۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۴۱۷۶۸
در چهارمین نشست از سلسله نشست های روایت حجره بررسی شد؛

زندگی، فعالیت ها و مواضع آیت الله منتظری (بخش دوم)

زندگی، فعالیت ها و مواضع آیت الله منتظری (بخش دوم)
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «روایت حجره» در راستای آشنایی با زندگی، فعالیت‌ها و مواضع آیت الله حسینعلی منتظری در حسینیه هنر قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قم، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «روایت حجره» در راستای آشنایی با زندگی، فعالیت‌ها و مواضع آیت الله حسینعلی منتظری به همت «انتشارات راه یار» در حسینیه هنر قم برگزار شد. آنچه می‌خوانید مشروح جلسسه دوم این نشست است.

اقدام احتیاطی مجلس خبرگان در انتخاب قائم مقام

محقق تاریخ معاصر اظهار داشت: در سال ۱۳۶۴ مجلس خبرگان در یک اقدام احتیاطی آیت الله منتظری را به عنوان مصداق رهبر بعد از امام خمینی (ره) معرفی کردند.

این محقق با اشاره به اینکه شرح وظایف مجلس خبرگان در محدوده انتخاب رهبری، نظارت بر صلاحیت او و انتخاب رهبر با احراز عدم صلاحیت رهبر فعلی است، ابراز کرد: آیت الله مومن که جناح‌های مختلف روی عدالت ایشان شکی ندارند، صراحتاً اعلام می‌کند که این اقدام مجلس خبرگان غیرقانونی بوده است و اعتراض خود را نیز بیان می‌کند. البته احتیاطا این انتخاب را انجام می‌دهند.

محقق تاریخ معاصر افزود: آقای هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود آورده است که در آن روز یا مخالفت جدی وجود نداشت و یا کسی جرئت اظهار مخالفت نداشت. فرج نژاد جامعه هدف تبلیغات صورت گرفته برای آیت الله منتظری را جامعه نخبگانی دانست و بیان داشت: متن جامعه به اندازه نخبگان تحت تأثیر تبلیغات واقع نشده بودند و نشانه آن نیز بحث‌هایی است که در جبهه‌ها و بین دلسوزان مردمی، بین مخالفان و موافقان آیت الله منتظری در می‌گرفت.

امام جمعه قزوین و اعلام قائم مقامی آیت الله منتظری

محقق تاریخ معاصر با بیان اینکه قرار بر مخفی باقی ماندن تصمیم مجلس خبرگان بود، گفت: برای اولین بار آیت الله باریک بین امام جمعه وقت قزوین، قائم مقامی آیت الله منتظری را در نماز جمعه این شهر اعلام کرد.

این محقق با اشاره به اینکه تعداد دیدار‌های مسؤولان کشور در این دوره با آیت الله منتظری از تعداد دیدار‌های آن‌ها با امام خمینی بیشتر است، افزود: مخالفت‌های جدی با آیت الله منتظری در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وجود داشته است، اما اسامی آن‌ها ذکر نشده است.

آیا امام (ره) با قائم مقامی آیت الله منتظری موافق بود؟

فرج نژاد عنوان کرد: در کتاب خاطرات آیت الله ابراهیم امینی آمده که در جلسه‌ای آیت الله مشکینی مباحث مطرح در مجلس خبرگان را مبنی بر قائم مقامی آیت الله منتظری را گزارش می‌دهد، امام حتی یک کلمه در این باره اثباتا و نفیا صحبت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: آیت الله امینی می‌گوید اشتباهی که در مورد انتخابات آیت الله منتظری به عنوان قائم مقام صورت گرفت، عدم مشورت با امام خمینی بود.

نویسنده کتاب «روزگار قائم مقامی» با بیان اینکه امام خمینی در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ در جلسات مختلف صراحتاً اعلام می‌کند که از ابتدا با قائم مقامی آیت الله منتظری مخالف بوده است، ابراز کرد: با وجود اینکه امام خمینی به دفعات متعدد، نظر دیگران را بر نظر خود ترجیح داده، امروز از طرف کسانی مانند محسن کدیور ـ که از تضعیف علمی امام خمینی (ره) عاجز هستند ـ ایشان را متهم به دیکتاتوری می‌کنند.

اقدامات سید مهدی هاشمی

وی به اقدامات سید مهدی هاشمی اشاره کرد و افزود: در انتخابات سال ۱۳۶۴ که آیت الله خامنه‌ای پیروز می‌شوند شب نامه‌هایی با عنوان‌های مانند مجمع حزب الله مجلس به طور وسیع پخش می‌شود که جهت گیری‌های آن علیه آیت الله خامنه‌ای است؛ وزرات اطلاعات و آقای ری شهری نسبت به این شب نامه‌ها حساس می‌شوند و دستور پیگیری می‌دهد.

فرج نژاد خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۶۵ یک خانه تیمی پُر از اسلحه‌های گروهک سید مهدی هاشمی کشف می‌شود و پس از آن سید مهدی هاشمی در مهر ماه سال ۱۳۶۵ خودش را تسلیم وزارت اطلاعات می‌کند.

محقق تاریخ معاصر بیان کرد: با روشن شدن ارتباط سید مهدی با ساواک و برخی از زندانیان دیگر، پس از ۶ ماه خودداری، سید مهدی هاشمی مجبور به اعتراف می‌شود و اعتراف او نیز از تلویزیون پخش می‌شود.

قهر آیت الله منتظری پس از دستگیری سید مهدی هاشمی

وی گفت: با دستگیری سید مهدی هاشمی آیت الله منتظری با کل نظام قهر می‌کند، تمام درس‌ها و دیدار‌های خود را تعطیل می‌کند و این بمب خبری در جهان می‌پیچد که «جنگ قدرت» در ایران آغاز شده است.

فرج نژاد به نقل قول مرحوم سید احمد خمینی از جلسه امام خمینی با آیت الله منتظری پس از دستگیری سید مهدی هاشمی اشاره کرد و عنوان داشت: در این جلسه که با حضور امام، آیت الله خامنه ای، آقای هاشمی رفسنجانی، سید احمد خمینی و میرحسین موسوی برگزار می‌شود، امام خمینی از آیت الله منتظری می‌خواهد که از اقدامات خود دست بردارد که آیت الله منتظری در جواب، آیه «لا یکلّف الله نفساً الّا وسعها» را می‌خواند و اشک‌های آیت الله خامنه‌ای از شدت ناراحتی، جاری می‌شود.

تهدید آیت الله منتظری و دستور مستقیم امام برای پخش اعترافات مهدی هاشمی

نویسنده کتاب «روزگار قائم مقامی» با اشاره به اینکه آیت الله منتظری از طریق آقایان هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی نسبت به پخش اعترافات مهدی هاشمی از تلویزیون هشدار می‌دهد، گفت: اعترافات سید مهدی هاشمی با دستور مستقیم امام خمینی پخش می‌شود و آیت الله منتظری نیز واکنش خاصی انجام نمی‌دهد.

محقق تاریخ معاصر اظهار داشت: در کیفرخواست مهدی هاشمی ۸ قتل وجود دارد، اما سید مهدی هاشمی نزدیک به ۳۰ قتل را به همراه باندش به ثبت رسانده است.

این محقق با اشاره شبهه‌های مطرح شده در مورد مباشر نبودن سید مهدی هاشمی در قتل‌های صورت گرفته، عنوان کرد: دادگاه وقت سید مهدی هاشمی را به خاطر مجموع اقداماتی که انجام داده بود به جرم «افساد فی الارض» محکوم به قتل کرد.

نقش سید هادی هاشمی در اقدامات سید مهدی هاشمی

وی با بیان اینکه نقش سید هادی هاشمی از سید مهدی هاشمی بیشتر بوده و برادرش را جهت دهی فکری کرده است، ابراز کرد: در سال ۱۳۶۶ سید مهدی هاشمی اعدام و سید هادی هاشمی، برادر او که رئیس دفتر آیت الله منتظری هم بود، به سمنان تبعید و بعد از مدتی از تبعید باز می‌گردد.

برخی، اختلاف امام خمینی و آیت الله منتظری را به اقدامات سید مهدی هاشمی تقلیل می‌دهند

محقق تاریخ معاصر با بیان اینکه برخی سعی دارند علت اصلی عزل آیت الله منتظری را سید مهدی هاشمی معرفی کنند، تصریح کرد: ملاک امام خمینی در نامه عزل، بیت آیت الله منتظری و تبدیل شدن آن به «کانال نفوذ» و همچنین «مدیریت نداشتن آیت الله منتظری» است.

فرج نژاد با اشاره به اینکه نویسنده فصل امام خمینی در کتاب «دایره المعارف تشیع» عمادالدین باقی است، خاطر نشان کرد: آقای باقی در این کتاب سعی می‌کند اختلاف امام خمینی و آیت الله منتظری را به اقدامات سید مهدی هاشمی تقلیل دهد که این خلاف واقعیت‌های تاریخی است.

نویسنده کتاب «روزگار قائم مقامی» با بیان اینکه محسن رضایی به عنوان فرمانده سپاه، حق رفت و آمد در بیت آیت الله منتظری را نداشت، گفت: سید مهدی هاشمی اعتراف می‌کند که با بدگویی‌های او و برادرش، آیت الله منتظری از ورود محسن رضایی ممانعت می‌کرد، در حالی که همزمان با این اتفاق، عبدالله نوری هفته‌ای یک بار با آیت الله منتظری دیدار داشت.

محقق تاریخ معاصر با بیان اینکه تصمیم امام خمینی برای عزل آیت الله منتظری چند ماه قبل از نامه عزل گرفته شده بود، عنوان کرد: سید احمد خمینی می‌گوید امام خمینی در پاییز ۱۳۶۷ تصمیم خود را برای عزل آیت الله منتظری گرفته و در جلسه قوا مطرح کرده بود.

خوانده شدن نامه آیت الله منتطری در BBC حجّت را برای امام تمام کرد

این محقق اظهار داشت: برخی این ادعا مطرح می‌کنند که با خواندن شدن نامه آیت الله منتطری در خصوص اعتراض به حکم اعدام منافقین، امام خمینی ناگهان عصبانی شده و تصمیم به عزل گرفته، در حالی که امام خمینی تصمیم خود را چند ماه قبل گرفته بود و خوانده شدن نامه در BBC حجّت را برای امام راحل تمام کرد.

وی به انتشار یک فایل صوتی در سال ۱۳۹۵ و آغاز جنگ روانی با عنوان «آیت الله اعدام» اشاره کرد و گفت: تأثیر این جنگ روانی، در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال بعد نمایان بود.

ترور‌های دهه ۶۰ و دلیل اعدام‌ها

فرج نژاد با اشاره به ترور مردم عادی در سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ بدست منافقین، عنوان کرد: پس از فروپاشی تیم‌های ترور سازمان مجاهدین تعدادی زیادی از منافقین وارد زندان‌ها می‌شوند؛ بعضی از منافقین توبه می‌کنند و از زندان‌ها بیرون می‌آیند؛ برخی توبه ظاهری انجام می‌دهند و برخی دیگر مطلقاً حاضر به توبه نمی‌شوند.

نویسنده کتاب «روزگار قائم مقامی» اظهار داشت: سازمان منافقین قصد عملیات «فروغ جاویدان» را دارد و طبق نقشه عملیات، مرحله پنجم، آزادسازی زندان‌ها بوده و منافقین زندان‌ها را آماده همکاری می‌دانستند.

محقق تاریخ معاصر با بیان اینکه سند‌های سانسور شده نشان می‌دهد منافقین در زندان، آماده برای همکاری با سازمان منافقین بوده اند و منتظر جرقه اند، ابراز کرد: در عملیات‌های فروردین و اردیبهشت منافقین که قبل از فروغ جاویدان انجام شد منافقین در زندان، کار انقلاب را تمام شده می‌دانستند و در زندان، مترسک‌هایی از امام درست می‌کردند و حتی با انجام عملیات مرصاد و شکست منافقین، برخی زندانی‌های سازمان منافقین، دست به ناآرامی می‌زنند.

وی به دستور امام خمینی برای محاکمه مجدد منافقین داخل زندان اشاره و تصریح کرد: کسانی که بر سر موضع خود باقی می‌مانند از لحاظ فقهی «بغی» (شورش کننده) محسوب شده و حُکم شان اعدام بود و کسانی هم از موضع خود دست برگشتند، آزاد شدند و یا به مجازت‌های کمتری محکوم شدند. وی افزود: هرچند تعداد دقیق کسانی که مجازات اعدام شدند، مشخص نیست، اما شواهد و نقل قول‌های افراد مسئول نشان می‌دهد که تعداد آن‌ها خیلی کمتر از آمار ارائه شده است. درحقیقت بزرگنمایی و سیاه نمایی زیادی توسط رسانه‌های ضدانقلاب و بعضاً داخلی انجام شده است. نیز آزادی بسیاری از این زندانیان مورد توجه و دقت قرار نگرفته است. در این موقعیت بود که رهبر معظم انقلاب، هشدار دادند که نباید جای شهید و جلاد عوض شود.

اعتراض آیت الله منتظری به مجازات‌های دهه ۶۰

نویسنده کتاب «روزگار قائم مقامی» بیان کرد: آقای منتظری با این دلیل که اعدام منافقین چهره نظام را تخریب می‌کند به اعدام منافقین اعتراض می‌کند، در حالی که خود او در اوایل انقلاب در سخنرانی معروفی، منافقین را به اعدام تهدید کرده است.

محقق تاریخ معاصر با بیان اینکه مخالفت آیت الله منتظری با اعدام منافقان، منشأ فقهی نداشته است، بلکه بر اساس اطلاعات غلط داده شده به او بوده است، گفت: آیت الله منتظری که در اوایل انقلاب، سازمان مجاهدین خلق را «منافق» خطاب می‌کرد، از مبنای خود باز می‌گردد و آن‌ها را «مجاهدین» خطاب می‌کند.

این محقق عنوان کرد: اولین جلسه برای تبیین حکم عزل آیت الله منتظری و تصمیم امام خمینی توسط مجمع روحانیون مبارز در اردیبهشت ماه ۱۳۶۸ در دانشگاه تهران توسط افرادی مانند مجید انصاری و سید حمید روحانی برگزارد شد. نمایندگان مجلس نیز در نامه‌ای به امام، تصمیم امام را صحیح دانستند. ذیل این نامه نام افراد مانند مهدی کروبی، اسدالله بیات زنجانی، محمدابراهیم اصغرزاده، سید هادی خامنه ای، هادی غفاری، مجید انصاری، رسول شهیدی محلاتی و اسحاق جهانگیری دیده می‌شود.

منتظری فاسد، فاسق و مفسد است

نویسنده کتاب «روزگار قائم مقامی» خاطر نشان کرد: در جلسه ۵/۱/۱۳۶۸ که آیت الله خامنه ای، هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی و علی مشکینی در آن حضور داشته اند، امام خمینی از صفات فاسد، فاسق و مفسد برای آقای منتظری استفاده می‌کند. محقق تاریخ معاصر بیان کرد: ماجرای فاسد، فاسق و مفسد خطاب شدن آیت الله منتظری توسط امام خمینی در کتاب «روزگار قائم مقامی» از قول سه راوی مختلف، حجت الاسلام سید حمید روحانی، آقایان اسدالله بادامچیان و جعفری گیلانی آورده شده است.

گفتنی است سلسله نشست‌های روایت حجره به همت «انتشارات راه یار» و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قم با هدف آشنایی با زندگی، فعالیت ها، افکار و تجربیات علما و شخصیت‌های حوزوی معاصر در حسینیه هنر قم برگزار می‌شود. جلسات اول و دوم و سوم این نشست‌های هفتگی به زندگی و اندیشه‌ها و فعالیت‌های آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی (با ارایه حجت الاسلام محسن اکبری شاهرودی) و آیت الله شهید سید محمدباقر صدر (با ارایه حجت الاسلام سید امید موذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر) و علامه سید جعفر مرتضی عاملی (با ارایه حجت الاسلام سید محمد مرتضی، فرزند و شاگرد علامه) اختصاص یافته است.


ارسال نظرات