۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۶۴۰۳۲۵
با ارائه نظرات علمی آیت‌الله خاتمی؛

کتاب «جهاد کبیر: چیستی، چرایی و چگونگی» منتشر شد

کتاب «جهاد کبیر: چیستی، چرایی و چگونگی» منتشر شد
کتاب «جهاد کبیر: چیستی، چرایی و چگونگی» درصدد است که بر اساس دیدگاه امام خامنه ‌ای به پرسش توهم نفوذ و سلطه گری دشمنان در ارکان نظام اسلامی، پاسخ علمی و منطقی دهند

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب «جهاد کبیر: چیستی، چرایی و چگونگی» نوشته جمعی از نویسندگان را با نظرات علمی آیت‌الله سید احمد خاتمی منتشر کرده است.

مخالفت و ضدیت دشمنان قسم‌ خورده علیه اسلام ناب محمدی در طول تاریخ با روش ‌های گوناگون وجود داشته است و هم اکنون نیز با روش‌ های متفاوت ادامه دارد و هرگز از آن دست نخواهند کشید. اما با وجود پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی و تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت دشمنان اسلام احساس وحشت کردند و وارد مبارزات جدید اعم از نظامی و غیرنظامی علیه جمهوری اسلامی شدند.

به همین خاطر افزون بر ترور شخصیت ‌های انقلاب اسلامی در دهه آغازین انقلاب، تحریم اقتصادی و مانند آن، جنگ نابرابر هشت‌ ساله را بر آن تحمیل کردند که از آن، نتیجه ‌ای جز شکست نصیبشان نشد و پس از پایان جنگ به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی را با مبارزه سخت ‌افزاری یا همان مبارزه نظامی نمی ‌توان شکست داد؛ بنابراین تصمیم گرفتند شیوه و ابزار مبارزه را تغییر دهند و از همین جهت بود که جنگ نرم را در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مانند آن با شدت بیشتر از پیش علیه جمهوری اسلامی آغاز کردند.

ساختار کتاب

برخی نفوذ و سلطه گری دشمنان و کافران در حوزه‌ های گوناگون را بی مبنا و توهمی بیش نمی‌دانند و در نتیجه مقابله با آنها و مقاومت در برابر خواست ‌های آنان را که همان «جهاد کبیر» است امری غیر لازم می ‌دانند.

نویسندگان در این کتاب درصدد آن‌ اند که بر اساس دیدگاه امام خامنه ‌ای به این پرسش اساسی پاسخ علمی و منطقی دهند و ساختار کتاب را در چهار فصل شکل داده ‌اند.

این کتاب در چهارفصل با عناوین: چیستی جهاد کبیر، چرایی جهاد کبیر، چگونگی جهاد کبیر و جمع بندی و نتیجه گیری تنظیم شده است.

در  فصل اول به موضوعاتی همچون مفاهیم جهاد، جهاد کبیر، جهاد اکبر، جهاد اصغر، رابطه جهاد کبیر با جهاد اصغر و رابطه جهاد کبیر. با جهاد اکبر پرداخته شده است.

نویسنده در فصل دوم تلاش دارد که فصل مبانی جهاد کبیر و آثار و کارکردهای جهاد کبیر را برای خواننده توصیف و تشریح کند. 

نگارنده در فصل سوم نیز عناوینی همانند: اطاعت از خدا، باور به نصرت الهی، ولایت مداری، برخورداری از بصیرت دینی و نهادینه‌ سازی فرهنگ مقاومت و ایستادگی را مورد بررسی قرار داده است.

فصل چهارم که جمع بندی و نتیجه گیری مطالب کتاب است که چیستی جهاد کبیر، چرایی جهاد کبیر و چگونگی جهاد کبیر و پیشنهادها و راهکارهای تحقق جهاد کبیر را مورد بررسی قرار گرفته است.

برشی از کتاب:

چنان که در معنای جهاد گذشت، می‌توان گفت جهاد کبیر از نظر لغت به معنای جهاد بزرگ است و پیش از تبیین معنای اصطلاحی، بیان این نکته لازم است که منظور از جهاد کبیر در اینجا به‌ طور قطع جهاد نظامی نخواهد بود؛ زیرا آیه‌ای که بتوان این جهاد را از آن برداشت کرد در مکه بر پیامبر اسلام نازل شده است و آن زمان هنوز جهاد نظامی در اسلام تشریع نشده بود و جهاد نظامی در سال اول هجری و در مدینه نازل شده است.

در معنای اصطلاحی آن، دو دیدگاه وجود دارد؛ زیرا این نوع جهاد، مستخرج از آیه شریفه ‌ای است که می‌فرماید: «فَلا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً» (فرقان/52)

راز تعدد دیدگاه، اختلاف مفسران در مرجع ضمیر «بِه» است. برخی از مفسران و دانشمندان ضمیر «بِه» را به قرآن برمی‌گردانند که در این صورت معنای آیه این می‌شود: «از کافران اطاعت نکن و به‌وسیله قرآن با آنان جهاد بزرگی بنما» با توجه به این معنا معنای اصطلاحی جهاد کبیر «جهاد علمی» می‌شود؛ بنابراین فعالیت‌های که دانشمندان و متکلمان در دفاع از دین انجام می‌ دهند جهاد کبیر خواهد بود.

اما برخی مفسران و دانشمندان دیگر ضمیر «بِه» را به مصدر « فَلا تُطِعِ» یعنی «عَدَمُ الاِطاعَه» بر می‌گردانند که در این صورت معنای آیه این می ‌شود: «از کافران اطاعت نکن و با اطاعت نکردن با آنان جهاد بزرگی کن.» از این منظر معنای اصطلاحی جهاد کبیر «اطاعت نکردن از کافران» خواهد بود. بنابراین اطاعت نکردن و استقامت در برابر خواسته ‌های ابرقدرت ‌ها مانند آمریکا و سردمدارانشان، جهاد کبیر قلمداد می ‌شود.

دسته دیگری از مفسران نیز وجود دارند که ارجاع ضمیر «بِه» را هم به قرآن جایز می‌دانند و هم به «اطاعت نکردن» که در این صورت جهاد کبیر هم در «جهاد علمی» قابل استعمال است و هم در «اطاعت نکردن از کافران» با این اوصاف، افزون بر اینکه بسیاری از مفسران معنای اصطلاحی جهاد کبیر را «اطاعت نکردن از کافران» معنا کردند.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب جهاد کبیر چیستی، چرایی و چگونگی، را در ۲۷۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۲۸۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک ۸۱، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Arab Emirates
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
احسنت
0
0