۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۶۴۱۰۱۸

مهمترین اخبار اقتصادی ۳ اسفند ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی ۳ اسفند ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 651 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 550 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 3 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۰۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  5 میلیون و 651 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 550  هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 950 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 810 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 960 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 588 هزار و 200 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1643 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 784 هزار و 300 تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 548 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 4 هزار و 139 تومان، یورو  15 هزار و 600 تومان و قیمت پوند انگلیس 18 هزار و 835 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  14 هزار و 530 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 14 هزار و 430 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 15 هزار و 580 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 15 هزار و 480 تومان است.

 

بی‌اعتنایی بازار سهام به "کرونا" و "FATF"

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 7میلیارد و 130میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4292میلیارد تومان در 745 هزار و 320 نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 3111واحدی در ارتفاع 481هزار و 867واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پارس، گروه صنعتی پاکشو و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های بانک ملت، معدنی و صنعتی گل‌گهر بانک پاسارگاد با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 830واحد، کل (هموزن) 1566واحد، قیمت (هموزن) 1043واحد، آزاد شناور 3308واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 739 و 13127واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2179میلیون ورقه به‌ارزش 2795میلیارد تومان در 408هزار نوبت، آیفکس 6واحد رشد کرد و در ارتفاع 6213واحد قرار گرفت.

 

تولید ۲.۶ میلیون تن شیر در کشور طی ۶ ماه

نتایج حاصل مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تعداد گاوداری‌های صنعتی در سال ١٣٩٨، حدود ٢٧ هزار واحد بوده که نسبت به سال ١٣٩٥ بیش از ٦ درصد افزایش یافته است.

آمارگیری از گاودار‌ی‌های صنعتی با سه هدف بهنگام‌سازی فهرست گاوداری‌های صنعتی، تهیه اقلام مورد نیاز حساب‌های ملی و تولید آمارهای مهم در این رشته فعالیت، در پائیز سال ١٣٩٨ توسط مرکز آمار ایران اجرا شد. برای اجرای این آمارگیری از ٤٦٨ نفر نیروی انسانی (آمارگیر، بازبین و کارشناس) استفاده شد.

نتایج حاصل از اجرای این طرح نشان می‌دهد که تعداد گاوداری‌های صنعتی در سال ١٣٩٨، حدود ٢٧ هزار واحد بوده که نسبت به سال ١٣٩٥ بیش از ٦ درصد افزایش یافته است. یافته های حاصل از این طرح نشان می دهد که ٦٢ درصد گاوداری های صنعتی به فعالیت تولید شیر و ٣٨ درصد به فعالیت پروار بندی مشغول بوده اند.

تعداد گاو و گوساله در دوره آمارگیری (١٥ مهر لغایت ١١ آبان) در سال ١٣٩٨، حدود ١,٧ میلیون رأس بوده که نسبت به زمان مرجع در سال ١٣٩٥، بیش از ٢١ درصد افزایش یافته است.

مقدار تولید شیر گاوداری‌های صنعتی در سال ١٣٩٧ بیش از ٥ میلیون تن بوده که نسبت به سال ١٣٩٤ بیش از ٢٢ درصد افزایش یافته است. مقدار تولید شیر در شش‌ماهه اول سال ١٣٩٨ نیز حدود ٢,٦ میلیون تن بوده است.

تعداد دام پروار شده گاوداری‌های صنعتی در سال ١٣٩٧ حدود 650 هزار رأس بوده که افزایش ٢١ درصدی را نسبت به سال ١٣٩٤ نشان می‌دهد. تعداد گاو و گوساله پروار شده در ٦ ماهه اول سال ١٣٩٨ حدود ٣٤٧ هزار رأس بوده است.

 

جزئیات جلسه خودرویی وزیر صنعت

با تشدید نابسامانی در بازار خودرو و رشد بی‌رویه قیمت‌ها جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروساز و فعالان بازار خودرو در وزارت صنعت تشکیل شد که البته فعلاً تأثیری در کنترل بازار و قیمت‌ها نداشته و همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم. در این شرایط رشد نرخ ارز نیز باعث بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است به‌ طوری‌که قیمت سایپا 131 که هفته پیش تا 62 میلیون تومان نیز رسیده بود حالا به 65 میلیون تومان رسیده است. در همین حال قیمت سایپا 111 به 67.5 میلیون تومان و سایپا 151 به 71 میلیون تومان رسیده است. 

همچنین تیبا معمولی با قیمت 76 میلیون تومان و تیبا هاچبک با قیمت 80 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. 

قیمت پژو405 دوگانه‌سوز در بازار به 120 میلیون تومان رسیده و 405 تک‌سوز نیز با قیمت 98 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. در مورد پژوپارس نیز می‌توان به قیمت 127 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد. 

قیمت رانا هم در بازار به 110 میلیون تومان، سمند ال‌ایکس به 107.5 میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 به 105 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 به 126 میلیون تومان و پژو206 صندوق‌دار به 127 میلیون تومان رسیده است.

در همین حال پژو207 دنده‌ای با قیمت 160 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود، در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 96 میلیون تومان تعیین شده است و به این ترتیب شاهد اختلاف 64 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار این خودرو هستیم. 

همچنین قیمت دنا ساده در بازار به 152 میلیون تومان رسیده در حالی که نرخ کارخانه‌ای این خودرو 83 میلیون تومان است و در این زمینه نیز شاهد اختلاف قیمت 69 میلیون تومانی بین نرخ بازار و کارخانه‌ای این خودرو هستیم.

در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها بسیار بالا رفته است، به طوری که شهریورماه امسال این اختلاف قیمت در مورد پراید حدود 3 میلیون تومان بود ولی حالا به بیش از 25 میلیون تومان رسیده است.

* لزوم تعیین سقف قیمتی برای فروش خودرو در بازار

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌هایی که برای خودرو در بازار و سایت‌ها ارائه می‌شود، کاذب و غیرواقعی هستند به خبرنگار فارس گفت: اگر برای فروش خودرو در بازار، سقف قیمتی مشخص شود و به عنوان مثال بگویند که بیشتر از 20 تا 30 درصد امکان افزایش قیمت خودرو نسبت به نرخ کارخانه وجود ندارد، بازار قابل کنترل خواهد بود و این حد از نابسامانی به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه بازار خودرو راکد است و خرید و فروش زیادی انجام نمی‌شود، افزود: در حال حاضر قیمت‌ها سلیقه‌ای اعلام می‌شود و هر شخصی به دلخواه خود، قیمت تعیین می‌کند، در حالی که اگر سقف قیمتی مشخص بود، نهادهای نظارتی می‌توانستند بر بازار نظارت بهتری داشته باشند. 

مؤتمنی با بیان اینکه قیمت حاشیه بازار خودرو توسط خودروسازان تعیین می‌شود، افزود: کار تجاری را باید فعالان بازار انجام دهند و اگر فروش خودرو در دست اتاق اصناف و اتحادیه‌ها بود امروز شاهد فاصله قیمت بالا بین کارخانه و بازار خودرو نبودیم. 

با تشدید نابسامانی در بازار خودرو، هفته گذشته خبرگزاری فارس گزارشی از اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار خودروها منتشر کرد که واکنش برخی دستگاه‌های ناظر از جمله پلیس و رئیس قوه قضائیه را به همراه داشت. این اتفاق باعث پیگیری موضوع در وزارت صنعت نیز شده است.

* درخواست خودروسازان برای فروش خودرو در حاشیه بازار

در این راستا یک مقام مسئول به فارس گفت: برای رفع مشکل هرج و مرج بازار خودرو، جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروساز و فعالان بازار خودرو تشکیل شد و موضوع نابسامانی بازار مورد بررسی قرار گرفت. 

وی افزود: در این جلسه خودروسازان خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار بودند و می‌گفتند که بهتر است اختلاف قیمت کارخانه با بازار مدیریت شود و در صنعت خودرو مصرف شود، زیرا در حال حاضر این اختلاف قیمت نصیب دلالان می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، عرضه محدود خودروسازان عاملی برای نابسامانی بازار خودرو است و مدیران خودروساز در شرایطی خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار هستند که نهادی برای تعیین قیمت حاشیه بازار وجود ندارد و تضمینی برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت در بازار نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دستورالعملی از جلسه خودرویی وزارت صنعت بیرون نیامده است، گفت: افزایش قیمت خودرو اثر روانی بر بازار می‌گذارد و در عین حال علاوه بر رشد اجرت تعمیر خودرو و لوازم یدکی باعث بالا رفتن کرایه حمل و در نتیجه رشد قیمت در بخش‌های دیگر نیز می‌شود.

 

برخورد با گرا‌ن‌فروشان و محتکران ماسک‌های پزشکی

با توجه به افزایش تقاضا برای انواع ماسک‌های پزشکی و به تبع آن سوءاستفاده‌های احتمالی برخی از عرضه‌کنندگان و عوامل توزیع در عدم عرضه مکفی و فروش اقلام مذکور به قیمت‌های غیرمتعارف، حسب هماهنگی‌ به عمل آمده با سازمان غذا و دارو حداکثر نرخ فروش انواع ماسک سه لایه جراحی به تفکیک قیمت فروش کارخانه، فروش به مراکز درمانی از سوی عوامل توزیع و مصرف‌کننده نهایی پس از تصویب در کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه  به کلیه واحدهای تولیدی ابلاغ شد .

براساس این گزارش ؛ واحدهای مذکور مکلف به رعایت سقف قیمت‌های مصوب تعیین شده و  درج قیمت  بر روی بسته‌بندی محصولات خود  می باشند.

در حال حاضر حداکثر نرخ فروش به مصرف‌کننده نهایی هر عدد ماسک سه لایه ، مطابق مصوبه کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه 4100 ریال می‌باشد و کلیه داروخانه‌ها و مراکز عرضه مکلف به رعایت سقف قیمت تعیین شده در فروش انواع ماسک سه لایه می‌باشند.

به جهت پتانسیل امکان تامین اقلام مذکور در داخل کشور از سوی تولید‌کنندگان، در حال حاضر مشکلی برای تامین اقلام مذکور وجود نداشته و تولید‌کنندگان با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت می‌باشند، لذا از هموطنان عزیز تقاضا می‌شود از خریدهای غیرضروری و بیش از نیاز خودداری نمایند. 

این سازمان ، در مورد گرانفروشی انواع ماسکهای پزشکی  اعلام می دارد ؛ آماده رسیدگی و برخورد با متخلفان است و شهروندان می توانند شکایات خود در این زمینه  را به شماره 124 اعلام نمایند؛ و با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا باعث لزوم استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف برای پیشگیری از ابتلا شده ، با آن دسته از توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگانی که با سوء‌استفاده از این شرایط نسبت به عدم عرضه و احتکار اقدام می‌کند به عنوان اخلال در نظام توزیع،  بدون چشم پوشی و برابر قانون برخورد قاطع می‌کند.

به جهت جلوگیری از بروز هرگونه اخلال در تأمین و فرآیند توزیع و همچنین احتکار انواع ماسک‌های تولید داخل، رصد و پایش مستمر میزان توزیع و عرضه کلیه تولیدکنندگان از سوی سازمان غذا و دارو انجام پذیرفته و فروش تامین‌کنندگان صرفاً باید از طریق عوامل توزیع دارای مجوز  انجام پذیرد، مضافاً با هدف جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در عرضه  ماسک‌های تقلبی در بازار، کلیه داروخانه‌ها و عرضه‌کنندگان مکلف شدند از شبکه مجاز تعیین شده خرید خود را انجام دهند.

 

قیمت برخی کالاهای اساسی و مهم

قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در آبان 98، 46 هزار و 356 ریال بوده که در آذر 98 با 104 درصد افزایش به 94 هزار و 905 ریال رسید است. 

گفتنی است قیمت این محصول کشاورزی در آذر 98 نسبت به آذر 97 معادل 86.4 درصد رشد داشته است. 

این گزارش می‌افزاید قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در آبان ماه امسال 35 هزار و 935 ریال بوده که با 8.2 درصد افزایش در آذر امسال به 38 هزا رو 895 ریال رسیده است. 

این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی درجه یک در آذرماه 98 نسبت به آذرماه 97 در مجموع 33.7 درصد رشد داشته است. 

قیمت هر کیلوگرم پیاز هم که در آذر ماه سال گذشته 26 هزار و 94 ریال بوده در آذرماه امسال با 60.8 درصد افزایش به 41 هزار و 959 ریال رسیده است. 

به گزارش فارس، قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در آذرماه 98 نسبت به آبان 98 ، 2.6 درصد کاهش داشته است اما قیمت این کالا در آذرماه 98 نسبت به آذرماه 97 در مجموع 10.6 درصد افزایش یافته است. 

 قیمت هر کیلوگرم سیب زرد درجه یک با 10.5 درصد افزایش در آذر 98 نسبت به آبان 98 از 65 هزار و 393 ریال به 72 هزار و 256 ریال رسیده است. 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات