۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۴۳۲۰۰
معرفی کتاب؛

روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر

روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر
چاپ اول کتاب "روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر" به کوشش محمدکاظم کریمی و تهیه‌کنندگی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در سال ۱۳۹۲ در ۲۶۰ صفحه منتشرشده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ اول کتاب "روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر (مجموعه نشست‌های تخصصی) " را به کوشش محمدکاظم کریمی و تهیه‌کنندگی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در سال ۱۳۹۲ در ۲۶۰ صفحه منتشر کرده است.

دوران معاصر را عصر ارتباطات نامیده‌اند که نشان‌دهنده گسترش فوق‌العاده ارتباطات و نقش ویژه رسانه‌ها در این زمینه است.
از یک منظر، نقش و اهمیت ارتباطات را نمی‌توان در دوره معاصر منحصر ساخت؛ زیرا انسان برای برقراری ارتباط با همنوعان خود، در تمام دوران زندگی‌اش با شیوه‌ها و ابزار‌هایی به این مقصود خود دست می‌یافت و ازاین‌رو در هر دوره‌ای ناگزیر از ارتباط و بهره‌گیری از ابزار‌های ارتباطی بوده است، لکن دوران حاضر شرایط و ابزار‌هایی فراهم ساخته و سرعت ارتباطات چنان فزونی یافته است که دیگر نمی‌توان به شیوه‌ها و ابزار‌های گذشته بسنده کرد؛ یا باید آن روش‌ها و ابزار‌ها را به کنار نهاد و یا آن‌ها را روز‌آمد و کارآمدتر ساخت و علاوه بر آنها، از شیوه‌ها و امکانات امروزی هم بهره گرفت. دنیای کنونی ارتباطات، اقتضائاتی جدید و نیاز‌های امروزی دارد که باید متناسب با آن‌ها طرحی نو درانداخت. نهاد روحانیت ماهیتی ارتباطی دارد و نمی‌تواند خود را محدود و محصور در ابزار‌ها و روش‌های گذشته سازد. کارآمدی این نهاد، مستلزم توجه به اقتضائات زمان و مکان و وقوف بر موضوعات و مسائل جامعه کنونی است.

کتاب حاضر حاصل تلاشی است که جمعی از پژوهشگران متخصص برای هدف یادشده و جهت‌دهی و ارتقای امر تبلیغ و آموزه‌های دینی به‌منظور دستیابی به راه‌ها و شیوه‌ها و مدل‌های ارتباطی مؤثر با مخاطب، مباحثی را در قالب چندین نشست ارائه کرده‌اند. شناخت مختصات تبلیغ و جامعه مخاطب، شیوه‌های برقرار ارتباط با مخاطب، ابزار‌ها و روش‌های تبلیغی رقیبان، تنوع فرهنگی (قومی ـ مذهبی) جامعه ایران، چالش‌ها و راهکار‌های تبلیغ دینی و سبک زندگی اسلامی و ایران، مباحث محوری کتاب را تشکیل می‌دهد.
چنان‌که پیداست، در انتخاب مباحث مجموعه، مؤلفه‌های معرفتی، آگاهی محیطی، مباحث مفهومی و نیاز‌های اجتماعی مورد نظر بوده است. کتاب به صورت مستقیم با نیاز‌های روحانی و با دغدغة شناخت نیاز‌های جامعه ارتباط تام دارد. بر این اساس، مخاطب اصلی کتاب، روحانیان و مبلغان دینی‌اند.

در نشست نخست، چند مدل/ شیوه برقراری ارتباط مؤثر ارائه گردیده است. پژوهشگر بر آن است که در پیام‌رسانی، شناخت ابزار رساندن پیام است و اینکه در آن ابزار از چه زمینه‌ای برای مخاطب استفاده می‌شود.

از جمع‌بندی نشست دوم برمی‌آید که استقبال گسترده‌ای بر عرفان‌های نوظهور و معنویت‌گرا وجود دارد که باید با نگاهی نو به سینما، نگاه مقابله‌ای و نگاه معناگرایانه، به مقابله با آن پرداخت. /د ۱۰۱/ش


ارسال نظرات