۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۴۲۵۹۸
پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح کرد؛

ابعاد علمی و فرهنگی مبارزات امام جواد در عصر عباسی

ابعاد علمی و فرهنگی مبارزات امام جواد در عصر عباسی
حجت الاسلام نجاتی در تشریح ابعاد علمی و فرهنگی مبارزات امام جواد در عصر عباسی گفت: این مبارزات جامعه شیعه را به صورت مستقیم و غیرمستقیم بــه رشد و تکامل روزافزون رساند.

حجت الاسلام محمدسعید نجاتی پژوهشگر گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تبریک به مناسبت دهم رجب سالروز ولادت امام جواد(ع) به بررسی ابعاد علمی و فرهنگی مبارزات امام جواد(ع) پرداخت.

وی افزود: بـا نگاهی دقیـق در سیره امام جـواد(ع) و گزارش های موجود از زندگــی آن حضرت، می توان نقش علمی فرهنگی و محوری و جدی آن حضرت را کــه در عیـن حـال دارای بعـدی سیاسی بـود، در زندگی ایشان یافت.

حجت الاسلام نجاتی تصریح کرد: ایـن نقـش را می تـوان در تلاش هــای علمــی و فرهنگــی آن دوران بــه روشــنی دیــد که ایــن تلاش هـا، جامعــه شــیعه را بــه صورت های مســتقیم و غیرمســتقیم بــه رشــد و تکامــل روزافـزون رسـاند.

وی اضافه کرد: از طـرف دیگـر این تلاش ها تهدیـدی جـدی بـرای پایه هـای علمی و فرهنگی مشـروعیت خلافـت عباسـی بـود تـا جایـی کـه خلیفـه عباسـی بـا به شـهادت رسـاندن امـام، بـه دنبـال رهایـی از آن بـود.

پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه ضمن معرفی اوضـاع فرهنگـی و سیاسـی آن دوران و جایـگاه تشـیع در عصـر آن حضـرت، اظهار داشت: ایشان از مـواردی همچون شـرکت در مجالـس پرسش و پاسـخ، مقابلـه بـا چالش مسـأله غیـب، مقابلـه بـا تــلاش بــرای آلوده شدن و شــکل دهی بــه کانون های شــیعی به مبارزه سیاسی پرداختند.

وی تأکید کرد: همچنین مبارزه با مذهب حکومت، تشویق بـه عزاداری و مرثیه سرایی، ترویـج اندیشه مهدویت و حمایت از قیام های ظلم ستیز، بــه عنوان نمونه های این رفتار تحلیل می شود./1330/ج

ارسال نظرات