۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۴۳۴۲۸

نحوه تنفس سه ماهه پرداخت اقساط بانکی

نحوه تنفس سه ماهه پرداخت اقساط بانکی
طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در بخشنامه بانک مرکزی فقط گیرندگان تسهیلات قرض‌الحسنه و وام‌های کسب و کار مشمول تعویق سه ماهه پرداخت اقساط در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت می‌شوند که مصادیق وام‌های کسب و کار از سوی هیأت دولت اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، شورای پول و اعتبار مدتی پیش به پیشنهاد بانک مرکزی در مصوبه‌ای بازپرداخت اقساط تسهیلات وام‌های قرض‌الحسنه و تسهیلات مرتبط با کسب و کار را به مدت سه ماه به تعویق انداخت. طبق این مصوبه این تنفس سه ماهه مشمول پرداخت جریمه دیرکرد توسط تسهیلات‌گیرنده نمی‌شود.

تأکید بر این نکته ضروری است که این تنفس سه ماهه در گام اول فقط مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه می‌شود و ارتباطی با سایر تسهیلات عادی مانند وام‌های خرید کالا و خرید مسکن و ... نمی‌شود. 

همچنین مشاغل و کسب و کارهایی که مشمول تنفس سه ماهه می‌شوند طبق تصمیم بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار مصادیق آن توسط هیأت وزیران تعیین و به نظام بانکی اعلام خواهد شد. در واقع ملاک تشخیص کسب و کارهای مشمول بر عهده دولت است.  

بنابراین گیرندگان تسهیلات به غیر از گروه‌های اعلام شده طبق روال سابق باید اقساط وام‌های خود را در موعد مقرر پرداخت کنند. 

هنوز هیأت دولت مصوبه‌ای در این باره به شبکه بانکی ابلاغ نکرده است و برای مشخص شدن مشاغل مشمول تنفس سه ماهه باید منتظر روزهای آتی ماند. 

در برخی خبرها آمده بود که متقاضیان مشمول تنفس سه ماهه در بازپرداخت اقساط باید تقاضای خود را در سامانه‌های بانک‌ها به ثبت برسانند، اما تا این لحظه هیچ سامانه‌ای از سوی بانک‌ها طراحی و ارائه نشده است، ضمن اینکه طراحی چنین سامانه‌ای در مصوبه شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی نیست.

در صورتی که گیرنده تسهیلات مشمول این طرح، اقساط ماه‌های قبل از اسفند را پرداخت نکرده باشند، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد. در واقع فقط پرداخت اقساط ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت به تنفس سه ماهه خورده است و در این سه ماه مشمول جریمه دیرکرد نمی‌شود./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات