۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۴۲۲۸۸

نورافکن کرونا روی رفتار آن ور آبی‌ها

نورافکن کرونا روی رفتار آن ور آبی‌ها
در این مطلب سعی داریم برخورد کشور‌های دیگر را با ویروس کرونا بر اساس اخبار منتشر شده بررسی کنیم.

به گزارش خبرگزاري رسا، کرونا تنها یک ویروس با علایم حاد تنفسی نیست. به نظر می‌رسد کرونا ویروسی است که این روز‌ها خوی و مرام خیلی‌ها را هم عیان کرده و در حال نفوذ در کشور‌های مختلف جهان است. آخرین آمار مبتلایان به این ویروس از مرز ۸۵ هزار نفر فراتر رفته و تعداد کشته‌شدگان نیز روند صعودی را طی می‌کند.

در روز‌های اخیر هم تعداد مبتلایان در برخی کشور‌ها مانند ایتالیا و کره‌جنوبی افزایش چشمگیری یافته است و به تازگی و بعد از تکذیب چندین باره ترامپ درباره مبتلایان به کرونا، بالاخره اعلام شد در آمریکا هم کرونا جان یک نفر را گرفته است. با نگاهی به رخداد‌های پیش آمده بعد از شیوع کرونا و دقت در رفتار دولت و مردم برخی کشور‌ها که تا کنون برای عده‌ای به عنوان الگو به حساب می‌آمدند، درمی یابیم در مواقع حساس، در کشور‌هایی که به ظاهر حقوق شهروندی در آن‌ها اهمیت زیادی دارد هم حقوق شهروندی به راحتی نقض می‌شود. در اصل ویروس کرونا این روز‌ها مانند نورافکنی شده تا ماهیت اصلی آن‌ها را نشان دهد. به هرحال امروز سعی داریم برخورد کشور‌های دیگر را با ویروس کرونا بر اساس اخبار منتشر شده بررسی کنیم.

هجوم به سوپر مارکت‌ها
تصاویر زیادی از ایتالیا، آلمان، انگلیس، آمریکا و حتی هنگ کنگ و چند کشور دیگر در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است که نشان می‌دهد مردم برای تهیه مواد اولیه به سوپر مارکت‌ها هجوم برده و قفسه‌ها را خالی کرده اند. یورو نیوز در گزارشی که در این باره کار کرده است، از یک شهروند ایتالیایی درباره وضعیت کنونی استان لمباردی پرسیده که این شهروند ایتالیایی در پاسخ گفته است: «خیلی از سوپرمارکت‌ها خالی شده‌اند. در سوپرمارکت لیدل که من همیشه از آن خرید می‌کنم، بسیاری از قفسه‌ها خالی بود و اجناسی مثل پنیر پیتزا، ماکارونی و حتی سیب زمینی و پیاز هم تمام شده بود.»

در آلمان هم مردم سوپرمارکت‌ها را خالی کرده اند به طور مثال در استان نورد راین وستفالن در غرب آلمان، مردم به سوپرمارکت‌ها از ترس اعلام قرنطینه شهر‌ها هجوم آورده و قفسه‌ها را خالی کرده اند. در ایالت‌های مختلف آمریکا هم صف‌های طولانی خرید مایحتاج اولیه و مواد خوراکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکل گرفته است.

رفتار‌های غیر انسانی
کرونا تنها یک ویروس با علایم حاد تنفسی نیست، به نظر می‌رسد کرونا ویروسی است که خوی و مرام خیلی‌ها را هم عیان می‌کند. شاید باورش سخت باشد، ولی در ایتالیا یک فیلیپینی به جرم شباهتش به چینی‌ها که بر‌ای اولین بار ویروس از آنجا شیوع پیدا کرده است در یک فروشگاه به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. ویدئوی این رفتار غیر انسانی خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. البته در ژاپن هم چند ژاپنی برای گرفتن ماسک به جان هم افتادند و قبل از کرونا جان و سلامتی هم را به خطر انداختند.

پنهان کاری کاسبکارانه
خسارت ۲۲ میلیارد دلاری کرونا به گردشگری جهانی، باعث شده بسیاری از کشور‌ها که درآمد اصلی شان از گردشگری است برای این که گردشگرانشان را از دست ندهند، دست به پنهان کاری کاسبکارانه بزنند. بسیاری بر این باورند که ترکیه با وجودی که مدعی است هیچ مورد مشکوک به کرونایی ندارد، باید مبتلای به کرونا داشته باشد.

آن‌ها دلیل این ادعایشان را وجود تعداد زیاد گردشگر از کشور‌های مختلف جهان در ترکیه بیان می‌کنند و معتقدند دولت ترکیه اقدام به پنهان کاری می‌کند تا گردشگرانش را از دست ندهد. هرچند دفتر روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد ادعا‌های مربوط به شناسایی موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ترکیه منعکس کننده حقایق نیست.

بازهم شیوه خاص ترامپ!
برخی بر این باورند که شیوع کرونا در آمریکا می‌تواند باعث شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری چند ماه آینده شود و همین موضوع را دلیل اصلی پنهان کاری ترامپ و دولت آمریکا درباره شیوع کرونا در آمریکا دانستند. با این حال ترامپ چهارشنبه گذشته در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود خطر ویروس کرونا برای مردم آمریکا خیلی کم است. او حتی مدعی شده بود از ۱۵ مورد مشکوک به کرونا تنها یک نفر در بیمارستان بستری است.

البته پیش از این هم مراجع رسمی آمریکا ابتلای دست‌کم ۶۰ نفر از شهروندان این کشور به ویروس کرونا را تأیید کرده بودند. با این همه رویترز در گزارش مفصلی با استناد به مشاهدات سه خبرنگار خود در شیکاگو، نیومکزیکو و تگزاس از پنهان کاری و بی توجهی دولت آمریکا به شیوع کرونا پرده برداشت.

در مهم‌ترین موارد ذکر شده در این گزارش آمده است تعداد انگشت شماری از بخش‌های بهداشت عمومی در سراسر کشور قادر به آزمایش ویروس جدید کرونا موسوم به کووید ۱۹ هستند. دولت فدرال کمتر از ۱۰ درصد ماسک‌های محافظ مورد نیاز برای محافظت از کارمندان و مردم را در اختیار دارد.

واشنگتن هنوز بودجه کافی برای حمایت از تلاش‌های بخش‌های بهداشتی در نظر نگرفته و مبلغ درخواستی ترامپ به اذعان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بسیار اندک است. وزارت بهداشت و درمان آمریکا هم بعد از مرگ بر اثر کرونا در آمریکا تخمین زد که ایالات متحده به ۳۰۰ میلیون ماسک صورت نیاز دارد، این در حالی است که در گزارش رویترز آمده این کشور فعلا دارای کمتر از ۲۰ میلیون نوع از ماسک‌های مورد نیاز است.

قرنطینه با ابزار جنگی
برخی کشور‌ها که اقدام به قرنطینه شهر‌های شان کرده اند برای این که مردم از شهر‌ها خارج نشوند و قرنطینه را نشکنند اقدام به استفاده از شرایط جنگی از نیرو‌های مسلح گرفته تا تانک و مینی تانک و پهپاد کرده اند. به طور مثال رویترز تصویری از نیرو‌های نظامی ایتالیا را که برای حفاظت از قوانین قرنطینه اماکن عمومی در میلان مستقر شده‌اند، منتشر کرد. پیش از این هم چین برای کنترل رفت و آمد در ووهان از مینی تانک استفاده کرده بود. در کره جنوبی هم برای کنترل شهر دئگو که با ۲.۵ میلیون نفر قرنطینه شده است، از پهپاد استفاده می‌شود.

بازارسیاه ماسک و ضد عفونی کننده
با افزایش ترس عمومی در انگلیس، یورو نیوز نوشت: «در انگلیس ماسک مخصوص دندان پزشکان جیره بندی شده و اکنون هر مطب تنها می‌تواند حداکثر ۱۰۰ عدد ماسک در روز سفارش دهد.» همچنین نشریه دیلی‌میل گزارش داد که داروخانه‌ها تمام موجودی ژل ضد عفونی‌کننده دست را فروخته اند.

در حالی که در شماری از فروشگاه‌های انگلیس برای فروش ژل ضدعفونی کننده سهمیه قائل شده و به هر مراجعه کننده حداکثر دو بطری فروخته شده است.

تصاویر زیادی هم از نبود ماسک در داروخانه‌های ایتالیا، آلمان، انگلیس، آمریکا، فرانسه و حتی کشور‌های آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی دیده می‌شود و کار به جایی رسیده که فروشگاه آمازون ماسکی که را تا پیش از این ۹ دلار می‌فروخت، این روز‌ها ۸۴ دلار می‌فروشد. در عربستان هم ماسک فیلتر دار تا مبلغ چهار میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در کشور‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا هم صف‌های طولانی برای تهیه ماسک شکل گرفته که تصاویر و ویدئو‌های آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

نبود امکانات لازم
در این میان برخی کشور‌ها از جمله بعضی کشور‌های همسایه خودمان و همین طور برخی کشور‌های آفریقایی هم امکانات لازم برای تشخیص این ویروس را در اختیار ندارند و ممکن است ناگهان با یک اپیدمی وحشتناک و همگانی مواجه شوند که می‌تواند آمار مرگ و میر این ویروس را به مراتب بالا ببرد./1360/

منبع: خراسان

ارسال نظرات