۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۴۳۹۲۰

توصیه های سازمان بهداشت جهانی جهت مراقبت بیماران مشکوک به کرونا

توصیه های سازمان بهداشت جهانی جهت مراقبت بیماران مشکوک به کرونا
سازمان بهداشت جهانی جهت مراقبت در منزل مبتلایان مشکوک به کروناویروس و اعضای خانواده آن توصیه هایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، کمیته آموزش ستاد پیشگیری کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم در یک اطلاعیه ای توصیه های سازمان بهداشت جهانی در راستای مراقبت در منزل مبتلایان مشکوک به عفونت کروناویروس برای بیماران و اعضای خانواده آورده است که در ادامه آن را باهم می خوانیم.

بیمار و اعضای خانواده باید به توصیه های زیر پایبند باشند:

-بیمار را در یک اتاق به تنهایی و با تهویه مناسب قرار دهید (یعنی پنجره و درب باز باشد)

-محدوده حرکت بیمار را محدود کنید و فضای مشترک را به حداقل برسانید. اطمینان حاصل کنید که فضاهای مشترک (به عنوان مثال آشپزخانه، حمام) به خوبی تهویه می شوند (به عنوان مثال پنجره ها را باز نگه دارید)؛

-سایر اعضای خانواده باید در اتاق دیگری بمانند یا در صورت عدم امکان، فاصله حداقل 1 متری از فرد بیمار را حفظ کنند (مثلا در یک تخت جداگانه بخوابید)؛

-تعداد مراقبان بیمار را محدود کنید. در حالت ایده آل، شخصی را که از نظر سلامتی مناسب باشد، و بیماری زمینه‎ای مزمن یا نقص ایمنی نداشته باشد را در نظر بگیرید.

-بهداشت دستها را به دنبال هر نوع تماس با بیمار یا محیط باید قبل و بعد از تهیه غذا، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و هر زمان که دستها آلوده به نظر می رسد, انجام شود. اگر دست ها به وضوح آلوده نمی باشد، می توان از محلول های ضدعفونی کننده الکل استفاده کرد. در صورت آلوده بودن دست ها، دست ها را با آب صابون بشوئید.

-هنگام شستن دست ها با آب صابون، استفاده از حوله های کاغذی یکبار مصرف برای خشک کردن دست ها توصیه می شود و در صورت که در دسترس نباشد، از حوله های پارچه ای تمیز استفاده کنید و در صورت خیس شدن آن را با حوله جدید جایگزین کنید.

-ماسک پزشکی باید در اختیار بیمار قرار داده و تا حد ممکن آن را به صورت بزند. هنگام سرفه یا عطسه با دستمال کاغذی یکبار مصرف، دهان و بینی خود را بپوشاند. موادی که برای پوشاندن دهان و بینی استفاده می شود را پس از استفاده یا بصورت مناسب تمیز کنند یا دور انداخته شود. (به عنوان مثال، دستمال های پارچه ای را با استفاده از صابون معمولی یا مواد شوینده و آب بشویید).

-زمانی که با بیمار در یک اتاق هستید باید از ماسک پزشکی اندازه و مناسب که روی دهان و بینی شما را بپوشاند استفاده کنید, حین استفاده نباید ماسک با دست لمس شود. اگر ماسک با ترشحات مرطوب یا کثیف شد، باید بلافاصله با ماسک جدید, تمیز خشک جایگزین شود.

-ماسک را با استفاده از تکنیک مناسب خارج کنید (یعنی قسمت جلویی ماسک را لمس نکنید بلکه بند آن را از پشت جدا کنید). بلافاصله پس از استفاده ماسک را دور ریخته و دست های خود را بشوئید.

-از تماس مستقیم با مایعات بدن، به خصوص ترشحات دهان یا تنفس و مدفوع خودداری کنید

-از دستکش و ماسک یکبار مصرف برای مراقبت از دهان یا راه تنفسی و هنگام کار با مدفوع، ادرار و زباله استفاده کنید.

-شستشوی دست ها را قبل و بعد از خارج کردن دستکش و ماسک انجام دهید.

-از ماسک یا دستکش مجددا استفاده نکنید.

-برای بیمار از ظروف مخصوص غذا استفاده کنید. این موارد پس از استفاده باید با صابون و آب تمیز شسته شوند.

-سطوح لمس شده در سراسر محل مراقبت از بیمار مانند میزهای اتاق خواب، روتختی و سایر وسایل اتاق خواب را تمیز و ضدعفونی کنید.

-ابتدا از صابون خانگی یا مواد شوینده برای تمیز کردن استفاده کنید و پس از شستشو، ضدعفونی کننده های خانگی شامل 1 قسمت سفید کننده با 9 قسمت آب استفاده شود.

-حداقل یکبار در روز سطوح حمام و توالت را تمیز و ضدعفونی کنید. از صابون یا مواد شوینده معمولی خانگی باید برای تمیز کردن استفاده شود و ابتدا و بعد از شستشو، از مواد ضدعفونی کننده خانگی معمولی حاوی 5% درصد هیپوکلریت سدیم استفاده شود.

-لباس، روتختی، حمام و حوله دست و غیره را بشوئید. برای تمیز کردن از شوینده های معمولی و آب و یا از ماشین لباسشویی با دمای 60 ـ 90 درجه و شوینده های معمولی آن استفاده کنید و پس از شستشو لباس ها را کاملا خشک کنید. ملحفه های آلوده را درون یک کیسه قرار دهید. لباس های کثیف را تکان ندهید و از تماس مستقیم پوست و لباس با مواد آلوده خودداری کنید.

-از دستکش و لباس های محافظ (به عنوان مثال پیش بندهای پلاستیکی) باید هنگام تمیز کردن یا دست زدن به سطوح، لباس یا پارچه ای که با مایعات بدن خیس شده استفاده شود.

-دستکش، ماسک و سایر زباله های تولید شده در حین مراقبت از بیمار در خانه باید در سطل زباله درب دار در اتاق بیمار قبل از دفع به عنوان زباله های عفونی قرار داده شوند.

-از قرار گرفتن در معرض سایر وسایل در معرض آلودگی محیط بیمار حتما خودداری کنید (به عنوان مثال عدم اشتراک مسواک، سیگار، وسایل غذاخوری، ظروف، نوشیدنی، حوله، لباس یا ملافه).

-هنگام انتقال برای مراقبت، بیمار باید از ماسک پزشکی استفاده کند.

-از استفاده از حمل و نقل عمومی برای مراجعه مراکز درمانی خودداری کنید.

-مادران شیرده می توانند به شیردهی ادامه دهند و همراه با مراقبت های ذکر شده حتما قبل و بعد از لمس کودک دستها شستشو شود و از ماسک معمولی هنگام شیردهی استفاده کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
رهبر معظم انقلاب دستور حکومتی و ولایتی صادر کرده‌اند مبنی بر تبعیت و همکاری همه ارگانها و همه مردم با مسئولان مربوطه برای مقابله با کرونا؛ اما جماعتی، ساز مخالف کوک می کنند. دستور رهبری و تأکید معظم له اینقدر صریح و واضح است که هیچ توجیه و تفسیری را بر نمی‌تابد.
0
0