۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۴۰۹۶۲
استاد حوزه و دانشگاه:

نهادهای حاکمیتی چه مقدار از حوزه کمک می گیرند؟

نهادهای حاکمیتی چه مقدار از حوزه کمک می گیرند؟
حجت الاسلام باقرزاده اهمیت دادن نهادهای حاکمیتی به نظریات حوزویان را مقدمه پاسخ گویی حوزه علمیه به نیازهای نظام دانست.

حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سی و یکمین سالروز صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره) میزان پاسخ گویی حوزه علمیه به نیازهای جامعه را تابع دو متغیر دانست و گفت: پاسخ گویی به نیازهای جامعه از سوی حوزه های علمیه تابع آمادگی حوزه های علمیه و پذیرش نظرات حوزه علمیه از سوی نهادهای اجتماعی است.

عضو هیأت علمی مؤسسه با طرح سؤالی مبنی بر این که نظام اسلامی در پاسخ به نیازهای خود چه مقدار معطوف به سؤال از حوزه علمیه عمل می کند؟ اظهار کرد: در مرحله نخست باید بررسی کرد نظام اسلامی چه مقدار از حوره علمیه کمک می گیرد و مطالبه گری دارد و پس از آن پریسده شود حوزه های علمیه چه مقدار توان پاسخ گویی به نیازهای نظام را دارد؟ و تا زمانی که گام اول برداشته نشود حوزه علمیه به تحرک واداشته نمی شود.

وی افزود: به عنوان مثال قوه مقننه به عنوان نهاد حاکمیتی باید یکی از منابع تغذیه محتوای خود را حوزه علمیه قرار دهد اما متأسفانه در سال های اخیر نقش مجلس در مطالبه از حوزه علمیه نقشی جدی نیست و چه بسا گاهی محتواهای حوزوی مورد بی مهری قرار می گیرد و تا زمانی که مجلس از فقر نیروهای روحانی رنج می برد تبعا شاهد خواهیم بود که حوزه نمی تواند در قانون گذاری کشور ایفای نقش کند.

استاد حوزه و دانشگاه از جمله مؤلفه های کارآمدی نظام اسلامی را بهره گیری از نیروهای کیفی حوزوی در درون نهادها دانست و افزود: در سال های گذشته به دلیل تبلیغات منفی علیه اسلام و برخی ناکارآمدی ها در عرصه اجرا، نقش روحانیت در مجلس شورای اسلامی ضعیف شده که می تواند آسیب های فراوانی داشته باشد؛ همچنین زمانی که در قوه مجریه در رأس آن شخصیت هایی قرار می گیرند که باوری به استفاده از آموزه های دینی در اداره جامعه ندارند زمینه ای برای تحرک در حوزه ایجاد نمی شود.

وی با بیان این که ظرفیت پاسخ گویی به نیازهای جامعه از سوی حوزه علمیه از دو جهت باید بررسی شود، تبیین کرد: این دو جهت تئوری سازی های حوزی برای اداره نظام اسلامی است و تئوری پردازی برای اجرای تئوری های نظام اسلامی است.

حجت الاسلام باقرزاده ادامه داد: به عنوان مثال مردم سالاری، تئوری حوزی و برآمده از اسلام است که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده، اما برای اجرای مردم سالاری دینی نیازمند سلسله تئوری ها برای اجرایی سازی مردم سالاری دینی هستیم یعنی تا زمانی که ما برای اجرای تئوری ها، از نظرات دیگران استفاده می کنیم بهترین تئوری های اسلامی نیز در مقام اجرا ممکن است به ضد خودش تبدیل شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال تئوری بانکداری غیر ربوی که از یک تئوری کارآمدی برای اجرا برخوردار نیست در عمل نه تنها مشکلات مردم را کاهش نداده بلکه افزایش نیز داده است؛ در نتیجه باید حوزه های علمیه را از تئوری سازی اسلامی به سمت تئوری سازی در عرصه اجرا سوق دهیم./1324/ج 

تعداد بازدید : 3
مصطفی رستمی
ارسال نظرات