۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۶۴۰۲۱۲

آغاز چهاردهمین پویش مطالعاتی روشنا با کتاب «گام دوم ،گام تمدن ساز»

آغاز چهاردهمین پویش مطالعاتی روشنا با کتاب «گام دوم ،گام تمدن ساز»
آغاز چهاردهمین پویش مطالعاتی روشنا با کتاب «گام دوم ،گام تمدن ساز» چهاردهمین پویش مطالعاتی روشنا افتتاح و همزمان کتاب «گام دوم ،گام تمدن ساز» رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه چهاردهمین پویش مطالعاتی روشنا به همراه رونمایی از کتاب «گام دوم ،گام تمدن ساز» نوشته حجت‌الاسلام محمد راجی باحضور چهره‌های فرهنگی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
کتاب «گام دوم،گام تمدن ساز» در ۴ فصل (سرگذشت انقلاب، برکات بزرگ انقلاب، چالش‌ها و ظرفیت‌ها، توصیه‌ها) به تبیین بیانیه گام دوم پرداخته و حاصل تلاش و پژوهش نزدیک به ۷۰ نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی بوده که با مطالعه اسناد معتبر تاریخی و گزارش‌های سازمان‌های معتبر بین المللی در مدت زمانی بیش از ۲۵ هزار ساعت انجام شده است.
در این کتاب ابتدا مستندات گزاره‌های بیانیه گام دوم انقلاب ارائه شده و در ادامه با استفاده از داده‌های اطلاعاتی منابع اشاره شده بر اساس منطق تبیینی مقام معظم رهبری بخش‌هایی از بیانیه از حالت اجمال درآمده و به تفصیل تشریح شده است.
کتاب «گام دوم،تمدن ساز» با توجه به اهمیت موضوع و غنای مطالب، و با هدف ایجاد یک پویش همگانی برای فهم و تبیین و ترویج بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، از چاپ اول در پویش مطالعاتی روشنا قرار گرفته است.
براساس این گزارش، حجت‌الاسلام محسن فوجی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست اظهار داشت: در این کتاب مستندات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی استخراج شده است تا به این وسیله تبیین لازم صورت گیرد. در این کتاب آمارهایی از ۲۵ هزار منبع بین‌المللی که امکان خدشه ندارد، تهیه شده است تا بتوان گزاره‌های بیانیه را اثبات کرد.
وی با اشاره اینکه در این کتاب منطق بیانیه استخراج شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با یک منطق در بیانیه جلو رفته است که در این کتاب براساس این منطق استدالات ارائه شده است. ایشان در مقدمه بیانیه برای معرفی انقلاب و جمهوری اسلامی ضد آن را اعلام می‌کنند و به نفی می‌پردازند و سپس عظمت انقلاب اسلامی را تشریح می‌کنند.
فوجی گفت: دومین بخش بیانیه اشاره به برکات انقلاب است و ایشان می‌فرمایند انقلاب را تبیین کنید و خود برای بیان نمونه‌ای از این تبیین به مقایسه انقلاب با دوران پهلوی و دنیا می‌پردازد‌. در این کتاب تلاش کردیم بند بند بیانیه را با منطق رهبری براساس آمارهای بین المللی بسط دهیم.
براساس این گزارش، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه وظیفه جامعه دانشگاهی ترویج و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه نخبگانی و اشاعه آن در میان عموم مردم است، اظهار داشت: نخبگانی دانشگاهی و حوزوی باید بیانیه گام دوم انقلاب را به گفتمان تبدیل کنند که این مهم در کشور انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسه‌ای خطاب به مسئولین نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها فرمودند کاری کنید تا بیانیه گام دوم در عرصه نخبگان و دانشگاهیان جریان‌ساز شود، تصریح کرد: حداقل توقع ایشان آن است که بیانیه گام دوم به صورت هنرمندانه در میان جامعه دانشگاهی و سپس با محصولات سهل‌الوصول برای مردم ارائه شود و کتاب گام تمدن‌ساز توانسته است در عرصه تبیین و گفتمان‌سازی این بیانیه اقدام فاخری را انجام داد که به خلاف فرهنگی عمومی کشور محصول یک کار تیمی است که جمع ۷۰ نفره‌ای از دانشگاهیان آن را راهبری کرده است و هر کس ارزش افزوده‌ای به فرد دیگری بخشیده است و در نهایت با راهبری فضلای حوزوی این اثر فاخر تولید شده است.
صالحی با بیان اینکه عمده این دانشگاهیان در مقطع کارشناسی هستند که با دغدغه خودجوش و براساس چالش‌های گفتمانی و ادبیات بین‌المللی به دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداختند، تصریح کرد: دانشگاهیان با شناخت ادبیات بین‌الملل و با تکیه بر آمار خارجی ضعف فرهنگی ما را که بیگانه‌پرست هستیم شناسایی کرده و با این روحیه به دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه این کتاب باورپذیر است و موجب هویت‌بخشی به مخاطب می‌شود، خاطرنشان کرد: پویش مطالعاتی روشنا با همت نشر معارف تلاش دارد تا مطالعه این کتاب را در دستور کار مردم قرار دهد که این پویش موجب افزایش سبد مطالعاتی دانشجویان شده است که امیدواریم نقش خود را در حوزه مطالعات کتاب‌های انقلاب نیز ایفا کنند./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات