۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۶۴۰۵۶۳
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در گفت‌وگو با رسا:

مردم سالار بودن نظام اسلامی دلیل تأکید رهبری بر حضور مردم در صحنه ها است

مردم سالار بودن نظام اسلامی دلیل تأکید رهبری بر حضور مردم در صحنه ها است
استاد درس خارج حوزه با اشاره به نقش مردم در منظومه فکری امام و رهبری گفت: مردم سالار بودن نظام و حفاظت در برابر تهدیدها دلیل تأکید ایشان بر حضور جدی مردم در صحنه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش مردم در منظومه فکری امام و رهبری اظهار داشت: بر اساس نظام مردم سالاری دینی که یک پایه این نظام مردم مسلمان و مردمی که شهرونداین نظام هستند، طبیعتا باید از نظام دفاع کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در نظام مردم سالاری دینی چون که مردم ملاک و محور نظام هستند، طبیعتا انتظار این است که امور کشور هم بر اساس دیدگاه و نظر مردم تأمین شود و مردم این نظام را پیش ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی خاطرنشان ساخت: فرق نظام مردم سالاری با نظام های استبدادی همین است که در نظام های استبدادی نظر مردم جلب و خواسته نمی شود ولی در نظام های مردم سالار، مردم تأثیر گذار و تعیین کننده هستند.

وی با تأکید بر اینکه این مسأله به رویکرد ابزاری از مردم مستند نیست، عنوان کرد: بلکه به این خاطر است که ما بر اساس نظام مردم سالاری دینی، باوری به مردم داریم که آن باور مبتنی بر مبانی دینی ما است، یعنی مبتنی بر مبانی دینی خودمان باوری داریم که این نظام باید بر اساس نظر مردم اداره شود و مردم نقش تأثیر گذاری در این قضیه دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: این مطالبی که گفیتم بعد نظری کار است و از حیث بعد عملی نیز، طبیعی است در نظام مردم سالاری دینی باید مردم در فرایند کشور بوده و تأثیر گذار باشند و نکته دوم این است که حضور مردم از یک جهت نمایان گر این است که مردم پشت نظام هستند و حامی نظام هستند و مردم از این نظام حمایت می‌ کنند لذا صرف حضور مردم موجب بازدارندگی بسیاری از تهدیدات و فشارها می‌ شود و فشار وقتی شروع می‌ شود که دشمن احساس کند که در این نظام، مردم پشتوانه نیستند.

وی افزود: از طرف دیگر طبیعتا وقتی هرچه مردم در سرنوشت خود مشارکت کنند و در سرنوشت خود دخیل باشند طبیعتا آن نهاد انتخابات شده را هم به خود مستند می‌ دانند و چه در مواردی که خوب رفتار کنند و چه در مواردی که انتخاب نادرستی داشته باشند آن را به خودشان مستند می‌ دانند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی عنوان کرد: این موضوع به ارتباط وثیق مردم به نظام و حکومت برمی گردد و به پایایی نظام کمک می‌ کند و اگر مردم همراهی نکنند و در این نظام کارگزاران خود را انتخاب نکنند در مواردی که کشور به مشکل می‌ خورد حمایت هم نمی کنند چون نظام را از خود نمی دانند.

وی با اشاره به این که عمده رویکرد رهبر معظم انقلاب در مردم سالاری در مشارکت حداکثری  نیز باور به نظام مردم سالاری است، یادآور شد: ایشان همچنین در بعد عملی توجه به این مسأله دارند که حضور مردم بازدارندگی نسبت به بسیاری از فشارها و مشکلات و دشمنی ها و چه بسا تحریم هایی دارد که از جانب نظام سلطه بر این کشور تحمیل می‌ شود به همین جهت بر حضور مردم تأکید دارند./1330/ج

ارسال نظرات