۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۶۴۱۴۰۷

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
همکاری آستان قدس با دانشگاه علوم پزشکی جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و توجه آستان قدس به حفظ سلامت زائران بارگاه رضوی از جمله خبرهای کوتاه از آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر محمد حسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نوع همکاری‌های صورت گرفته بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس رضوی ابراز کرد: تولیت آستان قدس رضوی اهتمام ویژه‌ای در راستای اعمال تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر در اماکن متبرکه رضوی دارند و در این رابطه با وزیر بهداشت نیز تماس تلفنی داشتند.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین مروی در این جلسات و گفت‌وگوهای تلفنی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی تماما در خدمت نظام سلامت است، سلامت زائران امام رئوف(ع) را بسیار با اهمیت عنوان کرده‌اند.

بحرینی ادامه داد: جلسات متعددی با بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و دارالشفای امام(ع) برگزار شد که بر اساس آن مقرر شد آموزش‌های لازم به زائران حرم مطهر برای پیشگیری از بیماری و راه‌های مقابله با آن و راه‌های سرایت این بیماری داده شود که در این راستا تعداد زیادی بنر و محتوای آموزشی در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفت.

وی به همکاری خادمیاران سلامت برای مقابله با این بیماری در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: تعداد مشخصی از دماسنج‌های لیزری در اختیار خادمیاران سلامت برای تب سنجی زائران قرار گرفته که در صورت مشاهده زائران دارای علائم تب از آنان خواهش می شود در هنگام ورود به اماکن متبرکه رعایت اصول بهداشتی را داشته یا از دور به زیارت بپردازند.

وی با بیان اینکه حداقل روزی دو بار مکان‌هایی که در تماس فیزیکی دست زائران قرار دارد، ضدعفونی می‌شود؛ تصریح کرد: نظافت فردی را به شدت در آستان قدس مراقبت و پیگیری می‌کنیم و آستان قدس رضوی در این خصوص همکاری‌های بسیار ارزشمندی را تاکنون داشته است.

بحرینی همچنین به همکاری‍‌های بیمارستان رضوی با این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیمارستان رضوی آمادگی خود را برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی در صورت بحران و اپیدمی در شهر اعلام کرده است که در صورت بروز این حادثه تعداد مشخصی تخت را در اتاق‌های ایزوله در اختیار دانشگاه قرار دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به جلسات برگزار شده با کمیته بهداشت و سلامت امور رفاهی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: در خصوص راهکارهای پیشگیری آموزش‌های لازم به مسئولان بهداشت حرم مطهر داده شد تا به کارکنان این سازمان منتقل کنند.

بحرینی رعایت بهداشت دست را مهمترین رکن در پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و گفت: از معاونت اماکن متبرکه حرم خواسته شده است تا شرایطی را فراهم کند در قسمت‌های مسقف حرم مطهر رفت و آمد یک طرفه شود و زائرن از یک طرف ورود و از طرف دیگر خارج شوند.

تشییع پیکر شهید مدافع حرم «اصغر پاشاپور» در حرم رضوی

مراسم تشییع پیکر پاک شهید مدافع حرم «اصغر پاشاپور» ظهر 6 اسفندماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

پیکر پاک این شهید بزرگوار پس از طواف در حرم مطهر امام رضا(ع) و قرائت نماز میت در صحن آزادی به تهران انتقال پیدا کرد تا روز پنجشنبه پس از تشییع از میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدای این شهر در قطعه 40 بهشت زهرا(ع) به خاک سپرده ‌شود.

برگزاری جشن ميلاد امام محمد باقردر حرم رضوی

همزمان با روز نخست رجب المرجب؛ جشن ميلاد با سعادت امام پنجم شیعیان حضرت محمد باقر(ع) قبل از نماز ظهر و عصر ششم اسفند ماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

قرائت آیاتی از قرآن کریم، ایراد سخن در مورد سیره امام باقر(ع) توسط سخنران حرم رضوی، مدیحه سرایی هادی الهی، همخوانی توسط گروه سیرت النبی از دیگر برنامه‌های اجرایی روز میلاد پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر(ع) در بارگاه منور امام هشتم(ع) بود.

تعطیلی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تا پایان هفته

بنا به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین انجام مراحل ضد عفونی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر آنفولانزا و کرونا،‌ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در بست شیخ طوسی حرم مطهر و کلیه کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس در مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی از روز سه‌شنبه ششم تا پایان روز جمعه نُهم اسفند‌ماه تعطیل است.

همچنین ویژه‌برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی» در روز سه شنبه ششم اسفند به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر آنفولانزا و کرونا لغو شد.

حفظ سلامت زائران بارگاه منور رضوی اولویت اصلی آستان قدس است

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در تماس تلفنی با وزیر بهداشت، ضمن دریافت آخرین گزارش‌ها و اطلاعات در خصوص ویروس کرونا، تاکید کرد: حفظ سلامت زائران بارگاه منور رضوی اولویت نخست آستان قدس است و بر این اساس آمادگی داریم به منظور اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه، بنا بر سیاست های وزارت بهداشت عمل نماییم.

وی تصریح کرد: آستان قدس در راستای حفظ سلامت زائران موظف به همکاری با وزارت بهداشت است و از مسئولان حوزه سلامت کشور انتظار می رود، به سلامت زائران و مجاوران اهتمام جدی داشته باشند.

دكتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از اقدامات و همکاری‌های آستان قدس با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بر آمادگی بیش از پیش این وزارتخانه با آستان قدس در جهت حفظ سلامت زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی تاکید کرد.

شایان ذکر است آستان قدس رضوی از ابتدای بهمن ماه سال جاری اقدامات پیشگیرانه خود را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت حفظ سلامت زائران، کارکنان، خدمه و خادمیاران این مضجع شریف به عمل آورده است./864/پ203/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات