۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۶۴۱۱۶۷
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

انسان باید عیوب دیگران را بپوشاند

انسان باید عیوب دیگران را بپوشاند
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه انسان برای ویژگی‌های خوبی که دارد باید زکات پرداخت کند، گفت: ثروت، تقوا، محبوبیت و اعتبار انسان زکات دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام شاه فضل در تفسیر آیات ۱۹ و ۲۰ سوره نور که یکشنبه شب در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: این آیات به یکی از گناهانی اشاره دارد که فرد گناهکار خودش گناهی را مرتکب نشده بلکه گناه او به دلیل فاش کردن گناه دیگران است.

وی افزود: کسی که عمل زشت دیگری را در جامعه برملا کند هرچند که خود چنین عمل زشتی را انجام نداده، اما خداوند انتشار و بر ملا کردن یک فعل زشت در جامعه را اشاعه فاحشه و شیوع یک عمل زشت دانسته است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: ریختن قبح عمل زشت در جامعه گناه بزرگی است و برای همین است که خداوند توصیه کرده  اگر متوجه گناه شخصی شدید ستار العیوب دیگران باشید و عیوب دیگران را بپوشانید.

دبیر جامعه روحانیت کاشان اظهار داشت: انسان همانگونه که از خدا انتظار دارد عیوب او را بپوشاند، او نیز باید عیوب دیگران را نادیده بگیرد و آن را بپوشاند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: نادیده گرفتن خصلت‌های زیاد خوب در جامعه و برجسته کردن خصلت‌های زشت اندک و آلوده نشان دادن فضای جامعه‌ای که خصلت‌های خوب آن بیش‌تر از خصلت زشت آن است عمل پسندیده‌ای نیست.

وی افزود: خداوند می‌فرماید انسان‌هایی که چنین خصلتی دارند، «لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ» کسانی هستند که با وجود اینکه خود مرتکب گناهی نشده اند، اما چون گناه دیگران را فاش کرده اند هم در دنیا و هم در آخرت دچار عذاب دردناکی می‌شوند، «وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» و تنها خدا می‌داند این کار چه اندازه زشت است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور از پیامبر می‌خواهد از چشم خود مراقبت کنند تا از گناه دور باشند، چرا که فاصله نگاه تا ارتکاب گناه چندین مرحله فاصله است و نخستن مرحله آن نگاه است.

وی افزود: اگر اسلام به حجاب تأکید دارد و تکفیک بین محرم و نامحرم قائل شده است و ارتباط فضای مجازی محرم و نامحرم را منع کرده است برای این است این موارد گام‌های شیطان و زمینه ساز گناه برای انسان است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر فضل و رحمت خدا شامل حال انسان نشود از همه جمعیت روی زمین حتی یک نفر نیز نمی‌تواند خود را کنترل کند و همه به خطا خواهند رفت.

وی افزود: اگر انسان در مسیر هدایت قرار می‌گیرد نه تنها به واسطه فضل و رحمت خدا است بلکه بستگی به عزم و اراده انسان هم دارد که بخواهد از مسیر غیرحق برگردد و در مسیر حق قرار بگیرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه انسان برای ویژگی‌های خوبی که دارد باید زکات آن را پرداخت کند، گفت: ثروت، تقوا، محبوبیت و اعتبار انسان درجامعه زکات دارد، چرا که همه خوبی‌ها انسان از آن خدا است و باید زکات خوبی‌های خود را بپردازد./۱۳۰۷/پ310/ب1
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 2
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات