۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۳۹۶۰۵
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

حضرت فاطمه مُظهِر و مَظهَر ویژگی‌های تمام زنان مقدس است

حضرت فاطمه مُظهِر و مَظهَر ویژگی‌های تمام زنان مقدس است
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای گفت: تعبیر قرآن درباره حضرت فاطمه (س) حاوی این پیام است که فاطمه زهرا (س) مُظهِر و مَظهَر ویژگی‌های تمام زنان مقدس است.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت میلاد باسعادت و فرخنده حضرت فاطمه (س)، به تبیین جایگاه و شخصیت این بانوی بزرگوار پرداخت.

وی با اشاره به حدیث «لَوْ کانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَکانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ هِیَ أَعْظَمُ إِنَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی خَیْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ کرَماً» از حضرت محمد (ص)، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: اگر حُسن و نیکی و زیبایی‌های عالم هستی به‌صورت شخصی درآید آن شخص، قطعاً فاطمه است؛ بلکه او اعظم از حُسن است، به راستی دخترم فاطمه بهترینِ اهل زمین در اصالت، کرامت و شرافت است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به شخصیت حضرت فاطمه (س) در آیه مباهله، افزود: یکی از مبانی قرآنی این روایت نبوی (ص) آیه مباهله، از مهم‌ترین آیات نازل شده در شأن اهل‌بیت (ع) است.

وی اضافه کرد: خداوند در آیه 61 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «فَمَنْ حَآجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ اَبْنَآءَنَا وَاَبْنَآءَکُمْ وَ نِسَآءَنَا وَنِسَآءَکُمْ وَاَنْفُسَنَا وَاَنْفُسَکُمْ...»؛ حق‌تعالی خطاب به پیامبر تأکید می‌کند هرگاه بعد از علم و دانشی که درباره مسیح به تو رسیده، باز کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: تعبیر الهی «نِسَآءَنَا» تعبیر شگفتی است و حاوی یک پیام بزرگ درباره شأن آن بانو است و آن اینکه فاطمه زهرا (س) مُظهِر و مَظهَر ویژگی‌های تمام زنان مقدس است.

این استاد حوزه علمیه گفت: یکی از سبک‌های بیانی قرآن، کاربرد واژه جمع درباره فرد است، به‌عنوان نمونه قرآن حضرت ابراهیم (ع) را یک «امت» معرفی می‌فرماید: «اِنَّ اِبْراهیمَ کَانَ اُمَّهً قَانِتًا لِلَّهِ حَنیفًا»؛ چراکه روح تمام انسان‌های توحیدی یکی است و بالاترین مرتبه آن در حضرت ابراهیم خلیل‌الرحمن (ع) متجلی شده است.

وی تصریح کرد: درواقع سرّ کاربرد واژه جمع برای حضرت زهرای اطهر (س) نیز به دلیل همین سبک بیانی قرآن و جایگاه ویژه و والای این بانوی بزرگوار است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات