۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۴۱۰۸۹
امام جمعه بوشهر:

صندوق قرض‌الحسنه زکات در استان بوشهر راه‌اندازی شود

صندوق قرض‌الحسنه زکات در استان بوشهر راه‌اندازی شود
امام جمعه بوشهر با تاکید بر نقش مهم وصول زکات در رفع مشکلات مناطق و فقرزدایی، گفت: پیشنهاد می‌شود صندوق قرض الحسنه زکات در استان بوشهر راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری پیش از ظهر امروز در سومین نشست زکات استان بوشهر از افزایش وصول زکات در استان خبر داد و اظهار داشت: استان بوشهر در وصول زکات در کشور رتبه نخست کسب کرد که مایه افتخار و مباهات استان به ویژه در حوزه کشاورزی است.

نماینده ولی فقیه در بوشهر با بیان اینکه وصول زکات در استان بوشهر نسبت به 10 سال گذشته 40 برابر افزایش یافته است گفت: 10 سال پیش ، میزان زکات جمع آوری شده در سطح استان بوشهر حدود 240 میلیون تومان بود که اکنون و در 10 ماهه امسال این میزان به 10 میلیارد تومان رسیده است که نشان از برنامه ریزی قوی و تدین مردم استان است.

امام جمعه بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های ویژه استان بوشهر برای پرداخت زکات ، افزود: نیاز است که با برنامه ریزی‌های وسیع، برای سال آینده افزایش 20 درصدی دریافت زکات تعریف شود و با شناسایی مودیان زکات زمینه دست یافتن به 12 میلیارد تومان افزون شود.

آیت‌الله صفایی بوشهری، با بیان اینکه وصول زکات در استان بوشهر به 20 میلیارد تومان افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: با این نوع برنامه ریزی می‌تواند در افق 1404، استان بوشهر به مرز وصول 20 میلیارد تومانی زکات در استان بوشهر برسد که در موضوع فقرزدایی تاثیرگذار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با تاکید بر تاسیس صندوق قرض‌الحسنه زکات در استان بوشهر افزود: پیشنهاد می‌شود که صندوق قرض الحسنه زکات در استان بوشهر راه‌اندازی شود.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: نیاز است از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای مانند صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و مجازی و فضای شبکه اجتماعی در راستای ظرفیت‌های زکات و میزان پیشرفت در جذب زکات به اطلاع عموم رسانده شود تا به عنوان یک فرهنگ حسته در بین مردم نهادینه شود.

وی خاطر نشان کرد: کارکرد تبلیغاتی زکات باید متناسب با جامعه شناسی و جغرافیای هر منطقه تعریف و اجرایی شود تا در زمینه ارتقاء سطوح مختلف زکات تاثیرگذار باشد.

آیت‌الله صفایی بوشهری گفت: استفاده از گروه‌های مشاور اشتغال و خودکفایی می‌تواند زمینه ایجاد طرح‌ها و پروژه‌هایی از محل زکات را فراهم کند که در کاهش محرومیت و فقرزدایی تاثیرگذار است.

10 میلیارد تومان زکات در استان بوشهر وصول شد

احمد لطفی در این نشست اظهار داشت: با مدیریت مناسب در حوزه زکات استان و با هدات عالمانه حضرت آیت‌الله صفایی بوشهری و راهبردهای علمی دقیق و جامع در شورای زکات استان، استان بوشهر به یک توفیق بزرگ طی 10ماه امسال دست یافته است.

وی افزود: بر اساس آمار دریافتی از شورای زکات کشور، در 10 ماه امسال کمیته امداد استان بوشهر با همیاری و همکاری شورای زکات این استان، موفق به کسب رتبه نخست جمع آوری زکات در سطح کشور شده است.

دبیر شورای زکات استان بوشهر از وصول 10 میلیارد تومانی درآمد زکات در استان بوشهر خبر داد و گفت: این میزان درآمد وصولی زکات، نسبت به سال گذشته رشد 85 درصدی نشان می‌دهد.

لطفی عنوان کرد: البته در سال 97 ، برنامه پیش بینی شده برای جذب زکات، چهار میلیون و 400 هزار تومان پیش بینی و برنامه ریزی شده بود که با تلاش‌های انجام شده این میزان به 5 میلیارد و 500 رسید که نسبت به سال قبل آن 53 درصد رشد داشته است.

مدیرکل کمیته امداد بوشهر بیان کرد: از این میزان 22 درصد به شکل زکات نقد ، 24 درصد به شکل جذب کالا، 35 درصد زکات فطریه و 19 درصد هم به شکل مستقیم پراخت به مردم ، زکات جذب شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر اظهار داشت: کمک به تهیه جهیزیه نوعروسان، کمک به تعمیر و احداث مسکن، کمک به تحصیل فرزندان، کمک به درمان بیماران، کمک به معیشت خانواده‌ها، کمک موردی به سایر نیاز خانواده‌ها و پروژه‌های عام‌المنفعه انجام شده است.

وی با اشاره به مهمترین شاخص‌های ترویج و جذب زکات عنوان کرد: نشست‌های منطقه‌ای با همکاری جهاد کشاورزی و دفتر نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با حضور دهیاران و کارشناسان، جلسه هم‌اندیشی با حضور 350 مبلغ علمای اهل سنت و شیعه شهرستان عسلویه و تقویت اعتماد عمومی با اطلاع رسانی و شفاف سازی هزینه کرد زکات در راستای توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت از قبیل مسکن، جهیزیه و درمان از مهمترین شاخص‌های ترویج و جذب زکات است./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات