۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۶۴۳۶۷۸

سناریو آمریکا برای ایجاد تفرقه میان الحشد الشعبی و مردم عراق

سناریو آمریکا برای ایجاد تفرقه میان الحشد الشعبی و مردم عراق
سران کاخ سفید درپی اجرای سناریو ایجاد تفرقه میان الحشد الشعبی و مردم عراق و در نهایت تقسیم این کشور هستند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: امروز خبر تجاوز مجدد جنگنده های آمریکایی به پایگاه های عراقی و شهادت جمعی از رزمندگان این کشور به مهمترین اخبار عراق و منطقه تبدیل شد.

ارتش عراق نیز در توضیح این تجاوز بیانیه ای صادر کرد و اظهار داشت که «ساعت 1:15 دقیقه بامداد روز جمعه آمریکا از طریق بمباران هوایی به پایگاه‌های وابسته به الحشد الشعبی و گروه‌های ضربت و گردان نوزده ارتش تجاوز کرد.»

از سوی دیگر شبکه خبری المیادین بامداد روز جمعه گزارش داد که جنگنده‌های آمریکایی دست کم سه حمله هوایی به «جرف الصخر» و «السعیدات» انجام دادند.

منابع المیادین خبر دادند که جنگنده‌های آمریکایی در حمله به منطقه السعیدات در بخش «جرف الصخر» یک بخش درمانی و یک پایگاه نگهداری از تجهیزات نظامی را بمباران کردند.

بر اساس گزارش‌ها، جنگنده‌های آمریکایی فرودگاه در حال ساخت کربلا را نیز بمباران کردند.

تجاوز آمریکا با شهادت سه نظامی و زخمی شدن 4 نفر دیگر از نیروهای کماندوی لشکر 19 ارتش  عراق همراه بود که حال دو نفر از آنها وخیم است.

از میان نیروهای هنگ اضطراری پلیس بابل هم دو نفر شهید و دو نفر دیگر مجروح شدند. این حمله همچنین با زخمی شدن پنج نیروی الحشد الشعبی همراه بود. یک کارگر غیرنظامی هم در حمله آمریکا به فرودگاه کربلا به شهادت رسید و همه زیرساخت‌های مقرهای مورد حمله نابود شد.

تصاویری از حمله آمریکا به فرودگاه کربلا

واکنش ها آمریکا و اروپا

ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده ستاد نیروهای ترویستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) امروز در یک نشستی خبری مدعی شد حمله‌ جنگنده‌های آمریکایی به مواضع نیروهای امنیتی عراق و الحشد الشعبی در چند استان عراق، یک اقدام دفاعی بوده است.

ژنرال مکنزی در ابتدا با اعلام اینکه چهارشنبه شب سه نفر از نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در حمله راکتی به پایگاه التاجی بغداد کشته شده‌اند، مدعی شد که مسؤولیت این حمله بر عهده «گروه‌های وابسته به ایران در عراق» و مشخصاً «کتائب حزب‌الله» است.

وی سپس با اذعان به اینکه جنگنده‌های آمریکایی در نخستین ساعات بامداد امروز جمعه به وقت عراق در واکنش به حمله اخیر به پایگاه التاجی، 5 نقطه را در عراق بمباران کرده‌اند، افزود: «ما حق داریم از خودمان در برابر کسانی که نیروهای ما را در عراق هدف حمله قرار می‌دهند، دفاع کنیم. ما برای پیشگیری از حملات احتمالی، دستور داریم که اقدام به حملات پیشگیرانه کنیم.»

این نظامی ارشد آمریکایی در ادامه گفت: «این حمله [از سوی جنگنده‌های آمریکایی] یک پیام واضح را به دشمنان ما ارسال می‌کند؛ اینکه ما هیچ خشونتی را علیه نیروهایمان نمی‌پذیریم. ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه نیز دستور دارند که در صورت کشف هرگونه تهدیدی، اقدام به حمله کنند.»

کنت مکنزی همچنین در خصوص برنامه‌های کشورش برای استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در عراق گفت: «ما اقداماتی را برای استقرار سامانه‌های پاتریوت در عراق صورت داده‌ایم، اما هنوز این سامانه‌ها برای استقرار در عراق آماده نشده‌اند.»

از سوی دیگر پنتاگون بامداد جمعه طی بیانیه‌ای مسؤولیت حمله به پایگاه‌های حزب‌الله عراق را قبول و اعلام کرد که 5 هدف که اغلب آنها انبار تسلیحاتی بوده را هدف قرار داده است.

پنتاگون در این بیانیه مدعی شد در این حملات هوایی انبار تسلیحاتی که از آنجا موشک‌هایی که در حمله به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد استفاده شد را هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده حمله‌ای که ائتلاف بین‌المللی انجام داده دفاعی بوده و پاسخ مستقیم به تهدیدی است که گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی بوجود آورده‌اند.

پنتاگون در ادامه بیانیه خود آورده است: «گروه‌های تروریستی در عراق باید حملات به نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف را متوقف کنند در غیر این صورت با پیامدهای آن در مکان و زمانی که انتخاب می‌کنیم مواجه خواهد شد.»

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز پس از این حملات طی بیانیه‌ای عنوان کرد: «آمریکا هرگز در واکنش به حملات به ملت، ‌منافع یا همپیمان خود چشم‌پوشی نمی‌کند.»

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس از حملات انجام شده علیه مواضع «الحشد الشعبی» در عراق دفاع کرد و مدعی شد: «پاسخی که به حمله بزدلانه به مواضع ائتلاف داده شد، سریع، قاطع و متناسب بود».

وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه خود ادعا کرد: «نیروهای انگلیسی در کنار نیروهای ائتلاف در عراق حضور دارند تا به فعالیت‌های ضد تروریستی کمک کنند و هر کسی که بخواهد به آن‌ها آسیبی بزند، باید منتظر پاسخی سخت باشد».

سناریو آمریکا برای ایجاد تفرقه میان الحشد الشعبی و مردم عراق

واکنش عراقی ها

در طرف مقابل مقامات و شخصیت های سیاسی و نظامی عراق نیز به این اقدام تروریستی آمریکا واکنش نشان دادند.

«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «آمریکا  در شامگاه چهارشنبه به محض اینکه به پایگاه التاجی حمله شد، قبل از اینکه چیزی درباره آن ثابت شده یا تحقیقی درباره‌اش صورت گیرد، اقدام به بمباران مواضعی در مرز کرد».

وی افزود: «طرف‌هایی هم که حمله به پایگاه التاجی را محکوم کردند، حمله آمریکایی‌ها به فرماندهان عراق نظیر ابومهدی المهندس را محکوم نکردند».

سخنگوی گردان‌های حزب الله تاکید کرد: «مقامات سیاسی و دولت عراق باید به مصوبات پارلمان و اراده ملت عراق و خون آن احترام گذارند و نظامیان آمریکایی را از عراق بیرون کنند».

محیی حضور آمریکا در عراق را باعث و بانی اوضاع کنونی عراق توصیف کرد و گفت: «آمریکایی‌ها بهای آن را داده  واز این کشور خارج شوند».

سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق تصریح کرد: «پارلمان عراق این فرصت را به دولت داد که بتواند به طور دیپلماتیک کار کند تا نیروهای آمریکایی را اخراج کند، اما دولت این عمل را انجام نداد.»

وی حضور آمریکا در عراق را مستلزم موجودیت مقاومت دانست و افزود: «آمریکا بارها و بارها نیروهای الحشد الشعبی را که با داعش روبه روست با هواپیماهایی که ادعا می‌کند ناشناس هستند هدف گرفت».

سخنگوی گردان‌های حزب الله گفت: «تکلیف قانونی، مقابله با رژیم اشغالگر و مبارزه با بقای آن است به خصوص که آمریکا باعث شده که کشور به سمت یک جنگ داخلی سوق پیدا کند».

محیی تصریح کرد: «ما از ثبات عراق و امنیت آن حمایت می‌کنیم تا دولتی پایدار داشته باشیم که قادر به کار و ارائه خدمات باشد».

محیی با بیان اینکه تلاش‌ اشغالگران آمریکایی جدا کردن مقاومت از ملت عراق است، گفت: «آنها در این توطئه موفق نبوده و نخواهند بود».

او افزود: «آمریکا در تلاش است تا حضور خود را در عراق مستحکم کند و اطلاعاتی در مورد ساخت فرودگاه در عین الاسد و استقرار موشک‌های پاتریوت وجود دارد».

سخنگوی حزب الله گفت: «مقاومت عراق درباره تقویت حضور آمریکا در عراق هشدار می‌دهد و به هر شکل به مقابله با آن خواهد رفت».

«عدنان الاسدی» نماینده عراقی و عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان این کشور، تجاوزات هوایی آمریکا به فرودگاه کربلا و مقرهای سازمان الحشد الشعبی را محکوم کرد.

الاسدی گزارش داد که تجاوزات آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی، ارتش، پلیس  فرودگاه کربلا، «تجاوز آشکار به خاک و ملت عراق است».

وی تأکید کرد که این حملات همچنین، نقض آشکار حاکمیت دولت عراق محسوب می‌شود.

این نماینده عراقی خاطر نشان کرد، تمام کسانی که به عراق و حاکمیت این کشور، تعصب دارند، باید این حمله را محکوم کنند و با صدای رسا، خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شوند تا این کشور، حفظ شود.

«نعیم العبودی» عضو فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا توانست بی گناهان را کشته و زیرساخت‌های کشورمان را تخریب کند، اما به مدت طولانی هرگز نخواهد توانست در این سرزمین باقی بماند و جز ننگ و عار دستاورد دیگری نخواهد داشت.»

از سوی دیگر «عدنان الاسدی» نماینده ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نیز به وبگاه عراقی «ناس» گفت که تجاوزات آمریکا به مقر الحشد الشعبی، ارتش، پلیس و فرودگاه کربلا یک تجاوزگری آشکار علیه خاک و مردم عراق و نقض صریح حاکمیت است.

وی افزود: «تمامی کسانی که به عراق و حاکمیتش ارزش قائل هستند، باید این حمله را محکوم کرده و با صدای بلند خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از کشور شوند.»

جنبش «النجباء» عراق با انتشار بیانیه‌ شدیداللحنی به این تجاوز آمریکایی واکنش نشان داد و تأکید کرد: «آمریکا در نهایت تکبر و سبک‌مغزی با نیروهای اشغالگر و غیر قانونی خود در خاک مقدس عراق، به ارتکاب جنایات و حملات خود به مقرهای الحشد الشعبی، نیروهای ضربتی، نیروهای ارتش عراق و فرودگاه غیر نظامی کربلا ادامه می‌دهد».

شبکه النجباء این بیانیه را منتشر و به نقل از آن تأکید کرد، این حملات نقض حاکمیت زمینی و هوایی عراق است که در میان سکوت رسانه‌ای بین‌المللی و رسمی و رسانه‌های داخلی عراق صورت گرفته است؛ رسانه‌های داخلی عراقی که روز گذشته به خاطر حمله به نیروهای آمریکا، صدایشان گوش جهان را کَر کرده بود.

این جنبش ادامه داد: «تداوم حماقت و تکبر آمریکایی‌ها، موجب درگیری در منطقه خواهد شد که در آن، قواعد درگیری تغییر خواهد کرد... و باعث خواهد شد که اکثریت ملت عراق از مرحله مقاومت مشروع (قانونی) وارد مرحله‌ای از مقاومت شوند که بر تمامی مجاهدانی واجب خواهد بود که آمریکا، پیشتر، آنان را آزموده و برایش بسیار دشوار است که با این سرعت، آنان را فراموش کند».

النجباء تأکید کرد، مقاومت متحد عراق از امروز به بعد، «در موضع خود علیه آمریکای اشغالگر و جنایاتش صدای ناهنجار مزدوران، بزدلان و فرومایگان را نخواهد شنید، بلکه دهان تمام کسانی را خواهد بست که پولهای حرام سفارت آمریکا که به خون افراد بی‌گناه آغشته شده است، آنان را به گند کشیده است».

این جنبش در پایان خاطر نشان کرد، این اقدامات تا زمانی صورت خواهد گرفت که جریان مقاومت عراق بتواند طرح خود برای اخراج تمام نیروهای آمریکایی و خارجی از خاک عراق را اجرایی کند و خداوند قدرتمندتر و بزرگتر از طغیانگری و عظمت دروغین و جعلی آمریکاست.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به این تجاور، تأکید کرد که وزیر خارجه این کشور نشستی را در این رابطه برگزار می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق خبر داد که وزارت خارجه این کشور، سفرای آمریکا و انگلیس در بغداد را احضار کرده است.

این تجاوز واکنش بسیاری را در میان سیاستمداران و احزاب عراق به همراه داشت و این اقدام خصمانه با موجی از محکومیت روبرو شده است.

دفتر اطلاع‌رسانی «برهم صالح» رییس‌جمهور عراق در واکنش به این حملات تأکید کرد که چنین حملاتی، موجب تضعیف هدفمند حاکمیت عراق می‌شود.

در این بیانیه بدون نام بردن از آمریکا، آمده است: «ریاست‌جمهوری، بمباران  چندین موضع در خاک عراق از جمله فرودگاه در دست ساخت کربلا از سوی طرف‌های خارجی را محکوم می‌کند. حملاتی که موجب شهادت و مجروحیت تعدادی از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان شد».

در این بیانیه تأکید شد: «ریاست‌جمهوری این بمباران را نقض حاکمیت ملی می‌داند و تأکید دارد که بهبود وضعیت امنیتی با حمایت از دولت عراق برای انجام وظایف و افزایش قدرت خود جهت اعمال قانون و دفاع از حاکمیت و ممانعت از تبدیل شدن عراق به جنگ نیابتی امکان پذیر است.»

دفتر برهم صالح تأکید کرد که در صورت ادامه یافتن چنین حملاتی، عراق به هرج و مرج کشیده خواهد شد؛ به خصوص اینکه منابع امنیتی از تلاش عناصر داعش برای بازیابی قدرت خود خبر می‌دهند.

در پایان این بیانیه آمده است که جامعه بین‌المللی باید به حاکمیت عراق و تصمیماتش احترام گذاشته و از این کشور حمایت کند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای تصریح کرد: «بهانه‌ای که این تجاوز در پاسخ به حمله علیه پایگاه التاجی بوده بهانه‌ای دروغین است. این تجاوز منجر به تشدید و وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در کشور می‌شود و همه را در معرض خطرات بیشتری قرار می‌دهد».

عملیات مشترک عراق حمله آمریکا را تعرض به حاکمیت عراق و موجب تقویت رویکردهای غیر قانونی در این کشور خواند و گفت: «این تجاوزات هیچ ارتباطی با هیچ  شراکت یا احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و هوایی آن و استقلال شهروندان آن  ندارد و اگر کنترل نشده و همه به اراده عراق احترام نگذارند پیامدهای آن بر همه مترتب خواهد شد».

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق امروز در صفحه توئیتر خود بیان داشت: «نقض حاکمیت عراق توسط جنگنده‌های خارجی و بمباران مقرهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی در کربلای معلی، بابل، واسط و صلاح الدین و برخی از مراکز غیرنظامی را محکوم می‌کنیم».

وی هشدار داد که در جریان این تجاوزات، عراق به محلی برای درگیری و کشمکش سیاسی و نظامی تبدیل خواهد شد.

این سیاستمدار عراقی در پایان از دولت عراق خواست که برای حفظ ابهت حکومت و حمایت حاکمیت خود از هر گونه تجاوز، نقش درست و مناسب خود را ایفا کند.

سناریو آمریکا برای ایجاد تفرقه میان الحشد الشعبی و مردم عراق

جمع بندی:

همان طور که در موضع گیری مقامات عراقی اشاره شده است، احتمال آن که این اقدام آمریکا از قبل برنامه ریزی شده است، بسیار زیاد می باشد زیرا پس از آنکه رسانه های عراقی چهارشنبه شب از شلیک بیش از ده فروند راکت کاتیوشا به پایگاه نظامیان آمریکا در «التاجی» (شمال بغداد) خبر دادند، سران کاخ سفید با طرح این ادعا که این حمله کار «کتائب حزب‌الله»  وابسته به سازمان الحشد الشعبی عراق بوده، از کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن ۱۲ نفر خبر دادند.

آمریکا در حالی نوک پیکان اتهامات خود را به سمت حزب الله و نیروهای الحشد الشعبی گرفت که آنان به شدت این مساله را نپذیرفتند و آن را صحنه سازی آمریکا به منظور حمله به مقرهای الحشد الشعبی نظیر حمله آذر ماه گذشته به پایگاه های آنان در القائم می دانند.

ملت عراق و همه جریان های سیاسی و نظامی عراق باید برای مقابله با اقدامات و برنامه های خصمانه آمریکا متحد شوند و اجازه ندهند. متاسفانه برخی از جریان های سیاسی نظیر کردها حامی حضور نظامیان آمریکایی در خاک کشورشان هستند و پنهانی با رژیم اشغالگر صهیونیستی روابط تنگاتنگی دارند که این مسائل همگی به زیان ملت عراق است. مردم این کشور اعم از کرد و عرب باید بدانند که ادامه حیات عراق در حفظ اتحاد، همبستگی و مقابله با آمریکاست، در غیر این صورت باید در انتظار تقسیم کشورشان و حضور بیشتر نیروهای آمریکایی و تبدیل شدن مردم عراق به رعیت و خدمتگزار برای آنان باشند.

 از سوی دیگر نیز آمریکایی ها با حمله سیاسی و نظامی علیه گروه های مختلف الحشد الشعبی درپی ایجاد اختلاف و تفرقه میان مردم و این گروهای مخلص و جهادی هستند. مردم عراق باید بصیرت و هوشیاری خود را حفظ کنند و تحت فرمان مرجعیت و علمای دین اجازه شعله ور شدن هر گونه فتنه ای در این کشور را ندهند.

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
تحلیل خوبی بود.
1
0