۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۴۳۹۲۴
معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی مطرح کرد؛

گسترش کرونا با برخی سوءرفتارها و عدم رعایت بهداشت

گسترش کرونا با برخی سوءرفتارها و عدم رعایت بهداشت
معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: در مقابله با بیماری کرونا باید به رعایت مسائل بهداشتی به عنوان اسباب مادی توجه شود ضمن اینکه از اسباب معنوی نیز نباید غفلت کرد.

حجت الاسلام علیرضا نخعی پور، معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی اظهار داشت: دعا زیباترین و موثرترین رابطه انسان با خدا است و در فرهنگ اسلامى از مهم‌ ترین عبادات محسوب می‌شود تا جایی که خداوند در قرآن می‌فرماید:«قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّى لَوْلادُعاؤُکُم؛ بگو پروردگارم براى شما ارزشى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد.»

وی گفت: دعا همچنین نقش بسیار موثرى در تربیت نفوس انسانى و سوق دادن آنها به سوی کمال دارد و به نوعی بزرگترین لطف خداوند به بندگان است که جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد تا جایی كه پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند:«اَلدُّعاءُ مُخُّ الْعِبادَهِ؛ دعا مغز عبادت است.»

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: دعا یکی از راهکارهای تقویت توان روحی در شرایط سخت و موقعیت‌های ناخوشایند زندگی است البته در این مسیر انسان باید صبر و بردباری خود را نیز افزایش دهد.

حجت الاسلام نخعی پور تصریح کرد: دعا در زمان شرایط سخت و بیماری به انسان آرامش می‌بخشد و انبیای الهی نیز هنگامی که در شرایط سخت و ناگوار قرار می‌گرفتند از دعا و مناجات با خدا برای جبران ضعف توان خود کمک می‌گرفتند و از این طریق، یعنی ارتباط با منبع عظیم وحی بوده که می‌توانستند وظیفه سنگین رسالت را انجام دهند.

وی ادامه داد: دعا حتى قضاى مبرم الهى را تغییر مى‌‌دهد و شفاى هر بیمارى است و انواع بلاها را دفع مى ‌کند بنابراین انسان در هر حاجتى باید به در خانه خدا و به ‌سراغ اجابت برود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خداوند انسان را با بلایا و سختی‌ها امتحان و آزمایش می‌کند و گاهی علت بلایا در سوء رفتار و نوع عملکرد انسان در زندگی است به طور مثال در شرایط فعلی جامعه که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و مسؤولان بهداشت و درمان مکرر توصیه می‌کنند مردم در خانه بمانند و مسافرت نروند اما برخی به شمال می ‌روند با این عملکرد خود انتقال ویروس را در کشور زیاد می‌کنند بنابراین این بلا بخاطر سوء رفتار انسان است که رعایت نمی‌کند.

حجت الاسلام نخعی پور با بیان اینکه اگر قوانین مادی و الهی را درست انجام ندهیم نتیجه‌اش بر سر خود ما می‌آید و گرفتار می‌شویم، اظهار کرد: البته گاهی علت بروز سختی در زندگی به خاطر آن است که انسان مسیر صحیح زندگی را با رجوع و بازگشت به سوی خدای متعال پیدا کند و یا درجه‌اش در دنیا و آخرت نزد خداوند ارتقا یابد.

وی افزود: در مدتی که در این دنیا زندگی مادی می‌کنیم مکلف هستیم دستورات و اوامر الهی را با دقت انجام دهیم تا به وسیله آن دستورات پیشرفت کرده و به سعادت برسیم؛ در مسیر رسیدن به سعادت بر اساس حکمتی که خداوند عنایت فرموده یک سری فراز و فرودها و موانع و مشکلاتی است که حکمتش این است که به وسیله مبارزه با این مشکلات و برطرف کردن آن قوی شویم و اینگونه نیست که راحت به پیشرفت برسیم بلکه نیاز به تلاش دارد.

وی گفت: وقتی خداوند فراز و فرودهایی را در مقابل انسان قرار داده، در مواجهه با آن نیز دو نوع اسباب مادی و معنوی هم برای مقابله و رفع این موانع در اختیارش گذاشته است که از نظر دین استفاده توأمان از هر دو اسباب مادی و معنوی نتیجه‌بخش است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: در مقابله با بیماری کرونا باید به رعایت مسائل بهداشتی به عنوان اسباب مادی توجه شود ضمن اینکه از اسباب معنوی نیز نباید غفلت کرد؛ یکی از اسباب مهم معنوی که در پرونده دینی بسیار تلالو دارد بحث«دعا» است و در روایات متعددی دعا به عنوان سلاح مومن مطرح شده است.

حجت الاسلام نخعی پور عنوان کرد: دعا یک اسباب و ابزار معنوی است، انسانی عاقل و باهوشی که می‌خواهد کامل به سعادت برسد از هر دو اسباب مادی و معنوی به درستی استفاده می‌کند اما گاهی اوقات متاسفانه تفکر ناقصی منتقل می‌شود و برخی با اثبات ابزار مادی، ابراز معنوی را زیرسوال می‌برند و می‌گویند به جای دعا و توسل و صدقه بروید سیستم بهداشتی و زیربناهای مادی کشور خود را قوی کنید و یا بالعکس برخی تنها به دعا کردن به عنوان ابزار معنوی اکتفا می‌کنند.

وی گفت: بنابراین هر دو تفکر که یکی از اسباب‌های مادی و یا معنوی را کنار می‌گذارد در واقع به انسان خیانت می‌کند؛ تفکر صحیح و منطقی این است که انسان در کنار استفاده از ابزار مادی به ابزار معنوی هم توجه کند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: انسان در عین اینکه برای رفع بیماری باید مسائل بهداشتی را رعایت و دارو مصرف کند اما باید هوالشافی را خداوند بداند و کسی را که در این دارو اثر می‌گذارد را فراموش نکند؛ مطمئناً کسی که روحیه قوی دارد براساس حکمت خداوند نتیجه بیشتری می‌تواند بگیرد بنابراین ما وظیفه داریم نگاه خود را به اینگونه مسائل اصلاح کنیم.

حجت الاسلام نخعی پور تصریح کرد: مهم‌ترین شرایط استجابت دعا، مصلحت بودن آن است و چه بسا کسی چیزی را از خدا بخواهد که به مصلحتش نیست و چون خدای عزوجل ارحم الراحمین است و به بندگانش لطف دارد و به طور قطع مصلحت بنده‌اش را می خواهد و یکی دیگر از شرایط استجابت دعا این است که انسان به پیمانی که با خدا بسته است وفادار باشد و در برابر احکام و اوامرش اطاعت کنیم و از دستورهای الهی سرپیچی نکنیم.

وی با بیان اینکه شرایط دیگر استجابت دعا، دانستن جهت و روش دعا کردن، فرستادن صلوات، شناخت، حضور قلب و حالت انقطاع و تهی کردن دل از امید به غیر خداوند متعال است، گفت: دعای هفتم صحیفه سجادیه با مضامین توحیدی عمیقی که دارد انسان را در دل مشکلات به خداوند و مشکل گشای حقیقی وصل می‌کند و ائمه اطهار(ع) نیز تجلی مشکل گشای عالم هستند ضمن اینکه مداومت خواندن این دعا نیز سبب تثبیت بینش توحیدی در مومن می‌شود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: رسانه‌های ضدانقلاب و برخی افراد جاهل این روزها در پی دامن ‌زدن به دوگانه‌ عاری از حقیقتی که دین را در برابر عقل قرار می‌دهد، هستند؛ که بر اساس این دوگانه یا باید فقط به دستورات پزشکی و بهداشتی عمل کرد یا این دستورات را نادیده گرفت و برای ریشه‌کنی بیماری و عدم ابتلا، دست به توسل زد و به عنایت الهی چشم دوخت!

حجت الاسلام نخعی پور گفت: اما همان‌طور که در بیانات رهبری به صراحت مشهود است رعایت اصول بهداشتی و پزشکی هیچ منافاتی با دعا و توسل ندارد و دعا و توسل نه تنها در تقابل و نافی اصول بهداشتی و درمانی نیست بلکه می‌تواند در این زمینه نیز نقش‌آفرین باشد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات