۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۴۱۲۸۷

تاکید بر ضرورت مشارکت جامعه مسلمان سریلانکا در فعالیت‌های مدنی

تاکید بر ضرورت مشارکت جامعه مسلمان سریلانکا در فعالیت‌های مدنی
اسلام‌پژوه سریلانکایی با اشاره به اینکه ماهیت گروه افراط‌گرایان تروریست در جامعه این کشور مشخص نیست، بر ضرورت مشارکت جامعه مسلمان سریلانکا در فعالیت‌های مدنی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، اوستاز منصور، اسلام‌پژوه سریلانکایی با اشاره به اینکه ماهیت گروه افراط‌گرایان تروریست در جامعه این کشور مشخص نیست، گفت: برای رفع اتهام افراط‌‌گرایی از مسلمانان سریلانکا، این گروه باید در کنار فعالیت‌های مذهبی اسلامی در فعالیت‌های ملی و اجتماعی هم شرکت کنند؛ اما چالش اصلی، عدم شناخت مسلمانان سریلانکا از مفاهیم و سبک‌های جامعه مدنی است.

نویسنده سریلانکایی که اخیراً کتابی را با عنوان «آیا قرآن مشوق خشونت است؟» در واکنش به حواشی به وجود آمده منتشر کرد؛ در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی‌زبان ساندی ابزرور در سریلانکا در مورد اهداف خود از  نگارش این اثر سخن گفت.

منصور با اشاره به حوادث تروریستی اردیبهشت ماه در این کشور که در آستانه عید پاک رخ داد، گفت: این کتاب به منظور آگاه‌سازی و روشنگری در زمینه آموزه‌های اسلام و آگاهی‌بخشی به جوامع مختلف سریلانکا نوشته شده است.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان کرد: دلیل اصلی نگارش و انتشار این کتاب حملات تروریستی عید پاک سال گذشته بود. بعد از این واقعه، ما(پژوهشگران اسلامی) متوجه افراط‌گرایی در جامعه مسلمانان سریلانکا شدیم. از این رو، نیاز به واکاوی تفسیرهای تحریف شده از اسلام و ایجاد آگاهی در بین مسلمانان در سراسر این جزیره را احساس کردیم.

وی در مورد بازخوردهای این کتاب در سریلانکا گفت: کل جامعه، محتوای کتاب را پذیرفت. برخی از مؤسسات اسلامی و دانشکده‌های آموزش عالی این اثر را در منابع آموزشی خود گنجانده‌اند و مدرسه‌های دینی و دانشکده‌ها نیز از من برای ارائه سخنرانی و تفسیر درباره این کتاب دعوت می‌کنند.

منصور تصریح کرد: مفهوم جهاد، گرچه بخشی از اسلام است اما وابسته به شرایط خاصی است. موضوع جهاد چیزی نیست که معمولاً در کلاس بحث شود. بعد از حمله عید پاک، علما اصرار داشتند که موضوع نگاه اسلام به خشونت، باید در مدارس اسلامی مورد توجه قرار گیرد. این کتاب پاسخ به همین مطالبه بود./983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات