۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۴۱۸۸۰

"الجزائر، سرزمین قهرمانان اسلامى"

با توجه به درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید هادى خسروشاهى در این نوشته به معرفی کوتاه کتاب "الجزائر، سرزمین قهرمانان اسلامى" پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید هادى خسروشاهى در این نوشته به معرفی کوتاه کتاب "اجمالى از تاریخ معاصر الجزائر سرزمین قهرمانان اسلامى" ایشان پرداخته ایم. انتشارات كلبه شروق و سماط چاپ اول این کتاب را در سال 1379 ش منتشر کرده است.

در مقدمه این کتاب درباره مطالب کتاب چنین آمده است:

مطالب این نشریه، نخست طى دو مقاله، در دو شماره مجله ماهانه علمى و دینى «مکتب اسلام» نشریه حوزه علمیه قم، چاپ شده بود. این بحث، در واقع به مناسبت آغاز هشتمین سال نبرد خونین در الجزائر، سرزمین قهرمانان اسلام، نوشته شد و روى این اصل، بعضى از مسائل و جملات آن، چنانکه مى خوانید، مربوط به اوضاع همان روزها است .... ولى اینک روى جهاتى، همان مطالب را بدون تغییرات، در این نشریه مى آوریم، و فقط جملاتى کوتاه بدان افزوده و در تنظیم قسمت هاى آن در چاپ مستقل ترتیب خاصى داده ایم که تا حدى براى خوانندگان محترم جالب تر باشد.

البته ما یادداشت هاى زیادى در باره «الجزائر» ـ که جزئى از سرزمین بزرگ اسلامى ما است ـ داریم و امیدواریم که در آینده به طور مستقل و یا در بخش «جهان اسلام» مجله «مکتب اسلام» به نشر آن موفق شویم. ولى اکنون که الجزائر مقدمات آزادى خود را بازیافته و به استقلال رسیده است، این نشریه را به عنوان ارمغانى ناچیز از مردم مسلمان ایران، به ملت برادر الجزائر تقدیم مى داریم؛ باشد که دلیلى بر شریک و سهیم بودن ما در دردها و رنجها و آلام و مصیبات مردم الجزائر محسوب شود.

همچنین در مطالب کتاب پس از مقدمه به موارد زیر اشاره شده است:   

  1. ملت مسلمان زنده
  2. از الجزائر چه‌ مي‌دانيد؟
  3. احزاب‌ و جمعيت‌هاي‌ اسلامي‌

احتراق در منطقه اسلام و ما چه مي خواهيم؟   

  1. هشتمين‌ سال‌ جهاد
  2. وضع كنوني الجزاير
  3. بيانيه‌اي‌ از الجزائر
  4. ما چه‌ مي‌گوئيم‌ و چه‌ مي‌خواهيم‌؟

نقش اسلام و مساجد در پيروزي نهضت الجزاير   

  1. نقش اسلام در پيروزي نهضت الجزاير
  2. عامل پيروزي نهضت الجزاير

امير عبد القادرو حكومت شيعه در الجزاير   

  1. تلمسان امير عبدالقادر و حكومت شيعه در الجزاير

حركت اسلامي الجزاير از اغاز دعوت تا ارشاد تا مبارزه و جهاد

  1. حركت اسلامي معاصردر الجزاير
  2. سابقه تاريخي مبارزه
  3. مافياي ارتش، عامل كشتار
  4. جبهه نجات اسلامي و جماعت اسلامي مسلح
  5. ديدگاههاي امير جماعت مسلح
  6. ايران، الجزاير و انقلاب اسلامي

برش هایی از کتاب:

نهضتهاى ملى ـ اسلامى الجزائر

 تاریخ جنبش هاى ملى و انقلابهاى ضداستعمارى الجزائر را فهرستوار مى توان چنین بیان نمود: سال 1830 ـ 1847 م انقلاب شیخ عبدالقادر. سال 1845 ـ 1847 م شورش ابومعزه در کوه هاى ظهره. سال 1852 ـ 1854 انقلاب محمدبن عبداللّه در جنوب و این انقلاب مدت 20 سال به واسطه پسر وى سیدى سلیمان، ادامه یافت. سال 1851 ـ 1854 انقلاب ابو بغلۀ در منطقه قبایل. سال 1857 ـ انقلاب لالا فاطمۀ در منطقه جرجره. سال 1859 انقلاب بنى سناسن در مرز مراکش. سال 1863 ـ 1864 انقلاب اولاد سیدى شیخ در جنوب. سال 1870 ـ 1871 انقلاب مهمى به رهبرى شیخ حداد و مقرانى. سال 1916 ـ انقلاب اوراس.

جنایات فرانسه در الجزائر

در طول صد و سى و یک سالى که از اشغال الجزائر، به وسیله نیروهاى متجاوز فرانسه مى گذرد، چه جنایات و فجایعى در این سرزمین بوقوع پیوسته است؟ بطور کامل معلوم نیست، ولى ما نمونه هائى از آن را براى شما نقل مى کنیم تا اجمالا بر جنایات استعمار، در گوشه اى از جهان اسلام پى ببرید. «... فرانسویان همه مردم یک شهر کوچک را جمع کرده و به سوى بیابانى که آب و باتلاق داشت سوق دادند، آنها قبلا در آن باتلاقها نفت ریخته بودند و وقتى که مردم اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ، به آنجا رسیدند، همه را به مسلسل بستند، مردم بى سلاح و بى پناه خود را به آب و باتلاق انداختند، ولى فرانسویه ا باتلاقها را آتش زدند، و سرانجام معلوم شد که عده افرادى که کشته و غرق شده و یا سوخته اند 70 هزار نفر بوده است». /ن ۶۰۲/ش

 



ارسال نظرات