۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۴۱۹۴۸
بازی در زمین ابتلا!

حاشیه‌ای بر اصرار مدیران فوتبال به برگزاری لیگ برتر به‌رغم شیوع ویروس کرونا

حاشیه‌ای بر اصرار مدیران فوتبال به برگزاری لیگ برتر به‌رغم شیوع ویروس کرونا
مــرغ آقایان همچنان یک پا دارد و با وجود نگرانی‌های جامعه فوتبال، اصرار عجیبی به برگزاری بازی‌های لیگ وجود دارد، چراکه با وجود تمام نگرانی‌ها، مسئولان فدراسیون فوتبال بر این باورند که عدم حضور هواداران در ورزشگاه‌ها می‌تواند مانع از ابتلای عوامل برگزار‌کننده مسابقه به ویروس کرونا باشد!
به گزارش خبرگزاري رسا، بعد از الهام شیخی، فوتسالیست قمی که در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد، این‌بار نوبت به احمد آهنگی یکی از مربیان قدیم و چهره قدیمی فوتبال رشت، مدیرعامل و سرپرست سابق باشگاه سپیدرود بود که به دلیل ابتلا به این بیماری جان به جان آفرین تسلیم کند!

اتفاقی که نگرانی‌های جامعه فوتبال را بابت عدم لغو بازی‌های لیگ بیشتر کرده، آن هم در حالی که با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و نظر به شرایط ویژه هفته پیش‌رو، پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده برای حفظ سلامت جامعه ورزش، تمامی باشگاه‌های ورزشی (غیر از فوتبال) و سالن‌های ورزشی و استخر‌ها اعم از خصوصی و دولتی به مدت صرفاً یک هفته (از۱۰اسفند) تعطیل شدند و طی این مدت باید ضدعفونی شوند. کلیه ورزشگاه‌ها نیز به جز اماکن ورزشی که برای آمادگی تیم‌های ملی یا باشگاهی نیاز به امکانات دارند تا ۱۶ اسفند تعطیل هستند. در خصوص فوتبالی‌ها، اما برگزاری بازی‌ها بدون حضور تماشاگران تنها تصمیمی است که تاکنون اتخاذ شده است!

فرهاد مجیدی جزو اولین نفراتی بود که به این مسئله اعتراض کرد: «ارزش جان انسان‌ها از فوتبال، لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا خیلی‌خیلی بیشتر است. جواد نکونام هم با اشاره با آلودگی اماکن عمومی از جمله هواپیما‌ها تأکید داشت که فوتبالیست‌ها، مربیان و داوران هم جزو مردم هستند، نه یک مشت آدم آهنی!

سعید آذری نیز با انتشار جمله «فوتبال به چه قیمتی» در صفحه شخصی خود اعتراضش را نشان داده بود. فرزاد سیری، دبیر هیئت فوتبال گیلان نیز با توجه به اینکه تعدادی از بازیکنان و عوامل اجرایی سپیدرود کرونا گرفته‌اند و برخی هم به مشکوک به گرفتن این بیماری بودند، تأکید داشت که بازی‌های نمایندگان گیلان باید حداقل یکی، دو هفته به تعویق بیفتد. افشین ناظمی، مدیرعامل باشگاه سپیدرود نیز از مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خواسته بود که تصمیمی منطقی و انسانی اتخاذ کنند. محمد نوری، کاپیتان پارس جنوبی جم هم با انتشار تصویری از خود با ماسک در اینستاگرامش نوشت: «کرونا برای فوتبالیست‌ها هم خطرناک است.» مهرداد بایرامی نیز آورده است: «به خاطر خانواده‌هایمان بازی‌ها را تعطیل کنند.» محمد احمدزاده، سرمربی ملوان نیز با اشاره به اینکه در تیمش هر کس یک عطسه هم کند به اردو نمی‌برد در اعتراض به عدم تعطیلی لیگ می‌گوید: «در ایتالیا یک نفر یک عطسه کرد، لیگ را تعطیل کردند. در اینجا با این همه مشکل لیگ را تعطیل نمی‌کنند. نباید همه چیز را با سیاست قاطی کرد.» مهرداد بایرامی، بازیکن گل‌گهر هم با به میان کشیدن بحث خانواده‌ها خواست تا به‌خاطر نگرانی آن‌ها هم که شده بازی‌ها لغو شود.

اما با وجود آنکه اکثر رویداد‌های ورزشی تعطیل شده و بسیاری از مردم برای پیشگیری به دورکاری روی آورده‌اند و علاوه بر دانشگاه‌ها و مدارس، بسیاری از کارمندان هم شیفت‌های‌شان کاهش یافته، مسئولان فدراسیون فوتبال به بهانه گرفته شدن میزبانی دیدار‌های ملی حاضر به لغو بازی‌های لیگ نیستند. حال آنکه در صورت ابتلای فوتبالیست‌ها و مربیان به این بیماری نیز میزبانی ایران در بازی‌های ملی به خطر می‌افتد. مسئله‌ای که بعد از ابتلای برخی بازیکنان سپیدرود به کرونا نگرانی در این خصوص را افزایش داده، آن هم در شرایطی که بعد از دربی اصفهان سپاهانی‌ها اعلام کردند که شش بازیکن این تیم به ویروس کرونا مبتلا شدند.

زهره هراتیان، عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، اما بعد از اعتراض‌های اخیر می‌گوید که طی امروز و فردا در خصوص تعطیلی بازی‌های لیگ تصمیم‌گیری می‌شود: «درباره این موضوع باید مسئولان تصمیم‌گیری کنند و فقط نظر کمیته پزشکی مطرح نیست. من می‌دانم این دغدغه مسئولان است و امروز و فردا تصمیماتی را در این رابطه می‌گیرند تا نگرانی‌ها برطرف شود.»، اما جالب‌ترین مسئله این است که عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در حالی به رعایت نکات ایمنی توسط ورزشکاران و مربیان تأکید دارد (دست ندادن و رعایت فاصله یک متری) که این سؤال پیش می‌آید که چطور امکان دارد فوتبالیست‌ها در بازی‌های لیگ بتوانند با رعایت فاصله یک متری بازی کنند؟!

لغو نشست‌های خبری قبل از بازی‌ها می‌تواند اتفاق خوبی باشد و نوید اینکه مسئولان برگزار‌کننده بازی‌ها با مورد توجه قرار دادن دغدغه جامعه فوتبال و البته خانواده‌های آن‌ها برای یکی، دو هفته هم که شده رقابت‌های لیگ را لغو کنند تا شرایط اندکی تحت کنترل درآید، خصوصاً که اهمیت این مسئله حتی فیفا را نیز بر آن داشته تا برگزاری بازی‌های ملی و انتخابی جام جهانی را لغو کند و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز قرار است در همین راستا و بررسی تأثیر این بیماری در رقابت‌های فوتبالی آسیا تشکیل جلسه دهد. جلساتی که شاید مسئولان فوتبال ایران را نیز ترغیب کند تا با در نظر گرفتن اهمیت سلامت ورزشکاران، مربیان و داوران از اصرار خود بر برگزاری بازی‌های لیگ کوتاه بیایند و با لغو رقابت‌های لیگ اندکی هم که شده از دغدغه‌های ناشی از این بیماری که جامعه ورزش و فوتبال را درگیر کرده، بکاهند.

بدون تردید برگزاری رقابت‌های لیگ طبق برنامه و به پایان رسیدن این مسابقات در تاریخ مقرر می‌تواند باعث عدم تداخل آماده‌سازی تیم ملی در مسیر جام جهانی باشد، اما اصرار در این مورد وقتی پای سلامت ورزشکاران و دیگر عوامل برگزار‌کننده مسابقات در میان باشد بدون شک جایز نیست، آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت و فدراسیون پزشکی ورزشی مدام به عدم حضور در اماکن عمومی و رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از کرونا تأکید دارند.

اما آیا به این مسائل مهم در جلسه بعدی آقایان توجهی می‌شود یا کماکان مرغ مسئولان برای برگزاری بازی‌های لیگ یک پا خواهد داشت که این بدون تردید با توجه به ابتلای برخی فوتبالیست‌ها به کرونا، بی‌توجهی مفرط به سلامت ورزش در کشور است./1360/
ارسال نظرات