۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۶۴۳۸۶۹
پیام انتخابات رژیم صهیونیستی:

افزایش تفکرات نژادپرستانه و پایان کار احزاب چپ

افزایش تفکرات نژادپرستانه و پایان کار احزاب چپ
انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی برای بار سوم برگزار شد که نشان داد جامعه صهیونیستی بسیار تندرو تر و نژادپرست‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، سومین انتخابات سراسری پارلمانی در فلسطین اشغالی در کمتر از یک سال اخیر، روز دوازدهم اسفند برگزار شد و ۱۱ حزب برای کسب ۱۲۰ کرسی  پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به رقابت پرداختند.

به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، علی رغم اینکه طبق نتایج انتخابات، جبهه راستگرای تندرو که حزب لیکود رهبری آن را بر عهده دارد توانست با سه کرسی بیشتر در مقایسه با دور گذشته انتخابات، ۵۸ کرسی را از آن خود کند، اما باز هم از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه (۶۱ کرسی) به علت اختلاف با حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» که «آویگدور لیبرمن» آن را رهبری می‌کند، ناتوان ماند.

بنابراین گزارش این نتیجه به حاکمیت نتانیاهو پایان می‌دهد، اما این موضوع نیز به میزان قدرت «بنی گانتر» رئیس حزب «آبی سفید» برای تشکیل کابینه اقلیت خود در مواجهه با دشواری‌هایی که پیش پای اوست بستگی دارد.

العربی الجدید سپس به نکاتی که در انتخابات ۱۲ اسفند نهفته بود اشاره کرد و هفت نکته را برشمرد:

۱- پدیده دو قطبی شدن جامعه اسرائیل و رقابت میان دو اردوگاه رقیب یعنی حزب «لیکود» و «آبی سفید» و کشیده شدن این دو به اوج اتهام‌زنی‌های متقابل، شدت یافت.

۲- رقابت اصلی در این انتخابات میان دو اردوگاه سیاسی راستگرای دینی (لیکود) و راستگرای سکولار  (آبی سفید) بود که هر دو گروه‌های تندرویی را در خود جای داده‌اند و اینکه لیست اتهامات نتانیاهو در سه پرونده جداگانه که در اثنای رقابت‌های انتخاباتی منتشر شد نیز نتوانست بر روی طرفداران بسیار تندرو و محافظه‌کار او در جامعه اسرائیل، شهرک‌نشینان و طیف‌های وسیعی از  ساکنان شرقی [سرزمین اشغالی] تأثیری بگذارد.

۳- نتانیاهو باز هم توانست نظرات و سیاست‌های خود را در تبلیغات انتخاباتی در بیشتر موضاعات بر کرسی بنشاند و به تحریکات خود علیه ساکنین عرب سرزمین اشغالی با این هدف که نمایندگی کنست را از آنان از لحاظ قانونی بگیرد، ادامه داد.

۴- این انتخابات نشان داد که اردوگاه چپ صهیونیستی از حالت ضعف به حالت انقراض رسیده است و دیگر جایی در چشم‌انداز حزبی اسرائیل ندارد.

۵- «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، طرح «معامله قرن» برای از میان برداشتن موضوع فلسطین را در میانه تبلیغات انتخاباتی به درخواست و با هماهنگی نتانیاهو رونمایی کرد تا کمک حال او برای پیروزی در انتخابات باشد.

۶- میزان درصد شرکت کنندگان در انتخابات به ۷۱.۵۱ درصد رسید. در دومین دور انتخابات در سپتامبر ۲۰۱۹ این میزان ۶۹.۸۳ درصد بود و در اولین دوره در آوریل ۲۰۱۹ میزان حضور رأی دهندگان ۶۷.۹ درصد بود.

۷- میزان حضور ساکنان عرب سرزمین اشغالی به شکل قابل توجه‌ای افزایش یافت. در این انتخابات ۶۵ درصد آنان شرکت کردند. در حالی که در دور دوم ۵۹.۳ درصد و در دور اول ۴۹.۲ درصد شرکت کرده بودند. این افزایش درصد شرکت کنندگان عرب موجب شد تا لیست مشترک عربی بتواند با کسب ۹۵ درصد آرای اعراب، ۱۵ کرسی را در کنست از آن خود کند که این یک رخداد بی سابقه محسوب می‌شود.

***

العربی الجدید در بخش دیگری از تحلیل خود نوشت که راستگراهای اسرائیل در سه دور انتخابات توانستند اکثریت بی‌چون و چرا را از آن خود کنند و احزاب چپ‌گرای صهیونیست را تا آستانه فروپاشی پیش ببرند، اما اگر حزب لیکود بتواند کابینه جدید تشکیل دهد با دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد شد که همگی آن‌ها به اختلافات بر سر شخص نتانیاهو باز می‌گردد.

بنابر این گزارش، تشکیل کابینه از سوی «بنی گانتز» رهبر ائتلاف «آبی سفید» با تکیه بر حمایت لیست مشترک اعراب شانس بسیاری دارد اما این گزینه نیز با موانع بزرگی مواجه است که اساس آن به نژادپرستی اغلب ساکنان جامعه اسرائیل در قبال اعراب باز می‌گردد.

حتی اگر میان «گانتز» و «لیبرمن» برای تشکیل کابینه اقلیت تفاهمی صورت گیرد و دیگر اعضای آبی سفید در کنست نیز ملزم به حمایت از این گزینه شوند، عمر کابینه تشکیل‌شده کوتاه خواهد بود و امکان انتخابات زودهنگام باز هم وجود خواهد داشت.

ارسال نظرات