۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۶۴۲۰۹۹
مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرا بروجن تشریح کرد؛

مهمترین رسالت حوزه‌های علمیه در قبال بیانیه گام دوم انقلاب

مهمترین رسالت حوزه‌های علمیه در قبال بیانیه گام دوم انقلاب
صفری گفت: وظیفه و رسالت حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت در قبال بیانیه گام دوم انقلاب در دو بخش محتوایی و اجرایی شکل می‌گیرد.
خانم فاطمه صفری، مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) بروجن، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، در خصوص رسالت روحانیون و تشکل‌های دینی در قبال این بیانیه گفت: وظیفه و رسالت حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت در دو بخش محتوایی و اجرایی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رسالت جامعه روحانیت در بخش محتوا استخراج مؤلفه‌های فرهنگ و سبک زندگی، تبیین این آموزه‌ها و در نهایت ترویج آن‌ها است، افزود: در مقام اجرا نیز فرهنگ سازی، درون‌ریزی کردن و نهادینه سازی فرهنگ و سبک زندگی بر عهده حوزه و روحانیت است.

خانم صفری با تأکید بر اینکه رسالت حوزه‌های علمیه در قبال بیانیه گام دوم انقلاب تنها در استخراج، تبیین و ترویج خلاصه نمی‌شود، ابراز کرد: وظیفه حوزه و روحانیت تا آنجاست که فرهنگ و سبک زندگی در عمق جان آحاد جامعه بنشیند و در نهاد‌ها و مراکز نظام تبدیل به یک فرهنگ بالفعل شود که اگر چنین شد فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در متن زندگی و رفتار همه افراد جامعه و نیز همه ارکان نظام پیاده خواهد شد و تحقق آن به معنای شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.

وی داشتن انگیزه، شور و نشاط کافی برای فعالیت‌های جهادی را یکی از مؤلفه‌های تمدن سازی بیان کرد و گفت: انگیزه‌های دینی قوی‌ترین انگیزه‌ای است که سبب شور و نشاط پایدار برخاسته از شعور می‌شود؛ به یقین روحانیت کارشناس دین و کارآمد تنها کسی است که می‌تواند از عهده این انگیزه بخشی و نشاط آفرینی به خوبی بر آید.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) بروجن با اشاره به گذشت یک سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب و نقش حوزه و کارکرد آن بیان کرد: اگر در این مورد دقیق بنگریم خواهیم دید که در دو بخش ابزاری و محتوایی می‌توان این بیانیه رامورد واکاوی قرار داد.

وی اضافه کرد: در بخش ابزاری که مصادیق آن تمدن، تکنولوژی، صنعت، اختراعات، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین المللی و تبلیغات است تا حدودی با تعامل سایر ارگان‌ها قابل دستیابی است، اما این می‌تواند آغاز کار باشد؛ در بخش محتوایی نیز که شامل فرهنگ و سبک زندگی می‌شود به دلیل گستردگی می‌توان آن را برای روحانیت در مقایسه با سایر اقشار، واجبی عینی قلمداد کرد.

خانم صفری با تأکید بر اینکه در تمدن نوین اسلامی، فرهنگ و سبک زندگی باید بر اساس آموزه‌های اسلامی شکل گیرد و این یک اصل است، تصریح کرد: برای تحقق این امر باید سبک زندگی اسلامی در جامعه نهادینه و فراگیر شود که در این بین حوزه‌های علمیه تا حدودی نقش آفرین بوده اند.

وی با ابراز تأسف از اینکه بیشتر فعالیت‌های یکسال اخیر بسیاری از دستگاه‌ها در راستای تببین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب تنها در قالب همایش و نشست صورت گرفته است، گفت: دیگر حرف زدن صرف کافی است، باید با همه توان وارد میدان عمل شویم که در این راستا حوزه‌های علمیه اقدامات خوبی با همکاری آستان قدس رضوی داشته اند که بزودی شاهد نتایج و اثرات آن در جامعه خواهیم بود.

خانم صفری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت جوانان در پیشبرد امور کشور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در منشور گام دوم انقلاب دو بار فرمودند: «جوانان باید شانه‌های خود را به زیر بار مسؤولیت دهند» به یقین محقق شدن این امر با اعتماد، تحویل مسؤولیت‌ها و مدیریت‌های کلیدی نظام به نسل جوان و فرصت دادن به این نسل محقق می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مخاطب اصلی بیانیه دوم انقلاب جوانان و آینده سازان انقلاب اسلامی هستند، ابراز کرد: در گام دوم باید جامعه سازی و تمدن سازی محقق شود که تحقق هر دو مقوله، پیشرفت در همه ابعاد را می‌طلبد؛ عملیاتی کردن آن نیز با روحیه و کار جهادی همه اقشار خصوصا جوانان امکان پذیر است.

وی نقش فضای مجازی و رسانه را نیز در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب مهم و کلیدی دانست و افزود: باید بتوانیم قدرت انتخاب مردم در عرصه فضای مجازی را مبتنی بر معارف و آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی ارتقا داده و واقعیت‌هایی را که رسانه‌های غربی سعی در تضعیف آن دارند، واقع نمایى کنیم.

خانم صفری با بیان اینکه ما در جنگ نامتقارن رسانه‌ای قرار داریم، گفت: امروز در کشور با تکنیک‌هایی مواجه هستیم که رسانه‌های غربی بسیار حرفه‌ای با راست نمایی دروغ‌های خود سعی در ایجاد یاس و ناامیدی در مردم را دارند؛ رسانه‌ها باید ظرفیت‌های پرسش گری و مطالبه گری را ایجاد کرده و مسؤولان را وادار به پاسخگویی کنند./۹۴۵۷/ت310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات