۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۴۴۰۰۴

ناکامی‌های دنباله‌دار عربستان در یمن

ناکامی‌های دنباله‌دار عربستان در یمن
عربستان پس از گذشت بیش از ۵ سال تجاوز و جنایت در یمن٬ علاوه بر جبهه نظامی٬ در بخش‌های مختلف این کشور ضعف و ناکامی خود را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه الاخبار٬ شکست و ناکامی سعودی‌ها در جنگ یمن تنها منحصر به جبهه نظامی در شمال این کشور نبوده و این ضعف عربستان در استان‌های اشغال‌شده یمن به ویژه در جنوب آن در بخش‌های مختلف کاملا مشهود است.

بیشترین ضربه وارد شده به عربستان سعودی در یمن٬ ناشی از تشدید اختلافات و تبدیل شدن دوستی به دشمنی آن با هم‌پیمانانش به ویژه امارات است.

ریاض هیچگاه موفق نخواهد شد تا نقش واسطه میان مزدوران سعودی و امارات در جنوب یمن را ایفا کند؛ همانطور که از تشدید اختلافات میان دو طرف در عدن پیداست.

ناکامی عربستان در یمن همچنین از ضعف آشکار آن در نظارت بر امور نهادهای رسمی و برنامه‌‌های موسوم به توسعه و همچنین مطالبات حاکمیتی و سیاسی به ویژه در استان‌های جنوب کاملا بارز است.

سیاست عربستان در استان‌های جنوبی یمن به این شکل است که فقط حداقل امکانات حیاتی و معیشتی و زیرساختی را تامین کند. به همین علت اهالی جنوب همچنان از مشکلاتی چون محرومیت از امکانات ضروری همچون برق٬ فرآورده‌های نفتی٬ آب٬ امکانات بهداشتی و آموزشی و ... و نیز عدم پرداخت دستمزد و حقوق کارمندان و نظامیان و غیرنظامیان رنج می‌برند.

در این میان مقامات سعودی همواره از رسانه‌ها و فعالان مربوط به کمیته مسئول پرونده یمن می‌خواهند تا درباره اقدامات مقامات سعودی بعد از مداخله در یمن در این مناطق تعریف و تمجید کنند.

اما واقعیت این است که راه‌حل‌های اقتصادی و حیاتی سعودی‌ها در جنوب یمن به هیچ‌وجه پایدار نبوده و مطابق میل عربستان در هرزمان برگشت‌پذیر است.

دولت خود خوانده «عبد ربه منصور هادی» (وابسته به عربستان) در یمن٬ بیش از پیش در مقابله با بحران‌های این کشور ناتوان بوده و همواره از صحنه غایب است؛ وزرای آن نیز امورشان را در هتل‌های ریاض انجام می‌دهند. به گفته مقامات سعودی مسئولان و وزرای دولت مستعفی یمن از روش‌های غیرقانونی و فاسد ثروت‌اندوزی کرده و این پول‌‌ها را صرف خرید کاخ در ابوظبی و ریاض و قاهره و آنکارا می‌کنند.

کمیته کارشناسان ناظر بر تحریم‌های یمن٬ فساد مقامات دولت مستعفی یمن را به شکل زیر طبقه‌بندی کرده است:

-تصویب و ادامه اجرای سیاست دولت مستعفی بر کمک به محافل تجاری مرتبط با آن.

-عملیات‌های سرقت و قاچاق مقادیر قابل توجهی نفت از میدان‌های نفتی جنوب یمن.

-فساد گسترده در میان نیروهای مسلح مزدور٬ با نام کمک‌های غذایی.

اما نقش عربستان در این میان چیست؟

عربستان سعودی همواره از گذشته تاکنون در عزل و نصب‌های دولت‌ مستعفی یمن از جمله وزراء و مدیران و استانداران و حتی مراتب بسیار پایین‌تر از اینها دخیل بوده و این روند جز با موافقت کمیته ویژه سعودی انجام نمی‌گیرد. باید شاره کنیم که با یک نگاه کوتاه به زندگی‌نامه هریک از مسئولان منصوب از جانب عربستان در دولت‌ خودخوانده یمن متوجه نزدیکی آنها به مقامات سعودی می‌شویم.

در این راستا رسانه‌های یمنی از انتصاب افرادی به مناصب عالی در یمن خبر می‌دهند که هیچگونه مدرک علمی ندارند و حتی اغلب آنها در خارج از کشور کارهای مربوطه را انجام می‌دهند.

جالب توجه است که این افراد از بارزترین مخالفان پایان دادن به تجاوزات ائتلاف سعودی ضد یمن هستند؛ چرا که در غیر این صورت نوبت به تسویه حساب سیاسی از آنها می‌رسد.

این تاجران جنگ توسط کمیته ویژه سعودی در پرونده یمن٬ به کار گرفته می‌شوند. در این میان منصورهادی گزینه‌ای جز امضای عزل ونصب‌های عربستان در دولت مستعفی خود ندارد. وزارت خارجه دولت خودخوانده یمن یکی از شعبه‌های وزارت خارجه عربستان محسوب می‌شود که در همه محافل عربی و بین‌المللی به طور کامل طبق مواضع و سیاست‌های خارجه سعودی اظهار نظر می‌کند؛ جالب‌تر اینکه این وزارتخانه در موضع‌گیری و صدور بیانیه علیه دشمنان عربستان٬ حتی از خود سعودی‌ها نیز تندتر عمل کرده و تنها در راستای کسب رضایت مقامات سعودی حرکت می‌کند.

علاوه بر این در دوره اخیر٬ حتی سرو صدای برخی از شخصیت‌هایی که تا قبل از این از وابستگان سعودی بودند نیز بلند شده و با اعتراض به اقدامات اداری٬ سیاسی و نظامی عربستان اظهار می‌کنند که این کشور بدون کمترین توجه به منافع یمن٬ تنها به منافع و اهداف خود می‌اندیشد.

قابل توجه است که این اعتراضات روز به روز با آشکار شدن ناکامی‌ها و ضعف عربستان سعودی در عرصه یمن گسترده‌تر می‌شود.

حمله ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان از سال 2015 در یمن تاکنون نه تنها موجب کشته شدن هزاران یمنی شده، بلکه به دلیل محاصره و ویران شدن نظام بهداشتی این کشور توسط ائتلاف، انواع بیماری‌ها گسترش یافته و اوضاع بهداشتی در این کشور فقیر بدتر شده است. در این فاجعه انسانی میلیون‌ها یمنی آواره شده‌اند.

ارسال نظرات