۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۴۲۰۲۱
از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی؛

خداشناسی پاسخ به سؤالات و شبهات

خداشناسی پاسخ به سؤالات و شبهات
پاسخ‌ها چون از رسانه عمومی پخش می‌شده است، قابل استفاده عموم است، در نتیجه از ورود به مباحث عمیق و تخصصی در این کتاب پرهیز شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب خداشناسی پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را روانه بازار نشر کرده است.

مؤلف کتاب را که صرفاً شامل مباحث توحیدی می‌باشد در شش بخش به رشته تحریر درآورده است:

شناحت توحید، خداوند، آفرینش، امتحان الهی، خداوند

همچنین او در مقدمه کتاب درباره انگیزه و شکل کتاب چنین می‌نویسد:

تبلیغ و تبیین شریعت محمد و دفاعِ از آن نعمت بزرگ، لطفی عظیم الهی است و سعادتی فخیم، این نعمت عظمی-به برکت خون شهدا و در پرتو خورشید انقلاب اسلامی-نصیب بنده و جمعی از دوستان شده است، تا با پاسخ‌گویی به پرسش‌های اقشار مختلف مردم گامی در دفع شبهات و شکوک برداشته شود. برادران و خواهران ایمانیم همواره پیشنهاد می‌کردند آنچه در قالب پرسش و پاسخ از شبکه سراسری رادیو معارف پخش شده، در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد و اکنون این خواسته به همت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق سپاه تحقق یافته است.

در این مقدمه کوتاه توجه به چند نکته مفید است:

۱- اصل مطلب در قالب گفتاری و غالباً محاوره‌ای ارائه شده و تبدیل آن به متن نوشتاری با وجود دشواری کار در برخی موارد، به انسجام و اتقان و ساختار اصلی مطلب لطمه زده، و طبیعت جذاب آن را تغییر داده است.

۲- پاسخ‌ها، چون از رسانه عمومی پخش می‌شده است، علی‌الاصول باید قابل استفاده عموم باشد، در نتیجه اغلب از ورود به مباحث عمیق و تخصصی پرهیز شده است. البته در مجموع-چنانچه به کرات اظهار می‌شود-برای عوام و خواص هر دو قابل استفاده است.

۳- طرح مباحث علمی و تعلیم و آموزش مطالب دقیق به صورت پرسش و پاسخ یکی از راه‌های مفید و موفق است. چنانکه از قدیم الایام روشی سقراطی (روش پرسش و پاسخ) از بهترین روش‌های تعلیم و تعلم بوده است.

خداشناسی پاسخ به سؤالات و شبهات

برشی از کتاب:

مؤلف در بخش اول از این کتاب در صفحه 43 در پاسخ به پرسش کودکان از توحید چنین می‌آورد:

گاهی کودکان می‌پرسند که اگر همه چیز را خدا آفریده است، خدا را چه کسی آفریده؟با چه بیانی می توان به این پرسش در سطح فهم او پاسخ داد؟

پاسخ: با مثالی ساده پاسخ را می‌دهیم که در سطح فهم او باشد و از کودک پرسیده می‌شود، شوری این غذا از چیست؟ او می‌گوید: از نمک، آنگاه می‌پرسیم: شوری نمک از چیست؟ گوید: از خودش، آنگاه توضیح می‌دهیم: همه موجودات هستی خود را از خدا گرفته‌اند و هستی خدا از خود اوست.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی در بخش دیگری از کتاب عناوین آن را چنین برمی‌شمارد:

آفرینش- اولین، آفرینش-چهره انسان، آفرینش سیارات، هدف آفرینش عالم، آفرینش انسان-چرائی، آفرینش انسان-کمال و آفرینش انسان-هدف.

وی در ادامه در توضیح هدف از آفرینش انسان در صفحه 87 کتاب چنین می‌نویسد:

پرسش: با توجه به اینکه خداوند بی‌نیاز مطلق است، هدف از خلقت چیست؟

پاسخ: به این پرسش از دو جهت می‌توان پرداخت: اول از جهت فاعل و خالق و دوم از جهت فعل و مخلوق.

در نگاه اول به درستی این سخن اعتراف می‌شود که همواره و در هر فعلی هدف فاعل مطرح نیست؛ مانند خریدکردن لباس برای فرزندان که هدف رساندن نفع به حال دیگران است نه فاعل. همواره چنین نیست که منفعت به فاعل برگردد. خداوند که بی‌نیاز مطلق است خلقت را به سبب نیاز آفرینش اراده کرده است. در خلقت خداوند، هدف فعل مطرح است نه هدف فاعل؛ بی‌نیازی خداوند دلیل این سخن است.

هدف خداوند متعال از آفرینش، تأمین نیازهای مخلوق است. ما انسان‌های معمولی وقتی کاری را انجام می‌دهیم در مقابل پرسش چرایی علتی را با لفظ «برای اینکه» ارائه می‌کنیم که بیانگر نفع آن فعل برای ماست؛ نفعی که به خودمان برمی‌گردد؛ چرا درس می‌خوانی؟ برای اینکه دانا شوم. چرا دانا شوی؟ تا توانا شوم. چرا توانایی و دانایی؟ برای جبران نقص‌های وجودی خودم.

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم:

شناخت عقاید و جهان‌بینی مقدمه تکامل و سعادت بشر است و فراگیری آن، که «فقه اکبر» نامیده می‌شود و اساس و ریشهٔ همه معرفت است، همان معرفتی که در کلام امیرمومنان علی باعث نورانیت دل می‌گردد (المَعرِفَةُ نورُ القَلبِ) این نوشتار گامی به سوی آن معرفت الهی است.

موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب خداشناسی پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را در ۱۲۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۸۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات