۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۴۳۰۸۵

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۹ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۹ اسفندماه ۹۸| قیمت طلا، دلار و سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 100 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 945 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 19 اسفند ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۲/۱۹

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 100 هزار تومان و طرح قدیم 5 میلیون و 945 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 10 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 770 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 610 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 804 هزار و 500 تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 635 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1674 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 15 هزار و 400 تومان، درهم امارات 4 هزار و 217 تومان، یورو  16 هزار و 900 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 16 هزار و 800 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 700 تومان است.

 

سقوط بی‌سابقه قیمت نفت به ۳۱دلار

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 14 دلار و 25 سنت معادل 31.5 درصد سقوط به 31 دلار و 2 سنت رسید، این بیشترین درصد افت قیمت نفت برنت طی یک روز از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس در 17 ژانویه 1991 به‌شمار می‌رود. قیمت نفت برنت اکنون به پایین‌ترین رقم از 12 فوریه 2016 تاکنون رسیده است. قیمت نفت برنت سپس با اندکی تعدیل به 35 دلار و 75 سنت رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در ابتدای معاملات امروز با 11 دلار و 28 سنت معادل 27.4 درصد افت به 30 دلار در هر بشکه رسید. این بیشترین افت قیمت نفت خام آمریکا از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس است و پایین‌ترین رقم ثبت‌شده برای این شاخص نفتی از 22 فوریه 2016 به‌شمار می‌رود. قیمت نفت خام آمریکا با اندکی تعدیل اکنون به 32 دلار و 61 سنت رسیده است.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان در تلاش است روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان را که روز جمعه با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت مخالفت کرد تنبیه کند. اوپک و سایر تولیدکنندگان از کاهش بیشتر تولید نفت به‌منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت موافقت کرده بودند.

2 منبع آگاه گفتند پس از آنکه توافق کاهش تولید فعلی بین اوپک و روسیه در پایان ماه مارس منقضی شد، عربستان قصد دارد تولید نفت خود را در ماه آوریل به بالای 10 میلیون بشکه برساند.

عربستان، روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت آخرین بار در فاصله سال‌های 2014 و 2016 به‌منظور کاهش تولید نفت شیل آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت اقدام به رقابت و افزایش عرضه نفت به بازار کرده بودند. مؤسسه اوراسیا گروپ در یادداشتی نوشت: «عربستان و روسیه در حال ورود به یک جنگ قیمت هستند که احتمالاً محدود و تاکتیکی خواهد بود.»

 

ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در ۱۷ استان از امروز

متقاضیان گروه دوم ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی در شهر‌های دارای ظرفیت ثبت‌نام در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، یزد، لرستان، هرمزگان، همدان، مازندران، گیلان و گلستان می‌توانند از ساعت 10 صبح امروز تا ساعت 24 روز سه‌شنبه 98/12/20 با مراجعه به سامانه ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن (به‌آدرس tem.mrud.ir) نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام نمایند.

همه متقاضیان ثبت‌نام در مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن می‌توانند در ظرف زمانی فوق با مراجعه به سامانه بدون محدودیت در ظرفیت، ثبت‌نام نمایند. همچنین پس از اتمام زمان ثبت‌نام و پایان پالایش متقاضیان بر اساس شرایط استفاده از طرح، متقاضیان نهائی با لحاظ شاخص‌هائی همچون تعداد افراد تحت تکفل، سن سرپرست خانوار، مدت زمان ازدواج و...، اولویت‌بندی و انتخاب می‌گردند.
افرادی که در مرحله اول، ثبت‌نام و به‌عنوان متقاضی اولیه پیامک احراز شرایط را دریافت کرده‌اند چنانچه در بازه زمانی اعلام‌شده، انصراف خود را در سامانه ثبت کرده باشند، می‌توانند در این مرحله ثبت‌نام نمایند.
متقاضیانی که نسبت به عدم احراز شرایط در مرحله اول ثبت‌نام اعتراض نموده‌اند، چنانچه حائز شرایط تشخیص داده شوند، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند و در فرایند قبلی ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن قرار می‌گیرند.
در شهرهایی که در مرحله اول و دوم ثبت‌نام قرار نداشته‌اند، در صورت تأمین زمین در مراحل بعدی در این شهر‌ها نیز ثبت‌نام صورت خواهد پذیرفت.
بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی روند ثبت‌نام حاکی از مشارکت بیش از 60 هزار نفر در این مرحله دارد. آخرین آمار حاکی از ثبت‌نام 22974 نفر در استان اصفهان، 11263 نفر در استان آذربایجان شرقی، 11427 نفر در استان آذربایجان غربی، 8273 نفر در استان البرز، و 6414 نفر در استان اردبیل است.

 

جزئیات کنسلی بلیت قطارهای رجا‌

برای پرداخت هزینه استرداد بلیت قطارهای رجا تفاوتی در نحوه خرید بلیت توسط هموطنان به روش‌های مختلف اعم از وب سرویس‌ها و اپلیکیش‌ها، نمایندگی‌های فروش و تلفنی از طریق سامانه ۱۵۳۹ وجود ندارد.

بر اساس این اطلاعیه مسافرانی که اقدام به استرداد بلیت‌های خود از طریق وب سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها، به صورت غیر حضوری می‌کنند، نگرانی برای پرداخت هزینه مربوطه نداشته باشند.

افرادی هم که از ایستگاه‌های راه آهن اقدام به خریداری بلیت قطارهای رجا کرده‌اند، می تونند با مراجعه به ایستگاه‌ها، بلیت‌هایشان را استرداد کرده و وجه خود را دریافت کنند.

هموطنانی که تا قبل از سوم اسفند ۱۳۹۸ اقدام به خریداری بلیت قطارهای این شرکت کرده‌اند یا قطارهایشان کنسل شده است، مبلغ بلیت هایشان بدون کسر هزینه پرداخت می‌شود و برای این منظور تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ وقت دارند تا بلیت‌هایشان را استرداد کنند.

برای استرداد بلیت ها، داشتن لاشه بلیت یا شماره سریال بلیت‌ها همچنین نام و نام خانوادگی افرادی که بلیت به نامشان صادر شده با کارت شناسایی معتبر آنان لازم و ضروری است.

شرکت حمل و نقل ریلی رجا بعد از شیوع ویروس کرونا به کشور، همه روزه اقدامات متعددی را برای بهداشتی کردن و ایمن کردن قطارها برای سفر هموطنان با قطارهای رجا به عمل آورده که از آن جمله می توان به‌ ضد‌عفونی کردن همه نقاط تماس در بیرون و درون قطارها، استفاده از ظروف یک بار مصرف برای پذیرایی از مسافران، استفاده از کترینگ با استاندارد بالا در صنعت هوایی کشور برای تامین غذای مسافران، استفاده از ماسک و دستکش توسط ماموران قطارها، کنترل‌های قبل از سیر ماموران قطارها با دستگاه های تب سنج و غیره اشاره کرد.

 

تولید خودجوش ماسک توسط فعالان صنعت پوشاک

با شیوع ویروس کرونا در کشور، نخستین محصولی که برای مقابله با این ویروس مورد توجه قرار گرفت، ماسک بود. به همین دلیل تقاضای زیادی برای خرید این کالا در بازار ایجاد شد که محصولات موجود در بازار توان پاسخگویی به این نیاز را نداشت و البته احتکار نیز بر این مسئله تأثیرگذار بود.

با افزایش نیاز کشور به مصرف ماسک، بحث هایی در مورد افزایش تولید داخل مطرح شد و حتی جلساتی نیز بین برخی دولتی ها با تولیدکنندگان برگزار شد که در آن وعده هایی برای حمایت مالی و تامین مواد اولیه صنایع داده شد اما به گفته نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تاکنون عملی نشده است.

مجید نامی قبلا با اشاره به جلسه تولیدکنندگان پوشاک با مسئولان دولتی، گفته بود: قرار است دولت برای تولید ماسک‌های پارچه‌ای، تأمین مالی و پرداخت تسهیلات انجام دهد.

وی در جدیدترین اظهار نظر خود چند روز پس از برگزاری جلسه با دولت، به فارس گفت: خبری از کمک دولت برای تولید ماسک نیست و در حال حاضر تولیدکنندگان به صورت خودجوش در حال تولید ماسک هستند.

نامی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان از نظر تامین پارچه و همچنین تأمین منابع مالی برای تولید ماسک با مشکل روبرو هستند، گفت: با این وجود، روزانه حدود 30 هزار ماسک در حرکت خودجوش صنعتگران در کشور تولید می شود.

وی تصریح کرد: برخی تولید کنندگان پارچه، مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان ماسک را تامین کرده‌اند که عمدتا مواد اولیه و دوخت به صورت رایگان و توزیع ماسک‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ادامه داد: میزان تولید یکی از تولیدکنندگان از چند روز پیش تا روز چهارشنبه هفته جاری به حدود 100 هزار عدد ماسک می رسد و تولیدکنندگان دیگر نیز در اندازه های مختلف تولید دارند به طوری که یکی از تولیدکنندگان روزانه 10 تا 15 هزار ماسک تولید می‌کنند

مجید افتخاری نیا، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز در این مورد با بیان اینکه دو سناریو برای تولید ماسک پارچه ای توسط تولیدکنندگان پوشاک مطرح است، به فارس گفته بود: طبق یکی از سناریوها، دولت پارچه مورد نیاز برای تولید ماسک را به بخش خصوصی ارائه خواهد کرد تا نسبت به این تولید اقدام کنند، طبق سناریوی دیگر نیز یک‌ سوم هزینه تولید ماسک از سوی دولت در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت تا برای تولید ماسک اقدام کنند.

در عین حال، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت نیز گفته بود: طبق اعلام رئیس اتحادیه پوشاک 100 کارخانه بزرگ کشور هم اکنون آمادگی تولید 4.5 تا 5 میلیون قطعه ماسک در روز را دارند که از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده خواهد شد و مقدمات لازم برای حمایت از آنها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم آمده است.

این بحث ها و جلسات در حالی مطرح و برگزار شده اند که در کنار عدم تأمین مالی و مواد اولیه تولید ماسک از سوی دولت، صنعتگران و خیرین کشور بی کار نمانده و تولید مردمی ماسک در کشور همچنان ادامه دارد.

 

سقف کارت به کارت ۱۰ میلیون تومان شد

داوود محمد بیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از افزایش سقف کارت به کارت به ۱۰ میلیون تومان در ابزار‌های خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک خبر داد.

محمد بیگی در خصوص اعمال تمهیدات جدید بانک مرکزی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور مشتریان در شعب بانکی گفت: سقف عملیات کارت به کارت در ابزار‌های خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک در جهت کاهش مراجعه شهروندان به شعب بانکی تا اطلاع ثانوی با ابلاغ جدید به شبکه بانکی به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

سقف کارت به کارت در نرم افزار‌های پرداخت سازان همچنان تا اطلاع ثانوی ۳ میلیون تومان است.

پیش از این سقف عملیات کارت به کارت در ابزار‌های خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک از ۳ میلیون تومان به صورت روزانه به ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود که این میزان با تمهیدات جدید افزایش پیدا کرده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات