۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۴۱۵۹۱
حجت الاسلام کلباسی در گفت‌وگو با رسا:

اندیشه امام راحل در قله است | حوزه با نگاه ژرف حضرت امام هنوز فاصله دارد

اندیشه امام راحل در قله است | حوزه با نگاه ژرف حضرت امام هنوز فاصله دارد
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کلیت حوزه با اندیشه های ناب امام راحل فاصله دارد، گفت: این به جهت عملکرد بد حوزه نبوده بلکه اندیشه امام در قله است.

حجت الاسلام مجتبی کلباسی رییس امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ایام سالروز صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره) اظهار داشت: تفکر حضرت امام(ره) و بینش و عمق آن گسترده و وسیع است.

وی افزود: هم در بعد اخلاقی و هم در بعد علمی و هم در بعد عرفانی و هم دربعد سیاسی و اجتماعی حضرت امام(ره) یک بینش گسترده ای دارند و طبیعتا حرکت با حضرت امام(ره) یک حرکت بسیار دشوار و سختی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که تلاش های زیادی در حوزه برای شناخت اندیشه امام در عرصه های فقهی، سیاسی، اخلاقی و معنوی صورت گرفته است، گفت: ولی حقیقت این است که فاصله آنچه که از حوزه مشاهده می‌ شود با اندیشه ها و نگاه حضرت امام(ره) زیاد است.

وی تصریح کرد: این البته نه به این جهت است که حوزه مثلا نخواسته است بلکه چون قله خیلی بلند است به آن نرسیده ایم، یعنی ما وقتی بینش حضرت امام(ره) را در سال های حدود 40 در ابعاد مختلف بررسی می‌ کنیم می‌ بینیم هنوز حتی در همان سطح هم این بینش در کلیت و بدنه حوزه نه در همه افراد نرسیده است.

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه در مسائل دیگر هم این مطلب وجود دارد، یادآور شد: حتی امام راحل در فقه نگاه هایی در مسائل مختلف دارند که ما این نگاه ها را به جز یک سطح نسبتا باریکی از تفکر نرسیده ایم و در حوزه در بقیه موارد این ها برای ما ملموس نیست، بنابراین تلاش زیادی مورد نیاز است که آن نگاه و آن بینش پیاده شود.

وی تأکید کرد: فراموش نکنیم که انصافا حوزه ها با گذشته خیلی از نظر عملکرد و نگاه فرق کرده است و در مقام برآورد عملکرد، عملکرد حوزه در سطح زیادی همراه با اندیشه امام بوده است، ولی بحث فاصله با اندیشه های حضرت امام(ره) است که باید گفت فاصله بسیار زیاد است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به سخن امام در منشور روحانیت مبنی بر این که جایگاه حوزه و علمای آن نباید تقلیل پیدا کند، به موانع و چالش های پیش روی این جایگاه پرداخت و یادآور شد: چالش های موجود در این جا حقیقتا عجیب و شگفت انگیز است.

وی در مقام نقد از سیستم اندیشه ای در حوزه اضافه کرد: از جمله این که حوزه یک مرتبه پس از انقلاب در معرض فعالیت ها و پاسخ دادن به نیازهای مختلف قرار گرفت و بدون این که تمهید لازم برای عبور از این گردنه به نحو شایسته انجام شده باشد، از این رو کاستی های بزرگی را همین امروز هم در پاسخ گویی به بسیاری از نیازهای فکری، معنوی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی داشته است.

حجت الاسلام کلباسی بیان داشت: این مشکلات نه به این دلیل است که منابع و تفکرات وجود نداشته باشد، بلکه منابع هست ولی بحث عرضه و متناسب سازی به زبان روز علم و همچینن در مباحث اخلاقی و معنوی ما به دلائل مختلف به سیره حضرت امام(ره) و شیوه ایشان را مشاهده نمی کنیم.

وی تصریح کرد: در این جا یک سری واقعیت هایی نیز وجود دارد از جمله ترورها و فشارهایی که قبل و بعد از انقلاب بر روحانیت وارد شد بسیار سنگین بود و شهدایی که در اثر این حادثه از میان ما رفتند روحانیت را با قلت افراد مواجه کرد و به ویژه کسانی که مسؤولیت داشتند در لایه های حفاظتی فرو رفتند و این عملا موجب ایجاد یک خلأ و فاصله هایی شد که خساراتی را ایجاد کرد هرچند یک ضرورت بود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان با بیان این که کاستی های موجود در حوزه قابل جبران است، گفت: سخنان ما به جهت اشکال وارد کردن بر سیستم حوزه نیست همچنانکه گفتیم حوزه امروز با گذشته قابل مقایسه نیست، ولی باید تلاش بیشتری در جهت نیل به اهداف و آرمان های امام راحل صورت بگیرد./1330/ج

ارسال نظرات