۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۴۲۳۸۹

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۳ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۳ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 890 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 790 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 13 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۱۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 890 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 790 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 990 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 760 هزار تومان و سکه گرمی 960 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 592 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 790 هزار و 500 تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 568 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1596.8 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 390 تومان، درهم امارات 4 هزار و 290 تومان، یورو  16 هزار و 850 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 380 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15  هزار و 280 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 16 هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 600 تومان است.

 

شاخص بورس برای فتح ارتفاع ۵۵۰ هزار واحد خیز برداشت

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 684میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 5607میلیارد تومان در 824هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 14هزار و 910واحدی در ارتفاع 544هزار و 239واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیای ایران، پارس سویچ و فولاد خراسان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3974واحد، کل (هموزن) 4055واحد، قیمت (هموزن) 2699واحد، آزاد شناور 18456واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 10917و 29965واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2380میلیون ورقه به‌ارزش 2827میلیارد تومان در 168هزار نوبت، آیفکس 168واحد رشد کرد و در ارتفاع 6952واحد قرار گرفت.

 

۲ شرط حذف ارز ۴۲۰۰تومانی

حسین مدرس خیابانی در خصوص مشکلات برخی از تولیدکنندگان به‌خصوص مرغداران مبنی بر اینکه قیمت تمام‌شده بیشتر از نرخ فروش است، اظهار داشت: این مشکل در خصوص تولید مرغ درست است و دلیل اینکه در تیر ماه سال جاری قیمت مصوب مرغ را از یازده هزار و 400 تومان به 12 هزار و 900 تومان افزایش دادیم، همین موضوع بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ مصوب را کیلویی ١٢هزار و 900 تومان در نظر گرفتیم ولی عملاً زیر 12 هزار تومان فروخته می‌شود، زیرا این بازار یک بازار کاملاً رقابتی است، بنابراین به‌منظور جلوگیری از ضرر مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام با ایجاد تقاضای مازاد در بازار و خرید مرغ، سعی می‌کند قیمت‌ها را به نرخ واقعی مصوب نزدیک کند.

قائم‌مقام وزیر صنعت با بیان اینکه "اگر قیمت مصوب مرغ را افزایش نمی‌دادیم ممکن بود در این روزها در تولید و تأمین نیاز بازار دچار مشکل بودیم"، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام، بخشی از مرغ‌های خریداری‌شده را به‌عنوان ذخایر کشور و بخشی را نیز برای ایامی چون شب عید و ماه مبارک رمضان که تقاضا افزایش می‌یابد، روانه بازار می‌کند، بنابراین کمک ما به مرغدار خرید مرغ مازاد موجود در بازار است.

مدرس خیابانی با اشاره به ارز 4200تومانی برای واردات نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: بزرگترین کمک به تولیدکنندگان مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات دریافت نهاده‌های دامی با ارز دولتی است زیرا اگر این ارز را حذف کنیم قطعاً قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تا زمانی که مطمئن هستیم ارز 4200تومانی به این بخش، در زندگی مردم به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر تأثیر دارد، این روند ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که تا چه‌زمانی دولت قصد دارد ارز 4200تومانی را به سه گروه کالایی به‌جز ماسک که در شرایط فعلی در این فهرست قرار گرفته، بدهد، گفت: تا دو ماه گذشته شکر نیز از جمله کالاهایی بود که این ارز را دریافت می‌کرد ولی به‌دلیل واردات بیش از اندازه و تأمین نیاز بازار تا حداقل خرداد ماه سال آینده، تصمیم گرفتیم ارز دولتی شکر را حذف کنیم و تا کنون هیچ شکری با ارز غیر از 4200تومانی وارد نشده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که تا چه‌زمانی این ارز با توجه به مخالفانی که دارد، به این کالاها تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: ما معتقدیم بخش زیادی از هدف ما از این کار که کمک کردن به سفره مردم بود، محقق شده است، برای مثال، امروزه برنج خارجی هر تن حدود هزار دلار خریداری می‌شود اگر در ارز 4200تومانی ضرب کنیم با اضافه شدن نرخ تعرفه و سایر هزینه‌ها، قیمت آن در هر کیلو حدود 6هزار تومان می‌شود، که در حال حاضر با نرخ حدود ٨هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که تأثیر ارز دولتی است.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه بیشتر مصرف‌کننده برنج‌های خارجی اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، می‌توانیم بگوییم به هدفمان رسیده‌ایم. همچنین برنج خارجی یک اهرم برای کنترل قیمت برنج داخلی است زیرا اگر ارز 4200تومانی برداشته شود، برنج خارجی ٨هزارتومانی دو الی سه برابر شده و برنج داخلی نیز به‌تناسب افزایش خواهد یافت.

قائم‌مقام وزیر صنعت اظهار داشت: تنها اگرمطمئن شویم ارز دولتی بر سفره مردم به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر تأثیر ندارد و یا اینکه از جانب بانک مرکزی با کمبود منابع روبه‌رو شویم اقدام به حذف ارز 4200تومانی خواهیم کرد، ولی در حال حاضر و تا این لحظه هیچ تصمیمی برای حذف ارز 4200تومانی این سه قلم کالای اساسی در سال 99 اتخاذ نشده است.

 

تعیین حداقل دستمزد کارگران در وقت اضافه

حدود 17 روز به پایان سال باقی مانده است و هنوز شرکای اجتماعی  جلسات شورای عالی کار را به صورت جدی برای بررسی حداقل دستمزد کارگران آغاز نکرده است. سنوات گذشته نیز همواره حداقل دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال و در جلسات چندین ساعته تعیین می شد.

  سال گذشته نیز جلسه شورای عالی کار از عصر 27 اسفند ماه آغاز و در نهایت حداقل حقوق در نیمه شب28 اسفند  به میزان یک میلیون و 516 هزارتومان تعیین شد.

اما برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران، از چندین ماه گذشته جلسات کمیته دستمزد با حضور شرکای اجتماعی برگزار و در نهایت 5اسفند ماه رقم سبد معیشت کارگران 4 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شد. این رقم به عنوان ورودی بررسی دستمزد سال آینده کارگران در جلسات شورای عالی کار است.

 اما نکته مهم اینجاست که با وجود 17روز باقی مانده به پایان سال هنوز جلسات شورای عالی کار برگزار نشده است. برخی احتمال می دهند که دلیل عدم برگزاری این جلسات در هفته جاری مراقبت برای پیشگیری شیوع ویروس کرونا و برخی دیگر احتمال می دهند که وزارت کار باز هم مانند سنوات گذشته در برگزاری جلسات وقت کشی می کند و دستمزد کارگران در وقت اضافه در چندین جلسه کوتاه جمع بندی شود.

 *آمادگی کامل نمایندگان کارگران برای تشکیل جلسه شورای عالی کار

فرامرز توفیقی،رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسات شورای عالی کار گفت: تا کنون خبری از برگزاری جلسه نیست، اما نمایندگان کارگران آمادگی حضور در جلسات را دارند و هر زمان شورای عالی کار برگزار شود، نمایندگان کارگران آمادگی حضور در جلسات را دارند.

توفیقی با تأکید براینکه ماده 41 قانون کار بحث افزایش دستمزد کارگران را به راحتی مشخص کرده است گفت: در این ماده به صراحت بیان شده است که توجه به نرخ تورم و در نظر گرفتن هزینه معیشت کارگران باید در تعیین دستمزد نقش داشته باشد. پس از مشخص شدن هزینه سبدمعیشت به میزان 4میلیون و 940 هزار تومان و افزایش 1میلیون و 180هزار تومانی هزینه ها نسبت به سال گذشته، مشخص شد که حداقل دستمزد سال آینده کارگران نباید کمتر از 4میلیون و 940هزار تومان باشد. چرا که اگر کمتر از این باشد قدرت خرید از دست رفته کارگران جبران نمی شود.

طبق اظهارات نمایندگان کارگران تعیین دستمزد سال 99 با سختی های چشمگیری همراه است. چرا که علاوه بر نبود ثبات اقتصادی در کشور، رکود حاکم بر بازار، تحریم های ظالمانه آمریکا، نبود قدرت خرید، تورم بالای اقتصاد و ... باعث شده است که کارفرمایان از شرایط تولید رضایت نداشته و برای افزایش دستمزد چانه زنی سنگین تر می شود. از سوی دیگر کارگران معتقدند که هزینه سبد معیشت کارگران از سال گذشته تا کنون 1میلیون و 180هزار تومان افزایش یافته است و حداقل دستمزد سال آینده باید به گونه ای تعیین شود که روی مجموع دریافتی کارگران که در سال 98 حداقل 2میلیون و 200 هزار تومان بوده یک میلیون و 180 هزار تومان افزوده شود. درغیراین صورت قدرت خریدجامعه کارگری حفظ نخواهد شد. درصورتی که این چنین شود حداقل مجموع دریافتی کارگران برای سال آینده 3میلیون و 380هزار تومان خواهد بود.

 

سردی بازار خودرو با داغی شیوع کرونا

در روزهایی که بازار کرونا از هر بازار دیگری داغ تر است، کمتر کسی فرصت برای فکر کردن به خرید خودروی جدید را دارد، آن هم با قیمت های نجومی بازار و محدودیت خرید خودرو از کارخانه.

این اتفاقات عاملی برای کسادی بازار خودرو بوده و تاثیر کمی بر قیمت خودروها در بازار داشته است. بررسی بازار نشان می دهد قیمت سمند، پژو پارس و پژو 405 طی یکی دو روز گذشته بین یک تا 2 میلیون تومان کاهش داشته و پژو 206 تیپ 2 حدود 4 میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرده است.

در مقابل قیمت پراید تغییری نداشته و این خودرو همچنان با قیمت 63 میلیون تومان در برابر کاهش قیمت مقاومت می کند. در عین حال سراتو با نرخ نجومی 400 میلیون تومانی خود در بازار، افت 5 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار فارس در این خصوص گفت: بازار خودرو آرام و قیمت ها سیر نزولی در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای خرید خودرو در بازار کم است، ادامه داد: ویروس کرونا هم بر بازار تأثیرگذار بوده و تقاضا برای خرید خودرو را کاهش داده است.

به گفته موتمنی، اکثر خریداران، خریدشان را  به بعد موکول کرده اند و فعلا تقاضایی در بازار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌هایی که برای خودرو در بازار و سایت‌ها ارائه می‌شود، کاذب و غیرواقعی است، می‌گوید: اگر برای فروش خودرو در بازار، سقف قیمتی مشخص شود و به عنوان مثال بگویند که بیشتر از 20 تا 30 درصد امکان افزایش قیمت خودرو نسبت به نرخ کارخانه وجود ندارد، بازار قابل کنترل خواهد بود و این حد از نابسامانی به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه بازار خودرو راکد است و خرید و فروش زیادی انجام نمی‌شود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر قیمت‌ها سلیقه‌ای اعلام می‌شود و هر شخصی به دلخواه خود، قیمت تعیین می‌کند، در حالی که اگر سقف قیمتی مشخص بود، نهادهای نظارتی می‌توانستند نظارت بهتری بر بازار داشته باشند.

در عین حال، یک مقام مسئول به فارس گفت: خودروسازان خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار هستند و معتقدند بهتر است اختلاف قیمت کارخانه با بازار مدیریت شود و در صنعت خودرو مصرف شود، زیرا در حال حاضر این اختلاف قیمت نصیب دلالان می‌شود.

وی می‌گوید: عرضه محدود خودروسازان عاملی برای نابسامانی بازار خودرو است و مدیران خودروساز در شرایطی خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار هستند که نهادی برای تعیین قیمت حاشیه بازار وجود ندارد و تضمینی برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت در بازار نیز وجود ندارد.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات