۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۶۴۱۲۰۹

آخرین وضعیت زلزله قطور و سلماس| روایت شب پرلرزه آذربایجان

آخرین وضعیت زلزله قطور و سلماس| روایت شب پرلرزه آذربایجان
دیروز آذربایجان غربی ۲ زلزله نسبتا بزرگ را تجربه کرد و با قطع شدن برق و شبکه تلفن همراه منطقه، این استان را با چالش مواجه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، ساعت 9:22 صبح یکشنبه زلزله ای به بزرگی5.7 ریشتر شهرهای خوی، سلماس، مرند و ارومیه و کشور ترکیه را لرزاند.

کانون این زمین لرزه روستای قطور، در مرز ایران و ترکیه بود

هر چند این زمین لرزه در ابتدا خسارت جانی و مالی چندانی نداشت و فقط 34 روستای استان را درگیر خود کرد و 58 مصدوم بر جای گذاشت، ولی شدت زمین لرزه سبب فوت 7 نفر در ترکیه شد که 3 تن از این افراد را کودکان خردسال تشکیل می داد.

25 مصدوم در لحظات اولیه وقوع زلزله‌| خسارت جانی نداریم

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از مصدوم شدن ۲۵ نفر در این زمین لرزه خبر داد و افزود: براثر این زمین لرزه خسارت جانی چندانی به ساکنان روستاهای زلزله زده وارد نشده و مصدومیت‌ها در حد شکستگی دست، پا و سر اعلام شده است.

امیرعباس جعفری با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران در خوی با حضور استاندار و معاون امور عمرانی وی، تصریح کرد: تیم‌های ارزیاب برای بررسی میزان خسارت ناشی از زلزله به منطقه زلزله زده اعزام شدند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی که دقایقی پس از وقوع این زمین لرزه نسبتا شدید، از وجود خسارت جانی و مالی خبر داد و گفت: اماکن روستایی آسیب 10 تا 100 درصدی دیده اند.

تا پیش از تاریکی هوا امدادرسانی باید انجام میشد

محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی نیز در جلسه مدیریت امدادرسانی به مناطق زلزله زده قطور خوی که در محل بخشداری قطور برگزار شد، گفت: دستگاه‌های امداد رسان هر چه سریعتر نسبت به تامین مایحتاج و اقلام امدادی زلزله زدگان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برآورد خسارت‌ها در حال تکمیل است، تصریح کرد: تا پیش از تاریکی هوا باید نسبت به تامین اقلام امدادی و تغذیه اضطراری اقدام شود.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: خسارت این زمین لرزه زیاد نیست ولی با توجه به پس لرزه ها باید نسبت به اسکان اضطراری مردم اقدام شود.

شهریاری با بیان اینکه تیم‌های امدادرسانی در منطقه حضور دارند، گفت: تاکنون ۸ نفر به دلیل مصدومیت در بیمارستان بستری شده‌اند.

استاندار آذربایجان غربی پس از ایجاد آرامش نسبی در منطقه، به مرکز استان بازگشت اما تعدادی از مدیران ستاد بجران استان در منطقه آسیب دیده بودند و وضعیت را رصد و مدیریت می کردند.

آماده باش 100درصدی امدادگران

سعید رهبر سوره، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز گفت: تیم های ارزیاب جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی به تعداد ١٠ تیم ارزیاب و یک تیم امداد هوایی از شهرستان های شمال استان به منطقه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: ١١ روستا در قطور و ٣ روستا شهرستان سلماس متأثر از زلزله هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی افزود: تمام نیروهای امدادی شعب شمال استان در آماده باش ١٠٠ درصدی هستند.

وقوع زلزله 5.9 ریشتری زرآباد

در این میان پس لرزه ها همچنان در حال وقوع بود به طوری که ساعت 17:23 نیز زلزله 5.9 ریشتری به مرکزیت زرآباد خوی به وقوع پیوست.

این زمین لرزه نسبتا شدید در ارومیه، تبریز، مرند، سلماس، تازه شهر، خوی، سیه چشمه، ماکو و ترکیه محسوس بود.

پس از زلزله نسبتا بزرگ عصر دیروز کار برای ستاد مدیریت بحران سخت تر شد به طوری که این زمین لرزه علاوه بر خوی، در سلماس نیز خسارت جدی به روستاها وارد آورد.

ایجاد کمپ های اسکان اضطراریی در قطور

سعید رهبر سوره، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: برابر تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مدیریت بحران استانداری در بخشداری قطور مقرر شد در هر کدام از روستاهای متاثر از زلزله کمپ اسکان اضطراری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: براین اساس در روستاهای قطور، روایان، گرناویک، کوتان آباد، میر عمر، حبش‌علیا، حبش‌سفلی و مخین نسبت به ایجاد یک کمپ اسکان اضطراری به استعداد ۵۰ دستگاه چادر برای اهالی روستاها اقدام می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی ادامه دهد: برای سایر روستاها نیز بعد از ارزیابی بنیاد مسکن و تیم‌های امدادی حاضر در منطقه در صورت نیاز، چادر توزیع می‌شود.

رهبر از حضور تیم‌های امداد و نجات در منطقه خبر داد و گفت: ۱۵ تیم امداد و نجات در منطقه حضور داشته و تیم های ارزیاب نیز نسبت به ارزیابی مناطق زلزله زده اقدام می‌کنند.

با وضعیت موجود، نیاز شدید به اعزام نیروهای امدادی در منطقه محسوس است

در حالی که بیش از 11 ساعت از زمان وقوع اولین زمین لرزه ویرانگر خوی نگذشته بود، 50 پس لرزه در این منطقه باعث وحشت مردم شده بودو این امر علاوه بر افزایش ویرانی ها و مصدومان حادثه، کار را برای امدادگران دشوارتر می کرد.

به گزارش منابع محلی علاوه بر قطعی شبکه تلفن همراه، برق بسیاری از روستاها نیز قطع شده و این امر سبب بروز مشکلاتی در امدادرسانی می شد.

با قطع شدن تمام راه های ارتباطی با مناطق آسیب دیده، استاندار آذربایجان غربی به همراه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان برای دومین بار در 12 ساعت گذشته راهی مناطق زلزله زده شدند.

بنا به اذعان وی، ارتباط فقط با تجهیزات نظامی و از طریق تجهیزات ماهواره ای میسر است.

حدود 3 ساعت، وضعیت قرمز در منطقه حاکم بود و به دلیل عدم دسترسی به منابع خبری و تیم های امدادرسان حاضر در منطقه، هیچ خبری از آخرین وضعیت موجود در دست نبود.

ساعت 2بامداد اخباری مبنی بر اتصال شبکه تلفن همراه توسط مدیرکل ارتباطات و فنی آوری اطلاعات آذربایجان غربی منتشر شد.

اتصال شبکه برق و تلفن همراه در منطقه زلزله زده پس از گذشت 3 ساعت

قاسم جلیلی‌نژاد مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات آذربایجان غربی اظهار کرد: در نخستین ساعات وقوع زلزله 5.9 ریشتری حجم ترافیک بالا در شبکه ارتباطی مناطق زلزله‌زده را شاهد بودیم که این امر سبب افت شبکه شده بود.

وی تصریح کرد: قطعی برق نیز سبب شد تا سایت‌های تلفن همراه به مرور از مدار خارج شوند که با استفاده از ژنراتورهای پرتابل دستی و برق رسانی موقت، شبکه ارتباطی این مناطق را وارد مدار کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آذربایجان‌غربی ادامه داد: با هماهنگی شرکت‌های ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، این 2 اپراتور تیم‌های خود را به منطقه اعزام کردند و مشکلات با پشتیبانی این شرکت‌ها رفع شد.

جلیلی‌نژاد اعلام کرد: هم اکنون وضعیت در مناطق زلزله‌زده بهبود یافته و شبکه ارتباطی تلفن همراه در این مناطق برقرار است

تیم های امداد و نجات آذربایجان شرقی به خوی اعزام شدند

پس از امکان ارتباط گیری با منطقه، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از اعزام تیم های امداد و نجات آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تیم‌های امداد و نجات در مناطق زلزله زده به ۳۹ تیم افزایش یافت و اقلام امدادی توسط این تیم ها در مناطق زلزله‌زده در حال توزیع است.

سعید رهبر سوره اعلام کرد: با اتصال شبکه تلفن همراه و برق این مناطق، روند امدادرسانی سرعت بیشتری به خود گرفته و تا کنون ٨٧۵ دستگاه چادر و بیش از ۴ هزار تخته پتو بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.

وی گفت: ۵ تیم عملیاتی همراه با ۵۵٠ دستگاه چادر، یک هزار تخته پتو و یک هزار بسته غذایی از جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی نیز در حال اعزام به منطقه هستند.

رهبر سوره افزود: بیش از ٨٠٠ بسته امدادی ٧٢ ساعته اهدایی جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی و ۵٠٠ دستگاه چادر دیگر از انبارهای امدادی آذربایجان‌غربی در حال بارگیری و انتقال به مناطق متأثر از زمینلرزه روز گذشته هستند.

وقوع بیش از 150 پس لرزه در کمتر از 24 ساعت نه تنها بارو روانی بر مردم منطقه و امدادگران وارد می کند بلکه مدیریت بحران را نیز با چالش جدی مواجه کرده بود.

با حضور نیروهای هلال احمر آذربایجان شرقی اوضاع مناطق زلزله زده بهتر شد. کمبود نیروی امدادی که به شدت محسوس بود جبران شد و روند امدادرسانی بصورت مطلوب تری در حال انجام است.

خسارت به 3 هزار و 500 واحد مسکونی/ زمین لرزه در آذربایجان غربی95 مجروح بر جا گذاشت

امیرعباس جعفری مدیر کل بحران استان صبح امروز اظهار داشت: زلزله های دیروز در خوی، خسارت جدی به اماکن مسکونی روستاهای خوی و سلماس وارد کرد به طوری که 3 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی بین 50 تا 100 درصد تخریب شدند.

وی تصریح کرد: در این میان 95 نفر مصدوم شدند که 85 نفر به صورت سرپایی مداوا و 10 نفر در بیمارستان خوی بستری هستند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اعلام کرد: اسکان اضطراری مردم روستاهای متاثر از زلزله انجام گرفته و تا کنون 500 چادر در بین زلزله زدگان توزیع شده است.

جعفری با بیان اینکه اوضاع در مناطق زلزله زده بهبود نسبتی پیدا کرده است، ادامه داد: پس لرزه های بالای 3 ریشتری در منطقه در حال وقوع است ولی توانسته ایم آرامش نسبی را به منطقه بازگردانیم.

وی اعلام کرد: اقلام غذایی و لوازم گرمایشی بین آسیب دیده ها توزیع شده و 5 تیم امدادی نیز شب گذشته از آذربایجان شرقی برای کمک به امدادگران استان به منطقه اعزام شده اند./1350/د102/ب1

منبع: فارس
ارسال نظرات