۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۴۲۲۸۲
اقدامات ضد کرونایی نیرو‌های مسلح؛

از تولید ماسک توسط وزارت دفاع تا تشکیل قرارگاه پزشکی سپاه

از تولید ماسک توسط وزارت دفاع تا تشکیل قرارگاه پزشکی سپاه
دستگاه‌های نظامی کشور از ابتدای اعلام خبر شیوع ویروس کرونا، تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند و همانند سایر بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله به میدان آمدند و از هیچ کمکی به دولت دریغ نکردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، چند وقتی است ویروس «کرونا» مهمان ناخوانده ما ایرانی‌ها شده و موجی از التهاب و اضطراب را به وجود آورده است. پس از شیوع این بیماری در کشور، همه دستگاه‌ها اعم از نظامی و دولتی و حتی خصوصی وارد میدان شده‌اند تا ریشه این ویروس را بخشکانند.

دستگاه‌های نظامی کشور همانند دستگاه‌های اجرایی از ابتدای اعلام خبر شیوع ویروس کرونا، سنگ تمام گذاشتند و همانند سایر بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله به میدان آمدند و از هیچ کمکی به دولت دریغ نکردند.

همچنین با هدف مقابله با شیوع و فراگیری ویروس کرونا، سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی در گفتگویی از بسیج امکانات نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در ارتش، سپاه و بسیج، وزارت دفاع و نیروی انتظامی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خبر داد و گفت: چندین بیمارستان ثابت و سیار وابسته به نیرو‌های مسلح برای پذیرش بیماران مبتلا اختصاص یافته است.

سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح اظهار کرد: نیرو‌های مسلح نیز علاوه بر بسیج امکانات پزشکی و درمانی، تردد از مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی را تحت کنترل و مراقبت جدی‌تر قرار داده است.

وزارت دفاع برای مقابله با ویروس کرونا چه کرده است؟

از طرفی، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در جلسه روز نهم اسفند ماه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا به ریاست معاون اول رئیس جمهور گفت: وزارت دفاع در جهت برپایی بیمارستان‌های سیار، تولید ماسک و کیت‌های تشخیص ویروس، ساخت برانکارد، تخت و آمبولانس ایزوله آماده است و همچنین نیرو‌های مسلح آماده هستند تا در حوزه نیروی انسانی نیز به بخش درمانی کشور کمک کنند.

در همین راستا، امیر شعبانیان از تولید روزانه ۲۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در این وزارتخانه خبر داد و اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در صنعت دفاعی، روزانه ۲۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده تولید و در اختیار هموطنان قرار می‌گیرد.

همچنین او در جریان بازدید از خط تولیدی ماسک‌های فیلتردار ادامه داد: این ماسک‌ها بر اساس شاخص استاندارد‌ها با بهترین کیفیت لازم طراحی و تولید شده است که در پی دستور وزیر دفاع همکاران ما در صنعت دفاعی از سرریز فناوری‌های دفاعی نهایت استفاده و بهره را برده و قادرند بیش از ۱۰۰ هزار ماسک را طی یک هفته تولید و در اختیار مردم قرار دهند.

اقدامات ضد کرونایی نیرو‌های مسلح؛ از تولید ماسک توسط وزارت دفاع تا تشکیل قرارگاه پزشکی سپاه

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع ماسک‌های تولیدی را در دو نوع N ۹۵ و ۷۵۰ عنوان کرد و اظهار کرد: این ماسک‌ها با توجه به اجزای تشکیل‌دهنده و بهبود‌های صورت‌گرفته، قابلیت استفاده توسط کادر درمانی اعم از پزشکان، بیماران و به طور کلی تمامی افرادی که در معرض آلودگی‌های شدید ویروسی قرار دارند را دارا است.

شعبانیان افزود: ماسک N ۹۵ ساختار ۶ لایه دارد و از دو لایه پارچه با تکمیل خاص و لایه‌های داخلی با خواص کربن فعال و لایه‌ی جاذب ذرات میکرونی تشکیل شده است.

وی گفت: ماسک ۷۵۰ به منظور استفاده عموم مردم طراحی و تولید شده است که قابلیت جذب گاز‌های سمی، جذب میکرو ارگانیسم، جذب ذرات معلق آئروسل، جذب ویروس‌ها و قابلیت شستشوی چند باره با آب و بدون محدودیت زمانی از ویژگی‌های آن است.

علاوه بر اقدامات صورت‌گرفته توسط وزارت دفاع، باید تلاش دانشمندان و متخصصان این وزارتخانه در راستای تولید نخستین نمونه از کیت‌های تشخیص کرونا را مورد اشاره قرار داد. در واقع این کیت‌ها، اصلی‌ترین دستگاه‌های تشخیص ابتلای افراد به بیماری کرونا است که برای اولین بار در داخل کشورمان ساخته می‌شوند.

آشنایی با اقدامات ضدکرونایی سپاه

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای اجرای دستورات سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، تمامی ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی خود را به میدان آورده است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد اخوان در همین رابطه به آماده باش کامل بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه اشاره کرد و از استقرار سامانه سی. تی اسکن سیار این نیرو در بیمارستان یافت‌آباد تهران خبر داد.

اقدامات ضد کرونایی نیرو‌های مسلح؛ از تولید ماسک توسط وزارت دفاع تا تشکیل قرارگاه پزشکی سپاه

از سوی دیگر، سازمان بسیج سازندگی با هدف استفاده از ظرفیت‌های مردمی، در ۲۴ استان قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا را تشکیل داده و در این قرارگاه از ظرفیت اقشار مختلف اعم از بسیج دانشجویی، بسیج اصناف، بسیج جامعه پزشکی و بسیج کارگری استفاده شده است.

آشنایی با اقدامات ضدکرونایی ارتش

ارتش جمهوری اسلامی ایران، همانند سپاه پاسداران و در راستای اجرای دستورات ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده کل ارتش در زمینه مقابله با ویروس کرونا، اقدامات بسیار و قابل توجهی را انجام داده است.

امیر سرتیپ دوم بهزاد موذنی، رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش در ابتدای آغاز اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد که در پادگان‌های نیروی زمینی ارتش علاوه بر تمهیدات لازم پزشکی، از روز‌های ابتدای شیوع بیماری تمامی نفرات اعم از کارکنان پایور، وظیفه و مراجعان توسط شبکه بهداشت و درمان مورد ارزیابی و سنجش این ویروس قرار می‌گیرند.

اقدامات ضد کرونایی نیرو‌های مسلح؛ از تولید ماسک توسط وزارت دفاع تا تشکیل قرارگاه پزشکی سپاه

این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه امیر سرتیپ دوم خلبان علی‌اکبر طالب‌زاده، فرمانده پایگاه شهید یاسینی بوشهر از راه‌اندازی مرکز خط تولید مواد ضد عفونی‌کننده فردی، سطوح و اماکن عمومی در این پایگاه خبر داد و گفت که قرارگاهی با عنوان قرارگاه پدافند زیستی در پایگاه شهید یاسینی از دو بخش بهداری برای ویزیت مبتلایان احتمالی به ویروس کرونا و بستری مبتلابان تشکیل شده است.

اقدامات ضد کرونایی نیرو‌های مسلح؛ از تولید ماسک توسط وزارت دفاع تا تشکیل قرارگاه پزشکی سپاه

همچنین دانشگاه علوم پزشکی ارتش، آزمایشگاه اقدام کلی تشخیص ویروس کرونا را با هدف تشخیص و تداوم فرآیند درمانی افتتاح کرد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ویروس کرونا، پا را فراتر گذاشت و با استناد به سخنان امیر حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد ارتش، قرارگاه پدافند زیستی در ارتش تشکیل شده و گویا قرار است توسط این قرارگاه، شبکه بهداشتی موجود در پادگان‌ها و مراکز آموزش به صورت مستمر فرآیند کنترل و پاکسازی محیط را زیر نظر داشته باشند تا هیچگونه اتفاقی در این محیط‌ها رخ ندهد.

در راستای تکمیل اقدامات ارتش و به طور کلی با هدف تکمیل اقدامات خانواده بزرگ نیرو‌های مسلح کشورمان، قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا، روز یکشنبه، یازدهم اسفند ماه در اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش شکل گرفت./1360/

ارسال نظرات