۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۴۱۶۸۵

چه کسی به فیفا کُد داد؟

چه کسی به فیفا کُد داد؟
گفته می‌شود برخی از اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال که با ممانعت جدی نهادهای بالادستی برای اجرای منع قانون به کارگیری بازنشستگان مواجه شدند کدهای لازم را به فیفا داده و درنهایت نیز به هدف خود رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، انتخابات فدراسیون فوتبال در حالی قرار بود ۲۵ اسفندماه برگزار شود که با دستور فیفا مجمع انتخاباتی فعلا لغو و به زمان دیگری موکول شد. فیفا متذکر شده که با وجود اعزام کارشناسان فیفا به ایران در خردادماه گذشته درخصوص تسریع تصویب اساسنامه جدید فدراسیون ایران طبق پیش‌نویس فیفا، قرار بود اساسنامه جدید تهیه و سپس رئیس فدراسیون ایران آن را با همکاری دولت تصویب کند که این اتفاق نیفتاد.

مهم‌ترین تغییرات در اساسنامه جدید

پیش‌نویس اساسنامه جدید در حالی از سوی فیفا برای تغییرات به فدراسیون ایران ارسال شد که باید از برخی تغییرات به‌عنوان جدی‌ترین تحول در اساسنامه جدید نام برد. در یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که دچار تغییر می‌شود می‌توان به حذف به ترتیب ۱۰ و پنج امضا برای کاندیداهای ریاست و هیات‌رئیسه از مجمع یاد کرد که به نظر می‌رسد این قانون من درآوردی از روز اول هم به صورت غیرقانونی به تصویب رسیده باشد. همچنین فیفا در اساسنامه جدید نواب رئیس را هم انتخابی قلمداد کرده و دیگر خبری از انتصاب آنها توسط رئیس فدراسیون نخواهد بود تا به این ترتیب رئیس و سه نوابش از یکدستی خارج شوند. همچنین بند مهم تصویب اساسنامه تحت قوانین مدنی کشور ایران در بند یک به صراحت قید شده که طبق بند قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرایی می‌شود.

فیفا درخواست شکوری را قبول نکرد

بعد از سفر کارشناسان فیفا به ایران، فدراسیون جهانی مکاتبات خود را چهار بار دیگر با ایران ادامه داده اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه ابراهیم شکوری نامه‌ای مبنی‌بر برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۵ اسفندماه را برای فیفا ارسال و اعلام کرد با توجه به مکاتبات، فرصت بیشتری برای تصویب اساسنامه می‌خواهند و اجازه بدهند اول انتخابات برگزار شود و بعد تصویب اساسنامه جدید را در دستور کار قرار بدهند که فیفا متذکر شد فدراسیون ایران زمان کافی برای تصویب نهایی را داشته و اساسنامه‌ای که در واحد حقوقی فیفا تهیه شده ارسال شود. در غیر این‌صورت برگزاری انتخابات قانونی نیست.

اقدام بعدی چیست؟

اکنون باید هرچه سریع‌تر کمیته‌ای برای تغییرات اساسنامه و تطبیق آن با پیش‌نویس فیفا تشکیل و سپس آن را در مجمع مصوب کنند و تصویب هیات دولت را بگیرند تا فیفا اجازه برگزاری انتخابات را صادر کند. تا آن روز فدراسیون با سرپرست اداره شده و با توجه به حساس شدن فیفا، نهادهای بالادستی مثل وزارت ورزش و جوانان نیز حق دخالت در این خصوص را نخواهند داشت.

چرا عزم جدی برای تصویب اساسنامه جدید نیست؟

گفته می‌شود برخی از اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال که با ممانعت جدی نهادهای بالادستی برای اجرای منع قانون به کارگیری بازنشستگان مواجه شدند کدهای لازم را به فیفا داده و درنهایت نیز به هدف خود رسیده‌اند، اما اینکه چرا عزمی برای تصویب سریع اساسنامه جدید نیست برمی‌گردد به همان بند یک و تبعیت از قانون مدنی کشور که همین بند خودش مانع از حضور بازنشسته‌ها در فدراسیون شده و با وجود آماده بودن کامل پیش‌نویس اساسنامه جدید، به خاطر ذی‌نفع نبودن در این امر عزم جدی برای تصویب اساسنامه وجود ندارد./1360/

ارسال نظرات