۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۶۴۱۷۲۸
بررسی اقدامات حوزه در مقابله با کرونا در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین زمانی؛

از همراهی طلاب جهادی با مبتلایان تا توزیع لوازم پیشگیری از کرونا بین مردم

از همراهی طلاب جهادی با مبتلایان تا توزیع لوازم پیشگیری از کرونا بین مردم
مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه با تشریح اقدامات حوزه برای مقابله با کرونا، از تشکیل چهار کمیته تخصصی در این زمینه و تمهیدات آموزشی برای پیشبرد دروس خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، به بیان جزئیات اقدامات حوزه های علمیه در راستای پیشگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا پرداخت و اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه از دو سال قبل، اقدام به تأسیس ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه کرد که مرکب از چند نهاد حوزوی اعم از مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س)، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز خدمات حوزه های علمیه است.

حضور 14 هزار طلبه در کمک به مناطق سیل زده در سال گذشته

وی گفت: این ستاد، در جریان سیل و زلزله در یکی دو سال اخیر فعالیت های چشمگیری داشت که در این زمینه موفق بود و از جمله آنها، می توان به اعزام 14 هزار طلبه در جریان سیل لرستان، خوزستان و گلستان اشاره کرد.

مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه با اشاره به وجود شعبه ای از ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه در تمام استان ها تصریح کرد: به مجرد این که موضوع پدیده کرونا مطرح و کشف شد اقدامات خوبی برای پیشگیری از آن برنامه ریزی شد، این ویروس با آمدن یک تاجر از چین و از طریق ترکیه وارد ایران و قم شد و متأسفانه این فرد از دنیا رفت و برخی از اعضای خانواده اش مبتلا شدند اما کشف این بیماری در قم به سرعت انجام گرفت.

وی به اقدامات ستاد حوزوی بحران در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: به مجرد کشف این موضوع توسط دکتر وکیلی نیا «پزشک متخصص»، حوزه علمیه اولین جلسه ستاد حوزوی بحران را با حضور اعضای نهادهای عالی حوزه تشکیل داد و از دکتر وکیلی نیا که کاشف این بیماری بود، و مدیرکل هلال احمر استان قم و برخی از مسؤولان ذیربط دیگر دعوت شد و در روز اول این ستاد 16 مصوبه داشت که بحمدالله اکثر آنها تا کنون اجرا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی به تشریح دیگر اقدام صورت گرفته از سوی این ستاد پرداخت و اظهار داشت: گام دومی که انجام شد، اقدام برای تعطیلی مدارس حوزه های علمیه بود که اکنون ادامه دارد؛ گام سوم تهیه بروشورهای توصیه های بهداشتی بود و مجموعه ای از مطالب را از وزارت بهداشت دریافت کردیم و در اختیار کلیه معاونت های حوزه های علمیه، تمامی مدیران حوزه های علمیه استان ها و شهرستان ها و روحانیت کشور قرار دادیم.

پاسخگویی به ابهامات کرونایی

وی گفت: گام چهارم، یکسری ابهاماتی نسبت به این ویروس در جامعه وجود داشت که این ویروس چیست و ارتباط آن با دیگر بیماری ها چیست؟ و این که چه زمینه هایی برای انتقال آن وجود دارد و راه های پیشگیری و درمان کدام است؟ که دفتر سیاسی - اجتماعی حوزه های علمیه تحلیل هایی را در این زمینه انجام داد و این تحلیل ها را به تمام حوزه های علمیه سراسر کشور ارسال کردیم.

مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه تصریح کرد: کار بعدی، تهیه چند هزار ماسک و امکانات عفونت زدایی بود که توسط ستاد حوزوی بحران از هلال احمر دریافت و در اختیار مراکز حوزوی و غیر حوزوی قرار گرفت.

وی افزود: اقدام بعدی حوزه های علمیه، بیانیه ای بود که دفتر اجتماعی – سیاسی حوزه ها برای حوزه های علمیه و روحانیت ارسال کرد و توصیه هایی را در این زمینه داشتیم.

پاسخ به 18 سؤال و شبهه در خصوص ویروس کرونا و ارائه به جامعه

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: گام بعدی این بود که احساس شد که یک سری سؤالات و شبهاتی در خصوص این ویروس و مسائل مربوط به آن وجود دارد که مجموعاً حدود 18 سؤال و شبهه ای که در جامعه وجود داشت را جمع آوری کردیم و پاسخ هایی تهیه شد و در اختیار حوزویان قرار دادیم.

حضور افتخار آمیز طلاب در بیمارستان ها برای همراهی مبتلایان به کرونا

وی به حضور طلاب در بیمارستان ها و کمک به بیماران مبتلا به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: اقدام بعدی این بود که با پدیده بسیار مثبتی رو به رو شدیم و در شرایطی که برخی افراد از مبتلایان به بیماری کرونا فرار می کنند تا آلوده نشوند، حتی گاها از بستگان مبتلایان حاضر نیستند که مبتلایان را همراهی کنند، مواجه شدیم با این که برخی از این بیماران احتیاج به کمک دارند که در این راستا، تعدادی از طلاب جوان و گروه های حوزوی و جهادی به صورت افتخاری اعلام آمادگی کردند و گفتند که حاضر هستیم تا وارد بیمارستان ها شویم و به عنوان همراه بیماران تحت نظارت ریاست بیمارستان و پزشکان به خدمتگزاری بیماران بپردازیم.

تشکیل چهار کمیته تخصصی برای مقابله با کرونا در حوزه های علمیه

مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه از تشکیل کمیته های تخصصی مقابله با بیماری کرونا خبر داد و تصریح کرد: این اعلام فداکاری از سوی طلاب بسیار زیبا بود و بیانیه ها و نامه های متعددی به آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه دادند و این درخواست ها را جمع کردیم و امروز در نشستی با حدود مدیران 16 گروه جهادی تماس گرفتیم و هر کدام با تعدادی از طلبه ها آمدند و اعلام آمادگی کردند و دکتر شفیعی رییس بیمارستان فرقانی و نمایندگان بیمارستان کامکار و مدیریت هلال احمر آمدند و جلسه مفصلی برگزار شد که توانستیم به یک جمع بندی برسیم و چهار کمیته تخصصی برای مبارزه و مواجهه با پدیده کرونا را راه اندازی کنیم و هر کمیته چندین عضو از گروه های جهادی را دارد.

وی افزود: یکی از این کمیته ها، کمیته «عیادت از بیماران در بیمارستان ها» بود که عیادت از مریض های مبتلا به آنفلونزا و کرونا را در بخش های معمولی و بازدید از بخش قرنطینه و عیادت از آنها برعهده دارند و به عنوان همراه بیمار شب تا صبح را در کنار بیماران می مانند، شب گذشته این تجربه مثبت را داشتیم و 10 نفر از طلاب جوان رفتند و لباس ویژه بر تن کردند و تا صبح در خدمت بیماران حضور داشتند و به بیماران، تحت نظر پرستاران رسیدگی می کردند؛ این فداکاری بسیار زیباست و ما به این حضور در صحنه طلاب افتخار می کنیم، البته امروز تعداد متقاضیان بیشتر شد و ناچار شدیم که گروه بندی انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که وظیفه دیگر طلاب حاضر در بیمارستان ها، دلگرمی و تشکر از پرسنل زحمتکش بیمارستان ها است، اظهار داشت: برخی از این پرسنل چندین روز است که به منزل نرفته اند و با تمام انگیزه و اخلاص کار می کنند که طلاب با اهدای گل و شیرینی در بیمارستان ها حاضر شدند تا بتوانند تشکری از این پرسنل داشته باشند.

تمهیدات آموزشی حوزه های علمیه در راستای پیشبرد دروس حوزه در زمان شیوع کرونا

وی با اشاره به ادامه فعالیت حوزه های علمیه به صورت آموزش از راه دور گفت: اقدام بعدی که انجام گرفت، این بود که مرکز مدیریت حوزه های علمیه یک کمیسیون خاص اداری در خصوص تعطیلات تشکیل داد تا بررسی شود تعطیلات چه میزان لازم است، در صورت لزوم افزایش تعطیلات در روزهای آینده، مرکز مدیریت آموزش از راه دور را برنامه ریزی کرد و از اساتید دعوت شد و در طی روزهای گذشته تعدادی از برنامه های آموزش از راه دور به صورت آفلاین یا آنلاین در سراسر کشور آغاز شده است.

توزیع امکانات مقابله با کرونا از سوی طلاب در 25 نقطه قم

مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه از توزیع امکانات پیشگیرانه از بیماری کرونا در 25 هزار منزل از سوی طلاب خبر داد و تصریح کرد: کمیته دیگری در خصوص توزیع امکانات پیشگیرانه برای سرایت این ویروس است که با همکاری هلال احمر در 25 نقطه قم طلاب گروه بندی و مستقر شدند و به توزیع امکانات اعم از ماسک و مایع ضد عفونی کننده درب منازل مردم پرداختند که طبق آخرین خبر، امروز برای 25 هزار منزل توزیع امکانات توسط طلاب انجام گرفته است.

وی افزود: کمیته تخصصی بعدی، کمیته تب سنجی است که از فردا کارشان را در نقاط مختلف شهر و استان شروع خواهند کرد و طلاب دوره ای را در هلال احمر آموزش دیده اند و فردا درب منازل می روند و تب سنجی افراد را انجام خواهند داد و اگر موارد مشکوکی وجود داشته باشد، به بیمارستان ها راهنمایی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: امروز ریاست محترم حوزه های علمیه جلسه فوق العاده ای را در شورای معاونان تشکیل دادند که هشت مصوبه داشتیم که آنها هم ابلاغ شده است و مشغول اجرا هستند.

وی گفت: اقدام بعدی که انجام شده است، این بود که حجت الاسلام والمسلمین پناهی دبیر ستاد حوزوی بحران به عنوان عضو دائم ستاد بحران استان قم انتخاب شد که در جلسات استانداری حضور دارد تا تصمیم گیری های ما با مجموعه تصمیماتی که در استان گرفته می شود، دقیقاً انطباق پیدا کند، ضمن این که آیت الله اعرافی نماینده ویژه اداری را تعیین کردند که ایشان هم هماهنگی های اداری را انجام خواهد داد.

مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه تصریح کرد: کمیته تخصصی دیگر، به تهیه و جمع آوری محتوا، مطالب، ادعیه، توصیه ها و رهنمودهایی که قرآن و احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) دارند، خواهند پرداخت و در اختیار جامعه و به خصوص بیماران قرار می دهند.

تدابیر حوزه علمیه در راستای کمک رسانی در مناطق سیل زده و زلزله زده

وی همچنین به تمهیدات حوزه علمیه در خصوص کمک به مناطق سیل و زلزله زده اشاره کرد و افزود: کمیته تخصصی دیگر، کمیته اقتصادی و سیاسی است که صاحب نظران اقتصادی و سیاسی راجع به پیامدهای تلخی که ممکن است از این بیماری از نظر اقتصادی و سیاسی در کشورمان ایجاد می کند را بررسی می کنند و مشغول کار هستند، البته همه اینها مربوط به پدیده کرونا است و ستاد حوزوی بحران علاوه بر جریان کرونا، جریان زلزله در آذربایجان غربی و سیل که در لرستان در حال شروع است و ممکن است در خوزستان باشد، تصمیمات اولیه گرفته شد و به این استان ها اعلام کردیم و در همان روز اول، تشکیل ستاد حوزوی بحران انجام شد و حوزویان مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند عنایت کند و به زودی این پدیده و ویروس تلخ از بین برود و جامعه عزیز ایران ما نجات پیدا کنند./822/ت301/ق

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
جلسه قرارگاه سلامت ستاد حوزوی بحران در مرکز مدیریت حوزه های علمیه با هدف خدمات رسانی به مردم و همکاری با بیمارستان های فعال در زمینه مداوای بیماران تشکیل شد.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
جلسه قرارگاه سلامت ستاد حوزوی بحران در مرکز مدیریت حوزه های علمیه با هدف خدمات رسانی به مردم و همکاری با بیمارستان های فعال در زمینه مداوای بیماران تشکیل شد.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۹
دم همه طلبه های دغدغه مند گرم
3
0
#کرونا_را_شکست_می_دهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
روایت جهاد سلامتی از زبان روحانی پرستار جهادی در بیمارستان های قم

دکتر توضیح داد که اینجا سه منطقه داریم . سیاه که مربوط به کسانی است که تست کرونایشان مثبت شده. مدل لباسی که باید بپوشید مثل آدم فضاییهاست . یک منطقه قرمز که مشکوکها آنجا هستند . شما آنجا میرید. آنجا هم قرنطینه است شما مثل همراه بیمارها خواهید بود چون خانواده شان اجازه ندارند بیایند داخل.

لباس سبز رنگی پوشیدم. دستکش و کلاه و ماسک و غیره. گفتند حاج آقا عمامه را هم باید در آوری.
وارد بخش شدم. یکی گفت حاجی این لباس آبی را بپوش بهتره. پوشیدم. حالا همرنگ همه شده بودم هم بیماران و هم پرستارها....

اکثرا پیرمرد ها و پیرزن ها بودند . مرا یاد پدر بزرگ و مادر بزرگم میانداختند که دیگر نیستند و دلم خیلی هوایشان را کرده. اینها شبیه آنها هستند لبخندشان و صدای خس خس نفسشان. یکی گفت پسرم پرتقال را پوست میکنی؟ گفتم چشم پر پر کردم یک پر را خورد گفت خودت هم بخور عزیزم گفتم پدر جان میل به چیزی ندارم. لبخندی زد. مهربان و آرام

دیگری گفت قرصهایم را میدهی؟ پرستار گذاشته بود جلویش که بخورد. اجازه گرفتم و بهش دادم آمد بردارد بغض کرد گفت توان برداشتن قرصهایم را هم ندارم. کف دستش گذاشتم و آب به او دادم. خورد و گفت سلام بر حسین...

یکی را گفتند مرخص است گفتند زنگ بزن به پسرش، زنگ زدم پسرش گفت ببخشید میترسم کرونا بگیرم لطفا به برادرم زنگ بزنید. زنگ زدم برادرش گفت شما همراه بیمارید گفتم بله، ناراحت شد گفت پس چرا نگذاشتند من پیش بابام باشم، گفتم نه من همراه همه هستم....
پرستارها مرا یاد خاله هام میانداختند خیلی مهربان، خیلی پر روحیه اهل مدارا با مریض ها...

من یک روحانی ام کنار خیلی از روحانیون دیگر. روحانیونی که کار میکنند با اخلاص و بی سر و صدا. این روحانی ها جدیدند دیشب ندیده بودمشان. امروز دو تا روحانی هم آمده بودند دم در بیمارستان به نگهبان میگفتند کاری از ما بر میآید، او هم انگار برایش عادی بود میگفت صبر کنید تماس بگیرم.
چقدر اینجا خوب است چقدر برایم پر عبرت است....
2
0
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
از انرژی می پرسیم که پس چرا از انرژی درمانگرانش هیچ خبری نیست که مبتلایان به بیماری کرونا را با کمک گرفتن از تعالیم مرتاضان هندی درمان کنند؟ انرژی کجا رفته درمانگرت ؟ چرا کرده ای باز وی از سرت؟ تو قادر به درمان نه ای یا که او . نبرده است ز درمان درد هیچ بو؟ اگر قادر است او بدرمان درد. کدامین کرونائی در مان کرد؟
0
0
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
از انرژی می پرسیم که پس چرا از انرژی درمانگرانش هیچ خبری نیست که مبتلایان به بیماری کرونا را با کمک گرفتن از تعالیم مرتاضان هندی درمان کنند؟ انرژی کجا رفته درمانگرت ؟ چرا کرده ای باز وی از سرت؟ تو قادر به درمان نه ای یا که او . نبرده است ز درمان درد هیچ بو؟ اگر قادر است او بدرمان درد. کدامین کرونائی در مان کرد؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
آفرین
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
خدا قوت
0
0