۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۶۴۱۶۰۰
جوادی خبر داد؛

برگزاری عیدانه کتاب با بودجه مضاعف|در حمایت از ناشران کوتاهی نمی‌کنیم

برگزاری عیدانه کتاب با بودجه مضاعف|در حمایت از ناشران کوتاهی نمی‌کنیم
جوادی به افزایش اعتبار عیدانه کتاب با تعیین سازوکار‌هایی اشاره کرد و گفت: با همه کتاب‌فروشی‌ها کشور تا پایان هفته آینده تسویه حساب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری عیدانه کتاب بیان کرد: با توجه به تعویق زمان برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و همچنین با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد تا عیدانه کتاب برگزار شود.

وی با اشاره به اعتبار عیدانه کتاب افزود: موسسه خانه کتاب به عنوان مجری طرح های حمایتی از نهادهای غیر دولتی مانند شهرداری تهران و مشهد برای برگزاری این رویداد به تامین اعتبار اقدام می کند و معاونت امور فرهنگی همانند دوره های قبل اعتبار این طرح را تخصیص خواهد داد؛ علاوه براین می توان با ایجاد سازوکاری حتی با اعتباری بیشتر فرصت بهتری را در قالب این طرح برای کتاب فروشان ایجاد کنیم و به دست مردم برسانیم. 

تسویه حساب با کتاب فروشان طرح پاییزه 

جوادی، درباره افزایش سقف اعتبار خرید عیدانه کتاب با توجه به افزایش قیمت کتاب، بیان کرد: تلاش می کنیم عیدانه با بودجه بیشتری نسبت به طرح های قبلی برگزار شود و با توجه به جذب حمایت از نهاد های مختلف، سقف اعتبار خرید نیز افزایش پیدا کند.

وی گفت:به جز شهرداری تهران، شهرداری مشهد با کتاب فروشان مشارکت کننده در اییزه کتاب تسویه حساب کرده است؛ علاوه براین با همه کتاب فروشی ها کشور تا پایان هفته آینده تسویه حساب خواهد شد. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ارائه خدمات سفارش تلفنی کتاب در قالب عیدانه کتاب با توجه به شیوع ویروس کرونا ادامه داد: اگر موسسه خانه کتاب به عنوان مجری طرح برای اجرای این ایده امادگی داشته باشد، معاونت امور فرهنگی مشکلی نخواهد داشت؛ علاوه براین نباید فراموش کنیم دست های واسطه در این جریان ایجاد و به حذف کتاب فروشی ها منجر نشود.

به گفته جوادی، هدف اصلی؛ حمایت از کتاب فروشی هاست و البته با افزایش زمان برگزاری طرح می توان جریان خرید را برای مراجعه کنندگان تسهیل کند.

وی افزود: اگر سفارش تلفنی کتاب، مانع ارتباط بین مخاطب و کتاب فروشی نشود این موضوع از نظر فنی از سوی موسسه خانه کتاب قابل اجراست. 

پرداخت بدهی ناشران با 90 درصد اعتبار معاونت  

جوادی، درباره پرداخت معوقات ناشران گفت: 90 درصد اعتبار تزریق شده به معاونت امور فرهنگی به پرداخت بدهی ها، اختصاص پیدا کرده است. 95 درصد معوقات ناشران تا سه چهار روز آینده پرداخت خواهد شد و بدهی مابقی ناشران که به دلیل برخی مشکلات از جمله نقص مدارک پرداخت نشده نیز متعاقبا واریز می شود.

وی افزود:امید واریم بدون بدهی سال جدید را آغاز کنیم و مابقی بدهی را با پرداخت آخرین بخش بودجه تا 15 فرورین ماه، تسویه کنیم. خوشبختانه با کمترین بدهی وارد سال آینده خواهیم شد.  

زمان برگزاری نمایشگاه با نظر شورای سیاست گذاری تعیین می شود  

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره زمان برگزاری سی وسومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: تعیین زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جزو اختیارات شورای سیاست گذاری نمایشگاه تعیین و اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: مولفه های مختلفی از جمله وضعیت سلامت جامعه با توجه به شیوع ویروس کرونا، تقارن با نمایشگاه های بین المللی، امتحان دانشگاه ها و مدارس همچنین شرایط بازار نشر کتاب در تعیین این زمان موثر است. به احتمال زیاد هفته آینده درباره زمان برگزاری این رویداد در شورای سیاست گذاری تصمیم گیری خواهد شد.

جوادی درباره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران در سال آینده افزود: مشکلات ایجاد شده خاص حوزه نشر نیست و کل کشور درگیر شده است؛ با توجه به توانایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدابیر قابل توجهی به ویژه در نمایشگاه کتاب برای حمایت از فعالان حوزه نشر اتخاذ شده است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال مبلغ بن کارت های دانشجویی افزایش پیدا کرده است؛ البته یادآور می شوم، کمترین افزایش ریالی حتی 30 هزار تومان برای هر دانشجو به معنای افزایش چهار پنج میلیاردی است.

تعویق نمایشگاه خواست ناشران هم بود

وی با بیان این مطلب که تعویق زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواست ناشران نیز بود، ادامه داد: برای افزایش حمایت از ناشران در نمایشگاه، تدابیر مختلفی اندیشیده شده بود، از جمله جذب حامی، صرفه جویی در بخش های مختلف و همچنین خرید قابل توجه از ناشران نمایشگاه برای تجهیز کتابخانه ها.

 

جوادی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از ناشران کوتاهی نمی کند. دلیل اصلی تاخیر در پرداخت بدهی به سیاست های کلی دولت مربوط می شود و تزریق بودجه از اولویت بندی ها متاثر است. مجموع عوامل از تامین تا تخصیص بودجه مانع از پرداخت به موقع بدهی ناشران شد اما به محض تخصیص بودجه تا چند روز آینده تسویه خواهد شد. 

وی با ابزار امید واری برای افزایش اعتبار بن کارت های دانشجویی بیان کرد: با توجه به فاصله ای که تا برگزاری زمان نمایشگاه داریم امید واریم با جذب حمایت بیشتر بتوانیم اعتبار بن کارت های دانشجویی را افزایش بدهیم.

فاصله بین تامین تا تخصیص بودجه فرهنگی زیاد است

جوادی درباره ردیف بودجه فرهنگی کشور برای سال اینده ادامه داد: رقم بودجه فرهنگی در مجموع کاهش داشته اما بودجه حوزه نشر تغییر پیدا نکرده است. مشکل در تعیین رقم بودجه نیست، مشکل در تخصیص بودجه و ناتوانایی دولت در این مرحله است.

وی گفت:اگر همان میزان تعیین شده تخصیص پیدا کند از شرایط فعلی جلوتر خواهیم بود اما معمولا رقم های بودجه تخصیص پیدا نمی کند. تخصیص کامل بودجه در برخی سال ها، استثنائی بوده است.

جوادی درباره وضعیت صنعت نشر و بیم و امیدهایی که نسبت به آینده این صنعت وجود دارد خاطرنشان کرد: کتاب مشتری های خود را دارد و درباره فروش کتاب در نمایشگاه کتاب نگران و مایوس نیستم./998/

منبع : ایبنا

میثم صدیقیان
ارسال نظرات