۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۴۱۳۹۲
رسا گزارش می دهد؛

روحانیت در کنار مردم | ساماندهی طلاب جهادی برای مقابله با کرونا

روحانیت در کنار مردم | ساماندهی طلاب جهادی برای مقابله با کرونا
شماری از گروه های جهادی طلبگی، مدارس و مراکز حوزوی در نامه هایی جداگانه آمادگی خود را جهت هرگونه کمک برای مقابله با ویروس کرونا در کشور اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در حالی که چند روزی از آغاز شیوع ویروس کرونا در قم و برخی شهرهای کشور می گذرد، شمار زیادی از طلاب و روحانیان، گروه های جهادی و مدارس و مراکز علمیه، آمادگی خود را برای هرگونه کمک به مردم و یاری رساندن قهرمانان سلامت کشور اعلام داشتند.

توصیه های معنوی و بهداشتی مراجع به مردم

بر اساس این گزارش، مراجع تقلید، علما و شخصیت های برجسته حوزه علمیه قم در سخنانی جداگانه ضمن تاکید بر لزوم جدی گرفتن توصیه های مقامات ذیربط و رعایت نکات بهداشتی از سوی آحاد مردم، توصیه هایی معنوی و دینی به آحاد ملت ارائه کردند.

از سوی دیگر اما گروه های مختلف حوزوی در نامه های جداگانه خطاب به مدیر حوزه های علمیه و مسؤولان استان قم اعلام کردند همچون دیگر صحنه ها آماده هرگونه خدمت رسانی هستند.

بنابر این گزارش، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه نیز امروز سه شنبه در محل استانداری قم حاضر شد و ضمن گفت وگو درباره آخرین وضعیت استان، با بهرام سرمست استاندار دیدار و گفت وگو کرد.

پیام آیت الله کعبی پیرامون نقش روحانیت در مبارزه با کرونا

آیت الله عباس کعبی نیز ضمن بیان توصیه هایی مهم، بایسته های نقش آفرینی روحانیت در مبارزه با این ویروس را تشریح کرد.

بخش هایی از بیانیه آیت الله کعبی بدین شرح است:

حضور به هنگام روحانیت در پیش‌آمدها و بلایای طبیعی و ارائه خدمات اجتماعی مفید و حضور فعال و جهادی در همه عرصه ها، به عنوان وظیفه شرعی خدمت به مردم و هم‌دردی وهم‌راهی با مردم اقتضاء دارد که در مساله مبارزه با کرونا نیز روحانیت پیش‌گام و فعال باشد؛ زیرا تلاش برای حفظ جان و هدایت مردم از باب امر به معروف و نهی از منکر در حوزه رعایت بهداشت عمومی وظیفه‌ای شرعی است.

در شرایطی که جامعه تحت هجمه‌ی سنگین رسانه‌ای با هدف آشفتگی و هرج و مرج عمومی هست، روشنگری عمومی صحیح روحانیت در چگونگی مقابله با کرونا و نقش آفرینی فعال و تلاش برای حفظ آرامش معنوی جامعه بسیار کارساز بوده و همچنین تخریب و شایعه سازی رسانه‌های دشمن و نگاه منفی به روحانیت را اصلاح می‌کند. دشمنان بدون وقفه با سوء استفاده از هر موقعيت به مکر و فریب در تضعیف دین و جایگاه روحانیت مشغولند.

بنابراین بر اساس سابقه‌ی حضور جهادی و انجام وظیفه درصیانت وحفظ جان وسلامت مردم، حضور به هنگام روحانیت و ایفای نقش بایسته در مقابله با ویروس کرونا ضرورت دارد. در همین رابطه برای تبیین بایسته های نقش روحانیت در مبارزه با کرونا نکاتی را معروض می دارم.

۱_ از منظر دین رعایت بهداشت عمومی فردی، اجتماعی و محیطی برای حفظ جان خود و دیگران و مبارزه با آلودگی های ویروسی واجب شرعی است.

۲_ سهل انگاری و بی مبالاتی در رعایت بهداشت اگر موجب ابتلای عده‌ای و فراگیر شدن آن شود ضمان آور و مجازات تعزیری شرعی و عقاب اخروی دارد.

۳_آموزش فراگیر بهداشت عمومی و تذکر مداوم لزوم رعایت نکات بهداشتی ضرورت شرعی دارد.

۴_ رعایت دستور العمل‌های وزارت بهداشت و مدیران مربوطه مبنی بر ضد عفونی کردن محیط و عدم شرکت در اماکن عمومی اعم از آموزشی حوزوی و دانشگاهی و اماکن مذهبی الزام شرعی دارد و ضروری است.

۵_ با بسیج عمومی بهداشتی می‌توان ویروس کرونا را از بین برد و تهدید بهداشتی را به فرصت بزرگ فرهنگ سازی، رعایت بهداشت و صیانت وحدت و یک‌پارچگی جامعه تبدیل کرد.

۶_ ضمن دادن امید به جامعه در برابر کرونا هراسی، نباید احتمال بروز فاجعه بهداشتی و تهدید حیات مردم، در صورت سهل‌انگاری مردم و نیز عدم مدیریت صحیح مقابله با کرونا توسط مراجع بهداشتی و دولتی وامنیتی را نادیده گرفت.

۷_ اختلاف دیدگاه کارشناسی در نحوه مقابله با کرونا امری طبیعی است اما نباید اختلاف را میان مردم کشاند بلکه وحدت رویه و روشنگری توسط مراجع بالای تصمیم گیری ضروری است.

۸_ مطالبه گری غلبه سریع علمی بر کرونا توسط رسانه ها به ویژه حوزوی ضروری است؛ درعین حال باید به مثابه یک تیم منسجم عمل کرد و تضعیف دستگاه‌ها و مقامات مسئول مضر وشرعا جایز نیست.

۹_توصیه به حوزویان برای استفاده از آموزش مجازی و پژوهش علمی در مدت تعطیلی ضروری است.

۱۰_ توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و استفاده از احراز وادعیه و نماز در هرحال بویژه هنگام سختی ها وبلایا رهگشا است. با این وصف ارتباط با خدا نافی اسباب علمی و رعایت بهداشت عمومی در مقابله با کرونا نیست؛ بلکه راه حل‌های طبیعی و علمی وظیفه‌ای شرعی است.

۱۱_ توصیه می‌شود از فرصت معنوی رجب، ماه ولایت و رحمت و استغفار برای خودسازی و عبادت در خانه استفاده کرد و به جای اعتکاف های عمومی روزه و دعاء وارتباط باخدا را در محیط خانه انجام دهیم.

۱۲_ پیام‌های مراجع معظم تقلید وبزرگان ومسئولان حوزه باید برای مردم در مبارزه با کرونا، به عنوان پیام‌هایی الهام بخش، امید آفرین، سازنده، ره‌گشا واثر بخش از رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما ترویج شود.

۱۳_ در تزاحم بین حفظ جان خود و دیگران با توجه به توصیه‌های بهداشتی و یا حضور در اماکن عمومی زیارتی و اعتکاف و تجمعات عمومی مذهبی اگر مخاطره آمیز باشد، بدون شک رعایت توصیه‌های بهداشتی ضرورت دارد و در صورت لزوم باید از حضور در امکان زیارتی و اعتکاف و تجمعات مذهبی پرهیز کرد و با هماهنگی و هم‌کاری مشترک مقامات بهداشتی و اماکن مذهبی سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود.

۱۴_ خوشبختانه سپاه و بسیج آماده همکاری با وزارت بهداشت در کمک به مردم و مبارزه با کرونا است؛ از این فرصت در جهت ترویج بهداشت عمومی و بهداشت محیط وصیانت وپیش گیری، باید به نحو احسن بهره‌مند شد.

۱۵_ نهادهای نظارتی درسطوح مختلف به ویژه سازمان بازرسی کل کشور به دستور رئیس قوه قضائیه باید به طور کارشناسی به مساله مبارزه با کرونا ورود نمایند و با رویکرد صیانتی جلوی خطاها واشتباهات و احیانا سهل انگاری‌ها وکمبودها را بگیرند.

دیدار طلاب جهادی با نماینده وزارت بهداشت و ساماندهی طلاب جهادی برای مقابله با کرونا

طلاب جهادی که در نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم برای یاری‌رسانی به بیماران و مبتلایان کروناویروس و آنفلوآنزا اعلام آمادگی کرده بودند، امروز برای عملیاتی‌شدن عرصه‌های فعالیت با دکتر توکلی نماینده وزارت بهداشت در استان قم دیدار کردند.

در این دیدار که برخی سرگروه‌های طلاب جهادی حضور داشتند، زمینه‌های همکاری در عرصه‌های مختلف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

مهم‌ترین عرصه‌ای که قرار شد به زودی طلاب جهادی در آن ساماندهی شوند، پرستاری عمومی از مبتلایان کروناویروس در مراکز درمانی استان است.

فعالیت‌های تبلیغی و تبیینی و نیز بسته‌بندی، جابجایی و توزیع بسته‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت به قم ارسال شده، از دیگر زمینه‌های فعالیت طلاب خواهد بود.

اعلام آمادگی طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه

مسئولین، اساتید و طلاب مدرسه علمیه معصومیه در نامه ای به دکتر قدیر ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم آمادگی خود را برای کمک به این معضل اعلام کردند.

در این نامه خطاب به دکتر قدیر آمده است:

با عرض سلام و خداقوت

همانطور که مستحضر هستید طلاب و روحانیون حوزه علمیه در همه بحران‎ها نظیر سیل‎ و زلزله‎های سنوات گذشته، پیش‎قراولان امدادرسانی به مردم مومن و شریف ایران بوده اند، چراکه  این مهم را وظیفه شرعی و توفیق الهی خویش می‎بینند که در شرایط سخت، عاشقانه و باتمام وجود به یاری مردم بشتابند.

در شرایط کنونی نیز که شهر مقدس قم نیازمند همدلی و همکاری بیش از گذشته همه مردم عزیز است، ما اساتید و طلاب مدرسه معصومیه سلام الله علیها اعلام می داریم که در انجام هر نوع ماموریت و امدادی که مسئولین امر صلاح بدانند اعم از پرستاری و مراقبت از بیماران، تنظیف و ضدعفونی اماکن، توزیع اقلام و ... آماده و مشتاق به خدمت هستیم.

 امیدواریم ان شاء الله به زودی مشکلات پدید آمده رفع گشته و مردم انقلابی قم از این امتحان الهی نیز سربلند بیرون آمده و برگ زرینی دیگر بر دفتر تاریخ شهر خون و قیام و بصیرت افزوده شود.

گروه طلاب جوان قوچان مستقر در قم نیز آمادگی خود را برای هرگونه کمک به مسؤولان و دست اندرکاران سلامت و بهداشت قم اعلام کردند.

تشکل فراگیر گروه های تبلیغی کشور هم به میدان مبارزه با کرونا آمد

دبیرتشکل فراگیر گروه های تبلیغی و جهادی کشور نیز در نامه ای خطاب به آیت الله اعرافی اعلام کرد که آماده هرگونه کمک رسانی است.

در نامه این تشکل خطاب به آیت الله اعرافی آمده است:

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) و عرض تهنیت به مناسبت حلول ماه مبارک رجب و میلاد پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام باقر(علیه السلام) احتراما به استحضار می رساند، تشکل فراگیر تبلیغی کشور، با پیشگامی و ابتکار عمل گروه های تبلیغی خودجوش ذیل الذکر، امادگی خود را جهت جهاد یاری رسانی به مردم عزیز و انقلابی قم، با هدف تأمین سلامت عمومی و کمک به مجموعه خدوم دانشگاه علوم پزشکی قم در مهار و مقابله با ویروس #کرونا، و پرستاری از بیماران قرنطینه شده، اعلان می دارد.

امیدواریم با تدبیر حضرتعالی، ضمن هماهنگی های مورد نیاز با نهادهای متولی امر، توفیق خدمت رسانی گروه های تبلیغی خودجوش سازمان یافته، به مردم مؤمن قم فراهم گردد.

آمادگی مدرسه فقهی امام رضا برای مقابله با کرونا

مدیریت، اساتید و طلاب مدرسه فقهی امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام نیز در نامه به مدیر حوزه آمادگی خود را برای کمک رسانی اعلام داشتند.

در این نامه آمده است: با احترام، به استحضار می رساند طلاب مدرسه فقهی امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام، در بحبوبه ی خدمت رسانی مقدس و مأجور کادر پزشکی و درمانی قم به بیماران عزیز و با توجه به مشکلات پیش آمده در شهر مقدس قم برای اهالی خون و قیام، در امر رسیدگی و پرستاری از بیماران و کمک رسانی عمومی با پخش اقلام بهداشتی و سایر امور ضروری، آماده هر گونه خدمت رسانی و همکاری هستند.

امیدواریم با بذل توجه حضرتعالی،ضمن هماهنگی لازمه با نهادهای متولی امر، امکان خدمت رسانی جهادی به بیماران، برای طلاب این مجموعه فراهم شده، فرصت پر أجر و منزلت این جهاد مقدس در طلیعه ماه رجب المرجب از ایشان فوت نشود.

از دامان پر مهر حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها توفیق روز افزون شما و مجموعه ی فعال همکاران تان و شفای بیماران عزیز را مسئلت داریم.

مدرسه فقهی آل یاسین هم برای کمک به مسؤولان پزشکی اعلام آمادگی کرد

طلاب، اساتید و پرسنل این مدرسه علمیه نیز در نامه به مدیر حوزه های علمیه آمادگی کامل خود را برای کمک رسانی به مردم اعلام کردند.

در نامه طلاب و فضلای این مدرسه که به امضای حجت الاسلام لیاقتی رسیده و خطاب به آیت الله اعرافی نگاشته شده، آمده است: ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب و میلاد پرنور امام محمد باقر(علیه السلام) و با آرزوی بهره مندی از برکات این ماه شریف برای امت اسلامی بویژه ملت شریف و بزرگوار ایران ـکه پس از افتخار آفرینی در تشییع بی سابقه سردار بزرگ اسلام و راهپیمایی عظیم 22بهمن، آزمایش بزرگ و سرنوشت ساز انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز با سربلندی پشت سر گذاشتندـ با توجه به مشکلات پیش آمده برای بعضی از اهالی و زائران عزیز شهر مقدس قم و دیگر هموطنان گرامی، مجموعه مدارس علمیه آل یاسین(علیهم السلام) بخصوص مدرسه سطوح عالی با تأسی به سیره سلف صالح حوزه علمیه که در طول تاریخ، همواره مأمن و پناهگاه مردم و پیشگام در حل مشکلات گوناگون آنان بوده آمادگی کامل خود را برای هر گونه کمک به مردم شریف اعلام می دارد.

سلامتی و طول عمر با عزت مقام معظم رهبری(دام ظله) و مراجع عظام(حفظهم الله)، توفیقات حضرتعالی و همه خادمان اسلام و مسلمین و رفع تمامی مشکلات امت اسلامی را از درگاه الهی خواستاریم.

نامه اساتید و طلاب مدرسه فقهی شمس الشموس

اساتید، طلاب و مسؤولان مدرسه فقهی شمس الشموس قم نیز در نامه به آیت الله اعرافی، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب و با آرزوی نزول رحمت و مغفرت الهی بر ملّت شریف و بزرگوار ایران، مدرسه فقهی شمس الشموس (علیه السلام) با کمال اعتقاد و افتخار و با تأسی به سیره سلف صالح حوزه علمیه، آمادگی خود را برای خدمت رسانی و کمک به مردم شریف شهر قم ـ این پناهگاه و ملجأ و مأمن شیعیان و حرم اهلبیت (علیهم السلام) ـ اعلام می دارد.

سلامتی و طول عمر با عزت مقام معظم رهبری (دام ظله) و مراجع عظام (حفظهم الله)، توفیقات حضرتعالی و همه خادمان اسلام و مسلمین و رفع تمامی مشکلات امت اسلامی و توفیق و اجر طلاب و اساتید این مدرسه فقهی در خدمت رسانی جهادی به بیماران و عموم مردم قم را از درگاه الهی خواستاریم.

نامه دبیر مفام به وزیر بهداشت 
حجت الاسلام علی گودرزی دبیر مجمع فعالان فرق، ادیان و مذاهب در نامه ای به دکترنمکی وزیر بهداشت، آمادگی مجموعه مفام با ظرفیت بیش از هزار فعال مردمی و ۲۳ نمایندگی استانی جهت کمک به وزارت بهداشت در مراقبت از بیماران کرونایی و توزیع اقلام بهداشتی را اعلام کرد.

روحانیت در کنار مردم | ساماندهی طلاب جهادی برای مقابله با کرونا

حضور جمعی از طلاب در بیمارستان فرقانی قم

جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز با حضور در بیمارستان فرقانی قم که یکی از بیمارستان های اختصاص یافته به مبتلایان به ویروس کروناست، ضمن اهدا شاخه گل به کادر پزشکی و پرستاران، از زحمات آنان تقدیر کرده و به آنان خدا قوت گفتند./924/ج

در حال بروز رسانی و تکمیل...

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
چه خبر خوبی
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
مرحبا به طلاب عزیز
الهی که درد و بلاشون بخوره تو سر سلبریتی های مدعی و مفت خور
4
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
به‌ نظر می‌رسد که «کرونا»ی نازنین موجب وحدت میان مردم دنیا شده و این خبر خوبی است مگر کرونا به داد ما برسد...
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
به نظر من یک ویروس می‌تواند به یک تهدید برای بشریت تبدیل شود. چون ما در کشتی نوح زندگی می‌کنیم و اگر یک بخشی از این کشتی سوراخ شود، همه بشریت مورد تهاجم قرار می‌گیرند و این اتفاق خطرناکی است و همه ما باید نگران یکدیگر باشیم به همین خاطر می‌گویم تنها فایده «کرونای عزیز» شاید این باشد که از این به بعد به داد هم برسیم و در کنار هم قرار بگیریم.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
این قشر ... در هر امری دخالت می کنند
0
1