۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۶۴۰۹۹۸
مدیرکل مشاوره و امور خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خبر داد؛

بیش از 40 هزار همسر و فرزند ممتاز تحصیلی طلاب در سراسر کشور تجلیل می‌شوند

بیش از 40 هزار همسر و فرزند ممتاز تحصیلی طلاب در سراسر کشور تجلیل می‌شوند
طرح تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی از سال 91 و با تقدیر از حدود 4 هزار نفر در سراسر کشور آغاز شد و در سال 98 این آمار به قریب 41 هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از برنامه‌هایی که در این سال‌های اخیر تلاش داشته تا در راستای هویت بخشی و ارتقای فرهنگ حوزوی خانواده‌های طلاب و روحانیون، گام‌های مؤثری بردارد، آیین‌های تجلیل و تقدیر سالانه از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون بوده است.

در این باره با حجت الاسلام و المسلمین حیدری مدیرکل مشاوره و تعالی خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به گفتگو نشستیم، که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، برنامه تجلیل و تقدیر از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب بوده است. به عنوان اولین سؤال بفرمایید این برنامه با چه اهدافی برگزار می‌شود؟

معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات، برنامه‌هایی را در راستای هویت بخشی و ارتقای فرهنگ حوزوی خانواده طلاب پیگیری می‌کند که یکی از این برنامه‌ها، برنامه تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب ایرانی و غیر ایرانی شیعه و اهل سنت به تفکیک مقاطع تحصیلی است.

قبل از بیان اهداف ذکر این نکته لازم است که یکی از مهمترین راه‌های ایجاد و تقویت رفتارهای مثبت، تشویق و دادن بازخورد مثبت به آن رفتار است. لذا، در این برنامه اهداف مختلفی را دنبال می‌کنیم که تکریم، تشویق و ترغیب ممتازین، ارج نهادن به مقام علم‌آموزی و شناسایی استعدادهای علمی در بین خانواده طلاب و روحانیون و تقویت و حمایت از آن ها، از اهداف این برنامه است. در عین حال که این برنامه‌ها به انس و الفت بیشتر در بین خانواده طلاب و تشویق غیرممتازین به ممتاز شدن هم کمک می‌کند.

این برنامه چه مقاطع تحصیلی را پوشش می‌دهد؟

باید گفت تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون مربوط به همه مقاطع تحصیلی، از ابتدایی تا متوسطه اول و دوم و همچنین همه مقاطع تحصیلی دانشگاهی و حوزوی است و البته یکی دیگر از برنامه‌های ما در این عرصه، تجلیل از همسر و فرزندانی است که در المپیادها و مسابقات علمی، هنری، ورزشی و قرآنی دارای رتبه‌های برتر هستند.

این برنامه از چه سالی آغاز شده و هر سال از چه تعداد افراد تقدیر می‌شود؟

این برنامه از سال 91 و با تقدیر از حدود 4 هزار نفر همسر و فرزند ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون در سراسر کشور آغاز شده و در سال 98 این آمار به قریب 41 هزار نفر رسیده است.

ما هر سال برای ثبت نام ممتازین تحصیلی فراخوان می‌دهیم و طلاب نیز کارنامه همسر یا فرزندان ممتاز خود را در پنل شخصی خود در پایگاه اینترنتی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بارگذاری می‌کنند. همکاران ما کارنامه‌های بارگذاری شده را بررسی کرده و طبق ملاک‌ها تأیید یا رد می‌کنند تا بتوانیم برای انجام این تقدیرها و تجلیل‌ها برنامه‌ریزی کنیم. ما در سال جاری و تاکنون حدود 40 هزار و 500 نفر ممتاز تحصیلی را در بین خانواده طلاب شناسایی کرده‌ایم که برنامه‌های تجلیل از آن‌ها از دی ماه امسال آغاز شده و ادامه دارد.

شنیده می‌شود که برخی از این برنامه‌ها به صورت اردویی برگزار می‌شود؟

همینطور است. از سال قبل این نوآوری اعمال شده که برنامه تجلیل از ممتازین تحصیلی علاوه بر برگزاری به صورت همایش خانوادگی، به صورت اردویی تفریحی هم برگزار شود که این امر بر اساس اقتضائات هر استان در همان استان برنامه‌ریزی می‌شود. البته امسال از طریق ستاد به همه استان‌ها ابلاغ شده که این برنامه برای مقاطع متوسطه اول و دوم الزاماً باید به صورت اردویی، مقطع ابتدایی به صورت اردویی، شهربازی، همایش و استخر و با توجه به اقتضائات استانی برگزار شود. جهت تکریم ممتازین حوزوی و دانشگاهی نیز برنامه‌ای برای بصیرت افزایی و هویت بخشی متناسب با تحصیلات و جنسیت آنها تدارک دیده شده است.

همچنین ما همایش‌های تجلیل را علاوه بر مرکز استان‌ها و با توجه به پراکندگی استانی ممتازین، گاهی در برخی دیگر از شهرهای استان مثلاً در دفتر امام جمعه آن شهر و یا در جای مناسب دیگر حتی با شرکت 20 یا 30 نفر از ممتازین تحصیلی هم برگزار کرده‌ایم.

همچنین باید به این نکته هم توجه شود که در همایش‌ها و اردوها علاوه بر برنامه تجلیل و تقدیر، برنامه‌های دیگری جهت توانمندسازی و مهارت افزایی شرکت کنندگان تدارک دیده شده است که از جمله آنها می‌توان به کارگاه‌های فرزند پروری برای والدین اشاره کرد.

آیا در سال جاری هم تغییراتی در این برنامه‌ها اعمال شده است؟

تلاش امسال ما و همکاران این بود که تغییراتی در شناسایی ممتازین و نوآوری‌هایی در اجرای برنامه‌ها داشته باشیم که یکی از آن‌ها، تغییر ملاک ممتازین در مقطع ابتدایی از دو خوب به یک خوب بود. همچنین با توجه به آسیب‌هایی که تهیه و توزیع هدیه کارت جهت دریافت هدیه نقدی داشت، آن را به توزیع خدمات کارت تغییر دادیم که البته در این امر، همکاران محترم معاونت برنامه‌ریزی و ارزیابی و همکاران محترم صندوق قرض‌الحسنه نیز کمک‌های فراوانی به ما کردند.

به هر حال مزیت مهم خدمات کارت این است که ما با واریز وجه به حساب خدمات کارت همسر یا فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب، ضمن بهره‌مند ساختن آنان از این امکان مالی، گردش مالی صندوق قرض‌الحسنه را نیز بیشتر می‌کنیم تا بر اساس آن، امکان تعلق وام به خانواده طلاب هم بیشتر شود. نهادینه سازی فرهنگ قرض‌الحسنه و بر طرف کردن برخی از مشکلات هدیه کارت از محاسن دیگر خدمات کارت است.

توصیه می‌کنم جهت اطلاع از محاسن خدمات کارت به اطلاعیه صادره در این زمینه مراجعه کنید.

به عنوان پرسش بعدی بفرمایید در سال 1398 و تا امروز چه تعداد از این ممتازین تحصیلی تقدیر شده‌اند؟

آمارها نشان می‌دهد که تا پایان بهمن ماه سال جاری، 15 هزار نفر از این ممتازین تجلیل شده‌اند و البته تقدیر از بقیه هم ادامه دارد و ممکن است تقدیر بخش کوچکی از آن‌ها به دلیل اقتضائات هر استان تا اوایل سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

برنامه‌های جدید شما برای تداوم این فعالیت در سال آینده و سال‌های بعد چیست؟

قطعاً هر برنامه‌ای جهت رشد و تعالی خود نیاز به بازبینی و اصلاح دارد. یکی از دغدغه های مهم حجت الاسلام و المسلمین جدیری معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات و بنده این است که برنامه‌های تقدیر از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون به افزایش اثربخشی کیفی منجر شود و بر آنیم تا این برنامه‌ها حتی‌المقدور به تفکیک مقاطع تحصیلی و حتی تفکیک طلاب ایرانی و غیر ایرانی برگزار شود و در همین راستا همسر و فرزندان طلاب غیر ایرانی حوزوی و دانشگاهی با همکاری جامعه المصطفی مورد تکریم و تقدیر قرار گرفتند.

یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های ما این است که با همفکری و مشاوره با متخصصان امر، ملاک‌های جدیدی برای شناسایی ممتازین تعریف کنیم و آن را به ممتازین تحصیلی محدود نکنیم و به طور مثال بتوانیم برای ممتازین اخلاقی نیز برنامه‌ای داشته باشیم.

همچنین برگزاری برنامه‌های تخصصی مانند المپیادهای علمی یا هنری و یا تغییر نگاه به ممتازین از ممتازین کارنامه محور به ممتازین درس محور هم از دیگر برنامه‌هایی است که امیدواریم به سرانجام خوبی برسد.

در عین حال تلاش دیگر ما این است که جامعه هدف خود را افزایش دهیم و به طور مثال در همایش‌ها و اردوهای تقدیر از ممتازین، از همسر و فرزندان غیر ممتاز هم دعوت کنیم تا آنان نیز به ممتاز شدن تشویق شوند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که شرکت‌کنندگان در برنامه ما صرفاً همان حدود 41 هزار ممتاز تحصیلی نیستند، بلکه این تعداد را باید در سه ضرب کرد؛ چراکه به طور مثال فرزندان خانواده با پدر و مادر خود در برنامه‌ها حاضر می‌شوند و در اکثر موارد برای والدین نیز برنامه‌هایی متناسب با خود تدارک دیده شده است.

ذکر این نکته هم ضروری است که برنامه هر ساله تقدیر از ممتازین تحصیلی با همکاری همکاران معاونت ارزیابی و نظارت مرکز خدمات و با انجام نظرسنجی‌های لازم، مورد بررسی و دقت نظر قرار می‌گیرد تا این برنامه بر اساس بازخوردها گرفته شده و میزان رضایت طلاب از آن، برای سال‌های بعد هم تقویت و اصلاح شود./ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات