۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۴۰۹۰۵
بازنشر/ دقایقی کوتاه با علما و نخبگان حوزه؛

مواجهه روحانیت در گام دوم با منشور روحانیت| نگاهی نو به اسناد بالادستی+صوت

مواجهه روحانیت در گام دوم با منشور روحانیت| نگاهی نو به اسناد بالادستی+صوت
اساتید و علمای حوزه علمیه در گفت و گوهای جداگانه با خبرگزاری رسا، به این سؤال که "نخستین مطلبی که از شنیدن واژه منشور روحانیت به ذهن شما می رسد، چیست؟" پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ۳ اسفندماه ۱۳۶۷ روزی است که یکی از مهم‌ترین و صریح ترین نوشته های بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «منشور روحانیت» خطاب به روحانيان، مراجع، مدرسين، طلاب و ائمه جمعه و جماعات سراسر کشور صادر شد.

از آن تاریخ تا امروز 31 سال می گذرد و هر روز بر مهجوریت و مظلومیت این «مانیفست علمی و سیاسی روحانیت» افزوده می شود و این یادگار بی بدیل خمینی کبیر همچون بسیاری از سخنان الهی روح خدا، در کنج غربت، خاک می خورد.

منشوری که با خطابی تاریخی و انقلابی به روحانیان و مراجع تقلید و دیگر بخش های روحانیت، مسیر حرکتی روحانیت را مشخص کرده و راه و روش محافظت از انقلاب اسلامی که حاصل قرن ها تلاش و مجاهدت علما، فقها و نهاد روحانیت اسلام است را نشان می دهد.

سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در گفت و گویی اختصاصی از برخی علما و اساتید حوزه علمیه پرسیده است، مهم ترین نکته و مطلبی که بعد از شنیدن «منشور روحانیت» به ذهن تان می رسد چیست؟ پاسخ های کوتاه استادان حوزه در ادامه به همراه صوت تقدیم مخاطبان و خوانندگان خبرگزاری رسا می شود.

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

آیت الله کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری:

منشور روحانیت، منشور تحول، کارنامه علمی، انقلابی، اخلاقی و خدمات اجتماعی روحانیت به اسلام، امت اسلامی و به ملت ایران است؛ در منشور روحانیت مبارزه با استبداد، استعمار و خدمت صادقانه به ملت و در دفاع از دین برجسته است و روحانیت پیشتاز همه مراحل تاریخی و در دوران انقلاب اسلامی بوده است و باید از روحانیت راستین صیانت کرد و نظام روحانیت را به عنوان خط برجسته دفاع از اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) و شبکه یاران امام و رهبری که نظام اسلامی را ایجاد کردند صیانت و آنها را به سمت اهداف متعالی اسلام رشد داد.

تعداد بازدید : 2

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت:

منشور روحانیت چارچوبی است که نگاهی به وضعیت فعلی روحانیت دارد و آینده روحانیت را در برنامه های خود بیان می کند؛ در صحبت های امام خمینی(ره) مسائل آینده نگری در زمینه روحانیت یافت می شود که راهکارهای آن را در منشور روحانیت بیان کرده اند.

تعداد بازدید : 2

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران:

منشور روحانیت ترسیم یک تصویر روشن از روحانیت و وظایف این قشر ارزشمند است

تعداد بازدید : 2

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

حجت الاسلام والمسلمین ربانی رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه:

نخستین موردی که به ذهن می رسد مسأله وحدت، همدلی و عدم جدایی است و لو این که سلایق مختلفی میان روحانیت وجود دارد؛ به ویژه در میان طلاب جوان، اختلاف دیدگاه ها ممکن است موجب جدایی شود؛ بحث مهم در منشور روحانیت این است که آغوش بزرگان حوزه باید به روی طلاب جوان باز باشد و به اندک چیزی طلاب جوان را نفی و ترک نکنند و چنانچه امام تأکید می کنند، طلاب جوان نیز اگر بزرگان را رها کنند خطر انحراف و گرفتاری در دام دشمن وجود دارد بنابراین نخستین چیزی که از منشور روحانیت به دست می آید سعه صدر است زیرا در سایه تفرقه خیلی چیزها را از دست خواهیم داد.

تعداد بازدید : 2

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه:

منشور روحانیت من را به یاد عظمت امام و بلندای نظر ایشان در ارتباط با افقی که نسبت به روحانیت و آینده روحانیت و مسؤولیت هایی که متوجه این قشر عظیم و تأثیر گذار است می اندازد و افق های جدیدی در مقابل علما و روحانیت می گشاید.

تعداد بازدید : 2

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی رییس انجمن علمی فقه و اصول حوزه علمیه:

اولین مطلبی که از منشور روحانیت به ذهن می رسد، اقتدار نظام و حوزه توسط روحانیت بر اساس مصلحت، حکمت و عزت است.

تعداد بازدید : 3

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند استاد حوزه و دانشگاه:

منشور روحانیت یک متن مرجع برای تبیین بایسته های حوزه علمیه چه در مدیریت و چه در اقدام است.

تعداد بازدید : 3

 

گفت و گو با علما و اساتید

 

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان استاد حوزه و دانشگاه:

منشور روحانیت چارچوب بایسته هایی است که یک روحانی و ساختار روحانیت باید متذکر شود و فقدان یا عدم هریک از این بندها، روحانی را به حمل شایع روحانی نخواهد کرد و ساختار روحانیت را دچار چالش خواهد کرد.

تعداد بازدید : 2

تهیه و تنظیم: مصطفی رستمی و داود جعفری

/1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
شعار اسلام در عدالت اجتماعی این است كه: بیایید راهی اتخاذ كنیم تا بتوانیم جلو استثمار را به كلی بگیریم بدون اینكه شخصیت، اراده و آزادی افراد را لگدكوب كرده باشیم؛ كوشش كنیم انسان ها به حكم معنویت و شرافت روحی و درد انسانیت، خود مازاد مخارج خود را به برادران نیازمندشان تقدیم كنند نه اینكه دارایی شان را به زور از آنها بگیریم و به دیگران بدهیم.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
بسیار عالی و دقیق
ممنونم
0
0