۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۴۲۱۴۵

۵۴ هزار ماسک در انبار دیجی‌کالا بود

۵۴ هزار ماسک در انبار دیجی‌کالا بود
مدیرکل تعزیرات استان تهران گفت: در ارتباط با دیجی‌کالا یک رقم حدود 54 هزار عدد ماسک توسط تعزیرات کشف شد که خب شاید خبری که بیش از این عدد را اعلام کرده بود مبنای کارشناسی نداشته یا اشتباه بیانی بوده است یا اشتباه محاسباتی صورت گرفته بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، ضلع سوم مهم‌ترین اخبار و تحولات حول ماجرای شیوع کرونا در ایران، ضلع سوم همیشه در صحنه و اعصاب خرد کن. ضلع سوم بی‌انصاف و به قول مهران مدیری، مجری برنامه دورهمی، کفتارصفتی که از هر شرایطی برای کسب سود و پرکردن جیب خود استفاده می‌کند و اندک اعتقادی به هیچ‌کدام از ارزش‌های انسانی ندارد. ضلع سوم در ارتباط با محتکرانی است که متاسفانه این روزها ذیل هر مساله‌ای که نمی‌دانم اسمش را چه می‌شود گذاشت، فرصت‌طلبی، عدم نظارت، باگ قانونی و... حسابی جولان می‌دهند و روی جان مردم قمار می‌کنند. کسانی که اگر خطرشان بیشتر از ویروسی همچون کرونا نباشد، حتما از آن کمتر نیست. لابه‌لای اخبار مختلف این روزها درباره کرونا، مکررا از پلمب و کشف و ضبط هزاران و میلیون‌ها ماسک، دستکش و ماده ضدعفونی‌کننده و... می‌شنویم. فلان داروخانه چند هزار عدد ماسک را در انبارش احتکار کرده بود، فلان فروشنده اینترنتی چند میلیون و چند هزار ماسک و دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده را در انبارهایش دپو کرده بود، بهمان انباردار و... فلان میلیون عدد از اقلام بهداشتی را احتکار کرده بود تا در زمان کمبود به چند برابر قیمت بفروشد و... .

     ماجرای احتکار ۵ میلیون ماسک

این جا و در بین همین خبرها هم اما یک مساله دوباره جنجال‌آفرین شد و آن خبر احتکار پنج میلیون ماسک توسط دیجی‌کالا، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی بود. ضاربیان، رئیس شعبه 62 سازمان تعزیرات حکومتی از کشف پنج میلیون ماسک بهداشتی در انبار بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی‌کالا خبر داد و گفت: «با استعلامی که از وزارت بهداشت انجام دادیم دیجی‌کالا حق عرضه و فروش ماسک را نداشته است و این حجم از ماسک‌های کشف شده هم مصداق احتکار و هم عرضه خارج از شبکه است. از سایر انبارها نیز بازدید انجام خواهد شد و اگر تخلفی رویت شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.» وی درخصوص سرنوشت ماسک‌های کشف شده نیز بیان کرد: «این کالاها برای عرضه در بازار به مراکز مجاز تحویل خواهد شد و همچنین با صاحبان آن نیز برخورد قانونی انجام می‌شود.»

     دیجی‌کالا: 34 هزار ماسک بود، نه 5 میلیون

واکنش‌ها پیرامون این خبر جنجالی حسابی بالا گرفت و کار حتی به کمپین و تشویق به تحریم خرید از این فروشگاه اینترنتی هم رسید. دیجی کالا هم البته ساکت نماند و بعد از اعلام این خبر بیانیه‌ای را صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «صبح امروز در حالی که همکاران عملیاتی ما، علی‌رغم نگرانی‌ شیوع ویروس کرونا، در حال آماده‌سازی و ارسال ماسک‌های سفارش گذاشته شده مشتریان دیجی‌کالا بودند، ماموران سازمان تعزیرات حکومتی به مرکز پردازش دانش مراجعه کردند و بدون توضیح 34 هزار عدد ماسک فروخته شده به مشتریان دیجی‌کالا را جمع‌آوری کردند. در حالی که طبق صورت‌جلسه سازمان تعزیرات 34 هزار ماسک موجود بوده است، این عدد در گزارش پنج میلیون عدد عنوان شد. لازم به ذکر است که کلیه این 34 هزار عدد ماسک در چندین روز پیش به فروش رفته و به نوبت در حال آماده‌سازی و ارسال به مشتریان بوده‌ است. ضمنا دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود از فروش این ماسک‌ها هیچ انتفاع مالی نداشته و این ماسک‌ها را با قیمت خرید به فروش رسانده است. براین اساس هرگونه ادعای احتکار و سوءاستفاده از ارائه این خدمات به هموطنان در سراسر ایران، بی‌اساس، مغرضانه و کذب کامل است.»

     مدیرکل تعزیرات: 54 هزار ماسک در انبار دیجی کالا بود

پیرو اطلاع از صحت و سقم ادعای طرفین با محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران گفت‌وگو کردیم و او در این باره به «فرهیختگان» گفت: «ما انبارهای مختلفی را شناسایی و بازدید کرده‌ایم و از هرکدام یک رقمی اقلام کشف شده است. تقریبا شاید اگر در مجموع حساب بکنیم چیزی حدود پنج میلیون ماسک، حدود پنج کانکس یا کانتینر دستکش یکبارمصرف و یک مقدار مایعات ضدعفونی‌کننده و... توسط تعزیرات کشف و ضبط شده است. در ارتباط با دیجی‌کالا هم یک رقم حدود 54 هزار عدد ماسک توسط تعزیرات کشف شد که خب شاید خبری که بیش از این عدد را اعلام کرده بود مبنای کارشناسی نداشته یا اشتباه بیانی بوده است یا اشتباه محاسباتی صورت گرفته بود. یک بخش دیگر حدود 50 هزار عدد ماسک هم از داروخانه‌ها کشف کردیم که عرضه نمی‌کردند و ما مکلف‌شان کردیم این ماسک‌ها را عرضه بکنند. آنچه هم که تا به حال اتفاق افتاده است این اعداد و ارقام بوده است.»

     دیجی‌کالا قانونا اجازه فروش ماسک را نداشت

اسفنانی در پاسخ به این سوال که دیجی‌کالا در بیانیه‌ای که در واکنش به تعزیرات صادر کرده است عدد 34 هزار عدد ماسک را اعلام کرده است و چطور شما 54 هزار عدد را اعلام می‌کنید و این اختلاف چه مفهومی دارد؟ گفت: «ببینید، پرونده برای آنها تشکیل شده است و این دوستان باید در شعبه‌ای که رسیدگی صورت می‌گیرد از ادعاهایشان دفاع بکنند. اما فارغ از این ادعاها باید بگویم طبق بخشنامه‌ای که اداره‌کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت صادر کرد و بعد هم به تایید رئیس سازمان تعزیرات رسید و ستاد مبارزه با کرونا هم آن را تایید کرد، دیجی‌کالا و... به هیچ عنوان حق خرید و فروش ماسک را نداشتند. باید هماهنگی‌هایی صورت می‌گرفت و وزارت بهداشت اولویت را طی سه بخشنامه تاکیدش بر این بود که خرید و فروش ماسک صورت نگیرد تا بتوانند مراکز درمانی و بیمارستان‌های موردنظر که مرکز تشخیص و نگهداری بیماران کرونایی هستند را تجهیز بکنند و آنها با کمبودی روبه‌رو نباشند. بعد از اینها اجازه خرید و فروش به صورت کلی صادر شود. از روز شنبه هم قرار شد که ماسک و انواع موادضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها توزیع شود و این کار در حال انجام است.»/1360/

ارسال نظرات