۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۴۱۷۶۰
آیت الله فاضل لنکرانی:

حفظ جان انسان در رأس احکام فقهی است | کار پرسنل درمانی جهاد است

حفظ جان انسان در رأس احکام فقهی است | کار پرسنل درمانی جهاد است
استاد درس خارج حوزه ضمن تقدیر از کادر درمانی و پزشکی کشور در جهت مقابله با کرونا تأکید کرد که حفظ جان انسان در رأس احکام فقهی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم و عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی شیوع بیماری کرونا در کشور در پیامی ضمن بررسی ابعاد این قضیه به بیان توصیه هایی نیز در این رابطه پرداخته است.

متن پیام رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار به شرح زیر است»

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت همه برادران و خواهران ایرانی و مومن و انقلابی عرض سلام دارم و باید حوادثی که این روزها در کشور اتفاق افتاده و این ابتلاء بزرگی که به ویروس کرونا مردم عزیز ما خصوصا مردم عزیز و انقلابی استان قم به آن مبتلا هستند نکاتی را همه ما مورد توجه قرار دهیم.

اولین نکته این است که باید بدانیم تمام اینها امتحان الهی است. اگر یک انسان یا افراد متعددی مبتلا به کسالت می شوند خود مرض و کسالت یکی از امتحانات خداوند نسبت به بشر دارد. بشر همانطور که در حال سلامت در حال امتحان است که از سلامت خودش برای سعادت خودش و برای سعادت جامعه چگونه بهره می برد؛ از مبتلا شدن به کسالت هم در یک امتحان دیگری قرار می گیرد تا ببیند درجات ایمان و اعتقاد خودش به مبدا و معاد را بررسی کند.

انسان در اثر یکی از این امراض حالت یاس برای او به وجود آید یا نه ایمانش قوی تر شود و به خدا بیشتر پناه ببرد . این امراض برای همین است که درجات ایمانمان بالا رود. بالاخره عمر انسان تمام می شود اما وجود این کسالت ها انسان را در استحکام ایمان معین می کند و در این آزمایش بزرگ قرار می دهد.

من این خاطره را از مرحوم والد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) که ایشان در ایام زندگی به کسالت های فراوانی مبتلا بودند و همیشه در هر کسالتی این نکته را به ما می فرمود این کسالت ها مراتب توحید و مراتب ایمان من را بسیار قوی کرده و زمانی می فرمودند چرا خداوند در نماز برای برخاستن و نشستن فرموده ذکر بحول الله و قوته را بگویید مگر یک ایستادن و نشستن نیاز به حول و قوه خداوند دارد؟ حول و قوه خداوند باید برای مجموعه کائنات باید باشد، فرمودند در اثر کسالت هایی که پیدا کردم برای من مسجل شد که در کوچکترین و ساده ترین امور زندگی حول و قوه الهی دخالت دارد.

مقصودم از بیان این مطلب این است که مبادا برای کسی یاس و نا امیدی به وجود بیاورد. در کنار این کسالت ها درجه ایمان انسان را بالا برود و موفقیت در این امتحان به همین است که بتوانیم در این امتحان الهی یقین خود را نسبت به قیامت و عالم پس از دنیا بیشتر کنیم.

نکته دوم که باید عرض کنم تشکر از همه پزشکان، مسوولین و پرسنل بیمارستانها که امروز یک کار جهادی انجام می دهند . امروز حضور در بیمارستانها و درمانگاه ها و معالجه و رسیدگی به مریض هایی که به چنین ویروسی مبتلا هستند یقینا جهاد در راه خداست.

من از همه ی ایشان به سهم ناچیز خودم تشکر می کنم و خدا را شکرگزارم که برادر بسیار عزیز خودم به عنوان یکی از پزشکان در بیمارستان های قم مشغول انجام وظیفه است و حضور جدی و فعال دارد. دعا می کنیم خداوند پزشکان و پرستاران را حفظ کند و تا بتوانند جامعه ما را پرستاری و مراقبت کنند و امیدوارم با این بحران به وجود آمده علم پزشکی ایران رونق چندانی پیدا کند. این گرفتاری ها سبب می شود نواقصی که وجود دارد مسوولین به آن پی ببرند و آینده کشور تامین بشود.

نکته سومی که باید عرض کنم این است که قول و تشخیص پزشکان و سفارش هایی که ایشان می کنند بر هر انسانی لازم است. من خود که در کنار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بوده ام می دیدیم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست.

ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی گیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است. فقه شیعه به حدی مستحکم است که در راس واضح احکام فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد.

تمام این عباداتی که برای خداوند انجام می دهیم اگر مزاحمت با حفظ جان انسان داشته باشد این یک امر بسیار واضح در فقه و اصول ماست که در مساله تزاحم حفظ جان مقدمه بر اینهاست. نه تنها مقدم است در برخی از موارد فقهاء تصریح کرده اند کسی که روزه یا نماز برای او ضرر داشته باشد گرفتن روزه یا خواندن نماز بر او حرام است. ضوابط فقهی ما از جهت مراجعه، اعتماد و از نظر لزوم عمل به دستورات پزشکان بسیار روشن است.

امام خمینی(ره) در برخی فتاوای فرمودند اگر در زمستان کسی بخواهد برای گرفتن وضو به حیاط بروند و با آب سرد وضو بگیرد و سردی آب برای پوست او ضرر داشته باشد فرمودند قاعده لاحرج در آنجا جریان پیدا می کند و وضو را برطرف می کند. بنابراین مساله کاملا روشن است. امروز هم در رسانه های معاند با دین و شیعه و انقلاب دنبال این هستند که تقابلی بین طب و دین قرار دهند. مردم عزیز ما بیدار باشند که فقه ما بسیار منطقی و مستحکم و قوی ترین دستورات را در این حوزه دارد.

آخرین نکته ای که باید عرض کنم این است در روایاتی که داریم این مریضی ها علاوه بر این که ارتقاء معنوی انسان است و باعث افزایش یقین انسان نسبت به خداوند متعال است؛ خداوند برای این مریضی جایگاهی قرار داده است و آن را کفاره گناهان انسان قرار داده است. پیامبر (ص) فرمودند اگر مومن در بدن خودش چیزی که موجب اذیت او هست را داشته باشد خداوند از گناهان او صرف نظر می کند. این امراض کفاره گناهان ما هست. در این ماه مبارک رجب دعا می کنیم خداوند همه ما را از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاورد مسوولین را هرچه بیشتر برای خدمت به این ملت عزیز که همه چیزشان را برای اسلام و انقلاب فدا کردند؛ مصمم تر کند و قدم های بسیار بزرگی برای رشد و تعالی این نظام اسلامی ان شاء الله برداشته شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

محمدجواد فاضل لنکرانی/قم المقدسه/1330/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
تشکر از کادر درمانی بیمارستان ها . تقدیر از پزشکانی که با صبر و استقامت در حال تلاش برای مداوای بیماران و درمان ویروس کرونا هستند.
1
0
#کرونا_را_شکست_می_دهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
روایت جهاد سلامتی از زبان روحانی پرستار جهادی در بیمارستان های قم

دکتر توضیح داد که اینجا سه منطقه داریم . سیاه که مربوط به کسانی است که تست کرونایشان مثبت شده. مدل لباسی که باید بپوشید مثل آدم فضاییهاست . یک منطقه قرمز که مشکوکها آنجا هستند . شما آنجا میرید. آنجا هم قرنطینه است شما مثل همراه بیمارها خواهید بود چون خانواده شان اجازه ندارند بیایند داخل.

لباس سبز رنگی پوشیدم. دستکش و کلاه و ماسک و غیره. گفتند حاج آقا عمامه را هم باید در آوری.
وارد بخش شدم. یکی گفت حاجی این لباس آبی را بپوش بهتره. پوشیدم. حالا همرنگ همه شده بودم هم بیماران و هم پرستارها....

اکثرا پیرمرد ها و پیرزن ها بودند . مرا یاد پدر بزرگ و مادر بزرگم میانداختند که دیگر نیستند و دلم خیلی هوایشان را کرده. اینها شبیه آنها هستند لبخندشان و صدای خس خس نفسشان. یکی گفت پسرم پرتقال را پوست میکنی؟ گفتم چشم پر پر کردم یک پر را خورد گفت خودت هم بخور عزیزم گفتم پدر جان میل به چیزی ندارم. لبخندی زد. مهربان و آرام

دیگری گفت قرصهایم را میدهی؟ پرستار گذاشته بود جلویش که بخورد. اجازه گرفتم و بهش دادم آمد بردارد بغض کرد گفت توان برداشتن قرصهایم را هم ندارم. کف دستش گذاشتم و آب به او دادم. خورد و گفت سلام بر حسین...

یکی را گفتند مرخص است گفتند زنگ بزن به پسرش، زنگ زدم پسرش گفت ببخشید میترسم کرونا بگیرم لطفا به برادرم زنگ بزنید. زنگ زدم برادرش گفت شما همراه بیمارید گفتم بله، ناراحت شد گفت پس چرا نگذاشتند من پیش بابام باشم، گفتم نه من همراه همه هستم....
پرستارها مرا یاد خاله هام میانداختند خیلی مهربان، خیلی پر روحیه اهل مدارا با مریض ها...

من یک روحانی ام کنار خیلی از روحانیون دیگر. روحانیونی که کار میکنند با اخلاص و بی سر و صدا. این روحانی ها جدیدند دیشب ندیده بودمشان. امروز دو تا روحانی هم آمده بودند دم در بیمارستان به نگهبان میگفتند کاری از ما بر میآید، او هم انگار برایش عادی بود میگفت صبر کنید تماس بگیرم.
چقدر اینجا خوب است چقدر برایم پر عبرت است....
0
0
حسینی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
بر اساس آمارها بیش از 400 نفر بیمار کرونایی در استان گیلان بهبود یافته و مرخص شده‌اند.
0
0