۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۳۹۸۴۰
گزارش؛

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها
باید به این نکته توجه ویژه داشت که انقلابی بودن حوزه نباید فقط به حوزه علمیه قم ختم شود بلکه باید این نگاه انقلابی در همه حوزه های علمیه سراسر کشور عملیاتی شود.

اشاره: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از نتایج حوزۀ علمیه است که این انقلاب عظیم در جهان به رهبری مرجعی عالی مقام و پرورش یافتۀ مکتب اسلام و حوزه های علمیه تحقق یافت و در واقع می توان گفت انقلاب اسلامی محصول یک حرکت حوزوی است.

انقلابی بودن به معنی پایبندی به ارزش هایی که منجر به انقلاب شد و روحیۀ انقلابی یعنی پایبندی به ارزشها و اجرایی کردن مفاهیم انقلابی در سطح جامعه است.

حوزۀ علمیه مطلوب علاوه بر داشتند عناصری همچون علمیت، تقوا و اخلاق مداری باید به عنصر انقلابی گری و انقلابی ماندن به عنوان یکی از مؤلفه های مهم دیگر حوزه علمیه توجه داشت که در این زمینه مقام معظم رهبری فرمودند: "اگر بخواهیم نظام اسلامی، انقلابی بماند، اسلامی بماند، حوزۀ قم باید انقلابی بماند."

مقام معظم رهبری در اسفند 94 در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزۀ علمیه قم خطاب به اساتید، طلاب، فضلا و مدیران حوزه های علمیۀ سراسر کشور بر جایگاه و نقش مهم حوزۀ علمیه در جامعه امروز تاکید داشتند و انقلابی ماندن حوزه های علمیه را یک ضرورت دانستند و رشد و بلوغ تفکر انقلابی در حوزه را لازم دانستند.

به تعبیر دیگر حوزه انقلابی را می توان معتقد به اسلام سیاسی و نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه جامع الشرایط، دانست که پس از صدر اسلام، برای نخستین‌بار توانست الگویی مبتنی بر اسلام ناب و برگرفته از قرآن و احادیث را در جامعه تحقق بخشد.

باید به این نکته توجه داشت که انقلابی بودن حوزه نباید فقط به حوزه علمیه قم ختم شود بلکه باید این نگاه انقلابی در همه حوزه های علمیه سراسر کشور عملی شود و برنامه های ویژه ای برای انقلابی ماندن همه طلاب طراحی شود.

اگر تمام حوزه های علمیه کشور برنامه های خود را با رویکرد حوزه انقلابی برنامه ریزی کنند قطعا طی سال های آینده حوزه علمیه ای که مطلوب مقام معظم رهبری است عملی خواهد شد.

در این راستا سرویس استان های خبرگزاری رسا گزارشی از عملکرد و دستاوردهای حوزه های علمیه در شهرستان ها در سال های اخیر و همچنین مصاحبه هایی با شخصیت ها، مدیران و اساتید حوزه های علمیه و علمای بلاد نگاشته که در ادامه آن را با هم می خوانیم.

 

 

عملکرد حوزه علمیه تهران:

-حضور طلاب در خدمات رسانی اجتماعی مانند سیل و زلزله

-برنامه ریزی در راستای دغدغه مند کردن طلاب نسبت به مسائل نظام از جمله نیازهای فقهی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه

- برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات تحلیلی، بصیرتی با موضوع مبانی سیاسی انقلاب اسلامی

- آموزش مهارت های ارتباطی طلبه ها از جمله فضای مجازی، رسانه و مباحث هنری

 

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران:

انقلابی‌گری هویت یک عالم دینی است

آیت الله رشاد انقلابی‌گری را جزء هویت عالم دینی می داند و معتقد است امکان کسی علوی باشد اما انقلابی نباشد.

آیت الله علی اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران انقلابی‌گری را علاوه بر طلاب برای عموم مردم یک تکلیف می داند و این انقلابی‌گری برای طلاب و اهل علم فراتر از یک تکلیف است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران می گوید انقلابی‌گری یک هویت است، کسی نمی‌تواند عالم دینی یا طلبه باشد ولی انقلابی نباشد؛ انقلابی به معنای تغییر وضعیت نامطلوب غیر اسلامی به وضعیت مطلوب و اسلامی است.

آیت الله رشاد دغدغه مند کردن طلاب به مسائل نظام را از ضروریات برنامه های حوزه های علمیه می داند و معتقد است طلاب نباید به صورت تصنعی یا بر حسب تکلیف به شعار انقلابی بپردازد و عمل انقلابی انجام دهد بلکه باید این شعار انقلابی و عمل انقلابی از وجودشان سرچشمه گیرد و برخاسته باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران تقویت روحیه انقلابی در طلاب را می توان با تکیه و تمرکز بر کلمات معصومان(ع) کافی دانست.

 

مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران:

خدمات اجتماعی طلاب یکی از مهمترین عناوین حوزه انقلابی است

حجت الاسلام رحیمی صادق می گوید اگر حوزه‌های علمیه بخواهند انقلابی بمانند باید هم در زمینه درس، تحقیق و پژوهش کارهای ویژه‌ای انجام دهند و هم در پرداختن به مباحث روز و نیاز نظام و فقه نظام‌ساز فعالیت خوبی داشته باشند.

حجت الاسلام رحیمی صادق کارهای انجام شده در زمینه انقلابی‌گری در حوزه تهران را کافی نمی داند و معتقد است یکی از انقلابی بودن حوزه ها در کنار مردم بودن، خدمات اجتماعی و غمخواری مردم است که رهبر معظم انقلاب خدمات اجتماعی طلاب را یکی از رسالت‌های حوزه علمیه بیان فرمودند که الحمدالله حوزه علمیه تهران در این زمینه فعال است.

وی بصیرت‌افزایی را یکی دیگر از مولفه های حوزه انقلابی در جامعه امروز می داند و معتقد است باید روز به روز بصیرت و معرفت طلاب و آگاهی ایشان به زمان افزایش پیدا کند که هم مدیریت حوزه این تلاش را می‌کند و هم اساتید بزرگوار، بسیج اساتید و بسیج طلاب باید در این زمینه تلاش کنند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تهران:

طلاب و اساتید صحنه‌های علمی و بصیرتی بقای انقلاب را در دست دارند

حجت الاسلام محمد حسین کبیریان مدیر حوزه‌های علمیه خواهران می گوید انقلاب به معنای تحول، حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب و دگرگونی علمی، تربیتی، سیاسی و بصیرتی است که حوزه‌های علمیه متکفل این بحث هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تهران معتقد است علمای بزرگوار که رهبری جامعه را در ابعاد مختلف علمی، تربیتی و بصیرتی به عهده دارند، نقش اساسی در ایجاد انقلاب دارند.

حجت‌الاسلام کبیریان شناسایی مسائل جامعه، مواضع بیگانگان، مواضع دشمن و مقابله با آنها را وظیفه اصلی و رسالت حوزه‌های علمیه دانست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تهران می گوید برای رسیدن به حوزه انقلابی همه ارکان حوزه یعنی علما، مدیران، اساتید و طلاب، باید دست به دست هم بدهند؛ اما اساتید رکنی مهم هستند که نقش عمده در ایجاد تحول دارند، چون تعلیم، تربیت و آشنا کردن طلاب با مسائل روز جامعه به وسیله اساتید انجام می‌شود.

 

 

عملکرد حوزه علمیه مشهد:

-برنامه ریزی در راستای تقویت مبانی انقلاب

-تربیت طلاب جهت ایفای نقش در عرصه های مختلف جامعه

-برگزاری همایش ها و نشست های علمی با موضوع حوزه انقلابی

-برگزاری منظم دروس اخلاق و جلسات بصیرتی برای طلاب

-فعال کردن گروهای جهادی طلاب در راستای خدمانی رسانی اجتماعی

- تشکیل کارگروه ها، تشکیل هیأت های اندیشه ورز و انتشار مجلات علمی تخصصی در راستای تقویت حوزه انقلابی

 

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر مدرسه عالی نواب:

پاسخگویی به نیازهای روز جامعه از وظایف حوزه انقلابی است

حجت الاسلام محمد اسفندیاری مدیر مدرسه عالی نواب می گوید حوزه علمیه باید به نیازهای حوزه، نیازهای نظام اسلامی و نیازهای بین المللی پاسخگو باشد.

مدیر مدرسه عالی نواب دین اسلام را دینی کامل و جامعی می داند و معتقد است دین اسلام برای همه عرصه های زندگی پاسخ دارد و به تبع حوزه علمیه نیز باید به نیازهای امروز از جمله مسائل اقتصاد، فقه حکومتی، فقه تربیتی، شبهات بین جوانان به ویژه جوانان غربی پاسخگو باشد.

حجت الاسلام اسفندیاری می گوید حوزه علمیه باید به نیازهای حوزه، نیازهای نظام اسلامی و نیازهای بین المللی پاسخ دهد، پاسخگویی به نیازهای روز جامعه از نیازهای حوزه انقلابی است و در این جهت بحث تحول حوزه در همه ارکان آموزشی، پژوهشی و متون صورت گرفته است.

حجت الاسلام اسفندیاری نظر به این دارد که حوزه علمیه خراسان فعالیت های خوبی در راستای پاسخگویی با نیازهای روز جامعه داشته است و در این موضوع به تشکیل کارگروه ها، هیأت های اندیشه ورز و انتشار مجلات علمی تخصصی در عرصه های مختلف فقهی، قرآنی و فلسفی کرده است.

 

عملکرد حوزه علمیه اصفهان:

- برگزاری دوره‌های متعدد تربیت هادیان سیاسی

- تربیت طلاب بصیر و آگاه نسبت به مسائل کشور و جهان و مسائل انقلاب اسلامی

- برگزاری فعالیت هایی با هدف آشنایی طلاب جوان با بیانیه گام دوم انقلاب از سوی بسیج طلاب

 

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت همه جانبه‌نگری به مطالبات رهبری

حجت الاسلام والمسلمین باطنی معتقد است حوزه علمیه به عنوان پیشگام انقلاب باید در فعالیتهای انقلابی هم پیشتاز باشد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان حوزه انقلابی را  یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب می داند و بر همین اساس ساز و کار حاکم بر سیاست‌های حوزه علمیه از طریق شورای عالی حوزه و مراکز مدیریت و به ویژه مراکز مستقل مدیریت برادران در اصفهان و مشهد بر مبنای حوزه انقلابی تدوین و طراحی شده است.

وی معتقد است ثمرات و نتایج مربوط به سیاست‌های انقلابی‌گری حوزه علمیه در آینده با تربیت و تعلیم طلاب و فضلا و دانش آموختگان فاضل و انقلابی مشخص خواهد شد.

حجت الاسلام باطنی توقع مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه را تربیت طلاب فاضل و عالم  از سوی دیگر تربیت دانش اموختگاه مهذب و دارای زی طلبگی و ضلع سوم تربیت طلاب بصیر و آگاه نسبت به مسائل کشور و جهان و مسائل انقلاب اسلامی دانست.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان پیشگامی روحانیت در انقلاب اسلامی را یک امتیاز مهم می داند و معتقد است تداوم انقلاب اسلامی باید با پیشگامی روحانیت و حوزه علمیه امتداد پیدا کند و در این راستا در حوزه علمیه اصفهان با هدف خوداتکا کردن حوزه علمیه و بصیرت افزایی، دوره‌های متعدد تربیت هادیان سیاسی برگزار شده است و اکنون نیز دوره جدید سال جاری در حال برگزاری است.

حجت الاسلام باطنی می گوید طبیعی است اگر در حوزه علمیه از وجود هادیان بصیر و انقلابی برخوردار باشیم و این هادیان عهده‌دار روشنگری و بصیرت افزایی باشند و عرصه فعالیت برای آنها فراهم آید می‌توان حوزه را از این جهت دارای رشد دانست و سرریز آن در عرصه بصیرت افزایی به جامعه و فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی روحانیت هم تسری پیدا خواهد کرد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان عمده فعالیت‌های حوزه علمیه اصفهان را بر مبنای گام دوم انقلاب اسلامی می داند که این فعالیت ها با هدف تبیین نقش و وظیفه حوزه علمیه در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است؛ در این راستا دبیرخانه‌ای تشکیل شد با عضویت مسؤولان مراکز حوزوی اصفهان و در ماه‌های پایانی سال همایشی بر همین مبنا طراحی شده و فراخوانی برای این کار صورت گرفته که دریافت مقالات در حال انجام است.

حجت الاسلام باطنی می گوید بسیج اساتید حوزه علمیه اصفهان با هدف آشنایی طلاب جوان با بیانیه گام دوم انقلاب فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که عزیزان حوزوی به ویژه اساتید شاهد نتایج و ثمرات آن در آینده خواهند بود.

 

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان:

حوزه انقلابی باید تأمین کننده نیازهای علمی نظام باشد

حجت الاسلام عبدالامیر خطاط، معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در گفت وگو صورت گرفته اذهان می کند که برخی متون در راستای همسو شدن حوزه علمیه با انقلاب اسلامی در متون درسی حوزه علمیه اصفهان گنجانده شده است، اما معتقد هستم کارهای بزرگ‌تری از جمله فعالیت‌های فرهنگی در در حوزه علمیه اجرایی شود.

حجت الاسلام خطاط می گوید تا رسیدن به نقطه مطلوب و حوزه انقلابی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است فاصله داریم اما باید دقت کنیم مسأله گام برداشتن در مسیر حوزه انقلابی را نباید با شتاب و عجله پیش ببریم، شتابزدگی در این عرصه ممکن است باعث دور شدن از مسیر انقلابی‌گری شود.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان وظایف طلاب با توجه به سطح علمی و تحصیلی آنها متفاوت می داند و معتقد است بیشتر از اینکه طلاب لازم باشد در صحنه‌های اجتماعی حضور پیدا کنند لازم است تأمین کننده نیازهای حوزوی و دینی انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی باشند.

حجت الاسلام خطاط تاکید بر این دارد که حوزه علمیه انقلابی حوزه‌ای است که هم نسبت به رخدادها حساس باشد هم نیازهای علمی جامعه و نظام را بتواند تأمین کند.

 

 

عملکرد حوزه علمیه مازندران:

- برنامه ریزی در راستای تقویت طلاب جهت اقتدار علمی

-آگاهی دادن به طلاب جهت مبارز با سکولار کردن حوزه های علمیه

-برنامه ریزی در راستای خدمات رسانی اجتماعی طلاب از جمله کمک رسانی در سیل گلستان و مازندران

- تربیت و پرورش طلاب نخبه، متخصص و انقلابی برای آینده نظام اسلامی

 

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه مازندران:

حفظ اقتدار علمی از شاخصه های حوزه انقلابی است

حجت الاسلام والمسلمین محمود ابوترابی، مدیر حوزه علمیه مازندران تلاش و مجاهدت علمی را یکی از شاخصه های حوزه انقلابی می شمارد و معتقد است حوزه انقلابی همواره باید در جهت اقتدار علمی در جامعه اسلامی تلاش و از سکون علمی و پژوهشی پرهیز کند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران می گوید در صحنه و مردمی بودن مهم ترین شاخصه روحانیت شیعه در طول تاریخ بوده است و همین مسأله آثار و برکات ارزشمندی در جامعه اسلامی از خود به جای گذاشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با بیان این که امروز پرورش طلاب نخبه، انقلابی و متعهد یکی از شاخص های حوزه انقلابی است، خاطرنشان کرد: امروز همه توان و تلاش مدیران حوزه باید در جهت تحقق اهداف و آرمان های انقلاب به کار گرفته شود. 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

ضرورت تقویت روحیه انقلابی در جامعه از سوی روحانیت

حجت الاسلام والمسلمین علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری می گوید تقویت روحیه انقلابی در جامعه از سوی روحانیت ضرورت دارد و باید ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب از سوی روحانیت در جامعه تقویت شود.

امام جمعه قائمشهر معتقد است قشر روحانیت همواره سد محکمی در برابر توطئه‌ها و هجمه‌های دشمنان بوده است و اگر روشنگری‌های روحانیت در طول تاریخ نبود، جامعه اسلامی از توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن مصون نمی‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی در موضوع انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه و روحانیت که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده اذعان دارد نشاط، پویایی، پیشرفت و رشد علمی و اخلاقی شاخصه حوزه انقلابی است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری می گوید امروز حوزه‌های علمیه و روحانیت باید مراقب جریان‌های منحرف باشند چرا که حفظ و حراست از انقلاب اسلامی در گرو  تقویت حوزه انقلابی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

آیت الله سلیمانی:

حفظ روحیه انقلابی در حوزه تکلیف است

آیت الله محمد سلیمانی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران می گوید امروز حوزه انقلابی نباید تنها در شعار بیان شود بلکه باید در عمل همه حوزویان همگام با رهنمود‌های رهبری نگاه و تفکر انقلابی را در خود تقویت کنند.  

استاد سطح عالی حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز استکبار جهانی دچار مرگ سیاسی شده و تنها با تلاش مذبوحانه می‌کوشد تا حیات خود را ادامه دهد، تصریح کرد: امروز تیر خلاص سیاسی به استکبار جهانی خورده و هر روز که می‌گذرد بیشتر در جهان افول می‌کند. 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران نظر بر این دارد که امروز باید از موقعیتی که امام راحل و مقام معظم رهبری برای جهان اسلام فراهم کردند بیشترین استفاده را باید کرد که اگر از این فرصت به دست آمدهبه خوبی استفاده نشود به طور حتم ضرر می‌کنیم.  

آیت الله سلیمانی معتقد است داشتن روحیه انقلابی از سوی یک طلبه اصل مهم و غیر قابل تغییر است و طلبه‌ای که ابتدا در پایگاه بسیج ثبت نام نکند من راضی نیستم در حوزه بماند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران می گوید امروز حفظ روحیه انقلابی از سوی حوزویان یک تکلیف شرعی و ملی است و اگر روحیه و تفکر انقلابی نداشته نباشیم نمی‌توانیم میراث دار خوبی برای انقلاب و نظام دینی باشیم.

 آیت الله سلیمانی معتقد است یکی از رسالت های مهم امروز حوزه تربیت و پرورش طلاب نخبه و انقلابی است و تحول و نوآوری یکی از الزامات حوزه انقلابی است.

وی اذعان دارد که حوزه انقلابی، حوزه ای است که روز آمد و کارآمد باشد و بتواند همگام با نیازهای روز جامعه، علوم حوزوی را به روز کند تا در تامین نیازهای جامعه اثر گذار باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر می گوید پویایی علمی یکی از شاخصه های حوزه انقلابی است و حوزه انقلابی هیچ گاه دچار روزمرگی نمی شود بلکه همواره در مسیر روز آمدی گام بر می دارد.

 

 

عملکرد حوزه علمیه خوزستان:

-تشکیل بسیج طلاب و برنامه ریزی در راستای فعالیت های انقلابی در مدارس علمیه

- هدایت سیاسی و تبیین گفتمان رهبری در میان طلاب و دانشجویان

- تشکیل دو پایگاه طلاب به منظور ارائه خدمات اجتماعی

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

آیت الله کعبی:

رشد حوزه انقلابی در گرو توجه به منشور روحانیت است

آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی(ره) سبب تحول، پیشرفت و تحقق مأموریت های تاریخی روحانیت می داند و معتقد است روحانیت برپایه منشور تاریخی امام می تواند تمدن ساز باشد و و در بازسازی تمدن اسلامی، بیداری امت اسلامی، ساخت دولت اسلامی و ترویج معارف اهل بیت نقش بالنده ای ایفا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می گوید رسالت روحانیت پس از برقراری نظام اسلامی؛ حفظ و تداوم آن برای تحقق پیشرفت و عدالت است که در این مسیر روحانیت در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم شهدا و جانبازان بسیاری تقدیم اسلام کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اذعان دارد چهره خدمتگزار، مقاوم و ظلم ستیز روحانیت در طول تاریخ خود را اثبات کرده است که البته تحول در نظام روحانیت و حوزه ها امری بایسته است.

آیت الله کعبی معتقد است روحانیت و حوزه های علمیه از لحاظ کمی و کیفی با هدایت مراجع تقلید مطابق نیازها و خلأهای داخلی و بین المللی رشد کنند و تفکر انقلابی و رشد حوزه انقلابی و تدام راه شهدای روحانیت در گرو عمل به فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری است.  

 

مسؤول بسیج طلاب خوزستان:

فعالیت های جهادی شاخصه طلاب انقلابی است

حجت الاسلام هادی استاد، مسؤول بسیج طلاب خوزستان می گوید بسیج طلاب، فرموده‌های رهبرانقلاب درباره حوزه انقلابی را سرلوحه قرار داده و براساس آن فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

حجت الاسلام معتقد است در عرصه خدمات اجتماعی نیز باید بتوانیم در ظرف خدمات اجتماعی تبلیغ دین داشته باشیم که در این باره رهبر انقلاب بیان کردند حوزه علمیه انقلابی ما باید خدمات اجتماعی داشته باشد و مردم، محل برآورده شدن برخی نیازهایشان را در حوزه جست وجو کنند و یا اینکه برای مطالبات شان، حوزه را ملجأ بدانند.

در همین راستا پس از آبگرفتگی اخیر در اهواز دو پایگاه بسیج طلاب (امام خمینی و امام خامنه ای) حرکت جهادی انجام دادند و نزدیک به ۱۱۵ طلبه بسیج شدند و به خدمت رسانی به مردم پرداختند. در زمینه محرومیت زدایی و خدمات اجتماعی حدود ۴۰ گروه جهادی بسیج طلاب فعال در استان داریم. ساخت و مرمت خانه محرومان در نقاط محروم شمال دزفول، کمک‌های بهداشتی در اربعین، امدادگری، حضور فعال دز زلزله کرمانشاه و اعزام سه موکب حوزه دزفول، شوش و سوسنگرد به مناطق زلزله زده کرمانشاه نمونه‌هایی از خدمات اجتماعی بسیج طلاب استان است.

 

 

عملکرد حوزه علمیه سمنان:

-تلاش در راستای برگزاری گرامیداشت یادواره های شهدا

-افزایش حضور طلاب و روحانیان در گروه های جهادی اعزامی به مناطق محروم روستایی

-  تشکیل حلقات صالحین در راستای عناصر انقلابی

-برگزاری دوره های آموزش نظامی ویژه طلاب و روحانیان و شناسایی، جذب و آموزش طلاب مستعد در زمینه روایتگری و همراهی کاروانهای راهیان نور

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

امام جمعه دامغان:

کم توجهی به اصل تبیین روحیه انقلابی در طلاب به هیچ وجه قابل پذیرش نیست

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان امام جمعه دامغان بر ضرورت برنامه محور بودن فعالیت‌های بسیج طلاب، اساتید و روحانیان حوزه‌های علمیه و پیشگیری از غفلت زدگی در جامعه به ویژه در بین قشر طلبه و روحانی تاکید دارند.

وی معتقد است امروز وظیفه همه ما در حوزه علمیه پرورش روحانی انقلابی است، علما و اساتید بزرگوار حوزه‌ها فراموش نکنند که روح درس و بحث در حوزه ها، حفظ ارزش‌هایی است که شهدا پیشتاز اعتلای آن هستند.

امام جمعه دامغان در ضرورت تشکیل بسیج طلبه و دانشجو به عنوان دو قشر جریان ساز جامعه تاکید دارد و می گوید کم توجهی به اصل تبیین و تعمیق روحیه انقلابی در بین طلاب علوم دینی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، امروز باید طلاب و اساتید حوزه‌ها ضرورت حضور در این عرصه را بیش از پیش درک کنند و همچون همیشه جلودار حرکت عزتمندانه و استکبارستیزانه ملت انقلابی ایران اسلامی باشند.

 

امام جمعه سرخه:

وظیفه روحانیت انقلابی آشنایی با دستاوردهای نظام است

حجت الاسلام مصطفی فاطمی بصیر امام جمعه سرخه معتقد است هم در عرصه‌های علمی، هم در عرصه فرهنگی و هم در حوزه معنویت و اخلاق یعنی گستراندن فضائل اخلاقی نشر مکارم اخلاقی و هم در احیای فرهنگ ایثار، شهادت، گذشت و امثال این عمومات اخلاقی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است، حوزه علمیه خودش را باید سهیم و دخیل بداند.

وظیفه روحانیت انقلابی حاضر در صحنه از جمله ائمه جمعه و جماعات این است که مردم را با دستاورد‌های نظام آشنا کنند و باید گفت بیان دستاورد‌های نظام در حوزه‌های مختلف وظیفه روحانیت است.

حجت الاسلام فاطمی بصیر می گوید تزریق امید به آینده، تزریق نشاط، پویایی، جوشش و خروش و جنبش انقلابی در بطن و متن جامعه وظیفه حوزه و روحانیت انقلابی است، همانا تربیت نسل جوان انقلاب اسلامی و سپردن امور جامعه، مسئولیت‌های کلیدی، مناصب کلیدی به جوانان انقلابی وظیفه روحانیت و به ویژه ائمه جماعات و جمعه است.

یکی از پدیده‌هایی که امروز به حوزویان و مخصوصاً به ائمه جماعات واگذار شده است؛ بحث حلقات صالحین است که یکی از اهداف متعالی حلقات صالحین تربیت عناصر انقلابی و جوانان برومند جامعه اسلامی برای ورود به صحنه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز نظام است.

امروزه وظیفه ماست که جامعه را با مغز و جوهره دین آشنا کنیم؛ امروز لازم است که خطبا و وعاظ ما در منابر از امر به معروف و نهی از منکر سخن بگویند، از ولایت مداری و ولایت‌پذیری سخن بگویند، اینکه وظیفه ما التزام قلبی و عملی به ولایت و بالاتر از ولایت به عبارتی ائمه طاهرین علیهم السلام است.

 

 

عملکرد حوزه علمیه لرستان:

-برنامه ریزی در راستای تربیت طلبه انقلابی

-برگزاری دوره های بصیرتی جهت آشنایی طلاب با مسائل روز

 

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

معاون تبلیغ حوزه علمیه لرستان:

روحیه جهادی حوزه لازمه نشر معارف دینی است

حجت الاسلام محمد ولی پور، معاون تبلیغ حوزه علمیه لرستان معتقد است روحیه جهادی حوزه علمیه لازمه نشر معارف دین است و برای باقی ماندن حوزه انقلابی باید اقدامات گسترده و تخصصی تری صورت بگیرد.

حجت الاسلام ولی پور می گوید لازمه انقلابی ماندن حوزه تربیت طلبه انقلابی است که تربیت طلبه انقلابی با روحیه جهادی لازمه ایستادگی در برابر توطئه های دشمنان است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه لرستان اذعان دارد طلاب و مبلغان در سایه روحیه جهادی باید در نهادینه سازی ارزش ها و معارف دینی در جامعه تلاش کنند و جلوی رواج آسیب ها را بگیرند.

حوزه علمیه همانطور که در شکل گیری انقلاب نقش داشت، امروز نیز در ادامه راه انقلاب رسالت خطیری بر دوش دارد، اگر انقلاب شکل نمی گرفت حوزه علمیه انقلابی معنا نداشت، امروز حوزه باید انقلابی بماند و طلبه انقلابی تحویل جامعه دهد تا در تداوم راه انقلاب ایفای نقش کنند.

 

سرپرست حوزه علمیه لرستان:

حضور طلاب و روحانیت در متن اجتماع از نشانه های انقلابی بودن حوزه است

سرپرست حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه حوزه انقلابی است و انقلابی می ماند، گفت: از نشانه های آن حضور روحانیت و طلاب در کنار مردم است.

حجت الاسلام سیدمحمدباقر موسوی، سرپرست حوزه علمیه لرستان در زمینه انقلابی بودن حوزه علمیه می گوید نشانه اول حوزه انقلابی عشق و اعتقاد راستین به نظام مقدس اسلامی، ولی فقیه و حساسیت بالای طلاب و روحانیون به مسائل مربوط به انقلاب است.

دومین نشانه انقلابی بودن حوزه را حضور چشمگیر طلاب و روحانیون در متن اجتماع و کمک در امور اجتماعی می داند.

حجت الاسلام موسوی نشانه دیگر انقلابی بودن حوزه علمیه را تعامل و همکاری ستودنی با نهادها و ارگان های انقلابی و مولود انقلاب اسلامی می داند.

حجت الاسلام موسوی معتقد است بارزترین دلیل انقلابی بودن حوزه علمیه آن است که حوزه علمیه متحمل بیشترین حمله از جانب استکبار جهانی، بیشترین هجمه رسانه ای و تبلیغاتی است و این همه تخریب حوزه و روحانیت که توسط دشمنان انقلاب اسلامی انجام می شود نشان دهنده در صراط مستقیم و انقلابی بودن حوزه و روحانیت است.

 

 

عملکرد حوزه علمیه خراسان شمالی:

-برنامه ریزی در راستای خدمات اجتماعی و کمک رسانی به مناطق محروم

-فعالیت و حضور طلاب در مدارس آموزش و پرورش

-برگزاری جلسات فوق العاده برای طلاب جهت آشنایی با مسائل روز جامعه

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

طلاب و حوزویان پیشگام تبیین بیانیه گام دوم در جامعه باشند

حجت الاسلام حجت سالاری مکی مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی می گوید رسالت طلاب در زمینه حوزه انقلابی و بیانیه گام انقلاب در جامعه امروز بسیار بالاست و اولی‌ترین افرادی که باید در بحث بیانیه گام دوم پیش‌قدم باشند، حوزه‌های علمیه و طلاب هستند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی می گوید خواست ما از طلاب مدارس علمیه این است که در انقلابی ماندن حوزه های علمیه  فعال باشند و از سوی مدیران و اساتید حوزه های علمیه ورود جدی داشته باشند و در کنار درس و مباحثه و شرکت موفق در امتحانات، به مسئله قلم زدن و پژوهش و تفکر کردن در زمینه حوزه انقلابی اهتمام جدی داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی معتقد است طلاب حوزه‌های علمیه باید به‌عنوان یک آسیب‌شناس، مشکلات موجود در شهر و محل خود را شناسایی کنند و راهکارهای برای حل این مسائل پیدا کرده و آن‌ها را عملیاتی کنند.

 

 

عملکرد حوزه علمیه فارس:

-برنامه ریزی در راستای آشنایی طلاب با مسائل روز

-برگزاری جلسات بصیرتی

-اعزام طلاب جهادی جهت کمک رسانی به مردم

 

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه فارس:

تقویت بعد علمی، تهذیبی و تربیتی از شاخصه های حوزه انقلابی است

حجت الاسلام استوار میمندی مدیر حوزه علمیه استان فارس معتقد است تقویت بعد علمی، تهذیبی و تربیتی از شاخصه های اصلی حوزه انقلابی است و اگر حوزه نخواهد روی علم و تربیت کار کند، نمی تواند انقلابی باشد.

شاخصه دیگر حوزه انقلابی، به روز بودن است و حوزه انقلابی همواره نیازهای جامعه اسلامی را رصد می کند و به نیازها و شبهه ها پاسخ می دهد.

حجت الاسلام استوار میمندی نظر بر این دارد که حوزه انقلابی باید در مواجهه با رویدادها واکنش سریع و هوشمندانه داشته باشد، ابراز کرد: تقویت روحیه ولایت پذیری و تعبد محض از ولی فقیه از دیگر شاخصه های حوزه انقلابی است.

وی معتقد است اساتید در تقویت انقلابی گری در حوزه علمیه نقش به سزایی دارند و تاثیر پذیری شاگرد از استاد بسیار بالا است و اگر استاد انقلابی باشد شاگرد نیز انقلابی می شود.

 

 

عملکرد حوزه علمیه بوشهر:

-برنامه ریزی در راستای تطبیق دروس حوزه با نیازهای روز

-برگزاری جلسات بصیرتی برای طلاب جوان

-دغدغه مند کردن طلاب جهت حوزه انقلابی

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه بوشهر:

حوزه علمیه غافل از نیازهای مردم و نظام، منزوی خواهد شد

حجت الاسلام خدری مدیر حوزه علمیه بوشهر معتقد است حوزه علمیه باید شاخصه های حوزه انقلابی را در خود تقویت کند چرا که حوزه انقلابی تامین کننده نیازهای حاکمیتی است و طلاب را در این جهت پرورش می دهد.

حجت الاسلام خدری می گوید وجهه انقلابی گری حوزه علمیه باید پررنگ تر شود و به تعبیر علما و بزرگان، حوزه علمیه مادر انقلاب است و باید در این عرصه نسبت به سایر نهادها پیشتاز باشد.

همچنین حوزه علمیه علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی است و دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی روی حوزه علمیه حساب ویژه باز کرده اند.

در سال های اخیر مجموعه مدیریتی حوزه علمیه در جهت انقلابی ماندن حوزه علمیه برنامه ریزی کرده است و دروس حوزه متناسب با نیاز های روز تطبیق داده می شود.

حجت الاسلام خدری می گوید حوزه علمیه باید سطوح مختلف هوشیاری و بصیرت را داشته باشد و اگر حوزه علمیه از نیازهای مردم و نظام غفلت کند، منزوی خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه بوشهر معتقد است روحانیت آگاه به زمان و مردمی از امتیازات حوزه علمیه است و دغدغه حوزه انقلابی به طلاب شهرستان ها سرایت پیدا کرده است.

حوزه علمیه باید چون گذشته سردمدار انقلابی گری باشد و حوزه علمیه باید محتوای انقلابی کاربردی و هنرمندانه ای برای عرضه به جامعه تولید کند.

 

 

عملکرد حوزه علمیه قزوین:

-برنامه ریزی جهت تقویت روحیه انقلابی در طلاب

-دغدغه مند کردن طلاب در مقابل آسیب ها و چالش های اجتماعی

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه قزوین:

طلبه انقلابی در مقابل آسیب های اجتماعی احساس مسؤولیت می کند

حجت الاسلام محمد تقی سبحانی نیا مدیر حوزه علمیه قزوین یکی از ویژگی های طلبه انقلابی را احساس مسؤولیت نسبت به جامعه می داند و معتقد است طلاب باید به گونه ای تربیت شوند که احساس مسؤولیت در وجودشان نهادینه شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین می گوید طلبه انقلابی خود را در مقابل آسیب ها و چالش های اجتماعی مسؤول می داند و به راحتی از کنار آنها رد نمی شود.

وی حساسیت مسؤولیت نسبت به مسائل اجتماعی را سبب به روز بودن طلاب می داند و این حساسیت مقدمه شناخت مسائل و مشکلات کلان اجتماعی را فراهم می آورد و طلبه را به سمت یافتن راه حل سوق می دهد.

حجت الاسلام سبحانی نیا نظر به این دارد که طلبه انقلابی نسبت به نظام اسلامی، شهدا و خانواده آنان بی تفاوت نیست و طلاب انقلابی باید در راه احیا و پاسداری از ارزش های نظام اسلامی و آرمان شهدا احساس مسؤولیت کند.

مدیر حوزه علمیه قزوین می گوید حوزه علمیه در زمینه حوزه انقلابی برای رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارد و در برخی از موارد مواضع حوزه علمیه ظهور و بروز آشکاری ندارد و در حد مسؤولان و مدیران ارشد است.

دین اسلام یک دین اجتماعی است و نسبت به مسائل اجتماعی موضع خاص خود را دارد، تصریح کرد: آموزه های اجتماعی دین اسلام اگر از آموزه های فردی بیشتر نباشد، کمتر نیست.

حجت الاسلام سبحانی نیا می گوید  اهتمام اسلام به مسائل اجتماعی نشان دهنده وظیفه ما در ساختن یک جامعه انقلابی مبتنی بر ارزش های دینی و اخلاقی است.

 

 

عملکرد حوزه علمیه کرمان:

-برنامه ریزی جهت تبیین نظریه ولایت فقیه

-تقویت و جذب اساتید و مدیران انقلابی در مدارس علمیه

-برگزاری جلسات بصیرتی برای طلاب

 

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه کرمان:

علما و اساتید در انقلابی ماندن حوزه های علمیه نقش اساسی دارند

حجت الاسلام والمسلمین الله وردی، مدیر حوزه علمیه کرمان معتقد است که اساتید، طلاب و مدیران سه رکن مهم حوزه علمیه را تشکیل می دهند و نیروهای موجود در حوزه علمیه می توانند در میزان انقلابی بودن حوزه علمیه تاثیرگذار باشند.

مدیر حوزه علمیه کرمان می گوید حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی، عقب گرد نداشته است، و در فراز و نشیب ها مختلف انتظارات بیشتری از حوزه علمیه می رود البته جای امیدواری وجود دارد تا حوزه علمیه در آینده وضع مطلوب تری در زمینه انقلابی گری داشته باشد.

بزرگان و متولیان حوزه علمیه در بدنه حوزه تاثیرگذاری فراوانی دارد و با انجام وظایف توسط متولیان حوزه علمیه در قبال انقلاب، طلاب و اساتید نیز انقلابی خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین الله وردی ملاک حوزه انقلابی را، میزان معرفت اساتید، طلاب و مدیران نسبت به معارف انقلاب اسلامی می داند و تفاوت حوزه انقلابی و غیر انقلابی در میزان شناخت نیروها نسبت به معارف انقلاب اسلامی است.

معارف انقلابی قرآن کریم و خصوصا تفسیر در انقلابی شدن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه بسیار موثر است.

مدیر حوزه علمیه کرمان معتقد است آشنایی و نگاه صحیح نسبت به مقوله انتظار نه تنها طلاب بلکه هر انسانی را انقلابی بار می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین الله وردی تبیین نظریه ولایت فقیه در حوزه های علمیه را بسیار مهم می داند و نظر به این دارد که باید نهاد ولایت فقیه که توسط امام عصر(عج) تاسیس شده در بین طلاب تبیین شود.

مدیر حوزه علمیه کرمان معتقد است اگر اساتید، مدیران و طلاب از لحاظ معرفتی در سطح مناسبی باشند، همواره روحیه انقلابی در حوزه علمیه زنده می ماند.

 

 

عملکرد حوزه علمیه مرکزی:

-تقویت بصیرت سیاسی طلاب

-برنامه ریزی در راستای خدمات اجتماعی طلاب

 نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی:

ساده زیستی یکی از شاخصه های حوزه انقلابی است

حجت الاسلام کاظم سپاسی مدیر حوزه علمیه استان مرکزی معتقد است اینکه ساده زیستی یکی از شاخصه های حوزه انقلابی است و حرکت حوزه های علمیه به سمت اشرافی گری سم مهلکی است که سبب سلب اعتماد مردم نسبت به نظام اسلامی می شود.

حجت الاسلام سپاسی می گوید تا کنون مشی حوزه علمیه ساده زیستی بوده است و همین روش باید ادامه پیدا کند.

همچنین اعتماد مردم به علما و مراجع موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد و به همین دلیل حوزه از ابتدا انقلابی بوده است.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی نظرش این است که بصیرت علمی یکی از ویژگی های حوزه انقلابی است و  انقلاب اسلامی یک انقلاب ارزشی بر پایه حقیقت و بر اساس معیارهای دینی و قرآنی است و مانند سایر انقلاب ها صرفا به خاطر فشارهای اقتصادی نبوده است.

حجت الاسلام سپاسی می گوید پایبندی به قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) از شاخصه های حوزه انقلابی است و اگر از پایبندی به علوم اهل بیت(ع) فاصله بگیریم، حوزه علمیه از ملاک انقلابی گری فاصله می گیرد.

مدیر حوزه علمیه مرکزی بصیرت سیاسی را یکی از شاخصه های حوزه انقلابی می داند و معتقد است اگر حوزه علمیه به لحاظ علمی پربار باشد اما بصیرت سیاسی نداشته باشد در ادامه مسیر پرخطر انقلاب اسلامی به درستی عمل نخواهد کرد.

وی می گوید حوزه علمیه باید تمام خطوط سیاسی را بشناسد و از میان آنها خط اصیل اسلام را پیگیری کند.

حجت الاسلام سپاسی می گوید مردمی بودن یکی از ویژگی های حوزه انقلابی است و حوزه علمیه اگر از مردم جدا شود دیگر انقلابی نخواهد بود چرا که موفق به هدایت انقلاب اسلامی نخواهد شد.

حجت الاسلام سپاسی التزام به ولایت فقیه که ادامه مسیر انبیای الهی است را دیگر شاخصه های حوزه انقلابی می داند.

 

 

عملکرد حوزه علمیه ایلام:

-برگزاری برنامه متنوع علمی و آموزشی در راستای آگاهی با نیازهای روز جامعه

- برگزاری دوره ها و جلسات گفتمانی و بصیرتی

نگاهی به دستاوردهای حوزه انقلابی در استان ها

مصاحبه:

مدیر حوزه علمیه ایلام:

پیشرفت مدارس علمیه مستلزم حرکت در مسیر حوزه انقلابی است

حجت الاسلام وعد مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه استان ایلام می گوید برای پیشرفت مدارس علمیه حرکت در مسیر حوزه انقلابی بسیار واجب است.

حجت الاسلام مرادبیگی معتقد است باید گفتمان های انقلابی را در جامعه افزایش دهیم و این امر مستلزم تقویت معرفت و بصیرت خواهد بود که در این راستا از وظایف مهم حوزه های علمیه تبیین احکام اسلامی و معارف الهی برای آحاد جامعه است که طلاب نباید از این رسالت اصلی خود غافل شوند.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام نظر بر این دارد که باید در مدارس علمیه برنامه های متنوع و آموزشی برگزار گردد تا طلاب با روش های مختلف تبلیغ در دنیای واقعی و مجازی آشنا شوند.

حجت الاسلام مرادبیگی معتقد است یکی از نیاز های مهم و اساسی حوزه علمیه تحول است که اگر این امر اتفاق نیفتد قطعا حوزه منزوی خواهد شد که باید با مدیریت جهادی و روحیه انقلابی در مسیر حوزه انقلابی که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است حرکت کنیم.

 

جمع بندی:

این گزارش بخشی از فعالیت های حوزه های علمیه در استان ها در راستای تقویت حوزه انقلابی و روحیه انقلابی در میان طلاب مدارس علمیه شهرستان ها از نگاه خبرنگار خبرگزاری رسا است؛ در محتوای این گزارش سعی شده مصاحبه هایی در راستای عملکرد حوزه های علمیه در موضوع حوزه انقلابی از مدیران حوزه و شخصیت های برجسته حوزوی استان ها گرفته شود.

با این نگاه که انقلابی بودن حوزه نباید فقط به حوزه علمیه قم ختم شود حوزه های علمیه در استان ها فعالیت های خیلی باارزش و انقلابی در طول این چهار سال که مقام معظم رهبری تاکید بر انقلابی ماندن و بودن حوزه های علمیه داشتند صورت گرفته است؛ نمونه این فعالیت های بارزش تشکیل و ساماندهی گروه های جهادی طلاب جهت خدمات اجتماعی در مناطق محروم و در مقاطع حساس کمک رسانی به مردم سیل زده و زلزله زده است.

گفتنی است این گزارش بازتاب دستاوردهای حوزه های انقلابی برخی از استان ها است؛ قطعا دیگر استان ها دستاوردهای باارزش در زمینه حوزه انقلابی داشته اند که باتوجه به عدم فعالیت رسانه ای خبرگزاری رسا در آن استان ها اطلاع دقیق و کاملی در دسترس نبود./1325/

 

نویسنده: علی اصغر خواجه الدین

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
از این قدر تلاش خبرنگارای این رسانه حوزوی در استانهای مختلف کشور و انعکاس زحمات طلاب شهرستانها امیدوار شدم.
اجرکم علی الله
1
0
محمد کشوری
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
اقتدار و عظمت حوزه انقلابی به حضور همه جانبه روحانیت در انقلابی گری و خنثی کردن نقشه های دشمن در بروز روحیه انزوا و عافیت ظلبی است.
1
0