۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۴۱۸۰۵

دعا‌های توصیه شده در هنگام شیوع بیماری‌های مسری

دعا‌های توصیه شده در هنگام شیوع بیماری‌های مسری
در این مطلب دعا‌هایی مجرب برای مقابله و درمان بیماری‌های مسری آورده شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، دعا در بهبود بیمار نقش تعیین کننده اى دارد و بسیارى از مردم اثرات شگفت آور دعا را در شفاى بیمارى هاى غیر قابل معالجه با چشم خویش دیده و آن را تجربه نموده اند. البته روشن است که این سخن به معناى نادیده گرفتن طب و دارو و جایگزینى دعا نیست. ولی میتوان از دعا بعنوان عامل معنوى در کنار عوامل مادى یاد کرد. با توجه به شیوع بیماری کرونا در این مطلب دعا‌هایی مجرب برای مقابله و درمان بیماری آورده شده است.

دعایی از امام علی علیه السلام در زمان شیوع بیماری
دعای زیر را که منقول از امام علی علیه السلام است در زمان شیوع بیماری‌ها در منزل بگذارید و بعد از هر نماز صبح" یا اول روز" بخوانید.

از مرحوم آیت الله العظمی سیّد احمد خوانساری نقل شده است که؛ در سال‌های دور بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر منازل یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند؛ مگر منازلی که در هر روز این آیات مبارک را پس از نماز صبح می‌خواندند که به آن‌ها هیچ صدمه‌ای وارد نشد! متن دعا این است:

بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ
قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ وَکَأَیِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ. مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ. قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ. حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. (بحار الانوار ج ۸۳ ص ۳۳۷)

دعای دفع تب شدید
از سلمان فارسی نقل است: به خدا سوگند، از روزی که حضرت فاطمه زهراسلام الله علی‌ها این دعا را به من آموختند آن را به بیش از هزار نفر در مکه و مدینه که همه مبتلا به تب شدید بودند تعلیم دادم و همه آن‌ها با قرائت این دعا صحت کامل یافتند.

متن دعا این است:
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ
بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورٌ عَلىٰ نُورٍ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ. الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ، وَأَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ، فِى کِتابٍ مَسْطُورٍ، فِى رَقٍّ مَنْشُورٍ، بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ، عَلىٰ نَبِیٍّ مَحْبُورٍ. الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ، وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ، وَعَلَى السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ مَشْکُورٌ. وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است؛ به نام خدای نور، به نام خدای نور نور، به نام خدای نور بر نور، به نام خدایی که تدبیرگر امور است، به نام خدایی که نور را از نور آفرید و سپاس خدایی را که نور را از نور آفرید و نور را در کوه طور فرو فرستاد، در کتابی بر نوشته، در ورقه‌ای گشوده، با اندازه‌ای درخور، بر پیامبری آراسته، سپاس خدای را که به عزّت یاد شود و به عظمت مشهور است و بر شادی و بدحالی سپاسگزاری شود، درود خدا بر آقای ما محمّد و خاندان پاکش. (مکارم الاخلاق ص۴۱۸؛ دلائل الامامة ص. ۲۸؛ بحارالانوار ج۹۲ ص. ۲۷)

دعا از امام صادق علیه السلام برای رفع بیماری
امام صادق علیه السلام فرمود: هر گاه در کنار مریضی بودی، دست خود را بر سر بیمار بگذار و این دعا را بخوان:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللَّهِ مُوسَى نَجِیُّ اللَّهِ عِیسَى رُوحُ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ص. مِنَ الْأَرْوَاحِ وَ الْأَوْجَاعِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَزَائِمُ مِنَ اللَّهِ لِفُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ (نام شخص و مادر او را می‌برد) لَا یَقْرَبُهُ إِلَّا کُلُّ مُسْلِمٍ وَ أُعِیذُهُ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ کُلِّهَا الَّتِی سَأَلَ بِهَا آدَمُ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ إِلَّا انْزَجَرْتِ أَیَّتُهَا الْأَرْوَاحُ وَ الْأَوْجَاعُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ.

پناه به نام خدا و به خدا و از خدا و بسوی خدا و آنچه خدا بخواهد و اینکه هیچ نیرو و حرکتی نیست. مگر به اذن خدا و اینکه ابراهیم دوست خدا و موسی نجات یافته خدا و عیسی روح خدا و محمد فرستاده. خدا- که درود خدا بر او و آل او و بر همه انبیاء- از باد‌ها و دردها. به نام خدا، به یاد خدا، و با استمداد از تقدیرات خدا، برای فلانی پسر فلانی، اقرار به اعتقادات ندارد مگر مسلمان، پناه می‏ برم به خدا با کلمات. تامه‏‌ای که حضرت آدمعلیه السلامخدا را با آن‌ها خواند تا توبه او پذیرفته شد، همانا او توبه‏ پذیر مهربانی است.‌ای دردها، با اجازه خداوند و کلمات مقدس شما را فراری می‏ دهم که خدایی جز او نیست. همانا هر کار و آفرینشی برای اوست، آفرین بر خدا آفریدگار عالمین.

سپس آیه الکرسی و سوره ‏های حمد و معوذتین (فلق و ناس) و اخلاص را هر کدام یک مرتبه و نیز ده آیه از سوره یس بخوان، بعد هم این دعا را بخوان:

اللَّهُمَّ اشْفِهِ بِشِفَائِکَ وَ دَاوِهِ بِدَوَائِکَ وَ عَافِهِ مِنْ بَلَائِکَ وَ تَسْأَلُهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ.

(خداوندا! با شفای خود او را شفا ده، و با دوای خود او را مداوا کن، و از بلاهایت او را عافیت بده، و سلامتی به او بده به حق محمد و آل محمد - که درود خدا بر او و بر آل او). (بحارالانوار ج. ۹۲ ص. ۱۶)

دعا براى رفع بیماری و ناخوشی‌ها

سید بن طاوس (ره) فرموده که ما تجربه کردیم، آن را بر روی کاغذی به همراه ده مرتبه یا اَللَّهُ، ده مرتبه یا رَبِّ و ده مرتبه یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ، بنویسید و پبش بیمار قرار دهید إنشاء الله خوب میشود.

این دعا عبارت است از:
یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکرُهُ شِفآءٌ یا مَنْ یجْعَلُ الشِّفاءَ فیما یشاءُ مِنَ الاْشْیاءِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مَحُمَّدٍ وَ اجْعَلْ شِفائى مِنْ هذَا الدّاءِ فىِ اسْمِک هذا.
اى که نامش دوا و ذکرش شفا است اى که بنهد شفا را در هر چیزى که خواهد درود فرست بر محمّد و آل محمّد و بنه شفاى مرا از این درد در این نامت. (مفاتیح الجنان، ص ۹۴۰)

/1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
نکات جزء۲۳
سوره یس
۱- میخواهی مشمول رحمت الهی شوی،تقوا نسبت به گذشته و آینده ات داشته باش(۴۵)
۲-سلام ،گفتاری از پروردگار مهربان است (۵۸)
۳-راه راست میدانی چیست؟ بندگی خدا(۶۱)
سوره صافات
۴- اجبار در تربیت نوجوان و جوان ،اثر ندارد ،بلکه باید به او آزادی انتخاب داد(۱۰۲)
۵- البته نوجوان و جوان باید نظر بدهند، ولی با تحقیق و دقت(۱۰۲)
سوره ص
۶- در مسیر خدا بر حرفهایی که دشمنان خدا میگویند ،صبر کن(۱۷)
۷- اگر بین مردم داوری کردی،به حق داوری کن،ستم نکن و به راه راست هدایت کن(۲۲)
۸- بسیاری از شریکان به هم ظلم میکنند،(۲۴)
۹- شتابزده داوری نکن(۲۴)
۱۰- عالمانه داوری کن,نه بدون تحقیق(۲۴)
۱۱- خطا کردی استغفار کن(۲۴)
۱۲- بین مردم به حق داوری کن و از هوس پیروی نکن(۲۶)
۱۳-مواظب باش ،هوای نفس تو را از راه خدا گمراه نکند(۲۶)
۱۴- خداوند کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام میدهند ،را مانند مفسدان قرار نمیدهد(۲۸)
۱۵- خداوند متقین را مانند فاجران قرار نمیدهد(۲۸)
۱۶- هر چه را دوست داری،به یاد خدا دوست داشته باش(۳۲)
۱۷- همیشه آخرت اندیش باش(۴۶)
۱۸-تکبر ورزیدن،برتری جویی مانع عبادت و عمل به دستورات خدا میشود(۷۶)
۱۹- مقایسه غلط ،باعث تکبر میشود،هیچ وقت خودت را با دیگران با معیار غلط مقایسه نکن(۷۶)
۲۰- شیطان قسم خورده همه را گمراه کند،ولی زورش به بندگان خالص خدا نمیرسد ،پس،،،(۸۲-۸۳)
سوره زمر
۲۱- مهمترین سرمایه تو،خود و خانواده ات هستی،مواظب این سرمایه ها باش(۱۵)
۲۲- به سخنان خوب گوش بده و از بهترین آن تبعیت کن (۱۸)
۲۳- قیامت به ستمگران (که گزند عذاب را میبینند) گفته شود: بچشید آنچه می کردید (۲۴)
۲۴- تکذیب آیات الهی ،خواری در زندگی دنیا و عذاب آخرت را به دنبال دارد(۲۶)
0
0