۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۴۱۶۸۱

انتشار خاطراتی مستند از رهبر انقلاب به روایت خسروشاهی

انتشار خاطراتی مستند از رهبر انقلاب به روایت خسروشاهی
جلد بیست و ششم از مجموعه حدیث روزگار؛ خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی درباره آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (مقام معظم رهبری) از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، جلد بیست و ششم از مجموعه حدیث روزگار؛ خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی درباره آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (مقام معظم رهبری) از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است. 


 خسروشاهی برخی زوایای پیدا و پنهانی از سلوک و شخصیت و نظرات و دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای (چه در دوران قبل از انقلاب، چه دوره ریاست جمهوری و چه دوره رهبری) بیان می‌کند که برای شناخت شخصیت و دیدگاه‌های رهبر انقلاب و حتی مشکلات و مسائل حکومت‌ داری مناسب است. خسروشاهی در این کتاب از نظریات رهبر انقلاب درباره برخی شخصیت‌های برجسته انقلاب، جهان اسلام، علما و شخصیت‌‌های معاصر حوزوی، دانشگاهی و... سخن می‌گوید.

 محتوای کتاب

این کتاب در شش بخش تنظیم و تدوین شده است:

۱. خاطراتی درباره زندگی و مبارزات آیت‌الله خامنه‌ای؛ گفتگوی مفصل درباره آیت‌الله خامنه‌ای
۲. فتوای تاریخی درباره عزاداری؛ افق معنوی روشن یک فتوای تاریخی
​۳. درباره سید قطب و ترجمه آثار وی در ایران
​۴. شهید نواب صفوی؛ اسلام باید حکومت کند
۵. اعلامیه‌ها و گزارشات خسروشاهی که به نوعی به رهبر معظم انقلاب نیز مرتبط می‌شود: مردم مسلمان ایران پپسی کولا نمی‌نوشند، درباره استاد محیط طباطبایی، مطبوعات ضد انقلاب، مرکز اسلامی در لندن، کتابخانه مهدیه در همدان، پروژه مجله العالم، مسجدی برای مردم ولنجک، امام خمینی و عبدالناصر، شیخ الازهر و مسأله کمپ دیوید!، آخرین نامه و درباره دارالتقریب قاهره
۶. اسناد و عکس‌ها

خسروشاهی در مقدمه کتاب نیز می‌نویسد: آنچه که در این رساله آمده است، همه خاطرات من درباره آیت‌الله خامنه‌ای نیست، بلکه فقط نکاتی است که به هنگام گفتگوی خاصی به خاطر آمد و مکتوب و نقل شد.
 
برش‌هایی از کتاب

۱. استاد خسروشاهی درباره انس و رفاقت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران طلبگی می‌گوید: «در قم ایشان با اغلب طلاب و هم‌درسان خود رفیق و مأنوس بودند... ولی ظاهراً با دوستانی چون آقای سیدجعفر شبیری زنجانی، آقای شیخ محمدجواد حجتی کرمانی و ... و بیشتر از همه با آقا شیخ غلامحسین ابراهیمی (دکتر اینانی) که اهل ذوق، فلسفه و شعر هم بود و مرحوم آقای سیدکمال شیرازی اهل عرفان، سیر و سلوک، بیشتر مأنوس بودند.»(ص ۲۴)

۲. روزی آیت الله خامنه‌ای به حجره ما آمدند، هم ‌حجره من، آقا میرزا محمد محقق [مرندی] حضور نداشت. من بلند شدم و جای خود را به ایشان دادم و خود در جای آقا میرزا محمد نشستم. ایشان در پشت میز کوچک مطالعه من نشستند و با انبوهی از اوراق، مقاله‌‌ها، اسناد و بُریده جراید داخلی و خارجی که برای کارهای خود آن‌ها را جمع‌ آوری کرده بودم، روبرو شدند و پس از بررسی اجمالی گفتند: چه می‌شد که در حوزه‌ها برای فارغ ‌التحصیلان رشته‌های غیرفقه و اصول هم لقب‌های رسمی! به کار می‌رفت تا همه مجبور نشوند که فقط به سراغ فقه و اصول بروند؟ در واقع مرادشان این بود که در حوزه‌ها باید به رشته‌های دیگر نیز بها داده شود تا هرکسی مطابق علاقه و ذوق خود پس از تحصیل مقدمات و بخشی از فقه، اصول، تفسیر و فلسفه، به مقداری که لازم است، نه در حدّ تخصصی، به آن رشته مورد علاقه خود بپردازد و برای عقب نماندن از قافله! دریافت لقب آیت‌اللهی، مجبور نشود در رشته‌ای به تحصیل ادامه دهد که مورد علاقه‌اش نیست.(صص ۲۷ و ۲۸)

۳. خسروشاهی درباره ارتباطات متنوع رهبر معظم انقلاب با گروه‌ها و جریانات سیاسی و حوزوی می‌گوید: ایشان چه در مشهد و چه در تهران، با افراد و نهادها و جریان‌های سیاسی ـ فرهنگی فعال و مبارز در دوران قبل از انقلاب مانند کانون نشر حقایق اسلامی، نهضت آزادی، جاما، مسلمانان مبارز، حسینیه ارشاد، مکتب توحید و امثال این‌ها، چه به عنوان یک سازمان و یک تشکیلات و چه به عنوان شخصیت‌های فرهیخته و روشنفکر موجود در آن سازمان‌ها، در زمینه‌‌های فرهنگی و سیاسی تعامل و ارتباط داشتند و این نوع همکاری تا پس از پیروزی انقلاب هم ادامه یافت تا اینکه اختلافات و سهم‌ خواهی‌‌ها و انحراف‌ها از طرف دوستان آغاز شد و به طور طبیعی ایشان هم روابط خود را با آنها کم و یا قطع کردند. البته با توجه به اینکه ایشان اهل شعر، ادب، علم، هنر و... بودند با عناصر فرهنگی، علمی و روشنفکران متعهد و شاعران معاصر، ارتباط بیشتر و وسیع‌تری داشتند و در مجالس آن‌ها شرکت می‌کردند و در هر زمینه‌ای که مطلبی مطرح می‌شد، سخنی برای گفتن داشتند... البته این را بنده ادعا نمی‌کنم و همه اهل انصاف از اهالی فرهنگ و ادبیات به آن اعتراف دارند و جلسات کنونی شب شعر و نشست و غیره با اهالی فرهنگ، هنر و شعر، در واقع استمرار این روابط است...(صص ۵۲ و ۵۳)

۴. یک بار یکی از بزرگان ـ آیت‌الله مهدوی کنی ـ در دیداری و در پاسخ سئوال من گفتند که ما تذکراتی به آقا [آیت الله خامنه‌ای] می‌دهیم ولی «لایگو شدن»! یعنی گوش نمی‌دهند! بنده به ایشان گفتم آیا مجاز هستم این حرف را مستنداً به آیت‌الله خامنه‌ای نقل کنم و گفتند اهلاً و سهلاً... در ملاقاتی دیگر مطلب و جمله آن بزرگوار را به ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) نقل کردم... ایشان خندیدند و گفتند ظاهراً باید تعبیر ایشان چنین اصلاح شود که «لا قبولون»! چون معلوم است که گوش داده‌اند، ولی اقدام نکرده‌اند، پس در اینجا «لایگوشون» صحیح نیست و در مورد عدم قبول هم باید ایشان توجه بفرمایند که ما همه نظریات دوستان و بزرگان را می‌شنویم و آنچه را که به صلاح اسلام و انقلاب و کشور است حتماً انجام می‌دهیم و اقدام می‌کنیم، ولی طبیعی است که پذیرفتن و عملی کردن همه نظریات آقایان مقدور نیست. (صص ۷۴ و ۷۵)

 مشخصات کتاب
چاپ اول کتاب «خاطرات مستند خسروشاهی درباره آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری» در ۲۷۶ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است. تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت‌ها و جریانات زیر منتشر شده است: زندگی و مبارزات آیت‌الله کاشانی، درباره امام خمینی(ره)، پانزده خرداد و مسأله انقلاب، علامه طباطبایی، آیت‌الله طالقانی، علامه سیدمرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت‌الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی، شهدای حرب و محراب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، احمد بن بلا (الجزایر)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، تقریب، سازمان‌ها و احزاب سیاسی دوران انقلاب اسلامی، حزب خلق مسلمان و مجموعه‌ای از خاطرات (از آغاز زندگی تا سال ۱۳۳۳ش).

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند خسروشاهی می‌توانید در قم به فروشگاه کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه کنید./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات