آن‌چنان والاست که پیامبر رضایت فاطمه را رضایت خدا و غضب فاطمه را غضب خدا می‌داند و می‌فرماید: «ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها».

سخن امام حسن عسکری این است که: «نحنُ حججُ اللهِ علی خَلقِهِ وَ جَدّتنا فاطمة حجةُ اللهِ علینا»؛ یعنی ما حجت‌های خدا بر خلق و مردم هستیم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست.

امام عصر می‌فرمایند: «فِی ابْنَةِ رسول‌الله لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».

معنا و مفهوم الگو و بودن فاطمه

مفهوم الگو، اسوه و پیشتاز بودن فاطمه به مفهوم پیوستگی افراد با اندیشه، نگرش، گرایش و رفتار و عملکرد ایشان در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی؛ حکومتی و دیگر ابعاد زندگی می‌باشد. اصولاً معنا و مفهوم شیعه یعنی پیرو.

حضرت زهرا در پاسخ زن و شوهری که در مفهوم شیعه بودن اختلاف داشتند فرمودند: «اِنْ کُنْتَ تَعمَلُ بما اَمَرناک و تَنْتَهی عمّا زجرناک عنه فانت من شیعتنا والا فَلا»؛ تنها زمانی از شیعیان ما محسوب می‌شوید که به آن چه شما را امر می‌کنیم، عمل کنید و از آن‌چه شما را بر حذر می‌داریم، دوری کنید و اگر این‌گونه نباشید شیعه نیستید.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب فاطمه الگو برای همه عصر‌ها و همه نسل‌ها، نوشته علی سعیدی شاهرودی را در ۱۶۰ صفحه با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه به قیمت ۸۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات