۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۴۱۳۵۱
یادداشت؛

انتخاب مردم، رفتار نمایندگان و مجلس قوی

انتخاب مردم، رفتار نمایندگان و مجلس قوی
آرای مردم در این انتخابات، با هوشیاری و هوشمندی بیشتری و با در نظر گرفتن ملاک‌ها و معیارهای مذکور نسبت به ادوار گذشته به صندوق‌ها ریخته شد.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، با حضور ملت شریف ایران در پای صندوق‌ها به حماسه‌ای دیگر و ماندگار تبدیل شد، که هرچه از فهم و عظمت این مردم گفته شود، حق مطلب ادا نخواهد شد، چه در بُعد حضور و چه در کیفیت انتخاب افرادی که قرار است نمایندگانی باشند که لااقل می‌خواهند در تراز شعارهای انتخاباتی خود، عمل کنند.

این جمله از بنیانگذار جمهوری اسلامی مشهور است که ”مجلس در رأس امور است” رسیدن به رأس امور به دو عامل مهم بستگی دارد، رفتار انتخاباتی انتخاب کنندگان در صحنه انتخابات و رفتار وجودی نمایندگان پس از ورود به صحن مجلس؛ آنچه که مسلّم است انتخاب کنندگان از حق خود استفاده و به تکلیف عمل کرده‌اند و بایسته‌های شرعی، ملی و انقلابی خود را در این عرصه، محقق ساختند.

حضور مردم شریف ایران را نمی‌توان فقط در روز انتخابات ارزیابی کرد‌ بلکه باید استمرار این حضور را در کنار تمام دوران انقلاب و روزهای حساس آن، دید بویژه امسال که مسبوق به حماسه تشییع سردار اقتدار و مقاومت، سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران همراه و شهیدش و همایش عظیم بیست و دوم بهمن، بود.

این نگاه، تحلیل‌ها را متفاوت می‌کند چنانچه مناسبت‌ها متعدد می‌باشند، در تحلیل جامع نمی‌توان نسبت به حوادث و حواشی مرتبط با خود، با چشم بسته از کنار آن‌ها عبور کرد. در حقیقت انقلاب اسلامی از آغاز نهضت در سال چهل و دو و آغاز انقلاب در سال پنجاه و هفت یک امتداد با ماهیت واحد بوده که جوهره‌ی آن در درون دائماً خود را بازسازی و تقویت می‌کند و همین عامل باعث قوت در بینش، قدرت در تشخیص و اقدام به هنگام بوده است. شاهد بر این گفته، نگاه اجمالی به تاریخ انبیاء و ائمه معصومین علیم‌السلام که حرکت ممتد در مسیر حق و صراط مستقیم تا رسیدن به مقصود می‌باشد را می‌توان بخوبی مشاهده کرد، مهم در این سیر کمالی، بینش، هپدف و حرکت است. هر چند موانع دشوار و مواضع باطل، همواره در رسیدن به مقصود مطلوب، کار را سخت کرده اما راه و هدف گم نشده و اراده‌ها قوی‌تر گشته که رموز تحقق حق را باید در همین عناصر جستجو کرد.

در انتخابات اخیر اراده‌ها بر اساس همان عهد اولین، نقش آفرینی کرد تا جائیکه بزرگترین تهاجم‌ها بر خواست مردم، صورت پذیرفت، جنگ روانی دشمنان بویژه در فضای مجازی و عملیات سنگین آن‌ها برای تضعیف روحیه و سست کردن اراده‌ها،‌ با بستر سازی دروغ و اتهام و پایه‌ریزی وعده‌های بی‌اساس، در این دوره پررنگ‌تر از همیشه بود و البته با ظاهر شدن چهره‌ی زشت آنان، برخی کشورها که همیشه به دروغ از نبود دموکراسی در ایران سخن می‌گفتند این‌بار مردم ایران را از این نماد دموکراسی، منع می‌کردند.

باور به این موضوع که دشمنان و یا حتی رقیبان! منطقه‌ای، در صددند تا نقاط اقتدار، مثبت و تأثیرگزار در جمهوری اسلامی را با ترفندهای مختلف، سیاه نمایی و یا کمرنک جلوه دهند، نکته‌ای است که باید همگان به آن توجه داشته باشند، همین جریان خارجی و خارج نشینان داخلی، آمار شرکت کنندگان در انتخابات دیگر کشورها برایشان فاقد اهمیت است و اساساً به آن نمی‌پردازند، اما قبل از انتخابات ایران با راه اندازی اتاق‌های فکر جنگ روانی، شروع به انتشار تخمین‌های غیر واقعی و بعد از انتخابات با دروغ‌پردازی آمار شرکت کنندگان را ضعیف جلوه می‌دهند.

آنچه که مهم است رفتار نمایندگان در دوره جدید مجلس شورای اسلامی است، یک نماینده قوی و مؤثر، عالم به قانون اساسی و اساساً پایببند به قانون است، دارای مطالعات میدانی و موردی، خلاقیت، پیشنهاد قوی و گارگشا، طرح و قوت تشخیص و محاسبه‌ی منظقی از شرائط و اوضاع مملکت دارد، ارزیابی جامعی از وضع موجود و مطلوب نسبی داشته باشد، علت‌ها را با معلول‌ها اشتباه نگیرد، آگاه به عوامل و موانع توسعه و پیشرف باشد، از ظرفیت قانون‌گذاری مطلع باشد، قوانین خرد و کلان و تأثیرات آن را در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در نظر داشته باشد و بتواند در هر قانونی تحلیلی جامع از ابعاد مذکور داشته باشد، در کمیسیون‌های مجلس که عقبه‌ی کارشناسی طرح‌ها و لوایح است با جدیتی که ناشی از درک اهمیت و اولویت طرح‌ها و لوایح است ورود پیدا کند، از کنش‌ها و واکنش‌های داخلی در ابعاد حکومتی و اجتماعی، اطلاع داشته باشد، سیاست خارجی را بفهمد، جریان‌های مرموز و ناموزن با آرمان‌ها و اهداف انقلاب را پالایش و در برابر آن‌ها ایده‌پردازی کند، اسیر جوّسازی‌های نشود، واقعیت‌ها را از شایعات جدا کند و برای هر کدام برنامه داشته باشد، در درون خو تسلیم فشارهای خارجی نباشد تا در رفتار و تصمیم‌های او نمایان گردد، آرمانی فکر کردن را با حقایق موجود، جدا کند و در یک جمله نماینده‌ای جامع‌الاطراف در وظیفه‌ی نمایندگی و تراز انقلاب، باشد.


علاوه‌ی براین‌ها در برابر منویات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در موضوعات گوناگون حساس باشد و اطاعت از ولی امر را در عمل بصورت شایسته، نشان دهد و از طرفی دشمن شناس باشد و دشمنی دشمنان را بشناسد، نفوذ فردی، نفوذ فکری و نفوذ جریانی را جدی بگیرد، همسویی با جریان نظام دینی و ناهمسو بودن با جریان نظام استکباری را در موضع‌گیرهای خود بصورت شفاف نشان دهد و پرهیز از دو پهلو بودن و یا ساکت و بی‌تفاوت بودن را به عنوان یک اصل در منش سیاسی خود نشان دهد.

در آخر آن که، یک مجلس انقلابی، هوشمند و شجاع، مجلسی است که در رأس امور باشد، مجلسی است که امید آفرین، تأثیرگذار به معنای واقعی و تحول‌گرا در زمینه‌های اقتدار و کمال انقلاب که در بیانیه گام دوم انقلاب به قلم و اندیشه ناب رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، به آن‌ها تصریح شده است، باشد.

به نظر می‌رسد آرای مردم در این انتخابات، با هوشیاری و هوشمندی بیشتری و با در نظر گرفتن ملاک‌ها و معیارهای مذکور نسبت به ادوار گذشته به صندوق‌ها ریخته شد که امید می‌رود مجلس یازدهم، مجلسی باشد که عملکرد آن مورد رضایت پروردکار متعال و همسان با بینش و افق فکری رفیع رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و امید بخش و کارگشا در نکاه مردم عزیزمان باشد، ان‌شاءالله /924/ج

حسین بنیادی

حسین عجمی
ارسال نظرات