۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۴۱۲۵۷

فوتبال کرونایی

فوتبال کرونایی
دیدار دیروز پرسپولیس مقابل سپاهان با اینکه قرار بود به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بدون تماشاگر برگزار شود، به خاطر اتفاقات رخ داده به یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های چند سال اخیر دو تیم تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، همیشه دیدارهای پرسپولیس مقابل سپاهان از حواشی‌های زیادی برخوردار است، اما بازی دیروز با اینکه قرار بود به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بدون تماشاگر برگزار شود، به خاطر اتفاقات رخ داده به یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های چند سال اخیر دو تیم تبدیل شد که می‌تواند در ادامه اختلافات این دو تیم را به بالاترین سطح خود برساند. دیداری که به خاطر حاضر نشدن تیم سپاهان در زمین برگزار نشد.

 اعتراض سپاهانی‌ها به بازی بدون تماشاگر

بعد از اینکه طبق تصمیم نهادهای بهداشتی قرار شد که سه بازی دیروز بدون حضور تماشاگران برگزار شود، سپاهانی‌ها به این تصمیم معترض شدند و اعلام کردند اگر قرار است تماشاگران نباشند بهتر است این بازی در زمان دیگری برگزار شود. سپاهانی‌ها حتی پا را فراتر گذاشتند و زمان دیگری را هم برای این بازی در نظر گرفتند که درست در روز برگزاری دیدار معوقه استقلال- فولاد بود که البته این پیشنهاد از سوی مسئولان رده بالا مورد تایید قرار نگرفت.

 پرسپولیسی‌ها در نقش جهان  سپاهانی‌ها در هتل

با وجود اینکه پرسپولیسی‌ها کمتر از دو ساعت پیش از شروع مسابقه خودشان را به ورزشگاه نقش جهان رسانده بودند، اما خبری از حضور تیم میزبان در ورزشگاه نبود. اتوبوس زردپوشان اصفهان در فاصله کمتر از 10 دقیقه مانده به شروع بازی هتل محل اردوی سپاهانی‌ها را ترک کرد و با توجه به فاصله حدود 30 دقیقه‌ای هتل تا ورزشگاه نقش جهان، مشخص بود که اصفهانی‌ها به موقع در ورزشگاه حاضر نمی‌شوند. سپاهانی‌ها اعلام کردند که به دلیل ممانعت هواداران‌شان، قادر به ترک هتل نبوده‌اند و با طرح این موضوع حضور دیرهنگام‌شان در ورزشگاه نقش جهان را توجیه کردند.

 فرمانده یگان ویژه اصفهان تایید نکرد

با وجود اینکه سپاهانی‌ها مدعی بودند که به خاطر ممانعت هواداران‌شان نتوانستند هتل را ترک کنند اما فرمانده یگان ویژه اصفهان این ادعا را رد و اعلام کرد هیچ ممانعتی از سوی هواداران اصفهانی صورت نگرفته و امنیت کامل در هتل برقرار و شرایط مهیای برگزاری بازی بوده است.

 مراسم شروع بازی بدون سپاهان

پرسپولیسی‌ها مطابق قانون در زمان مشخص به زمین مسابقه رفتند تا مراسم پیش از بازی را برگزار کنند و با سوت داور این دیدار را آغاز کنند اما تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داد که سپاهانی‌ها هنوز به زمین بازی نیامده بودند و تمام این مراسم بدون حضور تیم میزبان انجام شد. طبق قانون داور بازی باید 30 دقیقه برای حضور تیم غایب در زمین صبر می‌کرد که پرسپولیسی‌ها به همراه تیم داوری این مدت را هم برای حضور سپاهانی‌ها در زمین حضور داشتند، اما باز هم خبری از زردپوشان اصفهانی در زمین نشد. در ادامه تلاش مسئولان برگزاری برای انجام این بازی با تحمل پنج دقیقه‌ای سرخ‌ها همراه شد که اتفاق تازه‌ای نیفتاد تا آنها به همراه تیم داوری راهی رختکن شوند. بعد از اینکه تیم پرسپولیس و عوامل برگزاری مسابقه ورزشگاه نقش جهان را ترک کردند، سپاهانی‌ها تازه به زمین مسابقه رفتند ولی دلیل حضورشان انجام تمرین بود، نه برگزاری بازی!

 گل‌محمدی: داور گفت نیازی به سوت نیست

بعد از اینکه سرخ‌ها حاضر نشدند بیش از مهلت قانونی در زمین بمانند سرمربی پرسپولیس مقابل خبرنگاران قرار گرفت و عنوان کرد: «درمورد نتیجه چیزی نشنیدم و ممکن است بازیکنان مواردی را شنیده باشند. داوران بالا آمده بودند و وقتی از آنها خواستیم که سوت شروع مسابقه را بزنند به ما گفتند که نیازی به زدن سوت شروع مسابقه نیست. من کنار زمین بودم و چیزی درمورد نتیجه نشنیدم.»

 انتقاد سهیل مهدی از سپاهانی‌ها

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر که از لغو این بازی ناراحت به نظر می‌آمد، از اینکه سپاهانی‌ها برای برگزاری مسابقه همکاری نکردند انتقاد کرد. او گفت:  «با اینکه تابش پاسخی به تماس‌هایش نداد، اما او با سرپرست زردپوشان هماهنگ کرده بود که سپاهانی‌ها برای جبران وقت در اتوبوس لباس عوض کنند اما آنها به رختکن رفتند.» او در ادامه گفت: «فکر می‌کنم اراده برای برگزاری بازی وجود نداشت. اگر یک ناظر بین‌المللی در این بازی حضور داشت این اتفاق رخ نمی‌داد.»

 تابش: پرسپولیس برگردد بازی کنیم!

مدیرعامل باشگاه سپاهان در واکنش به ترک ورزشگاه از سوی پرسپولیسی‌ها اعلام کرد به خاطر منافع ملی حاضر شده در این دیدار بدون تماشاگر حضور پیدا کنند و اینکه می‌گویند سپاهانی‌ها مایل به برگزاری این دیدار نبودند، صحت ندارد و آنها آماده حضور در میدان بودند. او در اظهارنظری عجیب عنوان کرد: «تابش گفت اینکه سپاهان آمده بود که بازی نکند کذب محض است و همین الان تیم پرسپولیس بیاید ما بازی می‌کنیم. قطعا اگر بازنده اعلام شویم، اعتراض خواهیم کرد تا حق‌مان ضایع نشود. نمی‌دانم چرا همیشه بازی‌های ما با پرسپولیس حاشیه دارد.»

 قانون در این خصوص چه می‌گوید؟

عبدالصمد ابراهیمی، کارشناس حقوقی فوتبال کشور بعد از لغو این بازی درخصوص موضوعی که داور می‌توانست دو وقت 30 دقیقه‌ای منتظر سپاهانی‌ها بماند واکنش نشان داد و با انتشار قانون اساسنامه در این خصوص نوشت: «عدم حضور تیم سپاهان را نمی‌توان به دلایل قهری احصا شده در ماده ۱۲ آیین‌نامه برگزاری لیگ برتر ربط داد و یک امر کاملا اختیاری است. مشکل سپاهان با هوادارانش به امور قهری ربطی ندارد. ماده ۸ همه چیز را تعیین‌تکلیف کرده و تیم‌ها باید سر موعد مقرر در زمین باشند. دو‌ وقت 30 دقیقه‌ای مدنظر جناب سهیل مهدی مربوط به ماده ۱۲ است، نه اینکه یک تیم نخواهد به زمین بیاید. قهری بودن تعریف وسیعی ندارد و این مبحث را شامل نمی‌شود.»

 انصاری فرد: نمی‌خواستند بازی کنند

مدیرعامل پرسپولیس از رفتار سپاهانی‌ها برای برگزاری این بازی به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «آقایان می‌گویند که هواداران اجازه ندادند آنها هتل را ترک کنند؛ مگر چنین چیزی ممکن است؟ ما قوانین را اجرا کردیم و به خواسته مسئولان 10 دقیقه هم بیشتر منتظر ماندیم. سپاهانی‌ها نخواستند بازی کنند و باید تاوانش را بدهند. ما در زمین بودیم و آنها هم از ساعت 16:20 تا 16:45 فرصت داشتند تا وارد زمین شوند.»

 شیشه اتوبوس پرسپولیسی‌ها را شکستند

در شرایطی که پرسپولیسی‌ها قصد داشتند به صورت مستقیم از ورزشگاه راهی فرودگاه شوند و در حالی که اتوبوس این تیم با اسکورت پلیس در حال حرکت به سمت فرودگاه اصفهان بود، با سنگ‌پرانی هواداران سپاهان در خیابان مواجه شدند که این موضوع باعث شکسته شدن شیشه اتوبوس سرخ‌ها شد.

 همه منتظر رای کمیته انضباطی

حالا از یک‌سو پرسپولیسی‌ها مدعی هستند که این بازی باید 3 بر صفر به نفع آنها اعلام شود و از سوی دیگر سپاهانی‌ها مدعی برگزاری بازی در زمانی جدید هستند. سهیل مهدی درخصوص اینکه چه کسی باید در مورد این بازی تصمیم‌گیری کند، گفت: «کمیته انضباطی در مورد دیدار این دو تیم تصمیم‌گیری می‌کند.»

 استقلال-ذوب‌آهن  آبی‌ها بد بودند و بردند

آخرین دیدار هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر را عصر دیروز تیم‌های استقلال و ذوب‌آهن در ورزشگاه بدون تماشاگر آزادی تهران برگزار کردند که این دیدار با برتری شاگردان فرهاد مجیدی به پایان رسید و این تیم با 36 امتیاز و گل‌زده بیشتر نسبت به سپاهان در رده سوم جدول قرار گرفت.مجیدی در این دیدار تیمش را با ترکیب سید‌حسین حسینی، شاهین طاهرخانی، روزبه چشمی، محمد دانشگر، میلاد زکی‌پور، مسعود ریگی، ووریا غفوری، علی کریمی، علی دشتی، آرش رضاوند و ارسلان مطهری راهی میدان کرد. شیخ دیاباته، مهاجم گلزن استقلال مهم‌ترین غایب آبی‌ها در این دیدار بود که همچون چند دیدار اخیر تیمش نتوانسته آبی‌ها را همراهی کند. البته مهدی قائدی، زوج او از بند مصدومیت رها شده بود، اما مجیدی ترجیح داده بود ریسک نکرده و از او استفاده نکند.

این دیدار که تا حد زیادی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار داشت با چند حمله استقلال آغاز شد و درنهایت آبی‌های پایتخت بودند که در دقیقه 30 روی ارسال علی کریمی و ضربه نهایی محمد دانشگر به گل نخست رسیدند. البته در صحنه آهسته مشخص بود که مدافع استقلال در موقعیت آفساید گلزنی کرده و داود رفعتی و نوید مظفری، دو کارشناس داوری نیز این موضوع را تایید کردند. چند دقیقه پس از این گل ذوب‌آهن یک فرصت خوب گلزنی را توسط احسان پهلوان از دست داد تا استقلال با برتری یک‌گله راهی رختکن شود.در نیمه‌دوم و در‌حالی‌که تنها 4 دقیقه از آغاز آن سپری شده بود مدافعان استقلال به‌راحتی به دارکو بیدوف، مهاجم صربستانی ذوب‌ها اجازه دادند تا ارسال خوب مسعود ابراهیم‌زاده را به گل تساوی تیمش تبدیل کند. این گل اما دوام زیادی نداشت و دو دقیقه بعد خطای مدافع ذوب‌آهن روی علی دشتی از سوی پیام حیدری، داور مسابقه پنالتی تشخیص داده شد تا ووریا غفوری که در دیدار قبلی آبی‌ها برابر الاهلی‌عربستان در لیگ قهرمانان یک پنالتی را از دست داده بود، این‌بار موفق به گلزنی شود.

پس از این گل، مجیدی بلافاصله دست به تغییر در ترکیب تیمش زد و قائدی را جانشین دشتی در خط حمله کرد که البته مهاجم استقلال چندان از تعویضش راضی به‌نظر نمی‌رسید. تغییر بعدی مجیدی استفاده از یکی دیگر از ستاره‌های تیمش بود که مدتی را به‌دلیل مصدومیت دور از میادین بود. فرشید اسماعیلی در دقیقه 69 جانشین آرش رضاوند شد تا استقلال بتواند میانه میدان را حفظ کرده و فشار روی دروازه حریف را افزایش دهد.

شاگردان میودراگ رادولوویچ در فرصت باقی‌مانده تا پایان بازی تلاش زیادی کردند تا این شکست را جبران کنند و فرصت‌های خوبی روی دروازه میزبان ایجاد کردند، اما مهاجمان این تیم با بی‌دقتی ضربات خود را به بیرون زدند. سومین تغییر استقلال نیز در دقیقه 81 بود که محمد بلبلی، خرید جنجالی این فصل تیم پس از چهار ماه محرومیت و البته مدتی مصدومیت بالاخره نخستین بازی‌اش را با پیراهن استقلال تجربه کرد. آبی‌ها در پایان در شبی که عملکرد چندان خوبی نداشتند، این دیدار را 2‌بر‌یک بردند و با یک بازی کمتر نسبت به تراکتور رده دومی در رتبه سوم جدول قرار گرفتند./1360/

ارسال نظرات